Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Når man først skal gå “all in”…

Når man først skal gå “all in”… #2041447 15/12/2015 13:10
F
frs Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Ny på forumet, men ikke helt ny på sykkel. Dog kan jeg ikke skryte på meg et langt liv på landeveien. Frem til i fjor var det mest skogen som lokket. Men etter nesten 300 mil på raceren i fjor, har jeg bestemt meg for å gå «all in». Og skal man først være helt idiot, så får man i hvert fall være det med litt stil – håper jeg. Har derfor satt i bestilling ny sykkel. Det som foreløpig er bestemt er Moots Vamoots RSL og SRAM eTap. Utover det er det mye annet snacks som skal velges fra aller øverste hylle, og her tar jeg gjerne i mot gode råd fra folk som kan dette mye bedre enn meg.

Har nesten bestemt meg for Quarq wattmåler, da jeg tror det passer best til SRAM eTap iom de er i samme hus. Godt mulig jeg tar feil - setter pris på gode råd her da dette er noe jeg ikke kan så mye om.

Pedalene jeg tar sikte på er Speedplay Zero i stål eller titan, mest pga vekten. Dog litt usikker på om jeg er i stand til å ta vare på pedalene godt nok pga vedlikeholdsforskriften i fra Speedplay. Vector S er et alternativ om jeg velger å droppe Quarq.

Hjulsettet som jeg i dag har på Supersixen min er Enve SES 6.7. Om jeg velger å ta de med meg over til Mootsen, er da styret gitt. Da blir det også Enve. MEN jeg har nå begynt å leke litt med tanken å bestille hjulsett og styre i fra Lightweight. Prosjektet vil nok da bli betydelig dyrere (vet foreløpig ikke hvor mye), og jeg er veldig usikker på om det er verdt det. Sykkelen vil med Lightweight bli en god del lettere, men vil muligens miste litt stabilitet mht sidevind. Noen vil vel også mene at den blir penere med Lightweight, og estetikk er også viktig.

Kjør debatt! Er jeg fullstendig på villspor, eller begynner jeg å nærme meg noe som både ser bra ut, og som er rimelig lett og rask...

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041459 15/12/2015 13:32
M
mathiasman Offline
Fersking
Fersking
M
Er vekten på Speedplay et gyldig argument når du får Look-pedaler til under 100 gram? Speedplay er vel på ca 200 gram?

Dessuten, jeg ville vært varsom med SRAM eTap. Ny teknologi har en tendens til å ha barnesykdommer.

Du sier "all in", men hvor stort er budsjettet egentlig? Det er jo forsåvidt ganske relevant.

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041473 15/12/2015 13:59
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Du vurderer lette pedaler for å spare vekt, når du har gått opp nesten en halvkilo på rammevekt...?

Sitat: frs
Og skal man først være helt idiot, så får man i hvert fall være det med litt stil – håper jeg.

Hehe. Med den spekklista du har der, vil jeg sammenligne sykkelen med en gullfarget Lamborghini. Rått? Ja, men stil? Njee

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: mathiasman] #2041479 15/12/2015 14:06
F
frs Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Sitat: mathiasman
Er vekten på Speedplay et gyldig argument når du får Look-pedaler til under 100 gram? Speedplay er vel på ca 200 gram?

Dessuten, jeg ville vært varsom med SRAM eTap. Ny teknologi har en tendens til å ha barnesykdommer.

Du sier "all in", men hvor stort er budsjettet egentlig? Det er jo forsåvidt ganske relevant.

Look kan definitivt være et alternativ – takk for innspillet.

Så vidt jeg vet så har SRAM jobbet med eTap ganske lenge – håper derfor det går bra. Foreløpig har det vært lite negativ oppmerksomhet rundt eTap, snarere tvert i mot. Men det er definitivt et usikkerhetsmoment at det til nå kun har vært testet hos proffer med ditto proft teknikkerteam tilgjengelig.

Budsjettet er foreløpig litt udefinert. Vet det blir dyrt, bare ikke hvor dyrt (100k?). Men med en nær udødelig Ti ramme, kan muligens investeringen på sikt svare seg på et vis…

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: aug11x] #2041483 15/12/2015 14:13
F
frs Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Sitat: aug11x
Du vurderer lette pedaler for å spare vekt, når du har gått opp nesten en halvkilo på rammevekt...?

Målet er ikke å ha de letteste sykkelen, og nettop pga valget av Ti ramme vil jeg gjerne spare gram der det er mulig/fornuftig.

Hehe. Med den spekklista du har der, vil jeg sammenligne sykkelen med en gullfarget Lamborghini. Rått? Ja, men stil? Njee

Forklar en nybegynner på landeveien; Enve eller Lightweight med svarte dekaler, er ikke det "innafor" hos stilpolitiet?

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041486 15/12/2015 14:20
M
mathiasman Offline
Fersking
Fersking
M
Så vidt jeg vet så har SRAM jobbet med eTap ganske lenge – håper derfor det går bra. Foreløpig har det vært lite negativ oppmerksomhet rundt eTap, snarere tvert i mot. Men det er definitivt et usikkerhetsmoment at det til nå kun har vært testet hos proffer med ditto proft teknikkerteam tilgjengelig.

Det har vært min bekymring også. Jeg har skrinlagt eTap pga jeg ikke har den tekniske ekspertisen selv, eller det støtteapparatet rundt meg som er greit å ha om det skulle gå galt. Det ser imidlertid vanvittig fint ut!

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041487 15/12/2015 14:24
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Budsjettet er foreløpig litt udefinert. Vet det blir dyrt, bare ikke hvor dyrt (100k?). Men med en nær udødelig Ti ramme, kan muligens investeringen på sikt svare seg på et vis…

Er det riktig tid å senke så mye penger i en ramme og utstyr som ikke har skivebremser?

- Stefan
Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041488 15/12/2015 14:26
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Nesten helt inn for meg... Cannondale Synapse Black-Inc med hydrauliske skivebremser, Dura Ace Di2 og Enve hjul.

Heeeelt inn for meg og ikke så veldig realistisk er et landsted i Deia på Mallorca med plass til en Ferrari 458 i garasjen og en tur til Colnago fabrikken for å få spesialdesignet en CF10 (landevei) og CF12 (terreng) i Ferrari design. Snev av Harry kanskje men jeg hadde vel fått tiden til å gå... og en vinkjeller + svømmebasseng.......

Men siden trådstarter har falt ned på Moots var jo dette meningsløst. Jeg synes e-Tap virker genialt men det ser rimelig klumpete ut og kanskje spesielt på en sykkel man kjøper med hjertet... Tipper SRAM gjør hva som helst for at kunder som har kjøpt blir fornøyd og er rause ved evt problemer.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041493 15/12/2015 14:29
Panda Offline
Besatt
Besatt
"Er det riktig tid å senke så mye penger i en ramme og utstyr som ikke har skivebremser?"

Er jo ikke et must å gå over til skivebremser så snart UCI godkjenner dette.

Jeg ser ikke poenget med skivebremser, trenger du bedre bremsekraft på landeveien?

By the way: All in = Lightweight hjul, bare så det er sagt...

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041495 15/12/2015 14:49
gare Offline
More than words
More than words
Titan eller stål vil alltid være stil/funksjon og alt det der(har du vurdert en Pegoretti i stål?)
Enve er litt "allemannseie" Lightweight er innertier(dette betyr ikke at Enve nødvendigvis er et dårlig alternativ).
Jeg ville gått for Shimano sine pedaler, mest fordi jeg er vant med dem, de funker og funker uten noe styr og er har en grei vekt.

Jeg er usikker på SRAM, mest fordi jeg ikke har trua på dobbel-tap-systemet(for meg). Jeg ville jo ikke gått elektronisk i det hele tatt, men det er jo bare en kombinasjon av pris, et romantisk forhold til sykling og en litt bakstreversk luddit-holdning til verden som er årsakene til det ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041496 15/12/2015 14:51
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Husk at gjensalgsprisen antakelig vil være under 50% av det du legger inn i et slik custom-prosjekt, folk flest er jo vant til å kjøpe nye sykler til 20-50% av villedende pris, og bruktmarkedet i segmentet 70-100k, hvor i tillegg en del av pengene ligger i en tung ramme, er vel rimelig slankt.

Du får antakelig noe som tar deg fortere frem fra A til B til 20% av prisen (f.eks. en Diamant R1 på 6.4kg, på 50% høstsalg), resten du betaler for er "creds" og looks.

Create the problem and sell the solution
Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041497 15/12/2015 14:59
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Forklar en nybegynner på landeveien; Enve eller Lightweight med svarte dekaler, er ikke det "innafor" hos stilpolitiet?

Gromt er det så absolutt. Er vel noe av det bedre som finnes av hjul. Stil derimot, det skapes ikke av høy prislapp. Viktig å skille på det :-P

Ang. E-Tap så er det noe jeg kunne tenke med selv, men jeg, som andre tidligere i tråden, vil vente til neste generasjon. Nå er det vel ganske så gjennomtesta, men jeg vil gjerne høre brukererfaringer fra folk som har hatt det gjennom 4 årstider og mange titalls tusen kilometer. Jeg har ikke tenkt å kjøpe et svindyrt girsystem for å ha det i 1 år.
Kanskje det kommer i en Force-versjon også etterhvert.

Redigert av aug11x; 15/12/2015 15:00.
Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: mathiasman] #2041501 15/12/2015 15:10
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: mathiasman

Speedplay Titan veier 82g pr pedal, stål litt tyngre tyngre, Nanogram lettere.
- Klossene er sikkert litt tyngre, slik at en kommer ut omtrent likt i vekt med Look blade karbon.
Jeg synes at funksjonaliteten til en pedal er så viktig at jeg uansett ville brukt det som det viktigste kriteriet for valg av pedal, noen gram og 5 min vedlikehold er underordnet for meg.
(Smøringen av Speedplay tar ca 5 minutter, er ikke vanskelig og trenger ikke gjøres ofte.).

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041511 15/12/2015 15:43
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Enve-hjul er mye mer sexy enn Lightweight.

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041522 15/12/2015 16:33
pharynx Offline
Besatt
Besatt
+1.

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041562 15/12/2015 19:05
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lightweight er yndlingshjulene til nyrike russere.

Funksjonen er upraktisk. Eikebrudd fører oftest til at hele hjulet må skrotes. Ha det i bakhodet.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041585 15/12/2015 20:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Håndbygde FFWD på DT 180s er en sikker vinner:)

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041587 15/12/2015 20:14
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Godt valg av ramme - Grattis!

Litt off-season kanskje med nesten 10 minus i dag, men har en Vamoots DR i størrelse 60 om du vil test ut skivebremser (bilde vedlagt).
Vamoots RSL er definitivt flott, men da jeg selv skulle legge en "årslønn" i en ramme så var skivebremser et krav for min del. Nå veier jeg omtrent 100 kg så ligger kanskje litt der, men skiver er fremtiden enten du liker eller ei (og ja, det er bare bedre).

Lightweight = Det Alpers sier. Uber harry i min verden, og gir vel verken form eller funksjon, men vestentlig dyrere enn selv Enve som er overpriset nok som det er. Hadde selv Enve SES 3.4 disc. Fantastiske hjul som jeg "dessverre" solgte.
Preferanser, men 6.7 er litt overkill på alt annet en aero-rammer i min verden, og redd det ikke kler rørprofilene på rammen særlig bra rent estetisk. Hva med SES 3.4 eller de nye SES 4.5 om du absolutt må ha en del profil?

Speedplay har du lest deg nok opp om selv forstår jeg, og wattmålere er jeg for gammel til å bry meg om midt i 30-åra ICON_WINK

T.

Vedlegg
Mootsy.jpg (331.78 KB, 265 nedlastinger)
Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041653 15/12/2015 22:41
F
frs Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Takk for innspill. Selv om dette helt sikkert ikke vil bli min siste sykkel, så er jeg rimelig sikker på at dette vil bli en «keeper». At jeg vil få en brøkdel av det jeg betaler om jeg skal selge er derfor helt uinteressant. Men jeg vil helt sikkert med tid og stunder oppgradere komponenter, dog ikke skivebremser. Ser ikke behovet for det, er alt for feig i nedoverbakker til at jeg trenger den ekstra bremsekraften. Moots var videre mer eller mindre «given» ettersom jeg er blitt svært glad i gutta på Sykkeldelisk. Alltid fantastisk service i tillegg til superkunnskaper om sykkel. Kan ikke svikte slike folk med å prøve meg på andre spennende merker som feks Pegoretti (selv om de helt sikkert ville ha hjulpet meg med det også).

Når det gjelder raske hjul, så koster det skjorta – uansett. Så får evt stilpolitiet gi meg gult kort når de tar meg igjen. Har allerede Enve 6.7 med CK ceramic, så det er ikke helt usannsynlig at jeg tar til fornuften og tester de ut en sesong før jeg evt gjør noe annet. Neste sykkelprosjekt vil kanskje bli noe aeroformet karbon, og da kan de jo ende opp der om jeg føler det blir «too much» med 6.7 på en tradisjonell Ti sykkel. Da vil jeg vurdere bla LW Gipfelsturm.

Str 60 blir nok alt for stort for mine korte bein. Ender opp med noe mellom 52 og 54. Uansett, takk for tilbudet Tommy!

Om det er noen som har erfaringer/meninger om Quarq wattmåler tar jeg gjerne i mot det (eller andre merker). Har aldri syklet med wattmåler, så jeg vet svært lite om dette. Synes det er kult å lese dataene etter fine turer, men om jeg kommer til å bli en mye bedre syklist pga wattmåleren tviler jeg på.

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041690 16/12/2015 07:29
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Speedplay-pedaler anbefales på det sterkeste, har snart 18.000 km på mine i år og de fungerer uten noen form for problemer. Hvis du kjøper pedalene bør du også kjøpe smørepistolen som koster drøyt 400 inkl fett, da er det enkelt å smøre pedalene og det tar deg ca ett minutt å gjøre det én gang pr måned.

http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Pedaler/Klosser/Tilbehør/Speedplay/Speedplay-Grease-Gun-1-tube-fett-medfølgerSPEED006-p0000004376

Jeg hadde tidligere Lightweight Meilenstein-hjul, men vil ikke anbefale disse til noen. De var lette, men mye mindre aero enn de Zipp-hjulene jeg var vant til å bruke og de var helt ubrukelige i sidevind. Forhjulet ble i tillegg ødelagt allerede etter to måneder da en eike ble delvis ødelagt da en annen syklist veltet på meg mens jeg stod stille. Fikk kjøpt nytt hjul på crash-replacement-ordningen til Lightweight, men hjulet kostet likevel nesten 13´kr inkl mva. Ble så skuffet etter dette at jeg solgte hjulene.

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041695 16/12/2015 07:43
knut77 Offline
Besatt
Besatt
(...) dog ikke skivebremser. Ser ikke behovet for det, er alt for feig i nedoverbakker til at jeg trenger den ekstra bremsekraften.

Om man er feig i nedoverbakker så er det vel kjekt med den ekstra tryggheten gode bremser gir?

Jeg ser ikke helt ulempene med å velge skivebrems, du bryr deg ikke om litt ekstra vekt og det vil ikke påvirke budsjettet ditt merkbart når du uansett er åpen for å kjøpe nye hjul. Det er vel mer sannsynlig at du vil angre på å velge felgbrems enn skivebrems...

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041713 16/12/2015 08:21
ket Offline
Ringrev
Ringrev
En bør ikke glemme at skiver på racere er fortsatt et uferdig produkt, akseldim, skivestr og kalipperinnfesting er ikke standardisert, det mangler fortsatt campa-produktet og shimano er på teststadiet. Utvalget av skive-hjul er også kun i startgropa.
Et par bremseklosser på racer'n varer i evigheter hvilket tilsier at bremsene ikke blir mest brukt, hadde ventet et par år med å anskaffe skivesykkel

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041723 16/12/2015 08:30
Rene Offline
Besatt
Besatt
Jeg er også feig i nedoverbakker på asfalt, og sykler merkbart MYE fortere med skivebremser enn jeg gjorde på forrige racer med felgbrems. Du får tilbake den kontrollen du mangler og som gjør deg feig med felgbrems.

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041761 16/12/2015 09:21
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
re speedplay, det holder med en vanlig sprøyte til 2 kr på apoteket. Du skrur opp en skrue og presser inn litt fett. Som Open 1.0 sier tar det ca 1 min og det er ikke så ofte du trenger å gøre det.

Et minus med speedplay pedalene er cleatsene som er veldig følsomme for drit. Siden utløsermekanismen sitter i cleatsen under skoene kan en uskyldig pissepause i veikanten føre til at du ikke får løst ut skoa ved neste stopp. Prøv å gjett hvordan jeg vet det..

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041802 16/12/2015 10:42
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
.. Synes det er kult å lese dataene etter fine turer, men om jeg kommer til å bli en mye bedre syklist pga wattmåleren tviler jeg på.

Får ikke helt inntrykket av at du tenker å bruke wattmåleren som et verktøy, så hvorfor trenger du egentlig wattmåler?

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: Magnoos] #2041807 16/12/2015 10:51
Rene Offline
Besatt
Besatt
Wattmåler er en mye bedre måte å måle kadens på enn en kadensmåler, siden det ser mye tøffere ut med wattmåler enn kadensmåler.

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: Magnoos] #2041819 16/12/2015 11:04
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Magnoos
.. Synes det er kult å lese dataene etter fine turer, men om jeg kommer til å bli en mye bedre syklist pga wattmåleren tviler jeg på.

Får ikke helt inntrykket av at du tenker å bruke wattmåleren som et verktøy, så hvorfor trenger du egentlig wattmåler?

Det virker som trådstarter har penger som brenner i lomma, og har til hensikt å vise det. Da er jo wattmåler genialt. Jeg ville nok kanskje anbefalt SRM, da denne er dyrest(?).

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: hrukin] #2041843 16/12/2015 11:45
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: hrukin
re speedplay, det holder med en vanlig sprøyte til 2 kr på apoteket. Du skrur opp en skrue og presser inn litt fett. Som Open 1.0 sier tar det ca 1 min og det er ikke så ofte du trenger å gøre det.

Et minus med speedplay pedalene er cleatsene som er veldig følsomme for drit. Siden utløsermekanismen sitter i cleatsen under skoene kan en uskyldig pissepause i veikanten føre til at du ikke får løst ut skoa ved neste stopp. Prøv å gjett hvordan jeg vet det..

Har du hatt det problemet med SP Zero?
- Var vanlig på de gamle, men med SpeedPlay Zero har jeg aldri hatt problemet etter mange års bruk, inkludert triathlon (hvor det hender det blir noe løping på gress/grus).
(Eneste er hvis jeg har gått noe i snø med dem).

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041869 16/12/2015 12:14
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Hadde SP zero ja, kom sikkert noe smågrus inn. Hatt problemer flere ganger, men bare en gang jeg satt skikkelig fast.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Når man først skal gå “all in”… [Re: frs] #2041874 16/12/2015 12:19
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Dette er som å se porno med kvinnegruppa Ottar.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino