Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Svart asfalt i Bærum

Svart asfalt i Bærum #2044542 29/12/2015 09:16
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
I forrige uke, før snøen kom, så kjørte jeg bil gjennom Stabekk og så da et skilt som sa at det var prøve med "svart asfalt" på gangveien. I dag syklet jeg deler av dette fortauet/GS-veien og lurer på om "svart asfalt" bare er en eufemisme for "saltet asfalt". Noen som vet? Noen som har stoppet og sleiket asfalten?

Hvis det faktisk er slik at Bærum har begynt å salte gangveiene, etter alle år med nydelige hvite gangveier og fortau, så er det tragisk. Da begynner veivalgene for oss som ikke har lyst å få sykkelen spist opp i løpet av en vinter til å skrumpe inn og til slutt må man ta bil til jobben isteden. Var det det dere ville, Bærum kommune? Hæ? HÆ?

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044544 29/12/2015 09:26
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det kan vel ikke stemme? I så fall er jeg enig med deg i at det er tragisk. Er vel ikke mange som syntes det er fint å gå på tur i sørpe og drit i stedenfor flott hardt og strødd snøunderlag. På vinteren bruker til og med jeg gangvei (og det gjør jeg aldri ellers).

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044545 29/12/2015 09:29
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Les i Budstikka, Dan:

http://www.budstikka.no/nyheter/samferds...e/s/5-55-239215

Argumentet er tvert imot det du mener. Man ønsker å legge bedre til rette for syklistene. Endrede klimaforhold gjør at Bærum kommune vil tenke nytt i forhold til vintervedlikehold. Som du sikkert selv har erfart er det heller få dager med helt hvitt dekke på veiene i Oslo-området. Jeg vet du for eksempel sykler Bærumsveien, og der er det slik at Statens vegvesen gruser veien, og det er en langt dårligere løsning enn den som nå prøves ut av kommunen. Uansett kommer saltet fra veibanen over på gang- og sykkelveien, og da er vi like langt. Ta strekket mellom Ringstabekk og Jarmyra. Der er forholdene virkelig dårlige ved store snefall. All saltsløsj blir kastet inn på GS-veien.

PedroS
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044546 29/12/2015 09:38
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det er jo tydelig at han/hun som bruker kommunens penger på noe så dumt ikke sykler selv. Kanskje har Bærum kommune et så stort overskudd at de ikke vet hva de skal bruke pengene på...?

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044552 29/12/2015 09:55
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Hei

Det er beskrevet her:

http://www.vegvesen.no/_attachment/591109/binary/944180?fast_title=Alle+har+rett+til+å+komme+trygt+fram+–+De+nye+standardene+for+vinterdrift+av+gang-+og+sykkelanlegg+%282014%29.pdf

Vinterklasse A betyr saltet.

Man trenger aldri salt for å sykle. Man trenger piggdekk hvis det er glatt. Snø fjernes ved hjelp av måking.

Jeg mener at mye av saltstrøingen er unødvendig også på bilveier og er i konflikt med § 7 i Forurensningsloven. (plikt til å unngå forurensning).

Hvis noe slik innføres der hvor jeg sykler, så slutter jeg å sykle.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: PedroS] #2044553 29/12/2015 10:00
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

"Bærum kommune ønsker å høre hva syklistene selv mener om standarden på sykkelveiene vinterstid. Kommunen ønsker derfor å knytte til seg syklister som sykler på strekningen vinterstid, for å få deres tilbakemeldinger."
Jeg har ikke tenkt å sykle strekningen flere ganger, siden jeg ikke har lyst å ødelegge syklene mine, så da vil min stemme ikke telle i denne saken. ICON_SMILE

Quote:
Jeg vet du for eksempel sykler Bærumsveien, og der er det slik at Statens vegvesen gruser veien, og det er en langt dårligere løsning enn den som nå prøves ut av kommunen.

Ikke enig i det hele tatt. På rim, snø, is og alle andre mulige varianter av vinterføre sykler jeg gjerne. På saltet vei lar jeg være å sykle. Dermed blir saltet gangvei ikke en forbedring for meg, men derimot det samme som å stenge gangveien for meg fullstendig. Så for meg er saltet gangvei en katastrofal løsning.

Quote:
Uansett kommer saltet fra veibanen over på gang- og sykkelveien, og da er vi like langt. Ta strekket mellom Ringstabekk og Jarmyra. Der er forholdene virkelig dårlige ved store snefall. All saltsløsj blir kastet inn på GS-veien.

Akkurat der er det noe dritt ja, så følgelig sykler man stien i skogen mellom Ringstabekk og Jarmyra. ICON_SMILE

Uansett så er det bare én ting som funker ved store snøfall og det er brøyting. Så om det er saltsløsj eller rene snøklumper er jo like ille for den jevne syklist, men saltet er i tillegg ødeleggende for sykkelen.

Nei, jeg må finne meg nye veier når de salter i stykker gangveinettet. Problemet er akkurat den siste biten ned mot Lysaker. For å sykle langs Akerselva må jeg inn i Oslo kommune og det betyr salt. Å sykle nedover på fortauet langs Voldsveien er å leke med døden om vinteren, siden risikoen for å skli ut foran en buss er litt for stor. (Ja til en Voldsvei uten tungtransport og busser!) Og nå har de i tillegg drept gangveien gjennom Stabekk.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044555 29/12/2015 10:08
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Da begynner veivalgene for oss som ikke har lyst å få sykkelen spist opp i løpet av en vinter til å skrumpe inn og til slutt må man ta bil til jobben isteden.

Og det sparer du penger på, meiner du? Korfor er det bedre å øydelegge bilen med salt? Det går fint å bygge seg ein enkel vintersykkel for ein tuselapp, som tåler saltet bra. Og det veit du.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: -Jan] #2044557 29/12/2015 10:15
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: -Jan
Og det sparer du penger på, meiner du? Korfor er det bedre å øydelegge bilen med salt?

Hvem sa noe om å spare penger? Jeg ønsker å ha sykler som funker bra og gir meg en god sykkelopplevelse året rundt. Bilen er bare en bil og funker til den plutselig ikke funker mer. ICON_SMILE

Quote:
Det går fint å bygge seg ein enkel vintersykkel for ein tuselapp, som tåler saltet bra. Og det veit du.

Jeg bruker ikke sykkel som kjedelig transport. Jeg bruker sykkelen for å få en god sykkelopplevelse selv på den daglige jobbpendlingen, og det får jeg ikke med en drittsykkel med oppspist kranklager, lekkende bremser og hjullager som som ruster opp. At man kan lage en sykkel som tåler salt bra har jeg ingen tro på. Uten vaskemulighet på jobben så vil enhver sykkel som blir brukt til jobbpendling i salt bli spist opp.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044584 29/12/2015 12:21
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Salt på gang og sykkelsti må da bære en bra motivator for titan eller karbon sykkel.
Eller å fjerne mesteparten av det som kan ruste på en sykkel...

Redigert av anonym; 29/12/2015 12:22.
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044587 29/12/2015 12:29
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Saltede veier er noe dritt hver gang det kommer nedbør. Blir kaldt og vått med all spruten. Så her er jeg enig med første taler. Mye bedre å sykle på snø, og piggdekk gjør fremkommeligheten mer enn god nok. Men det er vel kanskje litt for mye å forvente at de som sitter i kommunestyret har erfaring med vintersykling. Tross alt ikke så mange av oss.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044588 29/12/2015 12:30
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: -Jan
Det går fint å bygge seg ein enkel vintersykkel for ein tuselapp, som tåler saltet bra.

Jeg bruker ikke sykkel som kjedelig transport. Jeg bruker sykkelen for å få en god sykkelopplevelse selv på den daglige jobbpendlingen, og det får jeg ikke med en drittsykkel med oppspist kranklager, lekkende bremser og hjullager som som ruster opp.

Det finnes jo mellomting. Om du bruker ti tusenlapper på en vintersykkel som holder tre sesonger med pendling, er jo det ganske rimelig også.

At man kan lage en sykkel som tåler salt bra har jeg ingen tro på. Uten vaskemulighet på jobben så vil enhver sykkel som blir brukt til jobbpendling i salt bli spist opp.

Ingen vaskemulighet hjemme om vinteren heller? Saltlake vinteren gjennom og null vaskemulighet blir neppe vakkert. Men vask i én ende holder da fint? Jeg sykler litt på Ring 3 og litt på Tour de finance og får med meg mye salt på jobbeveien. Selv med vaskemulighet på jobb, gidder jeg ikke alltid spyle de dagene det ikke er vått eller vaskeplassen er opptatt med en bil. Så redd for salt er faktisk verken jeg eller vintersykkelen.

At salt er noe dritt er jeg helt enig i. Men drømmen om hvite sykkelveier i Oslo er ødelagt av bilmengden for lengst crying2.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: anonym] #2044591 29/12/2015 12:43
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: anonymous
Salt på gang og sykkelsti må da bære en bra motivator for titan eller karbon sykkel.

Det var disse lagerene da. Dem er det vanskelig å få til å tåle salt. ICON_SMILE

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044592 29/12/2015 12:45
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
For 499,- har alle vaskemulighet hjemme, selv på vinteren: http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Vask-og-pleie/Barbar-vasker-2000033127/

Har en slik og vanntanken er nok til å vaske 2-3 sykler, den spyler hard nok til at man får av skit (og salt) -og den fungerer utmerket med varmt vann.

Thomas
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044593 29/12/2015 12:46
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det er deilig å sykle på snø, men problemet er jo at det hele tiden skifter mellom minus- og plussgrader, noe som gjør at snøen blir til ekstremt humpete is.

Jeg kjøpte en Scott alusykkel med biligste Shimanogruppe og hydrauliske skivebremser til under 4000,- i 2009. Den går som vintersykkel til og fra jobb med omlag 2 vask i året. Eneste jeg har byttet er kjede, kasett og bremseklosser. Oljer i tillegg kjedet når det begynner å bli rustfarget.
Bosset på bakhjulet tok også kvelden etter en runde med høytrykkspyler før den ble satt bort etter vinteren i fjor.

Er ikke verre enn å sette bort godsykkelen for vinteren og skaffe seg en billig vintersykkel.

Akerselva er vel den minst vedlikeholdte veien i Oslo. Det er Statens Vegvesen som har ansvaret og de brøyter den så godt som aldri. Selv om snøen er borte i mars, så venter de til 16 mai med å fjerne grusen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: bjerkseth] #2044596 29/12/2015 12:58
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: anonymous22
Ingen vaskemulighet hjemme om vinteren heller? Saltlake vinteren gjennom og null vaskemulighet blir neppe vakkert. Men vask i én ende holder da fint?

Joda, vaskemulighet hjemme, men det hjelper ikke når sykkelen har stått i åtte timer på jobben og trukket inn saltlake i alle åpninger.

Uansett, bjerkseth kommer med et godt poeng også:

Sitat: bjerkseth
Saltede veier er noe dritt hver gang det kommer nedbør. Blir kaldt og vått med all spruten

Og før noen sier "skjermer" så er som sagt mitt problem at jeg gjør jobbsyklingen til morosykling ved å sykle litt sti og grusvei, hoppe litt og leke litt der det gis mulighet og i det hele tatt sykle som om jeg var på tur. Det er derfor jeg ikke liker tanken på en kompromissykkel.

Men for all del, jeg er klar over at jeg er i minoritet blant Bærums jobb- og året rundt-syklister. Jeg bare lurer på hvor mange av de som sykler på "svart asfalt" gjennom vinteren som gir opp når sykkelen, som klarte seg uten vask og stell hele sommeren, plutselig slutter å funke i februar, med slark i lager, girvaiere som setter seg fast og drivverk som er utslitt og gir chainsuck.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044630 29/12/2015 15:17
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Salt er noe forbanna jall. Det er jeg helt enig i. Helst skulle de slutta å salte bilveinene også. Begynne med piggdekk igjen. Beholde det vi kan av vinteren.

Joda, vaskemulighet hjemme, men det hjelper ikke når sykkelen har stått i åtte timer på jobben og trukket inn saltlake i alle åpninger.

Jeg skjønner dette hvis man bruker godsykkelen. Men så åt skogen synes jeg ikke det går av litt salt, selv om det får sitte på sykkelen noen halve eller hele dager eller tre i løpet av vinteren.

Og før noen sier "skjermer" så er som sagt mitt problem at jeg gjør jobbsyklingen til morosykling ved å sykle litt sti og grusvei, hoppe litt og leke litt der det gis mulighet og i det hele tatt sykle som om jeg var på tur. Det er derfor jeg ikke liker tanken på en kompromissykkel.

Valg skjermer/ikke skjermer er vel det samme om det er kaldt novemberregn eller saltlake? Ødelegger SKS sine 100-grams plastskkjermer så mye for morosyklingen? Stilen blir ødelagt dog.

Men for all del, jeg er klar over at jeg er i minoritet blant Bærums jobb- og året rundt-syklister. Jeg bare lurer på hvor mange av de som sykler på "svart asfalt" gjennom vinteren som gir opp når sykkelen, som klarte seg uten vask og stell hele sommeren, plutselig slutter å funke i februar, med slark i lager, girvaiere som setter seg fast og drivverk som er utslitt og gir chainsuck.

Enig, lurer også på det. God, gammeldags vinter bød på et eneste problem, og det var frosne vaiere og girspaker som knakk o.l. Da stod sykkelen ute 24/7 og det var titt og ofte 20 minus i hjembyen. Kaldere hjemby og før klimakrisen.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044634 29/12/2015 15:25
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: anonymous

Det var disse lagerene da. Dem er det vanskelig å få til å tåle salt. ICON_SMILE

http://www.kulelager24.no/index.php?main_page=index&cPath=6

ps. har ikke sjekket dimensjon, skulle bare kverulere litt...

Redigert av anonym; 29/12/2015 15:25.
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: anonym22] #2044635 29/12/2015 15:32
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: anonymous22
Valg skjermer/ikke skjermer er vel det samme om det er kaldt novemberregn eller saltlake? Ødelegger SKS sine 100-grams plastskkjermer så mye for morosyklingen? Stilen blir ødelagt dog.

Vekt har ikke noe å si for meg i den sammenhengen. Derimot det at de blir slått ut av posisjon hvis man har setepinnevarianten og at de blir slått inn i dekket med krølling og ødeleggelse som resultat (BTDT) hvis man har tettsittende lange skjermer (dvs den varianten som faktisk gjør nytte).

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044644 29/12/2015 16:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
De har börjat med detta i trondheim också (men när jag skrev det på forumet så var det inte många kommentarer). Jag har själv alldeles för lite erfarenhet med salt för att veta hur farligt det är för syklarna. När detta togs upp tidigare så var det iallafall någon på forumet som var positiv och som sa att det handlade om så pass lite salt att det inte spelade så stor roll.

Jag lurar på hur farligt detta faktiskt är för syklarna.

Jag har inte heller något stort problem att sykla på osaltade sykkelveier men det trots helt ok snöröjning så blir det ojäm is stora delar av vintern och det tar också rätt lång tid för att isen försvinner från g/s veierna på våren och då är det ju fullt med grus på dem som många syklister inte heller gillar.

Med bra saltning så borde man kunna slippa mycket av isen och grusen och få fina g/s veier ganska mycket längre tid.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: magnusc] #2044745 30/12/2015 08:17
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: magnusc
Akerselva er vel den minst vedlikeholdte veien i Oslo. Det er Statens Vegvesen som har ansvaret og de brøyter den så godt som aldri. Selv om snøen er borte i mars, så venter de til 16 mai med å fjerne grusen.

Jeg skjønte ikke hva du mente her, men det var fordi jeg skrev feil og etterpå leste feil i ditt innlegg også. Jeg mente Lysakerelva og syntes det hørtes fryktelig rart ut at de skulle fjerne grusen. ICON_SMILE

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044753 30/12/2015 08:47
chalshus Offline
More than words
More than words
Har dere kontaktet Bærum kommune?
For jeg tviler de leser denne tråden...

Godt nytt år!

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: chalshus] #2044764 30/12/2015 09:37
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: chalshus
Har dere kontaktet Bærum kommune?
For jeg tviler de leser denne tråden...

Jeg har kommentert "svart asfalt"-prosjektet på kommunens sykkelfacebookside ja.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044790 30/12/2015 12:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
........ girvaiere som setter seg fast og drivverk som er utslitt og gir chainsuck.

Høh, chainsuck og girwirer?

ICON_WINK

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2044795 30/12/2015 12:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Er det dette vi snakker om?

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Tange] #2044798 30/12/2015 12:56
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Tange
Høh, chainsuck og girwirer?

Akkurat det sliter jeg selvfølgelig ikke med. (Derimot sliter jeg med at 22:16 på fatbike går fryktelig sakte og likevel er tungt i snøen. Men heller det enn gir.)

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2045332 02/01/2016 23:24
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med deg Dan. Salt er djevelens verk. Om de så vil ha bar asfalt så hadde jeg sett at de testet sukkerroer eller andre alternativer som er snillere mot utstyret. Jeg sykler ikke til jobb på vinteren (enda) men dette er i hvert fall ikke noen invitasjon til å fremskynde vurderingen for neste sesong.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2045359 03/01/2016 09:41
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

...Da begynner veivalgene for oss som ikke har lyst å få sykkelen spist opp i løpet av en vinter til å skrumpe inn og til slutt må man ta bil til jobben isteden...

Fordi veier ikke saltes? Og salt ikke skader bilen? Og verditapet på en bil er mindre enn på en sykkel?

Thomas
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2045404 03/01/2016 14:12
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Glatte veier skader meg, så salt er en fin ting. På sykkelvei og på bilvei.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: tparsli] #2045613 04/01/2016 12:07
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: tparsli
Fordi veier ikke saltes? Og salt ikke skader bilen? Og verditapet på en bil er mindre enn på en sykkel?

Fordi bilen er ganske mye mer robust, slik at effektene blir plagsomme langt senere enn ved sykling. Og siden jeg kjører fransk bil så er verdien allerede nede på null og i tillegg kommer motor og girkasse til å havarere langt før rusten tar meg. ICON_SMILE

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2045624 04/01/2016 12:39
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
På søndag var sykkelfeltet ved der eg bur i Trondheim kvitt av salt...på tørr asfalt i fleire minusgrader (som det også er meldt heile veka).... tåpeleg.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support