Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
|
Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
#2042836
19/12/2015 06:51
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287 |
Har planer om å bytte drivverk på ritt sykelen før neste sesong. (brukes til grus ritt, Birken. Enern. samt andre lokale ritt) Er ikke noen lettvekter så regner med at 1x11 ikke er noe for meg.? syklen som skal oppdateres er en CannondaleF291`er 2012 (mener det er en BB30 med DM) Edit: mulig bb30-24-converter kan gi større utvalg.. Di2 koster nok mere en hva det smaker for min del. Må gjerne være litt lett.. Hva er det som anbefales? er det m9000/m8000 el.
Redigert av Kake; 19/12/2015 07:55.
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2043175
21/12/2015 09:42
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287 |
Etter litt googling ser det ut som det blir m8000, vektforskjellen er til å leve med. Hvor bra funker bb30 -> hollowtech adaper?
Alt er SRAM GX 1000 2 x11, der er det BB30 så slipper jeg adapter...
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2043181
21/12/2015 09:51
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Jeg prøvde meg på en sånn adaptersak fra Praxis ifm. BB30 til Campa Ultra tourqe på landeveissykkelen. Adapteren fra Praxis passet ikke krankhuset mitt, men får generelt gode tilbakemeldinger, den er riktignok ganske dyr. http://www.praxiscycles.com/product/conv-bb-shimano-mtn/ Finnes vel tilsvarende fra Rotor blant annet.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2043473
22/12/2015 09:28
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287 |
Takker for link,, ser jeg må demontere krank før et evt innkjøp.. Quote "Flash MTB- Some of these frames use a custom AL shell with a machined lip instead of the spec BB30 C-clips. This custom nonremovable lip prevents installation of the Conversion BB. But have a look inside your frame"
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2043476
22/12/2015 09:39
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hva med bare å bruke f.eks. Race Face Turbine/NEXT SL eller e*13-krank?
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2043489
22/12/2015 10:02
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287 |
Usikker på hva som er det "rette" valget så mottar gjerne forslag. :-) Er vel også mulig å kjøre gx-1400 / gx-1000 foran og m9000/m8000 bak.
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2045025
31/12/2015 22:48
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287 |
Op'r håper på å få kjøpt noe som passer på nyttårs salg :-)
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046039
05/01/2016 13:20
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287 |
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046085
05/01/2016 15:32
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925 |
Du linker til et adapter for landevei (Road) og et for terrengsykkel (MTB)...
Shimanokranker (og de mange andre) får du med bred kjedelinje 51.8mm for de som har 148mm baknav, eller 48.8mm for de med 135mm eller 142mm baknav.
Kjenner ikke sykkelen din, men det oppklarer kanskje litt likevel.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Tollef]
#2046099
05/01/2016 16:45
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287 |
Takker :-)
Har vel "normal" 135mm m QR så da må det nesten bli 48,8.
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046101
05/01/2016 16:46
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Tror det. Hadde vel fått med deg om du hadde kjøpt sykkel med "boost" nav bak 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046108
05/01/2016 17:34
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Jeg har det lageret der på terrengsykkelen, og kan virkelig anbefale det. Siden det skrus sammen på midten er det veldig lett å montere i ei BB30-ramme uten lagerpresse, og kvaliteten fremstår veldig bra.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046172
06/01/2016 08:39
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287 |
Da er det bestilt..
Rotor BB30 to 24mm Steel MTB Bottom Bracket Black, 24mm Spindle Shimano XT M8000 Double 11 Speed Chainset Black, 96mm, 38.28t, 175mm, 48.8mm Chainline Shimano XT M8000 11 Speed Trigger Shifter Black, Front - I-Spec II Shimano XT M8000 11 Speed Trigger Shifter Black, Rear - I-Spec II Shimano XT M8025 E2-Type 2x11 Front Mech E2-Type, Down Pull Shimano XT M8000 Shadow+ 11 Speed Rear Mech Black, Long Cage, Shimano XT M8000 11sp Cassette + Chain Bundle Shimano XT M8000 Disc Brake Black, Front - Left Hand Lever Shimano XT M8000 Disc Brake Black, Rear - Right Hand Lever
Håper å sattser på at det passer...
Får vel ta hjulsett og ramme senere..
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046328
06/01/2016 12:47
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Hvorfor 1x11 når man kan 2x11? :-)
Hilsen en som fortsatt kjører 2x9 på grusraketten. :-)
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: grr]
#2046427
06/01/2016 16:35
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Hvorfor 1x11 når man kan 2x11? :-) Ryddigere vaierføring gir plass til setepinneknapp/gaffellås/e.l. på venstre side av styret Bedre bakkeklaring med en liten klinge, enn to. Strammere kjede gir stillere gang og mindre sjanse for avhopp Gripeklinge gir minimal sjanse for kjedeavhopp Å ha hele utvekslingsspennet man trenger på kassetten gjør sjansen for bomgiring minimal Mindre slitasje på kjede/drivverk Lavere vekt Færre deler som kan gå i stykker på tur/i ritt Noen kommer sikkert på flere, men jeg er veldig begeistret for 1x11, men ser at det kan ha utfordringer i veldig variert terreng og til veldig variert bruk. Men selv 32 x10/42 passer til lange maratonritt med bratte klatringer og lange, raske flater, gitt en viss form.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046429
06/01/2016 16:47
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199 |
Og det er herlig å slippe å feilaktig veksle over til stor klinge foran når det du engentlig vil er å låse demperen i motbakke. Eller å veksle ned når du heller vi åpne opp full vandring når du setter utfor. Har skjedd med meg så mange ganger på Spark & Genius med 2x10 at jeg holdt på å bli gal.
Redigert av Juffe; 06/01/2016 16:54.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046502
06/01/2016 21:06
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Hehe.. kommentaren ble avgitt med glimt i øyet..  Jeg har 1x11 på fatbike og holder på å bygge om Sparken også.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046523
06/01/2016 21:58
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287 |
Mummle... Ingen som kunne ha frarådet meg 2x før jeg bestilte nei... Klikker bestill på crc så er det instant 1x halleluja stemning i tråden
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046581
07/01/2016 08:03
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Mummle... Ingen som kunne ha frarådet meg 2x før jeg bestilte nei... Klikker bestill på crc så er det instant 1x halleluja stemning i tråden Jeg valgte med vilje å ikke svare at 2x hører fortiden til, fordi folk synes jeg alltid er dust som gir riktig svar til folk som søker etter feil svar 
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046595
07/01/2016 08:31
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Mummle... Ingen som kunne ha frarådet meg 2x før jeg bestilte nei... Har selv 1x11 på fulldempet rittsykkel og opplever at det fungerer spesielt godt i terrenget. Men for mindre teknisk krevende ritt, med behov for stort spenn i giringen, ser jeg fordeler med 2x11. Ser at langt dyktigere ryttere enn meg har samme opplevelse: Jeg går tilbake til 2 delt selv neste år. 1 delt syntes jeg er bra på Enduro/sti, men til vanlig ritt bruk liker jeg 2 delt bedre. Greit med 1 delt når man er i form, ellers er 2 bedre. Se Noen som har angret på fjerning av krankgir?
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: sykkeloyvind]
#2046648
07/01/2016 09:49
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925 |
Hvorfor 1x11 når man kan 2x11? :-) Ryddigere vaierføring gir plass til setepinneknapp/gaffellås/e.l. på venstre side av styret Bedre bakkeklaring med en liten klinge, enn to. Strammere kjede gir stillere gang og mindre sjanse for avhopp Gripeklinge gir minimal sjanse for kjedeavhopp Å ha hele utvekslingsspennet man trenger på kassetten gjør sjansen for bomgiring minimal Mindre slitasje på kjede/drivverk Lavere vekt Færre deler som kan gå i stykker på tur/i ritt Noen kommer sikkert på flere, men jeg er veldig begeistret for 1x11, men ser at det kan ha utfordringer i veldig variert terreng og til veldig variert bruk. Men selv 32 x10/42 passer til lange maratonritt med bratte klatringer og lange, raske flater, gitt en viss form. (brukes til grus ritt, Birken. Enern. samt andre lokale ritt) Så 2x11 er vel fin fint det vel. Men jeg hadde valgt en 11-delt Ultegra 11-32 landeveiskassett og fått tettere utveksling til gruskjør (og spart 130+ gram) Fordelene som nevnes her gir mest mening i rufseterreng i mine øyne.På sti synes jeg at mangel på allround-klinge er et stort minus på kranker med 2 drev der drev med mellom 30 og 34 tenner ofte er å foretrekke. Da er trippel-krank og sykling på midtklinga like fint.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: sykkeloyvind]
#2046675
07/01/2016 10:19
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511 |
Hvorfor 1x11 når man kan 2x11? :-) Ryddigere vaierføring gir plass til setepinneknapp/gaffellås/e.l. på venstre side av styret Bedre bakkeklaring med en liten klinge, enn to. Strammere kjede gir stillere gang og mindre sjanse for avhopp Gripeklinge gir minimal sjanse for kjedeavhopp Å ha hele utvekslingsspennet man trenger på kassetten gjør sjansen for bomgiring minimal Mindre slitasje på kjede/drivverk Lavere vekt Færre deler som kan gå i stykker på tur/i ritt Noen kommer sikkert på flere, men jeg er veldig begeistret for 1x11, men ser at det kan ha utfordringer i veldig variert terreng og til veldig variert bruk. Men selv 32 x10/42 passer til lange maratonritt med bratte klatringer og lange, raske flater, gitt en viss form. Enklere å gire - alt skjer med samme spak og du slipper å tenke på om du må gire foran også
Redigert av Radival; 07/01/2016 10:19.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046732
07/01/2016 11:32
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Jeg har 2x11 gruppe liggende hjemme. Ikke noe jeg leser her endrer min oppfatning om at det vil passe meg bra  (Får nesten litt inntrykk av at mange er vel optimistisk til egen form og velger 1x11  )
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046739
07/01/2016 11:46
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287 |
Var med en ;-) jeg skrev mummle ... For min del som er: -på feil side av 90 -ikke så godt trent -sykler "enkle ritt"
Så tror jeg 2x er det riktige valget.
Skulle jeg mot formodning gå ned 15+ kg og komme i kjempeform. Så får jeg ta det som et luksus problem :-)
Btw.. Kan en 2x M8000 krank "bygges om" til en 1x uten for mye krøll på kjedelinja?
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger
[Re: Kake]
#2046761
07/01/2016 12:24
|
Registrert: May 2014
Innlegg: 26
Simen_gavia
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2014
Innlegg: 26 |
Vil anbefale GX 2x11. Har det på den ene sykkelen min og det fungerer fantastisk. Bruker sykkelen til alt og den fungerer veldig bra 
|
|
|
|
|