Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Timegrunnlag gravemaskin og lastebil/traktor

Timegrunnlag gravemaskin og lastebil/traktor #2044998 31/12/2015 17:23
J
joanas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Her hvor det er så mange kloke hoder med mye erfaring ICON_SMILE Er det noen som vet noe om maskinentreprenørbransjen ?

Jeg har fått faktura fra entreprenør på en gravejobb, og synes timetallet har blitt veldig høyt i forhold til hva jeg forventet. Det har vært en mann med gravemaskin og lastebil/traktor. I snitt blir er det beregnet nærmere 12 timer pr dag, til tross for at han bare har vært der 7.5 timer pr dag.
En forklaring han gir er at han har beregnet full timepris på gravemaskin og halv på traktor (på samme timen), fordi traktoren står og går på tomgang mens han graver, og timetelleren på traktoren går.

En ting er at dette ikke stemmer med hva vi avtalte (at det kun løper en teller av gangen)..... Men jeg lurer også på hva som er normalt her ?

Re: Timegrunnlag gravemaskin og lastebil/traktor [Re: joanas] #2045203 02/01/2016 13:17
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Spesielt. Igjen et tilfelle hvor det skulle foreligget en kontrakt. Utstyret er helt klart på leie til deg, men så lenge han kun er én mann, så.. tjah. Det burde vært avtalt en fast timepris på totalpakken, og vært revnende likegyldig for deg hvilket utstyr han brukte for jobben.

Spør hvorfor han ikke stoppet motoren på traktoren? :-) Ca. 30 sekunder tomgang så lønner det seg å stoppe kontra å la gå.

Re: Timegrunnlag gravemaskin og lastebil/traktor [Re: joanas] #2045229 02/01/2016 16:35
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det er for deg fullstendig likegyldig at maskinføreren lar traktoren gå på tomgang en halvtime mens han graver. Han har ikke effektive timer på traktoren den halve dagen han påstår. Og hvis han hat hatt det, så har han ikke hatt effektive timer på gravemaskinen.

Tror du har godt grunnlag for å forhandle ned prisen en del.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Moderator  support