Da var også jeg endelig i gang med et retro prosjekt
Snublet over noe helt unikt i går kveld og bare måtte ha den. Trenger en del TLC, men delene av interesse virker nesten som nytt under støvlaget. Skal bruke god tid og kose meg med denne!
På starten av 90 tallet var det 2 sykler som gjaldt. Enten Yeti FRO eller den jeg nå har skaffet. Jeg var derimot ikke klar over før i går at den jeg har skaffet også kom i en titan utgave, og det er den jeg nå har fått mine klamme hender på! Finner ikke konkret info på nett angående årsmodell annet for modellene i stål, men ganske sikker på at det er 1990 basert på hva det ikke kan være.
Kjører gjetteleken frem til i kveld da jeg kommer med bilder av en nedstøvet godbit (Mtbmaniac får ikke gjette, men takk for support så langt)
T.
Re: Prosjekt Unicorn - som kanskje "byttes" underveis!
[Re: Tommy D.]
#204197916/12/201515:17
Nix, men den burde selvsagt være med på listen, men kom den tidlig på 90-tallet? Uansett nesten som dusinvare å regne i sammenligning etter hva jeg kan lese meg opp om. Tre hint - Gode tips... Virker å ha en veldig aggressiv geometri og gode kilder har hvisket meg i øre at den er fra 92. Det er ikke en Alpinestars.
T.
#204199716/12/201516:34
Har hørt antydninger om at det kan være laget så mange som 1'000 stk FC Titan opp gjennom åra, og kanskje over 10 ganger så mange Yo Eddy. Men da inkluderer det Saratoga naturligvis, dvs 1991 til 2000.
Du har ikke tilfeldigvis vært i Ullevålsveien og handlet? Haro ExtremeTitan
Det kan ikke bli mer presist enn det Millhouse! Da kan jo byggetråden sakte, men sikker begynne. Er nå straks klar for en skikkelig vask, men slik så den da ut i går.
T
Redigert av Tommy D.; 17/12/201507:57.
#204217917/12/201509:37
Supert tidsvitne fra slutten av 80 og begynnelsen av 90-tallet. En ny bransje, der nye regler kan og vil skrives. Mange små aktører som konkurrerer, alle med "uutdannede", selvlærte, ikke bransje-utlærte designere. Entusiaster fra ende til annen, ingen lager sykler i en slik ung bransje for å "drive business" (med en del hederlige unntak selvf, store aktører).
Som alltid i denne bransjen er det hard kamp. Men det var langt mindre som definerte hva man skal / må gjøre eller ikke gjøre. Færre absolutte regler, færre hemninger. Så designerne slapp seg fri, gikk igang og prøvde masse sprøtt. Prøvde ut former og farver, for å finne de beste tekniske løsningene, som gir en slags fordel teknisk og mot kunder, og som gjør at man skiller seg ut fra mengden.
Her ser vi et eksempel på oppfinnsomheten og kreativiteten som friheten i bransjen ga. Villt. Bratt. Smart på noen vis, og helt tullete på andre. Strømlinjeforma som et jagerfly, spiss som en rakett!
Og titan på toppen av det hele, et evigvarende, men sprettent materiale. Absurd §!
#204219717/12/201510:17
Fin sak det der Flere som har vært innom og tittet på den kan jeg si Planen er orginalstuk? Kult ramme design. Siifra hvis du trenger noe deler. Har kanskje noe på lur
#204224717/12/201511:58
Regner med at du var innom og titta på en viss scott på finn.no og snubla over haro'n da jeg mener og huske at det var samme adresse.....titta selv på denne haro'n tidligere i høst, men valgte og droppe den da den var for liten og sliten.....men absolutt en kuriositet som fortjener og bli satt istand!
Fin sak det der Flere som har vært innom og tittet på den kan jeg si Planen er orginalstuk? Kult ramme design. Siifra hvis du trenger noe deler. Har kanskje noe på lur
Planen er noe uklar, men definitivt originalt. Har det meste av en m900 gruppe på vei i posten, og tror den går på her. Må bare få bytter/kjøpt fremskifter i riktig dimensjon da den som er på vei er for stor (34.9 og trenger 31.8).
Har fått litt hjelp underveis av en retro-entusiast her på formuet. Har sagt meg villig til å la han få denne dersom han graver opp en "riktig" Yeti av tilsvarende årgang. Tiden vil derfor vise hva denne blir, og hvor den ender. Uansett 100% korrekt for tiden.
Var og tittet på Scott sykkelen ja, men jeg spottet Haroen etter 2 sekunder selv om den stod bakerst. Banket litt ekstra når jeg leste ordet "titanium". Etter å ha titter på Scotten og konkludert med at den var for liten, dro selger frem Haroen. Mye uviktige deler er slitent på denne, men de viktige delene virker som nytt under møkka. Litt TLC på ramma og denne vil skinne.
T.
#204823412/01/201620:37
Noen ville visstnok ha denne ENDA mer enn meg, og jeg vil nesten si fortjent sådan (gleder meg til å følge Haro'en videre).
Jeg på min side hoppet rett over prosjektstadiet og rett på et ferdig retro-sak når muligheten bød seg. En av mine ypperste drømmesykkel fra "gamle dager". Jimmy Deaton er i tankene, men det går nok ikke like fort for meg og det er helt ok. Smilet derimot, det blir BREDT så snart snøen ryker!
T.
Redigert av Tommy D.; 12/01/201620:38.
#204835113/01/201608:46
Mama mia! Den var fin. Fikk du tak i den i Norge, eller på Ebay?
Den ble kjøpt rett før jul fra en samler/bygger i Canada via en fin retroside på Facebook. God pris fremfor mye av det man ser på Ebay og andre "tradisjonelle" kanaler. Frakt, moms og dagens valutakurs dreper mye av gleden, men når man ser noe man har drømt om siden den ble bygget på 90-tallet, og i riktig størrelse så blir man raskt impulsiv.
Nå mangler bare pedaler og en litt lengre pinne i blå/turkis dersom noen har dette slengende?
T.
#204870913/01/201622:08
Takk for tilbud, men som Øyvind er inne på er jeg ute etter 737 eller 747 (95-modell så 747 går akkurat fint).
Kranken er for øvrig en AC krank og ikke Kooka. Det eneste jeg ikke er helt "fornøyd" med nå, er styret av nyere årgang i karbon fra et billigere tidligere husmerke (Weyless). Tror vi lar det være om ikke noe plutselig dukker opp.
T.
#205352119/01/201614:23
Takker for det og styret er antagelig ordnet. Setepinne er for øvrig gitt bort da det var for kort for mitt bruk (omtrent det du ser på bilde), og sete byttet til et Flire da jeg liker dette bedre til denne sykkelen.
Det jeg da mangler er Setepinne med litt lengde!
T.
#205384620/01/201615:27
Takker for det og styret er antagelig ordnet. Setepinne er for øvrig gitt bort da det var for kort for mitt bruk (omtrent det du ser på bilde), og sete byttet til et Flire da jeg liker dette bedre til denne sykkelen.
Det jeg da mangler er Setepinne med litt lengde!
T.
Redigert av erikfive; 20/01/201615:28.
#205386420/01/201616:59
Plukker opp min gamle tråd igjen, da ny hingst er kommet inn i en allerede trang stall (takker en tolerant kone). (Pro)FRO mangler enda, men kan nå huke av ny legende på listen min.
Ramme, gaffel, styre og midt-klinge er brukt, resten er NOS/NIB deler. Må få ut fingeren og få justert gir og bremser, men den er nå straks klar! Mye annet kult i miljøet om dagen for den som liker slikt - https://www.facebook.com/groups/997305110313287/