Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Frakte sykkel med SAS

Frakte sykkel med SAS #2043101 20/12/2015 22:21
S
samuel Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Tok med meg sykkelen med til Spania med SAS på lørdag. Har tidligere bare benyttet Norwegian for å frakte sykkelen. Noe som har vært helt flott.
Etter å ha kjøpt billett på sas.no ringte jeg SAS for å høre med dem hva jeg skal gjøre med sykkelen. De sa at jeg måtte kjøpe spesialbagasje. Kunne kjøpe direkte fra damen på telefonen eller betale på Gardermoen. Hun sa at det ikke var noe prisforskjell. Jeg har ikke lyst til å gi kredittkort informasjon over telefonen og i og med at prisen er det samme er det like greit å ta det på Gardermoen.
Når jeg kommer på Gardermoen må jeg selvsagt betale for spesialbagasjen 500 og noe kroner. Når jeg kommer til spesialbagasje skranken sier de at jeg må betale for overvekt. Veier sykkelkofferten over 23kg må du betale for overvekt, min veide 30kg. Lykke til å sende en enduro sykkel sier nå jeg. Måtte betale nye 500kr. Jeg hadde litt verktøy, olje, sykkelsekk og sko i kofferten. Derfor ble den så tung.
Det som irriterer litt ekstra er at damen i skranken på Gardermoen sier at hvis jeg hadde betalt for overvekten på nettet dagen i forveien hadde jeg bare betalt 180kr istedenfor 500kr. Dette mener jeg hun på telefonen skulle ha informert meg om. Det er jo relativt enkelt å få en sykkelkoffert til å veie over 23kg. De sa det var sjelden det ble overvekt på sykler. På flyplassen i Spania traff jeg på to andre fra samme fly med sine sykler. De måtte betale overvekt de også gitt.
På mine tidligere reiser med Norwegian har det ikke vært noen spørsmål på vekt i det heletatt (de har grense på 25kg). Fra nå av blir det sykkelfrakt med Norwegian.
Litt dårlig start, men nå har jeg fått meg en flott tur og flere skal det bli i julen

Redigert av samuel; 20/12/2015 22:22.
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043102 20/12/2015 22:28
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
De gangene jeg har frakta sykkel med sas har det gått helt fint, men passa på å holde vekta under 23kg, det gikk helt greit med koffert på 9kg (evoc) og noenlunde lett endurosykkel uten pedaler.
Med sølvkort har jeg da fått ta med sykkelen som en av de to inkluderte bagasjene.

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043103 20/12/2015 22:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det jeg gjør for å få sykkelkofferten under 23 kg, er å pakke krank, gaffel og dekk i den andre kofferten.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043106 20/12/2015 23:08
S
samuel Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Fra nå av skal jeg veie sykkelkofferten, men damen på Kundeservice skulle ha fortalt meg om vekt krav og pris for overvekt er billigere å kjøpe på nett.
Det kommer ikke helt klart og tydelig på sas.no at det er 23kg for sykkel. Det virker som at alt kan fraktes til 23kg er det mer blir det overvekt.

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043117 21/12/2015 06:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Får man ikke sportsbillett via NOTS?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043119 21/12/2015 06:48
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sportsbillett får vel alle som er kreative nok til å hake av for Norges Cycleforbund..

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043128 21/12/2015 07:32
Kayaq Offline
Fersking
Fersking
Hos SAS går sykle som en vanlig innsjekket bagasje.
Det vil si klarer man seg med sykkelkoffert 23 kg og en håndbagasjen på 8 kg betaler man ikke noe ekstra ut over billetten.
Til Norwegian derimot må det betales et gebyr for sykkel uansett.
Reiste selv tur retur Spania i sommer med sykkel. Norwegian nedover betalte ekstra for sykelen. SAS hjem igjen. Betalte ikke for sykkel.

Redigert av Kayaq; 21/12/2015 07:33.
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: Kayaq] #2043158 21/12/2015 09:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kayaq
Det vil si klarer man seg med sykkelkoffert 23 kg og en håndbagasjen på 8 kg betaler man ikke noe ekstra ut over billetten.
Reiste selv tur retur Spania i sommer med sykkel. Norwegian nedover betalte ekstra for sykelen. SAS hjem igjen. Betalte ikke for sykkel.

Det som er interessant hos Norwegian er at du reiser gratis med en sykkelkoffert som IKKE inneholder en sykkel så lenge vekten er under 20kg.

Jeg har prøvd.

- Robert Green Ingersoll
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: GeirK] #2043198 21/12/2015 10:16
Kayaq Offline
Fersking
Fersking
Sitat: GeirK

Det som er interessant hos Norwegian er at du reiser gratis med en sykkelkoffert som IKKE inneholder en sykkel så lenge vekten er under 20kg.

Jeg har prøvd.

Spesielt.
Men ikke overraskende fra Norwegian da jeg har prøvd å argumentere for at yttermålene på min koffert er mindre en deres maks mål for vanlig innsjekket bagasje.
Men der i gården er holdningen sykkel er sykkel og bagasje er bagasje.
En av flere grunner til at SAS stort sett er førstevalget.

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: Kayaq] #2043211 21/12/2015 10:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Spesielt.
Men ikke overraskende fra Norwegian da jeg har prøvd å argumentere for at yttermålene på min koffert er mindre en deres maks mål for vanlig innsjekket bagasje.

Alle sykkelkofferter kommer under Norwegians usedvanlig romsmlige minstemål, tror jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: GeirK] #2043288 21/12/2015 14:12
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Det jeg gjør for å få sykkelkofferten under 23 kg, er å pakke krank, gaffel og dekk i den andre kofferten.

Av ren nysgjerrighet, hva slags koffert og sykkel er det snakk om?

Å bikke (mye over) 23 kg har jeg ikke klart selv med relativt tung endurosykkel og Evoc-koffert.

Redigert av KKippernes; 21/12/2015 14:25. Rediger grunn: noe moderert.

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: KKippernes] #2043302 21/12/2015 14:41
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: KKippernes

Av ren nysgjerrighet, hva slags koffert og sykkel er det snakk om?

Å bikke (mye over) 23 kg har jeg ikke klart selv med relativt tung endurosykkel og Evoc-koffert.

Det er jo kjempelett å bikke over 23kg!
Jeg har en relativt lett stisykkel på 12 kg.
Når man putter stor evoc sekk, hjelm, sko og knebeskyttere + litt verktøy så har man lett et sted mellom 25-30kg.
Og putter det i sykkelbagen for å ikke sprenge kg grensen på vanlig bagasje...

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: Kayaq] #2043305 21/12/2015 14:44
olechr Offline
More than words
More than words

Jeg har prøvd.

Spesielt.

Har reist flere ganger med sykkel som vanlig baggasje også hos Norwegian. Så lenge man har betalt for baggasje på forhånd så man får printet ut tag før man leverer.

Er det som er så kokos med sykkel. Alt kommer an på hvem man møter og på hvilken flyplass man er. Reglene blir tolket forskjellig overalt i samme selskap.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043308 21/12/2015 14:50
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Hm. Jaja. På en av mine senere reiser har jeg pakket med alt du lister opp and then some, + en endurosykkel på 13,5kilo, og var ikke i nærheten av å sprenge bagasjegrensa verken på sykkelkofferten eller vanlig bagasje.

Slik GeirK fremstilte det, tenker jeg at han ikke har mye annet i kofferten hvis det er så ille at han må plukke av dekk for å komme under grensa.

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: olechr] #2043309 21/12/2015 14:52
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: olechr

Jeg har prøvd.

Spesielt.

Har reist flere ganger med sykkel som vanlig baggasje også hos Norwegian. Så lenge man har betalt for baggasje på forhånd så man får printet ut tag før man leverer.

Er det som er så kokos med sykkel. Alt kommer an på hvem man møter og på hvilken flyplass man er. Reglene blir tolket forskjellig overalt i samme selskap.

Det er mulig jeg har hatt en slags usannsynlig griseflaks, men så lenge jeg har brukt Sportsbillett hos SAS, har dette alltid gått helt knirkefritt. Ikke no spørsmål eller knussel bortsett fra én gang hvor jeg måtte forklare en ansatt i skranken under opplæring om at jeg ikke skulle betale ekstra for kofferten.

Jeg vet ikke om jeg er den i Norge som reiser mest med sykkel akkurat, men det har blitt 4-5 reiser bare det siste året med sykkel, langt flere tilsammen de siste årene.

// K

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: KKippernes] #2043310 21/12/2015 14:52
olechr Offline
More than words
More than words
Hm. Jaja. På en av mine senere reiser har jeg pakket med alt du lister opp and then some, + en endurosykkel på 13,5kilo, og var ikke i nærheten av å sprenge bagasjegrensa verken på sykkelkofferten eller vanlig bagasje.

Slik GeirK fremstilte det, tenker jeg at han ikke har mye annet i kofferten hvis det er så ille at han må plukke av dekk for å komme under grensa.

Evnt at han har hardplast koffert. En del av de veier fort 14-15 kg kun for koffert. Har vært med en del på tur som har gått på smellen med de. :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043315 21/12/2015 15:10
S
samuel Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Min sykkel veier 13kg og I følge EVOC skal baggen min veie 8,5kg. Selvsagt har jeg 3 koffertlåser på den.
Det blir ca. 22kg. Så spørs det om EVOC sin oppgitte vekt stemmer. Min bag er fra 2012 så den kan ha en annen vekt.
Putter du skoene dine I baggen er du nesten over.
Min forrige endurosykkel veide 15,5kg så da hadde jeg vært føkka fra starten av. Har aldri reist med den.

Men igjen, det som irriterer meg er SAS sin kundeservice og informasjon på hva ting koster og størrelse/vekt begrensninger.
Hadde damen på telefonen fortalt meg at det er billigere å kjøpe på nettet og billigere å betale øvervekt på nettet hadde jeg vært fornøyd.Hadde uansett ment at 23kg er for lite for sykkel transport

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043321 21/12/2015 15:21
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: samuel
Min sykkel veier 13kg og I følge EVOC skal baggen min veie 8,5kg. Selvsagt har jeg 3 koffertlåser på den.
Det blir ca. 22kg. Så spørs det om EVOC sin oppgitte vekt stemmer. Min bag er fra 2012 så den kan ha en annen vekt.
Putter du skoene dine I baggen er du nesten over.
Min forrige endurosykkel veide 15,5kg så da hadde jeg vært føkka fra starten av. Har aldri reist med den.

Men igjen, det som irriterer meg er SAS sin kundeservice og informasjon på hva ting koster og størrelse/vekt begrensninger.
Hadde damen på telefonen fortalt meg at det er billigere å kjøpe på nettet og billigere å betale øvervekt på nettet hadde jeg vært fornøyd.Hadde uansett ment at 23kg er for lite for sykkel transport

Skal man putte andre ting oppi enn sykkelen, øker helt klart sjansen for å bikke over grensen, ja. Har man f.eks EVOC-kofferten, kan man ta med en sykkel på opptil 14,5kg. De fleste sti/enduro-sykler inntil en viss prisgrense er vanligvis lettere enn det. Veier sykkelen mer, må man jo tenke kreativt slik som GeirK.

Når det er sagt; hvis logistikken under reisen ellers tillater det; pappekser funker jo fint, og veier mindre. Cannondale´s pappesker er litt mer solide. Ikke like morsomt hvis du må drasse sykkelen 2km fra terminalen til leiebilen, derimot.

Men jeg kan skjønne at du er oppgitt over SAS. Både de, og andre flyselskaper kan ofte være leie å ha med å gjøre når det kommer til slike spørsmål. Det jeg har opplevd, er at de ansatte man prater med ikke helt skjønner hva/hvor man vil, og ikke kjenner egne regler og system godt nok.

Men et hett tips; er du medlem i et under-forbund av Norges Idrettsforbund, får du altså bestilt sportsbillett, og får ta med ett ekstra kolli gratis som kan være ski/sykkel etc. Da bestiller du bare alt på nettet, møter opp på flyplassen og sjekker inn bagasje, leverer sykkelen på spesialbagasje, og betaler ikke ei krone (så fremt du har klart å holde deg under vektgrensen). Ganske så befriende enkelt.

K

Redigert av KKippernes; 21/12/2015 15:23.

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043331 21/12/2015 16:20
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Etter å ha kjøpt billett på sas.no ringte jeg SAS for å høre med dem hva jeg skal gjøre med sykkelen. De sa at jeg måtte kjøpe spesialbagasje.

Veldig synd at det er så mye feilinformasjon og kunnskapsløshet ute og går blant kundeservice. Det begynner å bli en stund siden SAS endret bagasjereglene sine så man kunne sjekke inn sykkel (og alt annet sportsutstyr) som helt vanlig bagasje. Sykkelen må riktig nok leveres i spesialbagasjeskranken, men prismessig skal den regnes som hvilken som helst annen koffert.

Det som irriterer litt ekstra er at damen i skranken på Gardermoen sier at hvis jeg hadde betalt for overvekten på nettet dagen i forveien hadde jeg bare betalt 180kr istedenfor 500kr. Dette mener jeg hun på telefonen skulle ha informert meg om.

Så vidt jeg se av SAS' websider, så er det ikke helt korrekt
https://www.sas.no/alt-om-reisen/bagasje/ekstra-bagasje/
Det er billigere å bestille ekstra kolli på nett, men det ser ikke ut som man kan betale for overvekt på forhånd. Kanskje litt ekstra bittert at de har to nivåer på overvekt, og at denne grensen går på 28kg. Hadde du betalt på nett og holdt deg mellom 23 og 28kg, ville sykkelen altså ha kostet 185,- + 250,- i stedet for 540,- + 540,-

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: trondmm] #2043334 21/12/2015 16:39
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Hva er sportsbilett? fiolin
Glem det;-)

Redigert av vortex surfer; 21/12/2015 16:44.
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: KKippernes] #2043345 21/12/2015 17:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Korrekt. Min Trico Iron Case veier 11kg, og stisykkelen veier 15

- Robert Green Ingersoll
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: GeirK] #2043346 21/12/2015 17:20
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig

Korrekt. Min Trico Iron Case veier 11kg, og stisykkelen veier 15

Såppas ja. Da skjønner jeg at det må lettere striptease til for å komme unna.

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043798 23/12/2015 18:01
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Lav egenvekt er et av hovedargumentene for EVOC.

Akkurat som barnevognbagen ikke skal stappes med alt annet enn barnevogn skal man etter reglene heller ikke fylle opp sykkelkofferten med alt mulig rart i tillegg til sykkelen.
Jeg pleier å ha et par sko, en hjelm, et par reservedekk og et miniverktøy i kofferten sammen med sykkelen. Med EVOC-kofferten har det aldri vært noe problem med vekta. Men jeg opplever det ofte som litt tilfeldig om de på innsjekkingen eller i spesialbagasjen reagerer på noen kilo ekstra.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2043879 24/12/2015 08:04
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Går som regel bra.. Pleier og ha den ganske stappa, men har ennå ikke betalt overvekt, bare noen kommentarer når den har blitt veid til over 30..
Men selvsagt best og ha det klart..
Har inntrykk av at SAS på Værnes er av de aller greieste, der går det meste gjennom, ofte uten å betale for sykkel i hele tatt, Gardermoen er det litt vanskeligere som jeg har opplevd..

Men bestill sportsbillett, er jo helt genialt.. Sjelden dyrere, sykkel inkludert og kan avbestilles..

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2412808 07/06/2017 13:15
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
SAS anbefaler å pakke sykkel i "sykkelreisebag", men åpner også for å ikke gjøre det:

Quote:
El-sykler anses som farlig gods og kan ikke transporteres med SAS. Vanlige sykler er imidlertid greit. Vårt beste tips er å pakke sykkelen i en sykkelreisebag. På den måten må den ikke registreres på forhånd. Hvis du ikke har en sykkelreisebag, må du pakke den som følger:

Vri styret en kvart omdreining
Fjern pedalene
Minske dekktrykket eller slipp ut luften fullstendig

Husk å registrere sykkelen i bestillingen før avreise.

Hva er egentlig smartest? Har jo sett noen videoer av hvordan baggasjesjauere kan behandle sykkelkofferter. Hvis jeg kommer med en sykkel som ikke er pakket inn kan jeg ikke tenke meg at de slenger den rundt? Men kanskje fare for at alle upakkete sykler blir satt ved siden av hverandre og stroppet hardt, sånn at gir og hjul og alt mulig skvises sammen?

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: Gråstein] #2412898 07/06/2017 19:37
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Gråstein
SAS anbefaler å pakke sykkel i "sykkelreisebag", men åpner også for å ikke gjøre det:

Quote:
El-sykler anses som farlig gods og kan ikke transporteres med SAS. Vanlige sykler er imidlertid greit. Vårt beste tips er å pakke sykkelen i en sykkelreisebag. På den måten må den ikke registreres på forhånd. Hvis du ikke har en sykkelreisebag, må du pakke den som følger:

Fjern pedalene

Hva er egentlig smartest? Har jo sett noen videoer av hvordan baggasjesjauere kan behandle sykkelkofferter. Hvis jeg kommer med en sykkel som ikke er pakket inn kan jeg ikke tenke meg at de slenger den rundt? Men kanskje fare for at alle upakkete sykler blir satt ved siden av hverandre og stroppet hardt, sånn at gir og hjul og alt mulig skvises sammen?

Jeg fraktet sykkel med SAS til Stavanger og hjem igjen i fjor. På vei over ble styreteipen på sykkelen ødelagt. Da jeg kom hjem var det ingen sykkel å finne på Gardermoen. Den fikk jeg hjem på døra en uke senere.

Det ødela en del av gleden med å ha med sykkel på tur for min del. Skal jeg ha med sykkel på fly igjen blir det i koffert/bag.

Re: Frakte sykkel med SAS [Re: Gråstein] #2412951 08/06/2017 05:02
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Gråstein

Quote:

Fjern pedalene

I de fleste fly i Norge så er det ikke plass til at sykkelen står ved siden av hverandre i lasterom, de ligger nok bare oppå/under noe annet.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Frakte sykkel med SAS [Re: samuel] #2413084 08/06/2017 11:03
pharynx Offline
Besatt
Besatt
De legges oppå hverandre ja, av nevnte årsak ^

Mvh tidligere stuer.

Moderator  support