|
Sykkelvogn igjen. Fjæring? 1 eller 2-seter?
|
Sykkelvogn igjen. Fjæring? 1 eller 2-seter?
04/01/2016 13:41
|
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Er på tide å handle ny sykkelvogn igjen, og har sett på Thule Chariot i form av Cheetah eller Cougar. Ser at Cheetah har en hyggeligere pris, og veier mindre enn Cougar, men mangler fjæring. Andre muligheter ser ut for å være de samme. Noen mening om dette med fjæring?
Har syklet en god del med to barn til nå, uten fjæring, så det oppleves litt som løsning på et problem jeg ikke visste jeg hadde, men det kan muligens gjøre at det går an å begynne tidligere også. Er det verdt de ekstra pengene?
Ellers er det bare én som er på vei, og minstemann i dag er øyeblikk fem og blir nok for stor for vogn, så singelvogn bør gå greit, men er det veldig trangt til bagasje?
Andre vogner som er veldig bra og holder seg tilsvarende godt i pris?
|
|
|
Re: Sykkelvogn igjen. Fjæring? 1 eller 2-seter?
[Re: grr]
04/01/2016 13:55
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan i alle fall si at jeg ville gått for 2 seter. Veldig greit med litt ekstra plass. Vi gikk all inn og for en CX2, bruker den mye som vanlig vogn også og har satt stor pris på demper, men spesielt bremsen.
|
|
|
04/01/2016 14:02
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skjønner heller ikke at jeg har behov for demper. Har NC. Bruken er for meg og vil jegvtro som for det fledte, mest asfalt og hverdagsturer.
De gangene det humper litt hviner ungen av fryd.
|
|
|
[Re: larsdx]
04/01/2016 14:17
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har syklet en del enkle stier med min og tror nå at hun over tid har satt pris på dempingen. Men det spørs selvsagt helt på hvor du skal sykle. Dersom det er kun sykling og kun på asfalt så vill vel jeg også droppet demperne-
|
|
|
04/01/2016 20:23
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ser også etter vogn som jeg kan bruke til sommeren. Så kom jeg over denne på bikeshop.no http://bikeshop.no/Sykkel/Vogner/Barnevo...018-p0000069686Den er jo mye billigere, er det noe gæærnt med den?
Redigert av Tommyv; 04/01/2016 20:24.
|
|
|
04/01/2016 23:01
|
Bølla
Entusiast
|
Entusiast
Hos oss er vesla 3 år passasjer både i dempet Chariot (Nå Thule) og udempet. Hun sier klart fra at det er mer ubehagelig i udempet. Jeg synes ikke prisforskjellen mellom dempet og udempet av samme kvalitet i kr & øre er stor. Så fort man er på litt lengre tur eller på grus eller på dårlig asfalt betyr dempingen noe. Barnet i vogna kan ikke reise seg fra setet og kan ikke forberede seg på slagene fra asfaltskjøter, trikkeskinner, vaskebrett, fortauskanter slik syklisten kan. Tenk også på at barn har svakere nakkemuskulatur ift hodets vekt enn voksne. Å kjøpe udempet er kjiipt. Vurder småttens komfort opp mot hvor mye dere bruker på egne sykler ;-)
|
|
|
05/01/2016 08:00
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Jeg endte opp med billigste gsport-vogn fordi vi fikk den. Fint at det er dobbeltvogn, det er ikke så mye plass i den. Setet er dårlig og det blir klager på risting når vi når 15kmt. Likevel går det bra og vogna brukes til barnehagen hver dag. Men den vogna hos bikeshop så interessant ut!
|
|
|
[Re: Tommyv]
05/01/2016 10:10
|
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Så faktisk veldig bra ut! Faktiske brukserfaringer hadde vært gullfint her nå... Hos oss er vesla 3 år passasjer både i dempet Chariot (Nå Thule) og udempet. Hun sier klart fra at det er mer ubehagelig i udempet. Jeg synes ikke prisforskjellen mellom dempet og udempet av samme kvalitet i kr & øre er stor. Så fort man er på litt lengre tur eller på grus eller på dårlig asfalt betyr dempingen noe. Barnet i vogna kan ikke reise seg fra setet og kan ikke forberede seg på slagene fra asfaltskjøter, trikkeskinner, vaskebrett, fortauskanter slik syklisten kan. Tenk også på at barn har svakere nakkemuskulatur ift hodets vekt enn voksne. Å kjøpe udempet er kjiipt. Vurder småttens komfort opp mot hvor mye dere bruker på egne sykler ;-) Jeg foretrekker jo helstivt til det aller meste... :-) Jeg endte opp med billigste gsport-vogn fordi vi fikk den. Fint at det er dobbeltvogn, det er ikke så mye plass i den. Setet er dårlig og det blir klager på risting når vi når 15kmt. Likevel går det bra og vogna brukes til barnehagen hver dag. Men den vogna hos bikeshop så interessant ut! Har brukt det som sikkert er tilsvarende til to barn, Aretti dobbelvogn, sykla ikke da jeg kjøpte den, så derfor ble det billigste. Den har vært MYE brukt, og har fått kjørt seg både med vekt og fart, og det har gått helt fint. Mine unger har aldri klaget på risting i høy fart heller. Men nå er den oppbrukt (har hatt et par rundvelter) og den er ikke laget for løping, så det er på tide med noe annet.
|
|
|
05/01/2016 10:47
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Hva skal du bruke den til? Og hvor? Og hvilken type underlag? Og hvilke deler av året?
Er det jevnt underlag og korte turer er jo valget enklest mulig vogn. Er det annet ville jeg gått for demping var jeg deg. Vi har en CX2 som brukes året rundt både til sykkel, gåing og ski og er utrolig glad for demping. Det er ikke unormalt med grov grus/pukk på skogsbilveiene om sommeren. Et annet moment er nå: turstier og småveier som er gått opp og enten har hardpakket snø eller is. De er ruglete så det holder og det blir mye risting i en vogn uten demping.
Det er også deilig å kunne faktisk treffe en dump i ny og ne uten å tenke 'au' på barnets vegne, eller vente på vrælet fra noen som våknet altfor tidlig.
Demping vil vel også gi en mer stabil vogn mtp. rundvelt i sving dersom du er uheldig og treffer noe med det ene hjulet.
|
|
|
05/01/2016 11:27
|
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Mulig, men ser f.eks. at dempefunksjonen på Nordic Cab kritiseres som meningsløs på nett, og kollega som hadde Cougar 2 sier at den like godt kunne vært uten, men tydeligvis mange meninger...
Bruk blir nok uansett mest på asfalt, men under pappapermen blir det sikkert fristende med både joggeturer og sykkelturer på turveier (grus). Har egentlig en gammel
|
|
|
05/01/2016 11:40
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Mulig, men ser f.eks. at dempefunksjonen på Nordic Cab kritiseres som meningsløs på nett, og kollega som hadde Cougar 2 sier at den like godt kunne vært uten, men tydeligvis mange meninger... Den skjønner jeg ikke. Etter det jeg kan finne har Cougar samme fjæring som CX - som er to justerbare bladfjærer. Min erfaring er at de fungerer kjempefint - det er jo bare å se seg tilbake når det skrangler som værst så ser man hjulet riste mens vogna er i ro (og hodet til hun som sover ligger stille og fint). Det er også lett å merke funksjonen dens ved løping da (hvertfall jeg) vipper opp fremhjulet i ulendt terreng og da kjenner du fort at fjæringen tar unna ujevnheter. Det har også blitt et par utilsiktede hopp på ski uten klaging fra passasjerene. Om du har anledning burde du fått sett på de ulike vognene og sammeliknet før du kjøper.
|
|
|
[Re: Kakachka]
05/01/2016 12:30
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Enig med Kachaka, det er tydelig at fjæringen (ingen demping, bare fjær) fungerer, men det er jo bare snakk om et par cm (?) vandring, så man må ikke forvente altfor stor hjelp. Har en CX1 og observerer det samme. På halvgrov grusvei så tar de unna en del av småtjafset, og på noe større (vanndamm/hull) i grusveien så tar de spissen av treffene. Når det er sagt så tror jeg også at man kan gjøre noe med større volum i dekkene, men det koster jo for prisforskjellen opp til den dempede charioten,
- Stefan
|
|
|
05/01/2016 13:17
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
2 seter og fjøring er min anbefaling. Har en ufjæret Chariot og sykling utenfor god grusvei og asfalt har aldri blitt en suksess.
|
|
|
05/01/2016 13:29
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Har brukt det som sikkert er tilsvarende til to barn, Aretti dobbelvogn, sykla ikke da jeg kjøpte den, så derfor ble det billigste. Den har vært MYE brukt, og har fått kjørt seg både med vekt og fart, og det har gått helt fint. Mine unger har aldri klaget på risting i høy fart heller. Men nå er den oppbrukt (har hatt et par rundvelter) og den er ikke laget for løping, så det er på tide med noe annet. Jentungen klager ikke på ristinga, men på at det går for fort. Etter jeg bytta til 2.3" dekk på vogna og reduserte dekktrykket så kan jeg kjøre noen få km/t raskere før hun sier i fra. Så da tenker jeg at det er ristinga og ikke farten som egentlig er problemet. Jeg har også hatt denne vogna på taket, uten passasjer selvfølgelig, den går overraskende lett rundt når den er tilnærmet tom. Uansett så ser den ikke bra ut lenger og det kan forsvares å skifte den ut (:
|
|
|
[Re: knut77]
06/01/2016 08:17
|
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jentungen klager ikke på ristinga, men på at det går for fort. Oi, blir krise dette. Har to gutter, og har aldri hørt at det har gått for fort, men vogna begynner å wobble i 35.. og nå er det jente på vei..
|
|
|
06/01/2016 11:41
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Anbefaler også fjæret vogn hvis du skal sykle andre plasser enn korte turer på slett asfalt. Har en Cougar 1 som har vært fantastisk bra.
Har nok en gutt som er over snittet fartsglad; får som regel klage på at det går for sakte. Spesielt på ulendt underlag. Det er ekstra morsomt i terrenget med mye humper og da er fjæring helt nødvendig.
|
|
|
07/01/2016 07:54
|
Chrstphrsn
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil slå et slag for enkel vogn med fjæring!
Har en CX1 med justerbar fjæring som har blitt brukt mye, både med våken og sovende unge. Fjæringen gir ikke bare bedre komfort(bedre/lengre søvn=lengre tur/trening), men også en ekstra sikkerhet mot velting, hvis du skulle være så uheldig å treffe en kant med det ene hjulet.
Årsaker for å velge enkel vogn:
Enkel vogn kommer lett gjennom vanlige dører, og manøvreres enklere i butikker og trange ganger. Du kommer gjennom stengsler og trange passasjer letter, og du er ikke like avhengig av å planlegge sporvalg som ved dobbel. I tillegg er det mindre vindfang og litt mindre vekt.
Jeg synes også det er ganske mye letter å jogge med en enkel vogn kontra en dobbel. Og hvis du skal bruke den som pulk, kan det være greit med smalere sporvidde på skiene hvis ikke det er full preparert skøyte løype.
Jeg bruker vognen mye til handling, og får lett plass til en tre- fire handleposer i lasterommet, seteryggsposen og eventuelt lette poser festet til håndtaket. Så for min del har ikke lastekapasitet vært noe problem.
En ting til er plassen den tar i bagasjerommet sammenslått. Jeg får plass til min vogn på tvers, på høykant inntil seteryggen i bagasjerommet. Det hadde ikke gått med en dobbelvogn i min bil iallefall(Sabb 9-3 stv). Vi hadde planer om å bytte ut CX1 med CX2 når yngstemann(4 mnd)blir gammel nok til å sitte i sykkelvogn. Men eldstemann(snart to) foretrekker å sitte i sykkelsete, så det ser ut til at vi bare beholder vogna.
CX1 er ganske dyr, men vi har vert veldig fornøyd med den, både som sykkelvogn, pulk og joggevogn(stor pluss med brems). I tillegg holder bruktprisene seg ganske godt, så det er ikke sikkert den er så dyr totalt sett.
|
|
|
[Re: Chrstphrsn]
07/01/2016 20:04
|
erlingba
.
|
.
Et alternativ til fjæring er større volum på dekkene. Schwalbe Big Apple finnes i 20", 2.1 og 2.35 bredde tror jeg, og gir mye bedre demping enn små standarddekk.
|
|
|
|
|