Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pike vs Revelation? Hvor stor er forskjellen

Pike vs Revelation? Hvor stor er forskjellen #2045252 02/01/2016 18:05
L
Larry WB Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
L
Hei.
Jeg planlegger et byggeprosjekt i løpet av vinteren og er i tvil om hvilken gaffel jeg skal regne inn i budsjettet.

Jeg sykler mest sti i Østmarka, veier 65 kg og er ikke veldig råtass i utforkjøringene. Ser for meg å bygge en sykkel med 130 - 140 mm vandring. Kan noen enkelt forklare forskjellen på de to gaflene, bortsett fra diameter på beina. Vil Pike være verdt 2000 kr ekstra.

På forhånd takk for svar.

Re: Pike vs Revelation? Hvor stor er forskjellen [Re: Larry WB] #2045337 03/01/2016 00:27
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Hva slags sykkel? Fulldemper eller HT? 29er eller 27,5"?
Jeg har begge gaflene på to ulike sykler. Begge er i utgangspunktet 27,5". På den fulldempa stisykkelen kjører jeg Pike med 150mm vandring. Med såpass lang AC og på en sykkel som til tider skal kunne kjøres hardt er det helt klart et pluss med den økte stivheten på en Pike kontra en Revelation. Men jeg veier også nesten 20kg mer enn deg. På HT valgte jeg Revelation med 130mm vandring, vurderte Pike her også men er egentlig glad jeg valgte Revelation. På en HT syns jeg det er greit å kjøre litt stivere oppsett på gaffelen og du kan ikke kjøre en HT med 130mm gaffel så gardt som en fulldemper med 150mm vandring uansett. En Pike ville vært enda stivere, men det ville sannsynligvis vært lite merkbart fordi jeg ikke ville ha sykla hardt nok til å provosere fram forskjell.

Uansett om du velger Pike eller Revelation så gå for RC3 utgavene.
Dempereneheten på Pike er en annen og er litt mer raffinert men er godt fornøyd med Revelation også. Syns kanskje det var enklere å "treffe" med settingene med en gang på Pike, men det kan være tilfeldig. Digger den lette fronten på HTen som passer godt med sykkelens egenskaper ellers, en kvikk sykkel som er lett å manøvrere.
Med tanke på pris, vekta di, lengden på vandringa og at du ikke skal kjøre knallhardt nedover vil jeg tro du burde bli godt fornøyd med Revelation.

Uansett om du velger Pike eller Revelation så gå for RC3 utgaven.

Re: Pike vs Revelation? Hvor stor er forskjellen [Re: Larry WB] #2045350 03/01/2016 08:28
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vil bare nevne at Pike er en generasjon nyere med tanke på demperenhet (Charger). Jeg synes denne er mer følsom enn Rev, men begge er bra. På en ny sykkel ville jeg gått for Pike fordi dette er en mer moderne gaffel.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support