|
Bygge nytt Alfinehjul
|
Bygge nytt Alfinehjul
13/12/2015 21:35
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
I huset fins en flott hybrid med 11-girs Alfine som aldri brukes. Grunnen er rett og slett at hjulene er lite brukervennlig bygget. Felgene er så grunne at vi ikke greier på dekk uten alt for mye bannskap, knekte dekkspaker og sår i hendene. To ganger har den vært tilbake til butikken for bytte av dekk, men dette er tullete. Særlig siden dette egentlig er en lett jobb som ikke bør ta mer enn ca 4 minutter for noen. La det være nevnt at butikken også strever fælt med denne, men når slanger ryker hos dem, er de de som erstatter dem og ikke jeg. Så nå lurer jeg på om det kan være lurt å bygge om hjulsettet med nye felger, sånn av vi kan klare å bytte dekk selv fremover. Fremhjulet kan med fordel kjøpes komplett, da er det bare en makan felg og eiker som må til til bygging av bakhjulet. Navet er knapt brukt, så det resirkuleres. Jeg tør ikke bygge dette selv, da jeg ikke føler at jeg er erfaren nok med hjulbygging, samt at jeg ikke har skikkelig stativ tilgjengelig. Det vil si at vi også trenger en hjulbygger som har tid og lyst til å gjøre dette. Er det noen som har noen innspill til hvilke felger/hjul jeg skal velge her? Det er altså snakk om en sortsort hybrid som brukes til jobb og småplukk året rundt. Prisklasse? Tja... 2000-3000 kanskje? Gjerne mindre.
Man kommer alltids ned
|
|
|
Re: Bygge nytt Alfinehjul
[Re: Maybelline]
13/12/2015 21:44
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hmm, dersom det bare er felgen som er problem, og man virkelig ønsker å få det byttet, så er første tanke fra min side å finne ut hvaslags felg det er og hvor stor ERD den har. Det hadde deretter vært fordel å finne en erstatningsfelg med dypere spor, men samme ERD eller i det minste ikke for stor forskjell. Dermed kunne man gjenbruke eikene, og bare ta en transplantasjon av felg. Litt på samme måte som transplantasjon av hjerne, som ofte kunne være noe man ønsket å utføre, men bare litt mindre krevende. Man teiper bare sammen felgene, løsner alle fra den gamle felg, og flytter over en etter en, til ny felg. Strammer, retter underveis og justerer. Dette hadde vært fint første prosjekt, om man ikke har bygget hjul før, og ønsker å lære seg hjulbygg. Har gjort det før, ikke stor sak.
|
|
|
14/12/2015 07:21
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Å bygge selv krever egentlig ikke erfaring, for ett sted må man begynne. Det det krever er litt bakgrunnkunnskap, tålmodighet, moderasjon med mekkeølen og nøysomhet. Da går det finfint - selv første gangen. Mine første hjul holdt rett lenge.
Ellers er mtbmaniacs tips gode.
Mitt aller første hjul bygget jeg i bakramma på en sykkel med buntestrips på stag for å sjekke sentrering.
|
|
|
14/12/2015 07:32
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har bygget et par hjul. Det ene ble ganske skeivt, og jeg fikk litt hjelp til å rette det opp. Sentrere altså. Det andre gikk det ok med. Egentlig er jeg ganske flink til å rette, så jeg kan jo bare late som om det er en stoor rettejobb. Jeg har bare tenkt som så at siden navet er så tungt, og at jeg nå ikke har noe skikkelig stativ kan det dukke opp nye ting jeg ikke er erfaren nok til å ordne. Eller forutse. Mulig at jeg bare kan ta meg sammen og gjøre det. Uansett trenger jeg nye felger, og jeg må passe på at de nye er dype nok. Er dette mål som oppgis, eller må man ha felgen i hånd og måle dette? Er det safe å måle egen felg og så "legge til litt", eller er det noe nytt jeg ikke har tenkt på her?
Man kommer alltids ned
|
|
|
14/12/2015 07:34
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
14/12/2015 08:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Egentlig er jeg ganske flink til å rette, så jeg kan jo bare late som om det er en stoor rettejobb. Det er riktig tenkt. Mitt første selvbygg var egentlig en jobb akkurat som den du skal gjøre. Jeg teipet den nye felgen ved siden av den gamle og flyttet over eikene én etter én og var nøye på at hver eike gikk akkurat like langt inn i nippelen som den gamle hadde gjort. Da hadde jeg et greit utgangspunkt og derfra var det bare å rette opp. Og sykkelen døde før hjulet gjorde det. (Forutsetningen for denne tilnærmingen er selvfølgelig at den nye felgen skal ha omtrent samme eikelengde.) Sentrering er ikke heller noe veldig hokus pokus. Det er bare litt irriterende når man synes man har fått til de andre parameterene (sideveis, høyde og spenn) og så må skru dem i stykker for å sentrere litt bedre.
|
|
|
14/12/2015 08:31
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Viktigste jeg har lært meg er at man bør aldri stramme mye av gangen, og hele tiden holde hjulet rett under oppstramming.
I tillegg er avspenning viktig: legg hjulet med akslingen mot gulvet og legg god vekt på felgen slik at du får avspent eiker som ikke ligger riktig. Dette gjøres på begge sider når du synes hjulet er ca. stramt nok.
|
|
|
14/12/2015 08:54
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk alle. Med slikt massivt putepress ser jeg nesten at jeg må gjøre det selv, ja. Jeg gir meg  Nei, det er til en Norco Indie. SUB-en bare funker den.
Man kommer alltids ned
|
|
|
14/12/2015 08:55
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hmm, dette er jo egentlig god nok grunn til å ønske seg et skikkelig rettestativ i førhjulspresang!
Man kommer alltids ned
|
|
|
14/12/2015 09:01
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hmm, dette er jo egentlig god nok grunn til å ønske seg et skikkelig rettestativ i førhjulspresang! det er det! Jeg fikk egentlig den beste gaven fra kjæresten min første bursdagen min etter at vi ble sammen: TS2.2, og i forgårs minte jeg henne på at dette er en av de beste gavene jeghar fått, da jeg måtte mekke litt hjul.
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/12/2015 09:16
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hmm, dette er jo egentlig god nok grunn til å ønske seg et skikkelig rettestativ i førhjulspresang! det er det! Jeg fikk egentlig den beste gaven fra kjæresten min første bursdagen min etter at vi ble sammen: TS2.2, og i forgårs minte jeg henne på at dette er en av de beste gavene jeghar fått, da jeg måtte mekke litt hjul. Kjæresten din er flink! Har veldig lyst på det samme stativet, men det var noe mumling om noe oppussing av en tjukkas og noe greier her igår. Usikker på om det er så mye mer igjen på sykkelbudjettet for i år, men det er lov å prøve seg. Om jeg bygger selv, sparer vi jo nesten nok til et sånt stativ... hmm.... mumle mumle.....
Man kommer alltids ned
|
|
|
14/12/2015 10:09
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Du trenger ikke bygge veldig mange hjul før stativet har blitt tjent inn  Og det gjør også vanlig hjulretting mye enklere. Du kan jo evt. går for "billigversjonen" som er blå i stedet for kromma. Syns nesten det har finere utseende, men skal vel ha de samme funksjonene.
|
|
|
14/12/2015 10:15
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Dessuten er det snart nytt år og nye budsjett. En nyttårsgave kan man jo også bli glad for.
|
|
|
[Re: krankdrev]
14/12/2015 15:54
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Du trenger ikke bygge veldig mange hjul før stativet har blitt tjent inn  Og det gjør også vanlig hjulretting mye enklere. Du kan jo evt. går for "billigversjonen" som er blå i stedet for kromma. Syns nesten det har finere utseende, men skal vel ha de samme funksjonene. Godt poeng. Jeg vil gjerne ha 2.2-stativet. Det er det jeg er vant til å bruke, og skal jeg først ha stativ, så skal jeg ha stativ!  Dessuten er det snart nytt år og nye budsjett. En nyttårsgave kan man jo også bli glad for. Det er sant. Dessuten gagner det jo flere enn meg dette her, og det er jo også viktig å trekke frem. Særlig i forhandlingsmøter!
Man kommer alltids ned
|
|
|
|
|