Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp! Nytt hjul står skeivt i ramma

Hjelp! Nytt hjul står skeivt i ramma #2041260 14/12/2015 21:37
?
Øyvindzen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
?
Endelig tok jeg meg råd til å kjøpe de fine hjulene jeg hadde så lyst på. Men så ble resultatet bare traurig. Her er en relativt kort versjon:

Det gamle bakhjulet sto litt skeivt i ramma, men jeg antok at det bare var prega av alder og bruk. Jeg ble veldig lang i maska da jeg så at det nye bakhjulet sto skeivere. Det er så nær kjedestaget på drivsida at dekket sikkert ville ha subba om jeg la ut på tur. På den andre sida er det masse klaring, så det står åpenbart skeivt i hele hjulomkretsen.

Først trodde jeg hjulet var feilbygd og ganske kraftig ute av senter. Jeg fikk hjelp av en hjulkyndig kollega til å sjekke hjulet før jeg skulle sende det tilbake. Da ble det klart at hjulet er godt sentrert. Det er ramma som er problemet. På drivsida (bare der) har flensen på det gamle hjulet slitt seg inn i ramma. Ikke så mye, men åpenbart nok til at andre hjul kollegaen og jeg prøvde, også sto skeivt. Trolig er det et eller annet med formen til flensen på det nye hjulet som gjør at det står skeivere enn det gamle. Det faller dypere inn i sporet, tipper jeg. Dette er ei karbonramma fra BMC, og det nye hjulsettet kommer fra Shimano, uten at merkenavn eller modell bør ha betydning for problemet.

Så til spørsmålet: Hvordan får jeg fiksa dette? Er det noen andre der ute som har opplevd lignende, og som har reparert det på et vis som er overkommelig for en middels kontorist? Epoxy pent lagt og slipt plant, kanskje? Men hva gjør jeg i så fall med skruehullene til girøret?

Jeg er kjent med at det finnes en karbontrollmann som heter Jæger. Han vil få besøk om jeg mister trua på egne evner.

På forhånd takk for tips!

Øyv

Re: Hjelp! Nytt hjul står skeivt i ramma [Re: Øyvindzen] #2041297 15/12/2015 07:28
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Ikke noe hjelp på spørsmålet ditt, men et tips for fremtiden. Lurer du på om hjulet står skeivt i ramma tar du og snur det for å sjekke om det står like skeivt til andre siden. Hvis det ikke gjør det er det ramma som er skeiv. Kanskje knotete forklart, men du snur feks bakhjulet så kassetten kommer på motsatt side av giret/kjedet.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hjelp! Nytt hjul står skeivt i ramma [Re: Øyvindzen] #2041342 15/12/2015 09:13
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sjekket ut BMCs Crash Replacement tilbud? Det kan kanskje benyttes nå...
http://www.bmc-switzerland.com/us-en/support/crash-replacement/

Re: Hjelp! Nytt hjul står skeivt i ramma [Re: knut77] #2041531 15/12/2015 17:14
?
Øyvindzen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
?
Sitat: knut77
Sjekket ut BMCs Crash Replacement tilbud? Det kan kanskje benyttes nå...
http://www.bmc-switzerland.com/us-en/support/crash-replacement/

Takk for tips, men tilbudet krever at sykkelen var registrert i ordningen som ny, og det ble den ikke. Visste ikke om det da. Og de rammeprisene til BMC er sjuke, også med rabatt, så dette må jeg få mekka til på et eller annet vis.

Øyv

Re: Hjelp! Nytt hjul står skeivt i ramma [Re: Øyvindzen] #2041973 16/12/2015 15:03
E
Erllar Offline
Fersking
Fersking
E
hvor gammel er rammen?

For dette høres vel på mange måter ut som en reklamasjonssak hvis du kjøpte sykkelen ny.

Hør med forhandleren, evt send noen mailer direkte med BMC, jeg vet at på elektronikk så har man noe som heter forventet levetid, altså at varen skal fungere som et absolutt minimum i 5 år, jeg regner med at man har noe det samme på sykkelrammer også.

Re: Hjelp! Nytt hjul står skeivt i ramma [Re: Øyvindzen] #2042353 17/12/2015 16:30
?
Øyvindzen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
?
Dette er en 2012-modell kjøpt for temmelig nøyaktig tre og et halvt år siden. Jo, planen er å høre hva butikken har å si før jeg eventuelt prøver på noe sjøl.

Øyv

Re: Hjelp! Nytt hjul står skeivt i ramma [Re: Øyvindzen] #2043196 21/12/2015 10:15
F
Fremgang Offline
Fersking
Fersking
F
Er du sikker på at du ikke har en asymetrisk bakramme? Jeg har en Cervelo S5 hvor et sentrert hjul havner litt på siden. Hjulene som fulgte sykkelen var tilpasset den asymetriske ramma.

Re: Hjelp! Nytt hjul står skeivt i ramma [Re: Øyvindzen] #2043374 21/12/2015 20:06
?
Øyvindzen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
?
Den ser ikke asymmetrisk ut, i alle fall. Asymmetriske kjedestag kom først med dagens generasjon (fra modellår 2014) av SLR01-ramma, tror jeg, men jeg tar ofte feil. Uansett er det et spor den ene sida av hjulinnfestinga i ramma som ikke skal være der.

(Spørsmål i parentes: Om bakramma var aldri så asymmetrisk, så burde vel et hjul likevel stå midt i senter for å minimere fare for subbing og slikt?)

Øyv

Moderator  support, Valentino