Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nytt drivverk 2x11 anbefalinger

Nytt drivverk 2x11 anbefalinger #2042836 19/12/2015 06:51
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Har planer om å bytte drivverk på ritt sykelen før neste sesong. (brukes til grus ritt, Birken. Enern. samt andre lokale ritt)
Er ikke noen lettvekter så regner med at 1x11 ikke er noe for meg.?

syklen som skal oppdateres er en CannondaleF291`er 2012 (mener det er en BB30 med DM)

Edit: mulig bb30-24-converter kan gi større utvalg..

Di2 koster nok mere en hva det smaker for min del. Må gjerne være litt lett..

Hva er det som anbefales? er det m9000/m8000 el.



Redigert av Kake; 19/12/2015 07:55.

Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2043175 21/12/2015 09:42
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Etter litt googling ser det ut som det blir m8000, vektforskjellen er til å leve med. Hvor bra funker bb30 -> hollowtech adaper?

Alt er SRAM GX 1000 2 x11, der er det BB30 så slipper jeg adapter...


Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2043181 21/12/2015 09:51
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Jeg prøvde meg på en sånn adaptersak fra Praxis ifm. BB30 til Campa Ultra tourqe på landeveissykkelen.

Adapteren fra Praxis passet ikke krankhuset mitt, men får generelt gode tilbakemeldinger, den er riktignok ganske dyr.

http://www.praxiscycles.com/product/conv-bb-shimano-mtn/

Finnes vel tilsvarende fra Rotor blant annet.

Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2043473 22/12/2015 09:28
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Takker for link,, ser jeg må demontere krank før et evt innkjøp..
Quote
"Flash MTB- Some of these frames use a custom AL shell with a
machined lip instead of the spec BB30 C-clips. This custom nonremovable
lip prevents installation of the Conversion BB. But have a
look inside your frame
"


Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2043476 22/12/2015 09:39
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Hva med bare å bruke f.eks. Race Face Turbine/NEXT SL eller e*13-krank?


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2043489 22/12/2015 10:02
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Usikker på hva som er det "rette" valget så mottar gjerne forslag. :-)

Er vel også mulig å kjøre gx-1400 / gx-1000 foran og m9000/m8000 bak.


Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2045025 31/12/2015 22:48
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Op'r håper på å få kjøpt noe som passer på nyttårs salg :-)


Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046039 05/01/2016 13:20
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Noen som har erfaringer med http://www.chainreactioncycles.com/no/en/rotor-bb30-to-24mm-steel-road-bottom-bracket/rp-prod130495 el. http://www.chainreactioncycles.com/no/en/rotor-bb30-to-24mm-steel-mtb-bottom-bracket/rp-prod130498

regner med de vil fungere med Shimano XT M8000 Double 11, men hvilken "Chainline" skal en da velge... 48.8mm 51.8mm.


For mange valg...


Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046085 05/01/2016 15:32
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
T
Tollef Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
Du linker til et adapter for landevei (Road) og et for terrengsykkel (MTB)...

Shimanokranker (og de mange andre) får du med bred kjedelinje 51.8mm for de som har 148mm baknav, eller 48.8mm for de med 135mm eller 142mm baknav.

Kjenner ikke sykkelen din, men det oppklarer kanskje litt likevel.

Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Tollef] #2046099 05/01/2016 16:45
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Takker :-)

Har vel "normal" 135mm m QR så da må det nesten bli 48,8.


Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046101 05/01/2016 16:46
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Tror det. Hadde vel fått med deg om du hadde kjøpt sykkel med "boost" nav bak ICON_WINK


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046108 05/01/2016 17:34
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
Sitat: Kake
Noen som har erfaringer med http://www.chainreactioncycles.com/no/en/rotor-bb30-to-24mm-steel-road-bottom-bracket/rp-prod130495 el. http://www.chainreactioncycles.com/no/en/rotor-bb30-to-24mm-steel-mtb-bottom-bracket/rp-prod130498

regner med de vil fungere med Shimano XT M8000 Double 11, men hvilken "Chainline" skal en da velge... 48.8mm 51.8mm.


For mange valg...


Jeg har det lageret der på terrengsykkelen, og kan virkelig anbefale det. Siden det skrus sammen på midten er det veldig lett å montere i ei BB30-ramme uten lagerpresse, og kvaliteten fremstår veldig bra.

Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046172 06/01/2016 08:39
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Da er det bestilt..

Rotor BB30 to 24mm Steel MTB Bottom Bracket Black, 24mm Spindle
Shimano XT M8000 Double 11 Speed Chainset Black, 96mm, 38.28t, 175mm, 48.8mm Chainline
Shimano XT M8000 11 Speed Trigger Shifter Black, Front - I-Spec II
Shimano XT M8000 11 Speed Trigger Shifter Black, Rear - I-Spec II
Shimano XT M8025 E2-Type 2x11 Front Mech E2-Type, Down Pull
Shimano XT M8000 Shadow+ 11 Speed Rear Mech Black, Long Cage,
Shimano XT M8000 11sp Cassette + Chain Bundle
Shimano XT M8000 Disc Brake Black, Front - Left Hand Lever
Shimano XT M8000 Disc Brake Black, Rear - Right Hand Lever

Håper å sattser på at det passer...

Får vel ta hjulsett og ramme senere..


Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046328 06/01/2016 12:47
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
G
grr Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
Hvorfor 1x11 når man kan 2x11? :-)

Hilsen en som fortsatt kjører 2x9 på grusraketten. :-)

Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: grr] #2046427 06/01/2016 16:35
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: grr
Hvorfor 1x11 når man kan 2x11? :-)

Ryddigere vaierføring gir plass til setepinneknapp/gaffellås/e.l. på venstre side av styret
Bedre bakkeklaring med en liten klinge, enn to.
Strammere kjede gir stillere gang og mindre sjanse for avhopp
Gripeklinge gir minimal sjanse for kjedeavhopp
Å ha hele utvekslingsspennet man trenger på kassetten gjør sjansen for bomgiring minimal
Mindre slitasje på kjede/drivverk
Lavere vekt
Færre deler som kan gå i stykker på tur/i ritt
Noen kommer sikkert på flere, men jeg er veldig begeistret for 1x11, men ser at det kan ha utfordringer i veldig variert terreng og til veldig variert bruk.
Men selv 32 x10/42 passer til lange maratonritt med bratte klatringer og lange, raske flater, gitt en viss form.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046429 06/01/2016 16:47
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Og det er herlig å slippe å feilaktig veksle over til stor klinge foran når det du engentlig vil er å låse demperen i motbakke. Eller å veksle ned når du heller vi åpne opp full vandring når du setter utfor. Har skjedd med meg så mange ganger på Spark & Genius med 2x10 at jeg holdt på å bli gal.

Redigert av Juffe; 06/01/2016 16:54.

'...once more, and more intensity!'
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046502 06/01/2016 21:06
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
G
grr Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
Hehe.. kommentaren ble avgitt med glimt i øyet.. ICON_WINK

Jeg har 1x11 på fatbike og holder på å bygge om Sparken også.

Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046523 06/01/2016 21:58
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Mummle... Ingen som kunne ha frarådet meg 2x før jeg bestilte nei... Klikker bestill på crc så er det instant 1x halleluja stemning i tråden ICON_LAUGH



Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046581 07/01/2016 08:03
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Kake
Mummle... Ingen som kunne ha frarådet meg 2x før jeg bestilte nei... Klikker bestill på crc så er det instant 1x halleluja stemning i tråden ICON_LAUGH
Jeg valgte med vilje å ikke svare at 2x hører fortiden til, fordi folk synes jeg alltid er dust som gir riktig svar til folk som søker etter feil svar ICON_TONGUE


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046595 07/01/2016 08:31
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Kake
Mummle... Ingen som kunne ha frarådet meg 2x før jeg bestilte nei...

Har selv 1x11 på fulldempet rittsykkel og opplever at det fungerer spesielt godt i terrenget.

Men for mindre teknisk krevende ritt, med behov for stort spenn i giringen, ser jeg fordeler med 2x11.

Ser at langt dyktigere ryttere enn meg har samme opplevelse:

Sitat: olechr
Jeg går tilbake til 2 delt selv neste år. 1 delt syntes jeg er bra på Enduro/sti, men til vanlig ritt bruk liker jeg 2 delt bedre. Greit med 1 delt når man er i form, ellers er 2 bedre.

Se Noen som har angret på fjerning av krankgir?


Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: sykkeloyvind] #2046648 07/01/2016 09:49
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
T
Tollef Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: grr
Hvorfor 1x11 når man kan 2x11? :-)

Ryddigere vaierføring gir plass til setepinneknapp/gaffellås/e.l. på venstre side av styret
Bedre bakkeklaring med en liten klinge, enn to.
Strammere kjede gir stillere gang og mindre sjanse for avhopp
Gripeklinge gir minimal sjanse for kjedeavhopp
Å ha hele utvekslingsspennet man trenger på kassetten gjør sjansen for bomgiring minimal
Mindre slitasje på kjede/drivverk
Lavere vekt
Færre deler som kan gå i stykker på tur/i ritt
Noen kommer sikkert på flere, men jeg er veldig begeistret for 1x11, men ser at det kan ha utfordringer i veldig variert terreng og til veldig variert bruk.
Men selv 32 x10/42 passer til lange maratonritt med bratte klatringer og lange, raske flater, gitt en viss form.


Sitat: Kake
(brukes til grus ritt, Birken. Enern. samt andre lokale ritt)


Så 2x11 er vel fin fint det vel. Men jeg hadde valgt en 11-delt Ultegra 11-32 landeveiskassett og fått tettere utveksling til gruskjør (og spart 130+ gram)

Fordelene som nevnes her gir mest mening i rufseterreng i mine øyne.På sti synes jeg at mangel på allround-klinge er et stort minus på kranker med 2 drev der drev med mellom 30 og 34 tenner ofte er å foretrekke. Da er trippel-krank og sykling på midtklinga like fint.

Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: sykkeloyvind] #2046675 07/01/2016 10:19
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: grr
Hvorfor 1x11 når man kan 2x11? :-)

Ryddigere vaierføring gir plass til setepinneknapp/gaffellås/e.l. på venstre side av styret
Bedre bakkeklaring med en liten klinge, enn to.
Strammere kjede gir stillere gang og mindre sjanse for avhopp
Gripeklinge gir minimal sjanse for kjedeavhopp
Å ha hele utvekslingsspennet man trenger på kassetten gjør sjansen for bomgiring minimal
Mindre slitasje på kjede/drivverk
Lavere vekt
Færre deler som kan gå i stykker på tur/i ritt
Noen kommer sikkert på flere, men jeg er veldig begeistret for 1x11, men ser at det kan ha utfordringer i veldig variert terreng og til veldig variert bruk.
Men selv 32 x10/42 passer til lange maratonritt med bratte klatringer og lange, raske flater, gitt en viss form.


Enklere å gire - alt skjer med samme spak og du slipper å tenke på om du må gire foran også

Redigert av Radival; 07/01/2016 10:19.
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046732 07/01/2016 11:32
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Jeg har 2x11 gruppe liggende hjemme. Ikke noe jeg leser her endrer min oppfatning om at det vil passe meg bra ICON_SMILE

(Får nesten litt inntrykk av at mange er vel optimistisk til egen form og velger 1x11 ICON_WINK )


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046739 07/01/2016 11:46
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Var med en ;-) jeg skrev mummle ...
For min del som er:
-på feil side av 90
-ikke så godt trent
-sykler "enkle ritt"

Så tror jeg 2x er det riktige valget.

Skulle jeg mot formodning gå ned 15+ kg og komme i kjempeform. Så får jeg ta det som et luksus problem :-)

Btw.. Kan en 2x M8000 krank "bygges om" til en 1x uten for mye krøll på kjedelinja?


Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Nytt drivverk 2x11 anbefalinger [Re: Kake] #2046761 07/01/2016 12:24
Registrert: May 2014
Innlegg: 26
S
Simen_gavia Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: May 2014
Innlegg: 26
Vil anbefale GX 2x11. Har det på den ene sykkelen min og det fungerer fantastisk. Bruker sykkelen til alt og den fungerer veldig bra ICON_SMILE


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå