|
|
Oslo byråd sponser kjøp av el-sykkel
|
Oslo byråd sponser kjøp av el-sykkel
22/12/2015 11:11
|
ket
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hva mener folket ?, er det greit ?, Hadde det ikke vært mer på sin plass med mva fritak for kjøp av sykkel, eller i det minste sponsing for oss som kun går på karbohydrater som energikilde
|
|
|
Re: Oslo byråd sponser kjøp av el-sykkel
[Re: ket]
22/12/2015 11:14
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Burde jo gitt samme spons til vanlig sykkel. Mye mere miljøvennlig med vanlig sykkel.
|
|
|
22/12/2015 11:18
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Tilskudd er ikke så dumt det. Sammenliknbart med Enøk-tilskudd for å bytte ut gammel vedovn. Får oversikt over hvor mange som benytter seg av ordningen. Mva-fritak kan fort bli spist opp av økt fortjeneste til butikkene på lang sikt, det påvirker iallfall prisstrukturen. Dessuten vil vel tilskudd gjelde kun en sykkel per pers (i motsetning til mva-fritak). Men tilskuddet kunne alltids vært til vanlige sykler også.
|
|
|
22/12/2015 11:56
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Suverent at de forsøker dette, el-sykkel er genialt fremkomstmiddel, spesielt til pendling, som flere burde tatt i bruk.
Når det gjelder argumenter som at alle sykler burde fått tilskudd eller fritak for mva, så er det vel ikke prisen som gjør at flere ikke sykler til og fra jobb. Da er det mye bedre miljømessig og gi tilskudd til kjøp av joggesko...
Det samme kan dessverre ikke sies om el-sykkel, da disse fremdeles er i det dyre segmentet.
|
|
|
22/12/2015 11:59
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Tilskudd til vanlig sykkel og joggesko fører nok mest til at det blir solgt mer sykler og joggesko. Ikke at flere sykler til jobb eller begynne å løpe.
|
|
|
22/12/2015 12:10
|
Raskall
More than words
|
More than words
For karbohydrat-sykler burde det vært km-godtgjørelse som fratrekk på selvangivelsen. Men man hadde da fått litt utfordringer med dokumentasjon. Det er vel neppe aktuelt å ta i bruk Strava-rapporter som bilag på selvangivelsen. 
|
|
|
[Re: Raskall]
22/12/2015 12:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Men man hadde da fått litt utfordringer med dokumentasjon. Er det ikke litt utfordringer med dokumentasjon på kjøregodtgjørelse med bil også?
|
|
|
22/12/2015 12:19
|
ket
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nei, dokumentasjon via Strava ender kun opp i fartsbøter. Men, er enig at premieringen burde vært ut fra innsats og ikke hvor mye en går til anskaffelse av. Uansett virker det lite gjennomtenkt samt diskrimerende å sponse utstyr som skal forhåpentligvis sofafolket ut av sine late vaner, men ikke de som benytter transportmidler som er langt mindre energikrevende å produsere og drivstoffet er karbohydrater.
|
|
|
22/12/2015 12:26
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Premiering ut ifra innsats vil jo bli en stor utgift for det offentlige til de som allerede tenker miljø og helse.
På samme måte er jo målet med tiltaket å få flere over fra bil/sofa til sykkel. Målet er ikke økte utgifter for å belønne de som allerede gjør det rette.
Jeg er helt enig i at det er et paradoks å få støtte til elsykkel (og alle fordelene til elbil for den del), når det ikke er støtte til det mest miljøvennlige (tråsykkel og føtter). Men støtten må jo nesten gi miljøgevinst tilbake.
|
|
|
22/12/2015 12:29
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Jeg synes det er fantastisk at byrådet er villige til å prøve!
Om dette er den beste måten å gjøre det på vet jeg ikke (ser for meg store administrasjonskostnader), men det er uansett langt bedre enn det alle andre gjør: ingen ting.
Thomas
|
|
|
22/12/2015 12:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Tror nok dette er et mer virkningsfullt tiltak enn momsfritak på sykler for å få folk til å bruke sykkelen mer i hverdagen. Det er jo folk som aldri ville satt seg på en sykkel fordi de er for late/ikke vil bli svette/ikke tar seg råd til det som det etter min mening gjøre at flere bytter ut bilen. Og da blir det bedre luft til oss som brenner karbohydrater.
|
|
|
22/12/2015 12:47
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Når det gjelder "kjøregodtgjørelse", så er det jo sånn at det ikke er fremkomstmiddelet, men avstand til jobb som bestemmer hvor mye man får i pendlerfradrag på skatten. Problemet er at bunnfradraget er såpass høyt at det for de fleste ikke er sykkelavstand for å dra nytte av det.
|
|
|
[Re: anonym22]
22/12/2015 12:53
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Jeg er helt enig i at det er et paradoks å få støtte til elsykkel (og alle fordelene til elbil for den del), når det ikke er støtte til det mest miljøvennlige (tråsykkel og føtter). Men støtten må jo nesten gi miljøgevinst tilbake.
Synes ikke det er et paradoks i det hele tatt. Tanken bak støtten for både elbil, og nå el-sykkel, er å få flere til å velge dette fremfor vanlig bil. Begge teknologiene er dyrere enn sine fossil- eller karbohydratdrevne søsken, så gies det en gulrot som skal få folk til å gå for disse alternativene. Det er ingen som velger vekk vanlig sykkel eller joggesko på grunn av prisen i butikk.
|
|
|
[Re: Rønnern]
22/12/2015 13:05
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Synes ikke det er et paradoks i det hele tatt. Tanken bak støtten for både elbil, og nå el-sykkel, er å få flere til å velge dette fremfor vanlig bil. Begge teknologiene er dyrere enn sine fossil- eller karbohydratdrevne søsken, så gies det en gulrot som skal få folk til å gå for disse alternativene. Det er ingen som velger vekk vanlig sykkel eller joggesko på grunn av prisen i butikk. Jeg er helt enig og derfor jeg synes støtte til "bare" elsykkel er fornuftig. Det paradoksale er kun detaljen at det ikke er støtte til det mest miljøvennlige. Men siden en slik støtte ikke vil gi miljøgevinst er det altså fornuftig.
|
|
|
22/12/2015 13:22
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg er i grunn enig i at man kan subvensjonere elsykler uten å subvensjonere vanlige sykler, akkurat slik man subvensjonerer elbiler uten å subvensjonere vanlige sykler. Det dreier seg om å få mest miljøvennlighet ut av hver skattekrone, selv om det føles urettferdig for noen (oss). Men hvis man gir momsfritak så blir det akkurat som med Tesla. Plutselig kan noen kjøpe en toppspekket elektrisk karbonfulldemper til 70 000,- og få 20% rabatt finansiert av skattemidler.
|
|
|
22/12/2015 13:25
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg synes dette er et tulleforslag.
Undersøkelser viser så vidt jeg har fått med meg at sikkerhet er hovedgrunnen til at folk ikke sykler. Samtidig vet vi at det er begrenset med penger totalt sett. Å bruke pengene på økt sikkerhet, feks gjennom sykkelveier ville vært bedre. Nå risikerer vi snarere det motsatte: Flere sykler i høy hastighet på fortau og sykkelveier. (Ja, jeg mener det er farligere med elsykler enn vanlig sykler der en syklist tråkker seg svett for tilsvarende hastighet. De som sykler for egen maskin i høy hastighet har som oftest en ganske god dose erfaring)
Jeg har ikke sett konkret hvordan ordningen skal gjennomføres, men det er også en latterlighet her i at vanlige sykler vil bli billigere om det monteres en jalla elmotor som kan taes av etter kjøp.
Og miljøeffekten... Ville det ikke vært bedre å gi tilskudd til de som vil ettermontere elmotor på en vanlig sykkel?
|
|
|
[Re: Gråstein]
22/12/2015 23:22
|
Skjervesbu
Medlem
|
Medlem
Skattetrekk uten bunnfradrag på jobbsykling! 1kr/km. Da belønnes man etter bruk.
Synes det skal være billigere å sykle enn å kjøre elbil. Skal være billigere med kollektivt enn privatbil.
Men mange i den rødere enden er nok livende redde for at en slik sykkelskattelette kunne havne hos de ekle rike på vestkanten som allerede sykler. Får man flere over på sykkel reduseres behovet for veiutbygging og dermed er det kanskje likevel god totaløkonomi?
Hadde forresten en morsom en idag: En buss presser seg ut foran meg og gasser på så dieselosen står og jeg nesten må stoppe opp for å brekke meg. På bussen står det noe sånt som "Ikke bare tenk på miljøet, gjør noe med det!"
|
|
|
[Re: Skjervesbu]
22/12/2015 23:51
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Synes det skal være billigere å sykle enn å kjøre elbil. Skal være billigere med kollektivt enn privatbil. Men det er det da allerede?
|
|
|
23/12/2015 01:05
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
CO2-effekten av dette tiltaket vil være minimal, ettersom de aller fleste som vil benytte seg av dette tilbudet enten sykler eller bruker kollektivt i dag.
Det er helt åpenbart at hvis målet er å få flere til å sykle/bruke kollektivt er køprising et langt bedre alternativ. Det vil i tillegg gi inntekter, ikke utgifter.
Men om man skal bli populær er det alltid fint å kaste penger etter folk. Kan godt hende jeg kommer til å benytte meg av denne støtteordningen. Bare ikke kall det miljøpolitikk.
|
|
|
[Re: larsdx]
23/12/2015 08:16
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
CO2-effekten av dette tiltaket vil være minimal, ettersom de aller fleste som vil benytte seg av dette tilbudet enten sykler eller bruker kollektivt i dag.
Det er helt åpenbart at hvis målet er å få flere til å sykle/bruke kollektivt er køprising et langt bedre alternativ. Det vil i tillegg gi inntekter, ikke utgifter.
Men om man skal bli populær er det alltid fint å kaste penger etter folk. Kan godt hende jeg kommer til å benytte meg av denne støtteordningen. Bare ikke kall det miljøpolitikk. Word! Jeg syntes det lukter av hele tiltaket. "Hvordan få solgt mer" - og i dette tilfellet elsykler. Det er bare ikke noen kjapp løsning på å redusere biltrafikken. Det må settes sammen løsninger på rekke og rad så det blir mer attraktivt å sykle + klisjeen "Oslo er ikke Norge" må hensyntas. Vi har utrolig mye dyr teknologi rundt dører, lave terskler, toalett, kantineutforming, blindeskrift, knapper, lysstyring etc i våre lokaler - for å tilfredsstille krav og lover (UU). I løpet av de 4 årene vi har vært her har vi hatt 0 besøk av rullestol, men ekstremt mange utgifter pga nevnte tilrettelegging som til stadighet svikter og må ha service. Men har vi noe som helst som gjør det greit å sykle på jobb? Niks. Sykler du på jobb her blir du på en eller annen måte en belastning, samt at sykkelen er parkert et sted hvor låsklipping ikke vil bli sett av annet enn måkene. Lag noen krav til slikt også, og spons bedrifter som tilrettelegger og oppmuntrer sykling til jobb.
|
|
|
23/12/2015 09:07
|
ket
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mener å ha lest at forventet el-sykkelsalg i Norge for 2015 var på 20k enheter, om halvparten selges i Oslo og salgstallet blir like stort i 2016, alle får tilskudd på 5k blir sponsingen på 50 Mkr !! Dette er mye penger når samfunnsgevinsten ikke er sikret, tar en utgangspunkt i at det er 100k skatteytere i Oslo koster det hver arbeidstaker 500 kr. Det er som nevnt tildligere i tråden et tulletiltak (det er visst ikke et forslag lenger), pengene kunne vært brukt på tilrettelegging istedet for å presse flere inn på et fraværende sykkelnettverk
|
|
|
23/12/2015 09:15
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Mener å ha lest at forventet el-sykkelsalg i Norge for 2015 var på 20k enheter, om halvparten selges i Oslo og salgstallet blir like stort i 2016, alle får tilskudd på 5k blir sponsingen på 50 Mkr !! Dette er mye penger når samfunnsgevinsten ikke er sikret, tar en utgangspunkt i at det er 100k skatteytere i Oslo koster det hver arbeidstaker 500 kr. Det er som nevnt tildligere i tråden et tulletiltak (det er visst ikke et forslag lenger), pengene kunne vært brukt på tilrettelegging istedet for å presse flere inn på et fraværende sykkelnettverk For å få kr 5000 ï støtte, må el-sykkelen koste minimum kr 25 000. Det er i første omgang kun satt av fem millioner til dette. http://www.osloby.no/Byradet-vil-sponse-folk-som-kjoper-el-sykkel-8291699.html
|
|
|
23/12/2015 09:19
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Men om man skal bli populær er det alltid fint å kaste penger etter folk. Kan godt hende jeg kommer til å benytte meg av denne støtteordningen. Bare ikke kall det miljøpolitikk. Det er jo ikke anti-miljøpolitikk heller? Klart at det ikke monner like mye som ordentlige radikale og upopulære forslag. Men det brukes masse penger og tid på privat kildesortering her til lands også. Det gir knapt målbar CO2-effekt det også.
|
|
|
23/12/2015 09:37
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
CO2-effekten av dette tiltaket vil være minimal, ettersom de aller fleste som vil benytte seg av dette tilbudet enten sykler eller bruker kollektivt i dag. .....
Men om man skal bli populær er det alltid fint å kaste penger etter folk. Kan godt hende jeg kommer til å benytte meg av denne støtteordningen. Bare ikke kall det miljøpolitikk. Synes du er vel bombastisk her. Hvorfor skal kollektivbrukere plutselig hive seg på sykkelen, mens bilister ikke er aktuelle? Det er miljøpolitikk, om så først og fremst symbolsk. Det skaper en blest rundt el-sykkel og kanskje det sågar kan bidra til at det skapes et par ekstra ambassadører for el-sykkelpendling.
|
|
|
23/12/2015 09:45
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forslaget har vel som hovedformål å redusere biltrafikken i Oslo.
Da tenker jeg det enkleste som får rask effekt og som ikke trenger en milliard eller fem i enda mer registrering og administrasjon er å skru opp prisen på å passere bomringen morgen og kveld i ukedagene, kaste ut elbiler i bussfeltet og legge mer penger i sykkelveier.
Hele elbil-satsingen er feilslått. Jeg vet om flere som tidligere kjørte Mercedes Gerlandewagen registrert som buss for å kjøre i bussfila men som en periode gikk over til buss/trikk/bane da det hullet ble tettet og som nå lykkelig kjører Tesla med gratis parkering i Oslo. Når dette heldigvis snart blir stoppet er det tilbake til trikken før et nytt smutthull dukker opp. Et par år på trikken og vår mann klinker til og kjøper RIB (parkerer BMW'n v/Strand og tar båten til Aker Brygge).. stikkord godt betalt mann på ca 45-55, alene i bilen med mørk dress. Den samme mannen kjøper nå i tillegg til Teslaen en BMW X5 40e med 313 HK. Vår mann får en kjemperabatt pga elmotor og fyller bilen med gull, myrra og røkelse + barn og engelsk setter på Bekkestua og kjører miljøvennlig nesten frem til Sandvika og med bensinkrefter derfra og helt opp til Geilo..... Snart kjøper han en elsykkel til kona og får 5.000 i rabatt slik at de i neste middagsselskap kan fortelle hvor miljøvennlige de er og samtidig irritere seg over de jævla lycra-naboene som han nesten kjører på hver morgen og kveld til jobb.... og kanskje en dag blir han som meg bitt av sykkelbassillen, ofrer livet langs Operaen eller Tour de Finans og faller lykkelig om av hjertestopp i Birken 2020.... happy ending ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
23/12/2015 09:55
|
ket
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
"å skru opp prisen på å passere bomringen morgen og kveld i ukedagene, kaste ut elbiler i bussfeltet og legge mer penger i sykkelveier" funker som fy, men er et politisk selvmord i et samfunn hvor det brukes vanvittig mye penger på bil og forsøple tilværelsen vår
|
|
|
23/12/2015 10:06
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"å skru opp prisen på å passere bomringen morgen og kveld i ukedagene, kaste ut elbiler i bussfeltet og legge mer penger i sykkelveier" funker som fy, men er et politisk selvmord i et samfunn hvor det brukes vanvittig mye penger på bil og forsøple tilværelsen vår Jeg tror Oslo snart gjør noe slikt og har gode beregninger som viser at det i hovedsak er velgerne i Asker/Bærum/Romerike/Follo osv... som blir mest berørt noe byrådet i Oslo ikke trenger å ta så tungt. Jada det blir nok litt motstand i Oslo også. ... og jeg hadde håpt du likte den søte historien med happy ending...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
23/12/2015 10:19
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Hele elbil-satsingen er feilslått. (...osv) Fælt så bitter du var da  Jeg synes det er fint at bensin/dieselbiler blir faset ut til fordel for mer energieffektive biler med 0 lokale utslipp. Kan ikke tenke meg en mindre smertefull måte å gjøre en slik omlegging.
|
|
|
23/12/2015 10:35
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Folk er rare. Selv et nokså moderat bruk av bil koster fort 50 000 kr i året, men så snart man får opp til 5 000 kr for å dekke kjøp av el-sykkel går en mann av huse for å skaffe seg dette.
Forstår folk (og politikere?) ikke at å investeringskostnaden dekkes inn relativt kjapt på selv den mest kostbare el-sykkelen?
|
|
|
[Re: Rønnern]
23/12/2015 10:43
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
CO2-effekten av dette tiltaket vil være minimal, ettersom de aller fleste som vil benytte seg av dette tilbudet enten sykler eller bruker kollektivt i dag. .....
Men om man skal bli populær er det alltid fint å kaste penger etter folk. Kan godt hende jeg kommer til å benytte meg av denne støtteordningen. Bare ikke kall det miljøpolitikk. Synes du er vel bombastisk her. Hvorfor skal kollektivbrukere plutselig hive seg på sykkelen, mens bilister ikke er aktuelle? Jeg mener det er en plausibel hypotese at elsykkel primært appellerer til det segmentet av befolkningen som fra før bruker kollektivtrafik og er miljøbevisste. Noen bilister vil selvsagt benytte seg av ordningen. Det er miljøpolitikk, om så først og fremst symbolsk. Det skaper en blest rundt el-sykkel og kanskje det sågar kan bidra til at det skapes et par ekstra ambassadører for el-sykkelpendling.
Det er i hvert fall ikke god politikk. Politiske tiltak for endring som ikke virker er ikke bra. Det er jo ikke anti-miljøpolitikk heller? Klart at det ikke monner like mye som ordentlige radikale og upopulære forslag. Men det brukes masse penger og tid på privat kildesortering her til lands også. Det gir knapt målbar CO2-effekt det også. Kildesortering er et utmerket eksempel. Takk.
Redigert av larsdx; 23/12/2015 11:07.
|
|
|
|
|