Endelig tok jeg meg råd til å kjøpe de fine hjulene jeg hadde så lyst på. Men så ble resultatet bare traurig. Her er en relativt kort versjon:
Det gamle bakhjulet sto litt skeivt i ramma, men jeg antok at det bare var prega av alder og bruk. Jeg ble veldig lang i maska da jeg så at det nye bakhjulet sto skeivere. Det er så nær kjedestaget på drivsida at dekket sikkert ville ha subba om jeg la ut på tur. På den andre sida er det masse klaring, så det står åpenbart skeivt i hele hjulomkretsen.
Først trodde jeg hjulet var feilbygd og ganske kraftig ute av senter. Jeg fikk hjelp av en hjulkyndig kollega til å sjekke hjulet før jeg skulle sende det tilbake. Da ble det klart at hjulet er godt sentrert. Det er ramma som er problemet. På drivsida (bare der) har flensen på det gamle hjulet slitt seg inn i ramma. Ikke så mye, men åpenbart nok til at andre hjul kollegaen og jeg prøvde, også sto skeivt. Trolig er det et eller annet med formen til flensen på det nye hjulet som gjør at det står skeivere enn det gamle. Det faller dypere inn i sporet, tipper jeg. Dette er ei karbonramma fra BMC, og det nye hjulsettet kommer fra Shimano, uten at merkenavn eller modell bør ha betydning for problemet.
Så til spørsmålet: Hvordan får jeg fiksa dette? Er det noen andre der ute som har opplevd lignende, og som har reparert det på et vis som er overkommelig for en middels kontorist? Epoxy pent lagt og slipt plant, kanskje? Men hva gjør jeg i så fall med skruehullene til girøret?
Jeg er kjent med at det finnes en karbontrollmann som heter Jæger. Han vil få besøk om jeg mister trua på egne evner.
På forhånd takk for tips!
Øyv