Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trefelling og innsyn

Trefelling og innsyn #2044473 28/12/2015 20:31
S
Syklist1 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Jeg bor i nydelen av et byggefelt hvor det er gammel og ny bebyggelse. Mellom meg og gammel bebyggelse er det en rekke med 3 tomter som ikke har blitt ryddet. Vegetasjonen er til hinder for min sjøutsikt så frem til det kommer bebyggelse på de tomtene ønsker jeg å ha minst mulig høy vegetasjon.

Etter avtale med eier av tomtene som er til salgs begynte jeg å felle trær i dag da en beboer i den gamle bebyggelsen sier at han ikke ønsker at jeg feller trærne med tanke på innsyn. Han spør om jeg har oversikt over tomtegrensen da han også "eier noen av trærne". Jeg svarer ærlig at jeg har sett på kartet men hvis han mener at jeg sager ned hans trær eller er i nærheten av hans trær så skal jeg måle opp. Når jeg tar turen på nytt med målebånd og tau for å gå opp grensene ser jeg de trærne jeg har felt nærmest grensen hans ligger langt utenfor hans grense.

Da har jeg 4 spørsmål.
1. Er fyren en dust som har bodd der i x antall år og later som/lyver med tanke på hvor grensene går?
2. Bør jeg i det hele tatt vurdere å ta hensyn til hans ønske om skjerming av innsyn?
3. Bør jeg felle noen få trær på hans side av grensa også for å terge han? Han har uansett ikke de økonomiske midlene til en rettsak (tror de har det trangt økonomisk).
4. Er jeg en hevngjerrig kverulant?

Re: Trefelling og innsyn [Re: Syklist1] #2044479 28/12/2015 20:55
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
kart.finn.no og bruk eiendomsgrensene derfra, evt. fra egen innsynsportal i din kommune. Pleier stemme veldig godt.

For naboforholdet sin del kan du jo velge å inngå et kompromiss. Kanskje du trenger goodwill andre veien en annen gang.

Re: Trefelling og innsyn [Re: Syklist1] #2044482 28/12/2015 20:59
Rene Offline
Besatt
Besatt
1. Ja
2. Nei
3. NEI
4. Opp til deg, gjør opp mening etterpå.

Ikke vits å lage spetakkel uten grunn, dvs la hans trær stå. Har trærne greiner som dekker deler av "din" tomt (dvs den du rydder) kan du kreve fjerning av disse, evt du kan tilby han å gjøre det for han gratis.

Re: Trefelling og innsyn [Re: Syklist1] #2044488 28/12/2015 21:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Seeiendom.no gir deg full oversikt over alle eiendommer i Norge på kart, inkl grunnbok og sånn.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Trefelling og innsyn [Re: Syklist1] #2044489 28/12/2015 21:11
stosu Offline
Besatt
Besatt
det bør være stolper som viser tomtegrenser der et eller annet sted

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Trefelling og innsyn [Re: Syklist1] #2044492 28/12/2015 21:30
S
Syklist1 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Stolpene er tilnærmet umulige å finne 30 år etter at de ble satt ned.

Re: Trefelling og innsyn [Re: Syklist1] #2044502 28/12/2015 22:31
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
1. Kan godt være han tror grensen hans er et annet sted enn den er...tror mange tomter vokser i hodet....tomten så sikkert helt annerledes ut "i gamle dager" før trær vokste seg store.

2. Jeg ville bare kappet så fort som mulig det du vil pga utsikten. Hvis det er noe kratt mot hans eiendom som ikke hindrer din utsikt kan du jo la det stå. Når du møter ham igjen kan du svare at du fikk sjekket tomtegrensen og gjorde arbeidet som avtalt med eier....ro ro...men lot det stå igjen litt kratt.... dermed er case closed....hvis ikke begynner han gjerne å grave i gamle avtaler osv....

Sånn ellers ville jeg ikke rørt hans trær....kan jo faktisk bli dyrt...

Re: Trefelling og innsyn [Re: Syklist1] #2044535 29/12/2015 08:19
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1. Det Tormod sa, med forbehold.
2. Det spørs jo hvor god nabo du vil være. Forsøk å se hvor stort omfang av trær det er snakk om for at begge kan bli fornøyde? Har du intet behov for å bevare godt naboskap den veien så er det selvfølgelig bare å kjøre på.
3. Nei

Forsikre deg om at du har rett tomtegrenser - om du syns det er verdt forsikringen, så få kommunen til å komme og sette ut nye punkter. Avhengig av hvor du bor koster dette noen tusenlapper. Når man ser hvor mange hundre tusen som går med i saker om ulovlig trefelling så er det en grei forsikring om du er i tvil.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Trefelling og innsyn [Re: Syklist1] #2044538 29/12/2015 08:26
S
Syklist1 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Jeg sa ifra allerede i august at jeg kom til å felle trær så det bør ikke være noen overraskelse.

Tror jeg velger å la tvilen komme han til gode og så holder jeg med opprinnelig plan med å ta det som sjenerer meg samt hurtigvoksende løvtrær som snart kommer til å sjenere meg mens øvrig vegetasjon får stå.

Re: Trefelling og innsyn [Re: stosu] #2044568 29/12/2015 10:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: stosu

Eldre tomter mangler gjerne stolper (som min) men kan være (delvis) markert med f.eks. stein eller andre 'landemerker' (som min). Man kan finne en del som nevnt i seeiendom. no, men der kan det gjerne være avvik mellom det som blir beskrevet i 'målebrevet' (skylddeling) og grensene som man finner på nettsiden (som ved min tomt).

Hvor gamle er egentlig tomtene som er til salgs siden det ikke er lett å finne markering av tomtegrensene?

Som andre har sagt. Vær hundre prosent sikker på hva du gjør. Selv om du ikke anser det for sannsynlig; det er dritt å havne i en rettstvist for et par trær.

Re: Trefelling og innsyn [Re: Syklist1] #2044573 29/12/2015 11:18
stosu Offline
Besatt
Besatt
er en fhv. liten utgift å få en stikker til å stikke opp tomtegrensene eksakt ift. en rettsak

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Trefelling og innsyn [Re: Tange] #2044585 29/12/2015 12:23
S
Syklist1 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Sitat: Tange
Sitat: stosu

Eldre tomter mangler gjerne stolper (som min) men kan være (delvis) markert med f.eks. stein eller andre 'landemerker' (som min). Man kan finne en del som nevnt i seeiendom. no, men der kan det gjerne være avvik mellom det som blir beskrevet i 'målebrevet' (skylddeling) og grensene som man finner på nettsiden (som ved min tomt).

Hvor gamle er egentlig tomtene som er til salgs siden det ikke er lett å finne markering av tomtegrensene?

Som andre har sagt. Vær hundre prosent sikker på hva du gjør. Selv om du ikke anser det for sannsynlig; det er dritt å havne i en rettstvist for et par trær.

Tomtene er fra først på 80-tallet.

Har fått instruks av min samboer om å ikke bli uvenn med de så jeg kommer til å holde meg på sikker side av ubygde tomter.

Re: Trefelling og innsyn [Re: Syklist1] #2044656 29/12/2015 17:22
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Kanke du ta med kaffe på en termos, og ta med fyren og gå en runde fra stuevinduet ditt, eller hvor nå enn det var du ville ha innsyn, og til trærne du gjerne vil felle..? Det er vel ikke utenkelig at dere blir enige på en vennskapelig måte?

1)kanskje.
2)ja, hvorfor skulle ikke du det? -er du en hevngjerrig kverulant kanskje?
3)nei, det er du blitt for stor til.
4)vet ikke. Det vil vel tiden vise?

I won't drink and dial anymore.
Re: Trefelling og innsyn [Re: laurids] #2044719 29/12/2015 22:32
S
Syklist1 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Sitat: laurids
Kanke du ta med kaffe på en termos, og ta med fyren og gå en runde fra stuevinduet ditt, eller hvor nå enn det var du ville ha innsyn, og til trærne du gjerne vil felle..? Det er vel ikke utenkelig at dere blir enige på en vennskapelig måte?

1)kanskje.
2)ja, hvorfor skulle ikke du det? -er du en hevngjerrig kverulant kanskje?
3)nei, det er du blitt for stor til.
4)vet ikke. Det vil vel tiden vise?

Tenker, når man har fått et forvarsel før Birken om kommende trefelling og ikke gjort noe som helst selv om man har vært hjemme uten jobb i hele tidsperioden så har han hatt mer enn nok tid til å selv rydde litt eller gi beskjed om hva han ønsker at skal bevares (alt er ikke et ønske jeg vil etterkomme).

Med tanke på at jeg ikke er villig til å betale for en oppmåling så blir metoden med tau og målebånd såpass unøyaktig at jeg legger inn >5 meter buffer for å være sikker på å ikke ta hans trær.

Hadde vedkommende vært mer imøtekommende og ikke presentert meg misinformasjon/desinformasjon så hadde jeg vært mer imøtekommende og hvis innsynet er et problem så kan han jo sette opp levegg, hekk eller tilsvarende. Jeg har tross alt brukt 1 time på å lese tegninger og legge ut tau pga mer eller mindre bevisst desinformasjon.

3) Får ikke lov av dama.

Moderator  support