Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?)

Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) #2045821 04/01/2016 21:07
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Altså, jeg har jo som nevnt i denne tråden planer om ny stisykkel med mindre vandring for mer stisykling og mindre endurosykling. Utgangspunktet blir en Transition Scout 1

Bare at min skal være i denne fargen:

Opprinnelig plan er å beholde den standard, men med følgende tilpasninger:
Hjul: LB 35mm/Pillar X-Tra 1420/Hope Pro2 Evo som jeg har fra før
Gaffel: strekke ut til 150mm (innenfor garanti, og får litt slakkere styrevinkel)
Styre: 780-800mm karbonstyre
Muligens bytte til kortere stem, da jeg har bestilt XL-ramme
Holker: Lizard Skins DSP 30,3mm. Ny favoritt, og lette.
Pedaler: iSSi II Triple eller iSSi Triple Trail

Siden sykkelen ikke kommer før i mars, begynner runkepellen i meg å rykke MYE. Spesielt siden det er mye internettvær.

Hjernecellene begynner da å vurdere om man skal gjøre sykkelen om til en liten mini-enduro-rakett! Kort og snappy vandring bak. Nok vandring foran, samt hissig bakdemper og slækk styrevinkel.

Ser for meg (drømmer om):
Coil bakdemper (hadde jo vøri stilig)
Angleset med -1 grad

Coil ønsker jeg meg litt fordi jeg har fått sansen for EXT Storia. Har troen på den, og den er ganske "lett".

Debatt, type kjør

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: baronKanon] #2045842 04/01/2016 22:07
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Storia ser ganske nice ut. Men jeg finner ingen pris.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: baronKanon] #2045850 04/01/2016 23:40
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Sliter med samme runkepelle faktene.
Hjelper ikke stort at jeg er på sjøen hvor været er for dårlig til å arbeide, men vi ligger fortsatt standby ute på feltet og venter på en luke der været er godt nok for å arbeide bare bittelitt..
Kribler i beina når jeg ser på nye Patrol Carbon..

Scout ser fantastisk moro ut. Lurer på hvordan 125mm vandring vil fungere med såpass grom bakdemper samt det å ha 25mm forskjell i vandring fremme og bak.
Hvor høy er du siden du velger XL?

Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: Skorp] #2045882 05/01/2016 08:33
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: polkaDOT
Storia ser ganske nice ut. Men jeg finner ingen pris.
Har lest noe om £600-området for første versjon. Ny versjon med lockout har vel litt høyere pris. Tipper det ligger litt over CCDBCS. Fortsatt bare en drøm, men den kiler litt med tanke på coil-ytelse. Men når Fab kan kjøre enduro med 160mm vandring og "relativt" kort (57mm slaglengde) Monarch XX-demper, så bør det sikkert holde for meg også. Får se om jeg får bonus i år...

Sitat: Skorp
Scout ser fantastisk moro ut. Lurer på hvordan 125mm vandring vil fungere med såpass grom bakdemper samt det å ha 25mm forskjell i vandring fremme og bak.
Er litt det jeg også lurer på. Har allerede 160 foran og 140 bak, og det er utmerket. Er foran jeg merker mest til vandringen. Har jo kjørt ganske fort med 100mm fatbikehjul bak også, så tror nok det kan bli rått (men se også kommentar over).
Er 185 langt rekel, og synes Large Dune er digg med 30mm stem, og da bør vel en XL Scout være digg det også. Men Dune er for grov, og i og med at jeg har prøvd Patrol og bekreftet at den er gøyal, så tror jeg nok Scout er gøyalere. Og hvis min teori om at geometri>>vandring med tanke på nerroversykling (inntil et visst nivå av røffhet), så vil jo en kortvandret, lang, lav og slækk sykkel være bedre enn en langvandret gammeldags sykkel. Og at det også vil være mulighet å kunne dra nytte av den korte vandringen på lettere stisykling, som er det jeg driver mest med.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: baronKanon] #2045937 05/01/2016 10:02
P
powtangclan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sykkel ser nydelig ut. Transition følger med i klassen på utviklingen!!

Muligens litt utenfor byggetråden, men begynner vi å bli gamle og/eller har Endurobølgen skylt over oss?
Mindre vandring og mer sti.
(Har gått samme vei selv)

Peter
Stolt eier av Traktor Bike Park.

No brothers in the powder!!
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: powtangclan] #2045964 05/01/2016 10:57
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: powtangclan
Muligens litt utenfor byggetråden, men begynner vi å bli gamle og/eller har Endurobølgen skylt over oss?
Mindre vandring og mer sti.
(Har gått samme vei selv)
Det er for min del mye at familiekabalen skal gå opp. Har samboer som også sykler og ønsker å sykle i helgene, så å stikke av en hel helg mens hun er hjemme med sønnen vår er ikke bra for samvittigheten. Ser på fjorårets deltakelse som en liten mal, og stikker fingeren i jorda og ser på hva jeg faktisk sykler når jeg er ute. Da er det mer hensiktsmessig med mindre grov sykkel - selv om karbon-Patrol absolutt sitter høyt på siklelista.

Jeg vurderte også lenge plussykkel, men det kom aldri noe som helt passet inn i mine ønsker. Transition Smuggler har også appellert stort til meg, men ønsker å fortsette med de hjulene jeg har litt til. Det koster for mye å bygge noe tilsvarende i annen størrelse nå med den dollarkursen som herjer.

Så er det bare å håpe jeg har rett, da!

Når det gjelder XL-ramme og potensielt angleset, så er jo denne artikkelen relevant:
http://www.pinkbike.com/news/1-question-how-long-low-and-slack-2016.html

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: baronKanon] #2045978 05/01/2016 11:23
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Det er ikke uvanlig å endre ift familiekabalen. Jeg solgte unna mye rart i de tidligste fasene. Kvittet meg med utforsykkel, grov stisykkel, trialsykkel, singlespeed og endte tilslutt opp med én racer og en sti/rittsykkel og det var helt perfekt de første fem åra.

Nå er kidsa litt større (7 og 10), så da ble det en fatbike for noen år siden - samt at jeg lurer på en litt grovere stisykkel igjen til sommeren i tillegg til Czaren.

Transition Scout ser jo dritbra ut ICON_SMILE

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: baronKanon] #2046294 06/01/2016 11:58
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon

Er litt det jeg også lurer på. Har allerede 160 foran og 140 bak, og det er utmerket. Er foran jeg merker mest til vandringen. Har jo kjørt ganske fort med 100mm fatbikehjul bak også, så tror nok det kan bli rått (men se også kommentar over).
Er 185 langt rekel, og synes Large Dune er digg med 30mm stem, og da bør vel en XL Scout være digg det også. Men Dune er for grov, og i og med at jeg har prøvd Patrol og bekreftet at den er gøyal, så tror jeg nok Scout er gøyalere. Og hvis min teori om at geometri>>vandring med tanke på nerroversykling (inntil et visst nivå av røffhet), så vil jo en kortvandret, lang, lav og slækk sykkel være bedre enn en langvandret gammeldags sykkel. Og at det også vil være mulighet å kunne dra nytte av den korte vandringen på lettere stisykling, som er det jeg driver mest med.

Kan kanskje få litt hardtail tendenser i grove nedoverkjøringer, at HA vil bli krappere når du kommer litt ned i vandringen..
65* på hardtail er plutselig ikke så slakt lenger når man bruker vandringen litt. Det å sette på angleset på Scouten din er nok ikke det dummeste i mine øyne.

Jeg er 183cm selv, og trivdes veldig godt på min Dune i medium med 45mm stem.
Min Giant Glory 0 i large med 461mm reach og 599mm stack er ganske lik som Dunen og føles helt perfekt ut.

483mm reach og 616mm stack høres massivt ut for meg. Ikke sikker på om jeg noen gang kommer til å like så stor cockpit..

Redigert av Skorp; 06/01/2016 12:01.
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: Skorp] #2046569 07/01/2016 07:45
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler

Kan kanskje få litt hardtail tendenser i grove nedoverkjøringer, at HA vil bli krappere når du kommer litt ned i vandringen..
65* på hardtail er plutselig ikke så slakt lenger når man bruker vandringen litt. Det å sette på angleset på Scouten din er nok ikke det dummeste i mine øyne.
Hvorfor skal det være forskjell på halv- og heldemper i så måte? Litt avhengig av oppheng vil det i alle fall stort sett være slik at bakenden på en fulldemper løfter seg litt ved grove nedbremsinger, og jeg har ikke tenkt på at sykkelen blir veldig bratt når jeg er langt nede i vandringen - og det skjer jo stort sett ved landinger og en og annen stor stein i veien. Så i praksis er det vel egentlig et ikke-tema
Quote:

Min Giant Glory 0 i large med 461mm reach og 599mm stack er ganske lik som Dunen og føles helt perfekt ut.

483mm reach og 616mm stack høres massivt ut for meg. Ikke sikker på om jeg noen gang kommer til å like så stor cockpit..
Stor cockpit gir deg mye rom å jobbe på og veldig god stabilitet i lengderetningen når du står. Når du sitter får du også god fremoverlent stilling for å holde sykkelen plantet oppover, samt godt tråkk.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: baronKanon] #2046680 07/01/2016 10:30
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Jeg syns personlig at Patrolen fungerer ypperlig, både på varmekablene på badet og i sofaen på mekkerommet. Droppa fra sofaen etter å ha montert crash-plate og wolftooth i går kveld. Makan til god følelse. Sykkelen tar alt!

Sånn sett er det ingen tvil om at du er inne på noe. Jeg vurderte også Scout før jeg havnet på Patrol.

Når det gjelder alder vs vandring-debatten trur jeg det er noe i det. Går vi for mindre fart og andre type utfordringer? Er dropp fra sofa det jeg strekker meg til av halsbrekkende stunts, trenger jeg kanskje ikke 160mm vandring over hele fjøla?

Hva med bremser? Kjører du nye XT, eller andre preferanser? Full M8000-gruppe, kanskje?

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: erlendisme] #2046685 07/01/2016 10:38
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Blir som sagt kit 1 som utgangspunkt med Guide Ultimate, XX1/X01-blanding, NEXT SL, etc.

Jeg er ikke alderstynget for mindre vandring, men stikke fingern i jorda-orienterthetsbasert.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: baronKanon] #2046771 07/01/2016 12:39
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig

Hvorfor skal det være forskjell på halv- og heldemper i så måte? Litt avhengig av oppheng vil det i alle fall stort sett være slik at bakenden på en fulldemper løfter seg litt ved grove nedbremsinger, og jeg har ikke tenkt på at sykkelen blir veldig bratt når jeg er langt nede i vandringen - og det skjer jo stort sett ved landinger og en og annen stor stein i veien. Så i praksis er det vel egentlig et ikke-tema

Du sier jo selv, ved landinger, hopp, større groper, doserte svinger og generelt når du har mye vekt på sykkelen. Du kjenner det godt om du sykler på hardtail. Hele rammen roterer rundt bakakslingen, og HA blir ca 1* krappere for hver 20mm man demper.

Når du bunner både bakdemperen og gaffelen vil du ha ca 1* krappere styrevinkel enn normalt. Styrevinkelen din vil være slakkest uten sag, og bli krappere og krappere jo lenger ned du demper.
På en sykkel med lik vandring fremme og bak vil styrevinkelen holde seg ganske lik uansett i disse situasjonene.

Stor cockpit gir deg mye rom å jobbe på og veldig god stabilitet i lengderetningen når du står. Når du sitter får du også god fremoverlent stilling for å holde sykkelen plantet oppover, samt godt tråkk.

Er klar over det, 459-461mm reach har vært grensesprengende for min del. Wilsn Carbonen jeg brukte 2013-14 hadde 402mm reach, 45650B jeg brukte på sti i fjor før Dunen hadde 397mm i reach.
Har en følelse på disse lange syklene at rompa bare akkurat kommer langt nok bak bakhjulet ved veldig bratte nedkjøringer om jeg må forhjulet opp. Generell lekenhet forsvinner litt føler jeg. Armene mine er bare så lange, rompa kommer ikke så mye lenger bak.

Redigert av Skorp; 07/01/2016 13:10.
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: Skorp] #2046804 07/01/2016 13:48
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Du kjenner det godt om du sykler på hardtail. Hele rammen roterer rundt bakakslingen, og HA blir ca 1* krappere for hver 20mm man demper.

Du kjenner det godt? Jeg har hatt over et år på herje-hardtail nå, og har aldri tenkt på dette "problemet" i bruk.
For øvrig er jeg stor fan av mindre vandring bak. Det er jo fronten som må ta de verste trøkkene ved dårlige/dristige linjevalg. Så er det digg å ha en responsiv bakende ved tråkking og flikking på sti. Det oppkonstruerte web-problemet diskutert over må du da få ut av tankene :-P

Ang. lang reach... Det syntes jeg er digg selv, men bare til en viss grad. Man vil jo komme seg litt over forhjulet ved klatring og lang reach/kort stem gjør jo det vanskeligere.

Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: aug11x] #2046805 07/01/2016 13:51
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Helt enig, aug11x. Men til rittsykling (dvs. enduro) fordrer det at man er litt sprek/sterk i beina, for jeg kjente det godt i beina i 2014 på NesbyEnduro med defekt bakdemper.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: baronKanon] #2046809 07/01/2016 13:57
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Enig der. Skulle jeg bygd en ren endurorittsykkel så hadde jeg nok kjørt 160/160 eller 170/160 f/b. Det går ikke nødvendigvis så mye fortere enn en 130/130 eller en 140/140, men kreftene varer lenger ja. En så grov sykkel til stisykling? Aldri. Men så bor jeg på østlandet da;-)
Scout er forøvrig rå! Hadde stått øverst på lista mi om jeg ikke var 29er hjernevaska...

Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: aug11x] #2046811 07/01/2016 14:01
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: aug11x

Scout er forøvrig rå! Hadde stått øverst på lista mi om jeg ikke var 29er hjernevaska...
Hadde vurdert plus eller Smuggler hvis jeg også skulle bygd nye hjul. Men med gode karbonhjul allerede på plass og råtten dollarkurs, blir det ikke nye hjul, og er nå såpass glad i mine karbonhjul, så det må bli nye, tilsvarende ved endring av hjulstr

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: aug11x] #2046840 07/01/2016 15:10
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig

Du kjenner det godt om du sykler på hardtail. Hele rammen roterer rundt bakakslingen, og HA blir ca 1* krappere for hver 20mm man demper.

Du kjenner det godt? Jeg har hatt over et år på herje-hardtail nå, og har aldri tenkt på dette "problemet" i bruk.

Kjenner det veldig godt ja.Det er ganske drastiske forandringer hvordan en hardtail oppfører seg ut ifra hvor langt nede i vandringen du er. Veldig rart at dere ikke har opplevd dette, er et ganske kjent "problem" med harde utforkjøringer på hardtail.

Har faktisk nylig lagt ut et bilde der jeg minnes akkurat dette på min nye insta konto. ICON_SMILE ICON_TONGUE fishwhack
https://www.instagram.com/p/BANDgG2scP5/?taken-by=vegardskorp
Her lander jeg etter berget som stikker frem, og skal svinge for trærne man ser rett forann meg. Landingen er grovere enn det ser ut som, full brems, full trykk og full sving på sykkelen.
Det kjennes ut som sykkelen stuker i hver eneste stein i landingen, i landingsøyeblikket styrer og har den sikkerheten til en gammel xc sykkel.
Har syklet straks 4år med 150mm vandring fremme på hardtail.

Om jeg taster inn geoen på sykkelen i denne kalkulatoren: http://bikegeo.muha.cc/
Sier den at styrevinkelen min ved bunning av demper er 72.2* i forhold til 65.7* uten sag.. En grad krappere per 20.8mm vandring.

Redigert av Skorp; 07/01/2016 15:39.
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: aug11x] #2046843 07/01/2016 15:17
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Ang. lang reach... Det syntes jeg er digg selv, men bare til en viss grad. Man vil jo komme seg litt over forhjulet ved klatring og lang reach/kort stem gjør jo det vanskeligere.
Snu litt på flisa: du ønsker deg langt vekk fra bakhjulet uten å miste trykket helt. Dvs. fremover og nedover. Tror nok at din posisjon i forhold til bakhjulet er viktigere enn hvor mye trykk du har på forhjulet - det er jo gravitasjonssenter som teller i det store og hele, samt balanse mellom for- og bakhjul. Tror at kilo fremover teller mer enn noen cm i hjulplassering.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: Skorp] #2046858 07/01/2016 16:17
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Kjenner det veldig godt ja.Det er ganske drastiske forandringer hvordan en hardtail oppfører seg ut ifra hvor langt nede i vandringen du er. Veldig rart at dere ikke har opplevd dette, er et ganske kjent "problem" med harde utforkjøringer på hardtail.

Har faktisk nylig lagt ut et bilde der jeg minnes akkurat dette på min nye insta konto. ICON_SMILE ICON_TONGUE fishwhack
https://www.instagram.com/p/BANDgG2scP5/?taken-by=vegardskorp
Her lander jeg etter berget som stikker frem, og skal svinge for trærne man ser rett forann meg. Landingen er grovere enn det ser ut som, full brems, full trykk og full sving på sykkelen.
Det kjennes ut som sykkelen stuker i hver eneste stein i landingen, i landingsøyeblikket styrer og har den sikkerheten til en gammel xc sykkel.
Har syklet straks 4år med 150mm vandring fremme på hardtail.

Om jeg taster inn geoen på sykkelen i denne kalkulatoren: http://bikegeo.muha.cc/
Sier den at styrevinkelen min ved bunning av demper er 72.2* i forhold til 65.7* uten sag.. En grad krappere per 20.8mm vandring.

Det var derfor jeg skrev problem med hermetegn rundt... At en hardtail behandler deg mer røft enn en fulldemper når du lander i røft terreng etter et hopp er jo ingen overaskelse. Tviler ikke på dine utregninger altså, er vel bare det at jeg ikke er så fintfølende. Brå oppbremsing før sving på fulldemper vil vel også senke gaffel og løfte bakenden, så da har du jo det samme problemet der;)

Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: baronKanon] #2046859 07/01/2016 16:20
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Snu litt på flisa: du ønsker deg langt vekk fra bakhjulet uten å miste trykket helt. Dvs. fremover og nedover. Tror nok at din posisjon i forhold til bakhjulet er viktigere enn hvor mye trykk du har på forhjulet - det er jo gravitasjonssenter som teller i det store og hele, samt balanse mellom for- og bakhjul. Tror at kilo fremover teller mer enn noen cm i hjulplassering.

Det er sant det. Sånt sett er jo seterørsvinkel og høyde på stem vel så viktig. Det værste jeg vet er slak seterørsvinkel. Men så er det all about the feeling;-) Pakka må stemme.

Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: baronKanon] #2210047 28/05/2016 05:27
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Hva skjedde her baronen? Ble det strive istedenfor?

Re: Seig byggetråd: Transition Scout 1 mini-enduro(?) [Re: Skorp] #2210048 28/05/2016 05:36
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Hva skjedde her baronen? Ble det strive istedenfor?
Ting skjedde, og det ble Strive. Tråd død.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support