Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

hi-fi-svindel

Re: hi-fi-svindel [Re: yoeddy] #2045705 04/01/2016 14:55
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: yoeddy
Sitat: gare
Hehe, jeg har jo noen alternative mennesker på jobben og orker ikke alltid ta kampen på astrologien, men kjører temmelig knallhardt på antivaksine, vann med hukommelse, hoemopati og akupunktur. Er ikke nådig med kiropraktikken heller, det er i hovedsak forklaringsmodellene til de ulike jeg kritiserer(selv om det er ting som tyder på at kiropraktikken er i ferd med/har allerede forlatt de verste forklaringsmodellene sine)

Akupunktur er forholdsvis utbredt blandt enkelte av de store Pro-Tour lagene. I tillegg har vel Gabriel Rask fått akupunktur for noen år siden, dette ble vist på TV.
http://www.cyclingweekly.co.uk/fitness/training/can-acupuncture-aid-performance-133484

Javisst, men det betyr jo ikke at det virker!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: hi-fi-svindel [Re: knut77] #2045708 04/01/2016 15:00
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: knut77
Det er vel litt lettere å prate om dette hvis du setter deg inn i temaet? Det hevdes i teksten fra stereophile (som det er linket til tidligere) at 6 personer svarte 7 av 7 rett. Det er 1.2%, kan man da uten videre avfeie at 1 eller kanskje 2 av disse bestod testen?

Posten jeg linker til er forøvrig ikke veldig "kontroversiell", men mine utdrag strider litt i mot konklusjonen.

Nei, man kan ikke avfeie det, men man kan heller ikke utelukke at det handler om normale statistiske fordelinger. Folk vinner nå i lotto uten klarsynthet også, og det handler nå om å gjenta forsøk der det slettes ikke kun handler om to alternativ ICON_SMILE

Derfor hadde det vært en mye større spiker i kista til muligens både skeptikere og "troende" om man gjentok forsøket med de antatt beste lytterne. Sånn det står nå kan begge sider fortsatt tolke resultatet i en viss grad til sin fordel.

Per B.
Re: hi-fi-svindel [Re: perbl] #2045712 04/01/2016 15:10
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
Nei, man kan ikke avfeie det, men man kan heller ikke utelukke at det handler om normale statistiske fordelinger.
Stereophile sin test handler om effektforsterkere, og forfatteren av posten hos head-fi.org sier at det tidligere har vært gjennomført blindtester hvor forsøkspersonene har vært i stand til å skille mellom ulike forsterkere. Jeg har ikke ettergått artikkelforfatterens påstand enda, men med det som bakteppe så er det kanskje ikke helt utenkelig at Stereophile kan ha noe rett i det de skriver? Stereophile er klar over statistisk fordeling og omtaler hvorfor de likevel mener å ha påvist noe. Mye å lese på her, selv om det nok er mye "tynn suppe" http://www.stereophile.com/features/113/index.html#p8DUdz0Hxb7ZsjSz.97

Re: hi-fi-svindel [Re: RoyK] #2045735 04/01/2016 16:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sannsynligheten for å gjette riktig blant tre alternativet sju ganger er 1:2187, så det er rundt 25% sjanse for at én av 500 klarer dette.

Testen hadde fortalt mer om man gjorde et kontrollforsøk i parallell der man skulel feks gjette på forhånd om et terningkast resulterte i 1-2, 3-4 eller 5-6 og så sammenlignet utfallet av de to.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: hi-fi-svindel [Re: knut77] #2045737 04/01/2016 17:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
forfatteren av posten hos head-fi.org sier at det tidligere har vært gjennomført blindtester hvor forsøkspersonene har vært i stand til å skille mellom ulike forsterkere.

Dette blir like verdiløst som å si at "forskning konkluderer med" uten å la utsagnet føles av en link til en forskningsrapport. Jeg overbevises sjelden av avsendere som forhindrer mottaker i å gjøre egen kildekritikk.

- Robert Green Ingersoll
Re: hi-fi-svindel [Re: anonym22] #2045741 04/01/2016 17:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous22
Sitat: gare
Hehe, jeg har jo noen alternative mennesker på jobben og orker ikke alltid ta kampen på astrologien, men kjører temmelig knallhardt på antivaksine, vann med hukommelse, hoemopati og akupunktur. Er ikke nådig med kiropraktikken heller, det er i hovedsak forklaringsmodellene til de ulike jeg kritiserer(selv om det er ting som tyder på at kiropraktikken er i ferd med/har allerede forlatt de verste forklaringsmodellene sine)

Og denne kampen når fram? ;-)

Felles for de som tror på "det meste, bare det ikke er vitenskap", er vel at all fakta og vitenskapelighet møtes med "det er mer mellom himmel og jord" o.l. Så lenge de "troende" ikke skjønner eller bryr seg filla om argumenter om enkel A/B-testing, placebo etc., så er det tøft å overbevise dem med kunnskap og forskning.

Også finnes det de som støtter seg på vitenskap, men KUN vitenskapelige utsagn som støtter deres syn. Da er det fort gjort å skyte seg i foten som homeopatihuset Skarpsnoklinikken gjør her:

For ordens skyld. PubMed-rapporten jeg linker til, er en metastudie som konkluderer med at alle Cochrane-rapporter som undersøker virkningene av homeopati, konkluderer med at homeopati har null effekt utover placebo.

Det ble visst for mye for dem, for fem minutter senere var innlegget mitt fjernet og jeg var blokkert på siden. Jeg postet passiaren på et par pro-vaks-sider og oppfordret til teppebombing med spørsmål om den samme linken.

Da tok Skarpsnoklinikken ned FB-siden sin i to dager og da de kom tilbake var offerrollen komplett!

- Robert Green Ingersoll
Re: hi-fi-svindel [Re: GeirK] #2045742 04/01/2016 17:20
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Dette blir like verdiløst som å si at "forskning konkluderer med" uten å la utsagnet føles av en link til en forskningsrapport. Jeg overbevises sjelden av avsendere som forhindrer mottaker i å gjøre egen kildekritikk.

Har du lest Testing audiophile claims and myths, som jeg siterer fra? Hverken han eller jeg forsøker å forhindre mottaker i noe som helst.

Re: hi-fi-svindel [Re: knut77] #2045744 04/01/2016 17:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Har du lest Testing audiophile claims and myths, som jeg siterer fra? Hverken han eller jeg forsøker å forhindre mottaker i noe som helst.

Nei. Jeg har ikke det. Utsagnet var basert på din gjengivelse, så der konkluderte jeg for fort. MEN, jeg har veldig mye tid til å lese denne fra jeg står opp kl 03:45 i morgen til jeg lander i Las Vegas kl 20:59, lokal tid, så jeg kommer tilbake til saken da =)

- Robert Green Ingersoll
Re: hi-fi-svindel [Re: knut77] #2045745 04/01/2016 17:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks
Och det som står där är ju bara tull (första setningen, den andra vet jag inget om) men självklart kan man testa dem vidare om man vill det.

Om man testar många personer på något som är ren chans så är det uppenbart att några kommer vara bättre än medel och när grafen med rätt bra nogrannhet fölger rätt binomial fördelning så finns det nog inte så mycket nytt där.

Om detta var det mest kontroversiella i den posten du fann så kan vi nog dra slutsatsen att den posten inte var så interessant eller kontroversiel.

Det er vel litt lettere å prate om dette hvis du setter deg inn i temaet? Det hevdes i teksten fra stereophile (som det er linket til tidligere) at 6 personer svarte 7 av 7 rett. Det er 1.2%, kan man da uten videre avfeie at 1 eller kanskje 2 av disse bestod testen?

Posten jeg linker til er forøvrig ikke veldig "kontroversiell", men mine utdrag strider litt i mot konklusjonen.

Ok, att jag borde läst mer men jag trodde att du siterade det som var relevant. Jag har skummat lite i linken och det verkar som att det kan finnas en liten effekt men en del de skriver verkar också rätt spesiellt.

Om man kan avfeia det är ett statistiskt spörsmål som du kanske kan svara på själv?

Men jag är osäker på vad du vill fram till med det du siterade och dina länkar.

Det kan självklart vara så att några kan klara dessa testerna medans andra inte kan det men det är ju svårt att veta hur bra de är när de bara verkar ha gjort en slags screening test utan att fölga upp den med en längre test för de som hade många rätt på screening testen.

Re: hi-fi-svindel [Re: GeirK] #2045760 04/01/2016 18:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Også finnes det de som støtter seg på vitenskap, men KUN vitenskapelige utsagn som støtter deres syn. Da er det fort gjort å skyte seg i foten som homeopatihuset Skarpsnoklinikken gjør her(...)

Tappert arbeid, Geir!

Siden denne Facebook-siden jo sikkert også blir lest av noen som sitter litt på gjerdet, er det jo ikke helt fånyttes å diskutere. Med mindre du alltid blir sensurert, da.

Dessverre gjør ikke alltid forskere det helt enkelt for oss å argumentere med vitenskap heller:
"I de siste årene er det avslørt at over halvparten av resultatene i biomedisinsk forskning ikke kan reproduseres."
http://morgenbladet.no/debatt/2015/publiser_mindre_ikke_mer

Og avisenes forhold til fakta hjelper oss heller ikke:
"Ekspertene fastslår at for hver 50-gramsporsjon med bearbeidet kjøtt du spiser daglig, øker risikoen for tarmkreft med 18 prosent."
http://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke...nde/a/23549449/

Som vel ikke var så mye å skrive om egentlig:
"I Norge er det ifølge Kreftregisteret omtrent 3500 tilfeller av tarmkreft pr år. Dette tilsvarer litt under én promille (0,09 prosent) av alle voksne mennesker i landet vårt. En økning på 18 prosent innebærer at risikoen går opp 0,09*0,18, det vil si med 0,02 prosentpoeng. I dette tilfellet svarer altså en relativ forskjell på 18 prosent til en absolutt forskjell på bare 0,02 prosentpoeng."
http://www.nrk.no/ytring/tabloide-polsetall-skremmer-1.12627653

Re: hi-fi-svindel [Re: RoyK] #2045764 04/01/2016 18:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag blev rätt förvånad när jag läste fölgande i morse
http://trd.by/livsstil/2016/01/02/Blir-du-virkelig-syk-av-%C3%A5-g%C3%A5-ut-med-v%C3%A5tt-h%C3%A5r-11939019.ece

För några år sedan var iallafall den vetenskapliga kunskapen att kyla hade ingen (eller kanske en väldigt liten) effekt på det att bli förkyld. Är artikeln rent tull eller har det kommit ny forskning?

Re: hi-fi-svindel [Re: fredriks] #2045777 04/01/2016 18:54
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Nei. Jeg har ikke det. Utsagnet var basert på din gjengivelse, så der konkluderte jeg for fort. MEN, jeg har veldig mye tid til å lese denne fra jeg står opp kl 03:45 i morgen til jeg lander i Las Vegas kl 20:59, lokal tid, så jeg kommer tilbake til saken da =)

Jeg tok med et utsagn fra posten jeg linker til som jeg ikke har avklart om er begrunnet eller ikke ettersom jeg ikke har lest alt.
"There could be some truth in that as there have been blind test passes for amps."
Men mitt inntrykk så langt er at forfatteren er ganske ryddig i hva han presenterer og hvordan han vektlegger informasjonen. Nå har ikke jeg fått lest noe mer, så da passer det bra at du tar over (:

Sitat: fredriks
Men jag är osäker på vad du vill fram till med det du siterade och dina länkar.

Det kan självklart vara så att några kan klara dessa testerna medans andra inte kan det men det är ju svårt att veta hur bra de är när de bara verkar ha gjort en slags screening test utan att fölga upp den med en längre test för de som hade många rätt på screening testen.

Jeg dro frem denne linken som et svar til perbl, det finnes audiofile i begge leire som stiller på forskjellige typer blind/ab-tester. I tillegg er den ganske relevant for det som diskuteres her.
Hvorfor de da ikke er i stand til, eller vil stille opp i tester der kun lyden er en faktor er for meg da en gåte,

Ellers synes jeg det er interessant å utforske temaet grundigere enn å bare lese "nei, det er umulig". Men jeg har vel dratt det langt nok nå, om noen har lest Testing audiophile claims and myths-linken så har de oppdaget at konklusjonen på den ganske grundige gjennomgangen er

Quote:
Conclusion
The clear conclusion is that ABX testing does not back up many audiophile claims, so they become audiophile myths as they show cables do not inherently change sound. Any change in sound quality comes from the listeners mind and interaction between their senses. What is claimed to be audible is not reliably so. Blind testing is also sometimes passed off as ABX. But blind testing is not really testing, it is a review of a product without seeing it, and that allows claims to be made about sound which have not been verified.

If hifi is all about sound and more specifically sound quality, then we should, once the other senses have been removed be able to hear differences which can be verified by being able to identify one product from another by only listening. But time and again we cannot.

So you can either buy good but inexpensive hifi products such as cables, amps, CDPs and be satisfied that the sound they produce is superb. You do need to spend time with speakers as they really do sound identifiably different. Or you can buy expensive hifi products such as cable tec and luxuriate in the build and image and identify one hifi from another by looks and sound. But you cannot buy expensive and identify it from cheap by sound alone.

Here is The Institute of Engineering and Technology's conclusions on audiophile myths
http://eandt.theiet.org/magazine/2011/11/believe-in-better.cfm
which backs up the above conclusions.

Redigert av knut77; 04/01/2016 19:02.

Re: hi-fi-svindel [Re: knut77] #2045849 04/01/2016 23:02
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg dro frem denne linken som et svar til perbl, det finnes audiofile i begge leire som stiller på forskjellige typer blind/ab-tester. I tillegg er den ganske relevant for det som diskuteres her.
Hvorfor de da ikke er i stand til, eller vil stille opp i tester der kun lyden er en faktor er for meg da en gåte,

Ellers synes jeg det er interessant å utforske temaet grundigere enn å bare lese "nei, det er umulig".

Jeg synes du dro fram en veldig interessant post jeg, så gjør det gjerne flere ganger hvis du har mer. Selv om jeg ikke ble overbevist, var det hvertfall fint å se at det gjøres et forsøk på å teste, selv om det kanskje var endel svakheter med metodikken. Det er alltid interessant å lese bra presentert informasjon som argumenterer saklig, selv om man evt finner feil eller er uenig.

Og forøvrig skal jeg avsløre at jeg har en forsterker fra verstingen Hegel stående jeg og ICON_LAUGH Fikk en fin pakkepris på et par høyttalere og forsterker med innebygd DAC for en stund siden, selv om jeg etterhvert nok har landet på at jeg like gjerne kunne drevet stereooppsettet mitt med en rimeligere surroundreceiver, og kanskje hatt stort utbytte av innovasjoner som romkorreksjon.

Redigert av perbl; 04/01/2016 23:05.

Per B.
Re: hi-fi-svindel [Re: ] #2045891 05/01/2016 08:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: LilleEyolf
Sitat: Lurifax
Kan det ikke forklares? Da er det ikke sant.

Det er en vanlig oppfattelse at vitenskaplig metode krever en forklaringsmodell. Men det gjør den faktisk ikke.
(...)
Gitt dette utgangspunktet, hvordan ville du funnet den kabelen som ga best lyd for en gruppe med f.eks 10 testpersoner? Det korrekte resultatet her har ingenting med å forklare hvordan kablene virker å gjøre.

Det er sørgelig at det er så mange som ikke innser hvor vellykka (og enkelt) A/B-testing/blindtesting faktisk er, forutsatt at gruppen er stor nok.

Re: hi-fi-svindel [Re: anonym22] #2045898 05/01/2016 09:05
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

Det er sørgelig at det er så mange som ikke innser hvor vellykka (og enkelt) A/B-testing/blindtesting faktisk er, forutsatt at gruppen er stor nok.

Både blindtester og doble blindtester fungerer da utmerket på en person?

Jeg har brukt ABX-tester for å finne ut om jeg hører forskjell på 196kbps mp3 og Lame -og det gjorde jeg ihvertfall ikke med Sennheiser HD-25-1 II på en MacBook Pro.
Har vurdert å prøve igjenn med Hegel HD2 og Argon 7340 V2, men tror jeg heller koser meg med å høre på musikk ICON_LAUGH

Thomas
Re: hi-fi-svindel [Re: tparsli] #2045901 05/01/2016 09:11
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: tparsli

Jeg har brukt ABX-tester for å finne ut om jeg hører forskjell på 196kbps mp3 og Lame -og det gjorde jeg ihvertfall ikke med Sennheiser HD-25-1 II på en MacBook Pro.
Har vurdert å prøve igjenn med Hegel HD2 og Argon 7340 V2, men tror jeg heller koser meg med å høre på musikk ICON_LAUGH

Jo, går bra med kun én person, men du kan da ikke dra konklusjoner om annet enn denne personen. Har du et representativt og stort nok utvalg kan du dra konklusjoner om hele populasjonen.

Re: hi-fi-svindel [Re: tparsli] #2045903 05/01/2016 09:11
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: tparsli

Selvfølgelig fungerer det også på en person. Men bare for å fastslå at du som enkeltperson ikke hører forskjell på på 196kbps mp3 og Lame. Ikke for å fastslå at det ikke går an å høre forskjell.

WiMP la ut blindtest for testing av vanlig abonnement vs. lossless-abonnement. Det var ikke stor forskjell, men på anlegget mitt klarte jeg det allikevel. Faktisk også uten å ta kjapp A/B-switching, men høre en hel låt på hver måte (ja, det var skjult hva som var lossless). På dårlig mobilheadset gadd jeg ikke engang prøve.

Men hadde jeg ikke visst at jeg skulle sammenlikne de to, men noen bare stilte ned abonnementet mitt uten at jeg visste det, er det tvilsomt at jeg hadde reagert. Derimot reagerer jeg ofte på crap lyd, men det skyldes da alltid crap innspilling (ev. crap koding).

Re: hi-fi-svindel [Re: anonym22] #2045913 05/01/2016 09:27
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ikke for å fastslå at det ikke går an å høre forskjell.

Det kan du aldri fastslå.

Du kan konkludere med at testen ikke kunne vise at testsubjektene kunne høre forskjell på A og B i akkurat den settingen: Et nullresultat.

Evt. kan du fastslå at testsubjektene med statistisk signifikans kunne identifisere A og B, og altså kunne skille de fra hverandre/høre forskjell. Det er et mer bastant resultat, som beviser at det går an å høre forskjell.

Re: hi-fi-svindel [Re: Stein] #2045915 05/01/2016 09:30
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Stein
Ikke for å fastslå at det ikke går an å høre forskjell.

Det kan du aldri fastslå.

Du kan konkludere med at testen ikke kunne vise at testsubjektene kunne høre forskjell på A og B i akkurat den settingen: Et nullresultat.

Evt. kan du fastslå at testsubjektene med statistisk signifikans kunne identifisere A og B, og altså kunne skille de fra hverandre/høre forskjell. Det er et mer bastant resultat, som beviser at det går an å høre forskjell.

Det er klart. Jeg var upresis.

Re: hi-fi-svindel [Re: perbl] #2046038 05/01/2016 13:19
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes du dro fram en veldig interessant post jeg, så gjør det gjerne flere ganger hvis du har mer. Selv om jeg ikke ble overbevist, var det hvertfall fint å se at det gjøres et forsøk på å teste, selv om det kanskje var endel svakheter med metodikken. Det er alltid interessant å lese bra presentert informasjon som argumenterer saklig, selv om man evt finner feil eller er uenig.

Og forøvrig skal jeg avsløre at jeg har en forsterker fra verstingen Hegel stående jeg og ICON_LAUGH Fikk en fin pakkepris på et par høyttalere og forsterker med innebygd DAC for en stund siden, selv om jeg etterhvert nok har landet på at jeg like gjerne kunne drevet stereooppsettet mitt med en rimeligere surroundreceiver, og kanskje hatt stort utbytte av innovasjoner som romkorreksjon.

Leste du Are blind tests bogus? Examples of blind tests with positive results ? Samme forum, samme forfatter. Den drukna nok litt første gang jeg linka til den.

Dessverre er det mye døde linker der, men også noen fungerende, som f.eks Wishful Thinking - til glede for dere statistikere, husk å lese brukerkommentaren også (:

Re: hi-fi-svindel [Re: RoyK] #2046245 06/01/2016 10:45
C
christ83 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Ser en del tvivel hær ovan om att man inte hør skillnad på kablar eller tom førstærkare. Jag hørde en markant skillnad ifrån att gå från billiga kablar till relativt billiga kablar. Førstærkare byter jag var och varannan månad och skillnaden på ljudet emellan førstærkare ær enorm.
Det finns mycket humbug inom hifi precis som alla andra hobbies om man nørdar ner sig men dessa hårdvaror ær inte en av dem.
Værsta lurendrejeri hifi produkten jag har sett ær ett dyrt pulver som man ska strø på kablar/kontakter før att førbættra ljudbild och få en stramare bas..

Sen så ær såklart en kabel før 70k før speciellt intresserade med før mycket pengar.

Re: hi-fi-svindel [Re: christ83] #2046255 06/01/2016 10:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: christ83
Jag hørde en markant skillnad ifrån att gå från billiga kablar till relativt billiga kablar. Førstærkare byter jag var och varannan månad och skillnaden på ljudet emellan førstærkare ær enorm

Og ved hvert eneste bytte får du noen til å blindteste deg?

Re: hi-fi-svindel [Re: anonym22] #2046289 06/01/2016 11:50
C
christ83 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Jag hørde en markant skillnad ifrån att gå från billiga kablar till relativt billiga kablar. Førstærkare byter jag var och varannan månad och skillnaden på ljudet emellan førstærkare ær enorm

Og ved hvert eneste bytte får du noen til å blindteste deg?

Du ær vælkommen på ett ljud test, jag har nu 3 førstærkare liggandes och tror jag har kvar dom gamla kablarna också.
Klart det ær skillnad på ljudet på olika førstærkare, det ær som att sæga att det inte ær skillnad på bildkvaliteten på vhs och dvd. Ljudskillnaden på en 4tusen kroners kabel jæmte en i 50tusen kroners klassen dock, det kan sækert vara placebo då utgångskabeln redan har såpass bra kvalitet. Kan hænda att det på pappret går att mæta skillnaden men det speler føga roll om man inte kan høra den : bortkastade pengar "enligt mig".
Men skillnaden på en kabel før 199 till en som kostar 2000 ær helt klart mærkbar men bør inte vara den førsta uppgraderingen man gør om man inte har resten av systemet i hyfsad kvalitet først.

Re: hi-fi-svindel [Re: RoyK] #2046308 06/01/2016 12:20
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg lurte kun på om du hadde blindtestet alle disse "enorme" forskjellene, jeg.

Har du lest hele tråden? For øvrig har denne diskusjonstråden gått parallelt:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2045074

og der postet Geir K lenke til denne blindtesten:
http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Der var det ikkenoe som tydet på enorme forskjeller (eller at det dyre anlegget ga bedre lyd enn det billige i det hele tatt).

Re: hi-fi-svindel [Re: anonym22] #2046329 06/01/2016 12:48
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Når det gjelder analoge signalkabler så trenger de et minimum av tverrsnitt, spesielt til høyttalere. Så det kan faktisk være en hørbar forskjell mellom drita billig og vanlig billig.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: hi-fi-svindel [Re: rockphotog] #2046333 06/01/2016 12:53
perbl Offline
More than words
More than words
Forbehold eksisterer så klart både på kabler og forsterkere. Men møter de basale minimumskrav, har jeg sett få ting som støtter opp under at de enorme forskjellene folk opplever når de selv vet hva som spiller skyldes egenskaper ved hardwaren.

Per B.
Re: hi-fi-svindel [Re: christ83] #2046337 06/01/2016 13:02
perbl Offline
More than words
More than words
Klart det ær skillnad på ljudet på olika førstærkare, det ær som att sæga att det inte ær skillnad på bildkvaliteten på vhs och dvd. Ljudskillnaden på en 4tusen kroners kabel jæmte en i 50tusen kroners klassen dock, det kan sækert vara placebo då utgångskabeln redan har såpass bra kvalitet. Kan hænda att det på pappret går att mæta skillnaden men det speler føga roll om man inte kan høra den : bortkastade pengar "enligt mig".
Men skillnaden på en kabel før 199 till en som kostar 2000 ær helt klart mærkbar men bør inte vara den førsta uppgraderingen man gør om man inte har resten av systemet i hyfsad kvalitet først.

Når det gjelder VHS og DVD kan man uten problemer argumentere for hvorfor forskjellen er enorm ved å vise til etablert vitenskap innenfor elektronikk, signalbehandling etc som gjør det selvsagt for enhver med basal forståelse å skjønne at det er snakk om forskjeller.

Putter du et tilfeldig utvalg personer foran to skjermer der bilde vises fra hhv VHS og DVD tipper jeg du vil få et tilnærmet 100% perfekt resultat når de bes score hvilket bilde som er best og.

Når folk som har utdanning i og jobber med design av elektronikk nettopp for forsterkere ikke er i stand til å skjønne hvorfor dette er selvsagt, stusser jeg litt på hvor du tar denne selvfølgeligheten fra.

Og igjen, det er ingen som krever en komplett forklaringsmodell utfra elektronikk og fysikk, foreløpig sliter vi med å faktisk dokumentere at forskjellen er der i det hele tatt når man tar i bruk gode design for testing. "Jeg hører forskjeller når jeg bytter" er ikke en god metodikk, og er heller ubrukelig om man ser litt på hvor flinke vi er til å bedra oss selv.

Redigert av perbl; 06/01/2016 13:03.

Per B.
Re: hi-fi-svindel [Re: anonym22] #2046339 06/01/2016 13:09
C
christ83 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Jeg lurte kun på om du hadde blindtestet alle disse "enorme" forskjellene, jeg.

Har du lest hele tråden? For øvrig har denne diskusjonstråden gått parallelt:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2045074

og der postet Geir K lenke til denne blindtesten:
http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Der var det ikkenoe som tydet på enorme forskjeller (eller at det dyre anlegget ga bedre lyd enn det billige i det hele tatt).

Skummat denna tråden då jag sitter på jobb, læst nog med trådar før en livstid om æmnet æven om detta råkar vara den enda skandinaviska diskussionen jag har gett mig in på hittills. Blindtest : Nej, men det var så tydliga skillnader så jag kænner mig helt sæker på att jag hørde skillnad nær jag bytt føljande i mitt system Platta-Nål-Arm-Kabel-Riaa-Førstærkare-Kabel-høgtalare. Det jag inte hørde skillnad på bortsett från møjlig placebo før att man vill var kabeln emellan cd och førstærkare, hifi føtter inunder cd, dock tyckte jag att bakgrundsljudet blev lægre nær jag satte bættre "dyrare" føtter inunder skivspelaren men æven dær møjlig placebo.

Men vad gællde nål-Riaa-førstærkare-høgtalarkabel så var detta långt ifrån placebo.

Sen som min lokala hifi guru sade, Om personen inte kan høra skillnad på bra och dåligt ljud så ær det inte mycket man kan gøra.

Re: hi-fi-svindel [Re: christ83] #2046343 06/01/2016 13:14
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Platta-Nål-Arm-Kabel-Riaa-Førstærkare-Kabel-høgtalare.

Pick-up og RIAA og høyttalere er noe ganske annet og er ikke det vi diskuterer. Her vil det kunne være mange målbare forskjeller.
Det er ingen som sier at ethvert anlegg låter likt.

Så lenge du ikke blindtester, tør jeg påstå at du undervurderer placeboefftekten.

Re: hi-fi-svindel [Re: RoyK] #2046349 06/01/2016 13:25
C
christ83 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Hur skiljer olika riaa från olika førstærkare?
Jag førstår knappt att detta ær en diskussion, elektronik skiljer och det skiljer mycket.
Jag førstår dock att folk ær skeptiska till kablar, då påståendet koppar ær koppar men elektronik. Det sitter hundrevis med komponenter i førstærkare "bortsett från Doxa då" som alla mer eller mindre påverkar ljudet. Om detta slutar med att alla førstærkare ger likt ljud så må jag nog bara hoppa av denna tråden och låta er fortsætta ifred.

Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support