Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjulavstand på sti

Hjulavstand på sti #2044472 28/12/2015 20:24
D
Duddelidu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Er nokså fersk som stisyklist, og 26-tommeren min er nok ikke verdens beste stisykkel. Planlegger kjøp av 29er iløpet av 2016. Noe jeg lurer på, er om hva hjulavstand har å si for framkommeligheten i skogen? Forestiller meg at større hjul og kortere akselavstand ville være det optimale. Inntil jeg såg en artikkel om en som hadde laget en sykkel med ekstremt lang akselavstand, og dette var visstnok noe fint...? Hva er det som gjelder, kort eller lang akselavstand.? Er det forskjell mht fulldemper kontra hardtail? Tenker at hvis jeg kjøper rammestr som er tilpassa meg, kan akselavstand bli noe lang(max), og kanskje ville det være gunstig å gå ned på ramma, f eks fra 23-21", for å korte ned på avstanden?!

Re: Hjulavstand på sti [Re: Duddelidu] #2044475 28/12/2015 20:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Fint lite, synes jeg. Merker mer på slakk styrevinkel når drt går treigt, men d trenger bare å jobbe litt. Mange sykler veldig lange sykler på veldig teknisk sti (forward geometry, f.eks.) Mange "triks" for å få vekk den "lange" akselavstanden på 29" har vært total skivebom (korte overrør og brattere styrevinkel med forsikringen at "29-ere kan man ikke gå over styret på).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjulavstand på sti [Re: Duddelidu] #2044476 28/12/2015 20:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Å gå ned i størrelse, gjør at du vil komme lenger bakpå sykkelen, evt. må gå opp på stemlengde, som ofte har negativ innflytelse på håndtering av sykkelen, samt at det gjør noe med vektfordeling. Beholder du original stem, men har en str. for lite vil du komme lenger bakpå, og dermed blir ikke nødvendigvis sykkelen optimal å håndtere for din kropp. Mange jeg kjenner har tviholdt på for liten sykkel fordi det har vært "mer smidig", før de får testet en i riktig str og dermed fått opp øynene..

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjulavstand på sti [Re: Duddelidu] #2044487 28/12/2015 21:05
Rene Offline
Besatt
Besatt
Lang sykkel gir stabil sykkel i høy fart. Kort sykkel gir leken sykkel som er god å svinge, hoppe og herje med. Lang foran og kort bak med kort stem og slakk styrevinkel er veldig gøy. Gå heller opp enn ned i størrelse.

Moderator  support