Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Frakte sykkel med SAS

Frakte sykkel med SAS #2043101 20/12/2015 22:21
Registrert: May 2007
Innlegg: 711
S
samuel Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Registrert: May 2007
Innlegg: 711
Tok med meg sykkelen med til Spania med SAS på lørdag. Har tidligere bare benyttet Norwegian for å frakte sykkelen. Noe som har vært helt flott.
Etter å ha kjøpt billett på sas.no ringte jeg SAS for å høre med dem hva jeg skal gjøre med sykkelen. De sa at jeg måtte kjøpe spesialbagasje. Kunne kjøpe direkte fra damen på telefonen eller betale på Gardermoen. Hun sa at det ikke var noe prisforskjell. Jeg har ikke lyst til å gi kredittkort informasjon over telefonen og i og med at prisen er det samme er det like greit å ta det på Gardermoen.
Når jeg kommer på Gardermoen må jeg selvsagt betale for spesialbagasjen 500 og noe kroner. Når jeg kommer til spesialbagasje skranken sier de at jeg må betale for overvekt. Veier sykkelkofferten over 23kg må du betale for overvekt, min veide 30kg. Lykke til å sende en enduro sykkel sier nå jeg. Måtte betale nye 500kr. Jeg hadde litt verktøy, olje, sykkelsekk og sko i kofferten. Derfor ble den så tung.
Det som irriterer litt ekstra er at damen i skranken på Gardermoen sier at hvis jeg hadde betalt for overvekten på nettet dagen i forveien hadde jeg bare betalt 180kr istedenfor 500kr. Dette mener jeg hun på telefonen skulle ha informert meg om. Det er jo relativt enkelt å få en sykkelkoffert til å veie over 23kg. De sa det var sjelden det ble overvekt på sykler. På flyplassen i Spania traff jeg på to andre fra samme fly med sine sykler. De måtte betale overvekt de også gitt.
På mine tidligere reiser med Norwegian har det ikke vært noen spørsmål på vekt i det heletatt (de har grense på 25kg). Fra nå av blir det sykkelfrakt med Norwegian.
Litt dårlig start, men nå har jeg fått meg en flott tur og flere skal det bli i julen


Redigert av samuel; 20/12/2015 22:22.
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043102 20/12/2015 22:28
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
O
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092
De gangene jeg har frakta sykkel med sas har det gått helt fint, men passa på å holde vekta under 23kg, det gikk helt greit med koffert på 9kg (evoc) og noenlunde lett endurosykkel uten pedaler.
Med sølvkort har jeg da fått ta med sykkelen som en av de to inkluderte bagasjene.

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043103 20/12/2015 22:42
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Det jeg gjør for å få sykkelkofferten under 23 kg, er å pakke krank, gaffel og dekk i den andre kofferten.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043106 20/12/2015 23:08
Registrert: May 2007
Innlegg: 711
S
samuel Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Registrert: May 2007
Innlegg: 711
Fra nå av skal jeg veie sykkelkofferten, men damen på Kundeservice skulle ha fortalt meg om vekt krav og pris for overvekt er billigere å kjøpe på nett.
Det kommer ikke helt klart og tydelig på sas.no at det er 23kg for sykkel. Det virker som at alt kan fraktes til 23kg er det mer blir det overvekt.

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043117 21/12/2015 06:11
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Får man ikke sportsbillett via NOTS?


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043119 21/12/2015 06:48
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Sportsbillett får vel alle som er kreative nok til å hake av for Norges Cycleforbund..

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043128 21/12/2015 07:32
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 17
Kayaq Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 17
Hos SAS går sykle som en vanlig innsjekket bagasje.
Det vil si klarer man seg med sykkelkoffert 23 kg og en håndbagasjen på 8 kg betaler man ikke noe ekstra ut over billetten.
Til Norwegian derimot må det betales et gebyr for sykkel uansett.
Reiste selv tur retur Spania i sommer med sykkel. Norwegian nedover betalte ekstra for sykelen. SAS hjem igjen. Betalte ikke for sykkel.

Redigert av Kayaq; 21/12/2015 07:33.
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: Kayaq] #2043158 21/12/2015 09:13
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Kayaq
Hos SAS går sykle som en vanlig innsjekket bagasje.
Det vil si klarer man seg med sykkelkoffert 23 kg og en håndbagasjen på 8 kg betaler man ikke noe ekstra ut over billetten.
Til Norwegian derimot må det betales et gebyr for sykkel uansett.
Reiste selv tur retur Spania i sommer med sykkel. Norwegian nedover betalte ekstra for sykelen. SAS hjem igjen. Betalte ikke for sykkel.


Det som er interessant hos Norwegian er at du reiser gratis med en sykkelkoffert som IKKE inneholder en sykkel så lenge vekten er under 20kg.

Jeg har prøvd.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: GeirK] #2043198 21/12/2015 10:16
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 17
Kayaq Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 17
Sitat: GeirK
Sitat: Kayaq
Hos SAS går sykle som en vanlig innsjekket bagasje.
Det vil si klarer man seg med sykkelkoffert 23 kg og en håndbagasjen på 8 kg betaler man ikke noe ekstra ut over billetten.
Til Norwegian derimot må det betales et gebyr for sykkel uansett.
Reiste selv tur retur Spania i sommer med sykkel. Norwegian nedover betalte ekstra for sykelen. SAS hjem igjen. Betalte ikke for sykkel.


Det som er interessant hos Norwegian er at du reiser gratis med en sykkelkoffert som IKKE inneholder en sykkel så lenge vekten er under 20kg.

Jeg har prøvd.



Spesielt.
Men ikke overraskende fra Norwegian da jeg har prøvd å argumentere for at yttermålene på min koffert er mindre en deres maks mål for vanlig innsjekket bagasje.
Men der i gården er holdningen sykkel er sykkel og bagasje er bagasje.
En av flere grunner til at SAS stort sett er førstevalget.

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: Kayaq] #2043211 21/12/2015 10:39
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Kayaq


Spesielt.
Men ikke overraskende fra Norwegian da jeg har prøvd å argumentere for at yttermålene på min koffert er mindre en deres maks mål for vanlig innsjekket bagasje.
Men der i gården er holdningen sykkel er sykkel og bagasje er bagasje.
En av flere grunner til at SAS stort sett er førstevalget.


Alle sykkelkofferter kommer under Norwegians usedvanlig romsmlige minstemål, tror jeg.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: GeirK] #2043288 21/12/2015 14:12
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
KKippernes Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
Sitat: GeirK
Det jeg gjør for å få sykkelkofferten under 23 kg, er å pakke krank, gaffel og dekk i den andre kofferten.


Av ren nysgjerrighet, hva slags koffert og sykkel er det snakk om?

Å bikke (mye over) 23 kg har jeg ikke klart selv med relativt tung endurosykkel og Evoc-koffert.

Redigert av KKippernes; 21/12/2015 14:25. Rediger grunn: noe moderert.

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: KKippernes] #2043302 21/12/2015 14:41
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Offline
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
Sitat: KKippernes
Sitat: GeirK
Det jeg gjør for å få sykkelkofferten under 23 kg, er å pakke krank, gaffel og dekk i den andre kofferten.


Av ren nysgjerrighet, hva slags koffert og sykkel er det snakk om?

Å bikke (mye over) 23 kg har jeg ikke klart selv med relativt tung endurosykkel og Evoc-koffert.


Det er jo kjempelett å bikke over 23kg!
Jeg har en relativt lett stisykkel på 12 kg.
Når man putter stor evoc sekk, hjelm, sko og knebeskyttere + litt verktøy så har man lett et sted mellom 25-30kg.
Og putter det i sykkelbagen for å ikke sprenge kg grensen på vanlig bagasje...


Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: Kayaq] #2043305 21/12/2015 14:44
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Kayaq
Sitat: GeirK
Sitat: Kayaq
Hos SAS går sykle som en vanlig innsjekket bagasje.
Det vil si klarer man seg med sykkelkoffert 23 kg og en håndbagasjen på 8 kg betaler man ikke noe ekstra ut over billetten.
Til Norwegian derimot må det betales et gebyr for sykkel uansett.
Reiste selv tur retur Spania i sommer med sykkel. Norwegian nedover betalte ekstra for sykelen. SAS hjem igjen. Betalte ikke for sykkel.


Det som er interessant hos Norwegian er at du reiser gratis med en sykkelkoffert som IKKE inneholder en sykkel så lenge vekten er under 20kg.

Jeg har prøvd.



Spesielt.
Men ikke overraskende fra Norwegian da jeg har prøvd å argumentere for at yttermålene på min koffert er mindre en deres maks mål for vanlig innsjekket bagasje.
Men der i gården er holdningen sykkel er sykkel og bagasje er bagasje.
En av flere grunner til at SAS stort sett er førstevalget.


Har reist flere ganger med sykkel som vanlig baggasje også hos Norwegian. Så lenge man har betalt for baggasje på forhånd så man får printet ut tag før man leverer.

Er det som er så kokos med sykkel. Alt kommer an på hvem man møter og på hvilken flyplass man er. Reglene blir tolket forskjellig overalt i samme selskap.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043308 21/12/2015 14:50
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
KKippernes Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
Hm. Jaja. På en av mine senere reiser har jeg pakket med alt du lister opp and then some, + en endurosykkel på 13,5kilo, og var ikke i nærheten av å sprenge bagasjegrensa verken på sykkelkofferten eller vanlig bagasje.

Slik GeirK fremstilte det, tenker jeg at han ikke har mye annet i kofferten hvis det er så ille at han må plukke av dekk for å komme under grensa.


Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: olechr] #2043309 21/12/2015 14:52
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
KKippernes Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
Sitat: olechr
Sitat: Kayaq
Sitat: GeirK
Sitat: Kayaq
Hos SAS går sykle som en vanlig innsjekket bagasje.
Det vil si klarer man seg med sykkelkoffert 23 kg og en håndbagasjen på 8 kg betaler man ikke noe ekstra ut over billetten.
Til Norwegian derimot må det betales et gebyr for sykkel uansett.
Reiste selv tur retur Spania i sommer med sykkel. Norwegian nedover betalte ekstra for sykelen. SAS hjem igjen. Betalte ikke for sykkel.


Det som er interessant hos Norwegian er at du reiser gratis med en sykkelkoffert som IKKE inneholder en sykkel så lenge vekten er under 20kg.

Jeg har prøvd.



Spesielt.
Men ikke overraskende fra Norwegian da jeg har prøvd å argumentere for at yttermålene på min koffert er mindre en deres maks mål for vanlig innsjekket bagasje.
Men der i gården er holdningen sykkel er sykkel og bagasje er bagasje.
En av flere grunner til at SAS stort sett er førstevalget.


Har reist flere ganger med sykkel som vanlig baggasje også hos Norwegian. Så lenge man har betalt for baggasje på forhånd så man får printet ut tag før man leverer.

Er det som er så kokos med sykkel. Alt kommer an på hvem man møter og på hvilken flyplass man er. Reglene blir tolket forskjellig overalt i samme selskap.


Det er mulig jeg har hatt en slags usannsynlig griseflaks, men så lenge jeg har brukt Sportsbillett hos SAS, har dette alltid gått helt knirkefritt. Ikke no spørsmål eller knussel bortsett fra én gang hvor jeg måtte forklare en ansatt i skranken under opplæring om at jeg ikke skulle betale ekstra for kofferten.

Jeg vet ikke om jeg er den i Norge som reiser mest med sykkel akkurat, men det har blitt 4-5 reiser bare det siste året med sykkel, langt flere tilsammen de siste årene.

// K


Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: KKippernes] #2043310 21/12/2015 14:52
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: KKippernes
Hm. Jaja. På en av mine senere reiser har jeg pakket med alt du lister opp and then some, + en endurosykkel på 13,5kilo, og var ikke i nærheten av å sprenge bagasjegrensa verken på sykkelkofferten eller vanlig bagasje.

Slik GeirK fremstilte det, tenker jeg at han ikke har mye annet i kofferten hvis det er så ille at han må plukke av dekk for å komme under grensa.


Evnt at han har hardplast koffert. En del av de veier fort 14-15 kg kun for koffert. Har vært med en del på tur som har gått på smellen med de. :-P


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043315 21/12/2015 15:10
Registrert: May 2007
Innlegg: 711
S
samuel Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Registrert: May 2007
Innlegg: 711
Min sykkel veier 13kg og I følge EVOC skal baggen min veie 8,5kg. Selvsagt har jeg 3 koffertlåser på den.
Det blir ca. 22kg. Så spørs det om EVOC sin oppgitte vekt stemmer. Min bag er fra 2012 så den kan ha en annen vekt.
Putter du skoene dine I baggen er du nesten over.
Min forrige endurosykkel veide 15,5kg så da hadde jeg vært føkka fra starten av. Har aldri reist med den.

Men igjen, det som irriterer meg er SAS sin kundeservice og informasjon på hva ting koster og størrelse/vekt begrensninger.
Hadde damen på telefonen fortalt meg at det er billigere å kjøpe på nettet og billigere å betale øvervekt på nettet hadde jeg vært fornøyd.Hadde uansett ment at 23kg er for lite for sykkel transport

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043321 21/12/2015 15:21
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
KKippernes Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
Sitat: samuel
Min sykkel veier 13kg og I følge EVOC skal baggen min veie 8,5kg. Selvsagt har jeg 3 koffertlåser på den.
Det blir ca. 22kg. Så spørs det om EVOC sin oppgitte vekt stemmer. Min bag er fra 2012 så den kan ha en annen vekt.
Putter du skoene dine I baggen er du nesten over.
Min forrige endurosykkel veide 15,5kg så da hadde jeg vært føkka fra starten av. Har aldri reist med den.

Men igjen, det som irriterer meg er SAS sin kundeservice og informasjon på hva ting koster og størrelse/vekt begrensninger.
Hadde damen på telefonen fortalt meg at det er billigere å kjøpe på nettet og billigere å betale øvervekt på nettet hadde jeg vært fornøyd.Hadde uansett ment at 23kg er for lite for sykkel transport


Skal man putte andre ting oppi enn sykkelen, øker helt klart sjansen for å bikke over grensen, ja. Har man f.eks EVOC-kofferten, kan man ta med en sykkel på opptil 14,5kg. De fleste sti/enduro-sykler inntil en viss prisgrense er vanligvis lettere enn det. Veier sykkelen mer, må man jo tenke kreativt slik som GeirK.

Når det er sagt; hvis logistikken under reisen ellers tillater det; pappekser funker jo fint, og veier mindre. Cannondale´s pappesker er litt mer solide. Ikke like morsomt hvis du må drasse sykkelen 2km fra terminalen til leiebilen, derimot.

Men jeg kan skjønne at du er oppgitt over SAS. Både de, og andre flyselskaper kan ofte være leie å ha med å gjøre når det kommer til slike spørsmål. Det jeg har opplevd, er at de ansatte man prater med ikke helt skjønner hva/hvor man vil, og ikke kjenner egne regler og system godt nok.

Men et hett tips; er du medlem i et under-forbund av Norges Idrettsforbund, får du altså bestilt sportsbillett, og får ta med ett ekstra kolli gratis som kan være ski/sykkel etc. Da bestiller du bare alt på nettet, møter opp på flyplassen og sjekker inn bagasje, leverer sykkelen på spesialbagasje, og betaler ikke ei krone (så fremt du har klart å holde deg under vektgrensen). Ganske så befriende enkelt.

K

Redigert av KKippernes; 21/12/2015 15:23.

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043331 21/12/2015 16:20
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
T
trondmm Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
Sitat: samuel
Etter å ha kjøpt billett på sas.no ringte jeg SAS for å høre med dem hva jeg skal gjøre med sykkelen. De sa at jeg måtte kjøpe spesialbagasje.


Veldig synd at det er så mye feilinformasjon og kunnskapsløshet ute og går blant kundeservice. Det begynner å bli en stund siden SAS endret bagasjereglene sine så man kunne sjekke inn sykkel (og alt annet sportsutstyr) som helt vanlig bagasje. Sykkelen må riktig nok leveres i spesialbagasjeskranken, men prismessig skal den regnes som hvilken som helst annen koffert.

Sitat: samuel
Det som irriterer litt ekstra er at damen i skranken på Gardermoen sier at hvis jeg hadde betalt for overvekten på nettet dagen i forveien hadde jeg bare betalt 180kr istedenfor 500kr. Dette mener jeg hun på telefonen skulle ha informert meg om.


Så vidt jeg se av SAS' websider, så er det ikke helt korrekt
https://www.sas.no/alt-om-reisen/bagasje/ekstra-bagasje/
Det er billigere å bestille ekstra kolli på nett, men det ser ikke ut som man kan betale for overvekt på forhånd. Kanskje litt ekstra bittert at de har to nivåer på overvekt, og at denne grensen går på 28kg. Hadde du betalt på nett og holdt deg mellom 23 og 28kg, ville sykkelen altså ha kostet 185,- + 250,- i stedet for 540,- + 540,-

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: trondmm] #2043334 21/12/2015 16:39
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
V
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278
Hva er sportsbilett? fiolin
Glem det;-)

Redigert av vortex surfer; 21/12/2015 16:44.
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: KKippernes] #2043345 21/12/2015 17:18
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: KKippernes
Hm. Jaja. På en av mine senere reiser har jeg pakket med alt du lister opp and then some, + en endurosykkel på 13,5kilo, og var ikke i nærheten av å sprenge bagasjegrensa verken på sykkelkofferten eller vanlig bagasje.

Slik GeirK fremstilte det, tenker jeg at han ikke har mye annet i kofferten hvis det er så ille at han må plukke av dekk for å komme under grensa.


Korrekt. Min Trico Iron Case veier 11kg, og stisykkelen veier 15


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: GeirK] #2043346 21/12/2015 17:20
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
KKippernes Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
Sitat: GeirK
Sitat: KKippernes
Hm. Jaja. På en av mine senere reiser har jeg pakket med alt du lister opp and then some, + en endurosykkel på 13,5kilo, og var ikke i nærheten av å sprenge bagasjegrensa verken på sykkelkofferten eller vanlig bagasje.

Slik GeirK fremstilte det, tenker jeg at han ikke har mye annet i kofferten hvis det er så ille at han må plukke av dekk for å komme under grensa.


Korrekt. Min Trico Iron Case veier 11kg, og stisykkelen veier 15


Såppas ja. Da skjønner jeg at det må lettere striptease til for å komme unna.


Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043798 23/12/2015 18:01
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Lav egenvekt er et av hovedargumentene for EVOC.

Akkurat som barnevognbagen ikke skal stappes med alt annet enn barnevogn skal man etter reglene heller ikke fylle opp sykkelkofferten med alt mulig rart i tillegg til sykkelen.
Jeg pleier å ha et par sko, en hjelm, et par reservedekk og et miniverktøy i kofferten sammen med sykkelen. Med EVOC-kofferten har det aldri vært noe problem med vekta. Men jeg opplever det ofte som litt tilfeldig om de på innsjekkingen eller i spesialbagasjen reagerer på noen kilo ekstra.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043879 24/12/2015 08:04
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Går som regel bra.. Pleier og ha den ganske stappa, men har ennå ikke betalt overvekt, bare noen kommentarer når den har blitt veid til over 30..
Men selvsagt best og ha det klart..
Har inntrykk av at SAS på Værnes er av de aller greieste, der går det meste gjennom, ofte uten å betale for sykkel i hele tatt, Gardermoen er det litt vanskeligere som jeg har opplevd..

Men bestill sportsbillett, er jo helt genialt.. Sjelden dyrere, sykkel inkludert og kan avbestilles..

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2412808 07/06/2017 13:15
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
SAS anbefaler å pakke sykkel i "sykkelreisebag", men åpner også for å ikke gjøre det:

Quote:
El-sykler anses som farlig gods og kan ikke transporteres med SAS. Vanlige sykler er imidlertid greit. Vårt beste tips er å pakke sykkelen i en sykkelreisebag. På den måten må den ikke registreres på forhånd. Hvis du ikke har en sykkelreisebag, må du pakke den som følger:

Vri styret en kvart omdreining
Fjern pedalene
Minske dekktrykket eller slipp ut luften fullstendig

Husk å registrere sykkelen i bestillingen før avreise.


Hva er egentlig smartest? Har jo sett noen videoer av hvordan baggasjesjauere kan behandle sykkelkofferter. Hvis jeg kommer med en sykkel som ikke er pakket inn kan jeg ikke tenke meg at de slenger den rundt? Men kanskje fare for at alle upakkete sykler blir satt ved siden av hverandre og stroppet hardt, sånn at gir og hjul og alt mulig skvises sammen?

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: Gråstein] #2412898 07/06/2017 19:37
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Sitat: Gråstein
SAS anbefaler å pakke sykkel i "sykkelreisebag", men åpner også for å ikke gjøre det:

Quote:
El-sykler anses som farlig gods og kan ikke transporteres med SAS. Vanlige sykler er imidlertid greit. Vårt beste tips er å pakke sykkelen i en sykkelreisebag. På den måten må den ikke registreres på forhånd. Hvis du ikke har en sykkelreisebag, må du pakke den som følger:

Vri styret en kvart omdreining
Fjern pedalene
Minske dekktrykket eller slipp ut luften fullstendig

Husk å registrere sykkelen i bestillingen før avreise.


Hva er egentlig smartest? Har jo sett noen videoer av hvordan baggasjesjauere kan behandle sykkelkofferter. Hvis jeg kommer med en sykkel som ikke er pakket inn kan jeg ikke tenke meg at de slenger den rundt? Men kanskje fare for at alle upakkete sykler blir satt ved siden av hverandre og stroppet hardt, sånn at gir og hjul og alt mulig skvises sammen?


Jeg fraktet sykkel med SAS til Stavanger og hjem igjen i fjor. På vei over ble styreteipen på sykkelen ødelagt. Da jeg kom hjem var det ingen sykkel å finne på Gardermoen. Den fikk jeg hjem på døra en uke senere.

Det ødela en del av gleden med å ha med sykkel på tur for min del. Skal jeg ha med sykkel på fly igjen blir det i koffert/bag.

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: Gråstein] #2412951 08/06/2017 05:02
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
Sitat: Gråstein
SAS anbefaler å pakke sykkel i "sykkelreisebag", men åpner også for å ikke gjøre det:

Quote:
El-sykler anses som farlig gods og kan ikke transporteres med SAS. Vanlige sykler er imidlertid greit. Vårt beste tips er å pakke sykkelen i en sykkelreisebag. På den måten må den ikke registreres på forhånd. Hvis du ikke har en sykkelreisebag, må du pakke den som følger:

Vri styret en kvart omdreining
Fjern pedalene
Minske dekktrykket eller slipp ut luften fullstendig

Husk å registrere sykkelen i bestillingen før avreise.


Hva er egentlig smartest? Har jo sett noen videoer av hvordan baggasjesjauere kan behandle sykkelkofferter. Hvis jeg kommer med en sykkel som ikke er pakket inn kan jeg ikke tenke meg at de slenger den rundt? Men kanskje fare for at alle upakkete sykler blir satt ved siden av hverandre og stroppet hardt, sånn at gir og hjul og alt mulig skvises sammen?


I de fleste fly i Norge så er det ikke plass til at sykkelen står ved siden av hverandre i lasterom, de ligger nok bare oppå/under noe annet.


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2413084 08/06/2017 11:03
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
De legges oppå hverandre ja, av nevnte årsak ^

Mvh tidligere stuer.


Moderator  support