|
Spørsmål vedrørende arbeid utover årsverket
|
Spørsmål vedrørende arbeid utover årsverket
09/12/2015 18:39
|
Sildajassen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg jobber litt offshore, og litt på verksted. Samtidig reiser jeg en del i Norge i jobben min.
Til nå er jeg oppe i 2170timer, får 144 ekstra timer for i år.
Ingenting utover årsverket er betalt i overtid. Er dette lovlig? Hvor mye er årsverket, og har jeg krav på tilleggsbetaling?
Bortsett fra det har jeg en bunndårlig lønn, og på toppen av det hele utbetaler de dårligere lønn enn enn hva jeg har signert på i tidligere kontrakter. Feks nå i 2015, betaler de 6 kroner mindre i timen, enn hva som stod signert i lærekontrakten min.
Setter pris på hjelp:-) Føler meg litt utnytta ja
|
|
|
Re: Spørsmål vedrørende arbeid utover årsverket
[Re: Sildajassen]
09/12/2015 18:44
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Hva står det om overtid i kontrakten?
Hvis du har godtatt en kontrakt med lavere lønn enn tidligere, kan du ikke kreve mer enn det utbetalt.
Er det andre jobbmuligheter?
Jeg ville uansett bedt om en samtale om både lønn og overtid med nærmeste overordnede. Forklar at du liker jobben, ønsker å gjøre en god jobb, osv, men at du ikke mener lønn (og arbeidsmengde) er konkurransedyktig, og derfor gjerne vil diskutere dette.
|
|
|
09/12/2015 19:13
|
Niels
Veteran
|
Veteran
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
09/12/2015 19:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis du er fagorgainsert, ville jeg tatt det opp med organisasjonens representant på arbeidsplassen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
09/12/2015 19:26
|
Sildajassen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
09/12/2015 20:31
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Overtidsarbeid skal etter arbeidsmiljøloven betales. Det er ufravikelig.
Så med mindre du har en kontrakt som tilsier at du har en særlig uavhengig stilling som ikke er berettiget til overtid har du krav på kompensasjon. (Og om arbeidsgiver har skrevet inn det med uavhengig stilling i kontrakten, men det i realiteten ikke er det, har du fortsatt krav på å få betalt.
|
|
|
09/12/2015 22:28
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En person som er dyktig og såpass ivrig, burde vurdere å starte egen virksomhet. Kan gjøre det bra.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
10/12/2015 00:09
|
Sildajassen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Drev egen iphone business fra jeg var 18, og til jeg begynte som lærling som 22åring. Kunne ta imot bestillinger mens jeg satt i kanoen og fisket.
Skulle bare fortsatt, og aldri tatt den utdannelsen:-). Lett å være etterpåklok gitt.
Hadde det vært andre tider ville jeg tatt hatten og gått for lenge siden, slik er det dessverre ikke.
|
|
|
10/12/2015 07:24
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
10/12/2015 07:55
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Er du deltidsansatt på verksted? Deltidsansatte har som regel krav på å få utbetalt alt arbeid utover normal arbeidsdag som overtid (med unntak av en del regler om gjennomsnittsberegning av arbeidstid over en viss periode - se arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid)
En måte å "komme seg rundt" overtidsutbetalinger for personer i fast stilling, er å tillate avspasering. Man samler sammen timene utover ordinær arbeidsdag og kan ta disse ut som avspasering/fridager.
Men det virker på meg som om trådstarter selv velger å ha flere jobber? Da blir det jo litt annerledes. En arbeidsgiver skal ikke nødvendigvis være ansvarlig for hvor mye den ansatte jobber for andre arbeidsgivere.
|
|
|
[Re: HNK]
10/12/2015 08:16
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Er du deltidsansatt på verksted? 1. Deltidsansatte har som regel krav på å få utbetalt alt arbeid utover normal arbeidsdag som overtid
2. En måte å "komme seg rundt" overtidsutbetalinger for personer i fast stilling, er å tillate avspasering. Man samler sammen timene utover ordinær arbeidsdag og kan ta disse ut som avspasering/fridager.
3.Men det virker på meg som om trådstarter selv velger å ha flere jobber? Da blir det jo litt annerledes. En arbeidsgiver skal ikke nødvendigvis være ansvarlig for hvor mye den ansatte jobber for andre arbeidsgivere. 1. Det er noen nyanser her. Dersom du er deltidsansatt i eksempelvis 50% stilling har du ikke krav på overtid for arbeidstid som overstiger deltidsprosenten, under forutsetning av at varsling om endring i arbeidstid er gitt i henhold til Arbeidsmiljøloven (heretter AML). Regelen er at du jobber normal arbeidstid frem til du når 100% av full stiling og deretter har du krav på overtidstillegg. Størrelsen på overtidstillegget er minimum regulert i AML, men kan også være høyere enn minimum regulert i AML dersom det er regulert i en tariffavtale. 2. Dette er helt riktig, men du skal fortsatt ha overtidstillegget utbetalt under forutsetning av at kravene for utbetaling av overtid er oppfylt. 3. Konklusjonen din er helt riktig. Det er likevel slik at AML er laget for å beskytte arbeidstaker, og loven har slått fast at grensen mellom rett og galt går på 1950 timer dersom du jobber vanlig uke uten skiftordninger. Det har også medarbeider et ansvar for å forholde seg til. Faktum er likevel at det er liten juridisk risiko for arbeidstaker å ha 2x100% stilling hos 2 forskjellige arbeidsgivere. Fysisk er det derimot sikkert ikke så smart ;-)...
|
|
|
[Re: frodegutt]
10/12/2015 23:48
|
Sildajassen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg er ansatt av en arbeidsgiver, og alle timene er hos dem.
Punkt nummer 3 likte jeg. Kontaktet ledelsen i dag. Virker som de ønsker å fikse noepå bakveien. De klarer ikke å beklage engang, men sider det var dumt jeg tok det opp med HR.
Huff og huff, kjipt å stå på i så stor grad så får man ikke betalt for strevet.
I friperioden min fra måtte jeg på en liten jobb. Tok meg 20 timer uten pauser eller særlig med mat. Rakk 3 timer søvn på hotell inkl inn og utsjekk og frokost. Før jeg måtte på kurs igjen i regi av ny plattform på 8 timer + reise.
Som sagt, kun en og samme arbeidsgiver. Ikke flere jobber.
|
|
|
11/12/2015 08:38
|
Frewt
Medlem
|
Medlem
Om du er lærling er dette helt bak mål og direkte ulovlig! Er det ingen fagforening i bedriften du jobber i? Anbefaler deg sterkt å melde deg inn i Industri Energi som ligger under LO, da har du mye større gjennomslagskraft enn om du står alene. Representantene her hjelper deg gladelig, og spesielt om du er lærling! http://www.industrienergi.no/
|
|
|
11/12/2015 09:10
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uansett hva som er lov og ikke ville jeg først tatt en pen og pyntelig runde med arbeidsgiver (nærmeste leder, HR, tillitsvalgte, evt spørre kollegaer) uten en rekke med krav og lovbøker men vist til din situasjon og hva du ønsker og tenker er fair. Det å bli "han idioten som kom i møte med advokat og bare lager bråk" ville jeg utsatt tenkt litt på som plan A og heller hatt som alternativ om arbeidsgiver er urokkelig og opptrer direkte ulovlig (dvs Plan D, når A+B+C ikke går).
De aller fleste arbeidsgivere vil gjerne ha et godt forhold til de ansatte og slik bør du som arbeidstager tenke også. I en del bransjer er det kotyme å jobbe mye uten å få ekstra betalt (dessverre). En del bransjer har for tiden store utfordringer (bla offshore som du nevner) og om bedriften er helt på stålet og vurderer hvem de ikke har råd til å beholde... da ville jeg tenkt meg nøye om før jeg ville stukket frem trynet med krav. Har du mange andre alternative jobber innen rekkevidde er det bare å kjøre på. Bor du på et lite sted og dette er eneste jobben i bygda (ja du skjønner)
Jeg har sett masse eksempler på at de som skriker høyest og oftest ikke nødvendigvis er de som oppnår mest (eller er de flinkeste). . . Vær SMART. Tror jeg har vært igjennom 14-15 omorganiseringer/ nedbemanningsprosesser fra jeg begynte å jobbe for 28 år siden både som medarbeider og leder.
Jaddda, sikkert mange her på foraet som legger på masse utropstegn å ber deg klinke til... jeg sier bare... tenk deg litt om, snakk med noen som har vært ute en vinternatt før, legg en plan og forbered deg til samtalene du skal ha.
Lykke til ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
11/12/2015 11:26
|
Sildajassen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tenker smart og går rolig frem, og er i dialog. HR er nok ikke på min side, mest upopulære dama i firmaet.
Har vært i pen dialog, og føler jeg er på plan C. Dette er så grovt, at jeg begynner å tenke at å fortsette i jobben gjerne er verre enn å gi slipp på den.
Har tatt et nytt rolig møte jeg skal ha, og der får jeg pent forklare hva jeg har krav på iht kontrakten. De er nemlig veldig flinke på å passe på hva jeg ikke har krav på ser dere.
Men når jeg peker og sier hva står det der, og de har åpentbart feil. Virker det ofte som de heller ikke vil legge korta på bordet.
Og ja, jobbet over årsverket som lærling. Tok fagbrevet noen uker siden.
Det står klinkende klart hva jeg har krav på i kontrakten, men de tar det de har krav på, og det de ansatte har krav på går de ikke delvis med på engang.
Får forklare at jeg ønsker å få ordnet opp i dette pent, hvis de ikke gir etter får jeg heller gå til next level. Men hva blir det? Kan jeg kontakte arbeidstilsynet, og de må forklare dem hva de skal gjøre?
|
|
|
11/12/2015 11:30
|
gare
More than words
|
More than words
Meld deg inn i Industri & Energi eller en annen fagforening aller, aller først!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
11/12/2015 11:47
|
Sildajassen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
11/12/2015 16:54
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det høres ut som du har gjort mye riktig allerede. Veldig Bra ! Lykke til med evt plan "D"...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
12/12/2015 01:11
|
Nailz
Entusiast
|
Entusiast
Er du sikker på at ikke bedriften har en tariffavtale i bunn som regulerer årsverket? Siden du nevner verksted kan det kanskje være Verkstedsovenskomsten, den favner også ordninger offshore. Det kan også være Industrioverenskomsten eller Fellesoverenskomsten for byggfag.
Det som er viktig å ta med seg er at det i flere tariffavtaler ikke er alle timetyper som kvalifiserer til overtidsbetaling, selv om man har jobbet mer enn årsverket. Det kan f.eks. være kursing i friperiodene, ventetid offshore eller shuttling, alt ettersom hvilken tariff som gjelder. Siden du jobber både på land og i havet vil du ha forskjellig beregning av årsverket avhengig hvilken nøkkel det på forkortet arbeidstid for offshorearbeidet.
Dersom ikke alt av betingelser er klart for begge parter nå er det bedre å få en avklaring og komme til en enighet fremover. Uansett støtter jeg de andre som råder deg til å oppsøke tillitsvalgt for å få mer info om hvilke avtaler som gjelder, men jeg ville gjerne gjort som Emil sier lagt deg litt lavt i terrenget i starten.
|
|
|
12/12/2015 07:14
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Når du skriver 2170 timer....er det faktiske timer du har vært på jobb, og ikke inkl ferie? For hvis du snakker om faktiske timer så må du sammenligne med 1695-1750 timer (litt etter hvordan helligdagene treffer). Når man snakker om 1950 timer så er det inkludertogså de timene du skal sykle på Mallorca....altså ferie (37,5t x 52uker = 1950t).
Hvis du fysisk ser ut til å være på jobb over 200 timer mer enn dette i løpet av et år, så er arbeidsgiver pliktig til å søke myndighetene om du får lov å overskride grensen. Det skal da være gode grunner for å få tillatelse. Det er og grenser per uke (gjennomsnitt på 8 uker). Se mer om reglene i link fra Niels i 3. Innlegg.
Arbeidsgiver har brutt denne loven om du faktisk har jobbet 2170 timer uten at de har søkt. Ser dilemmaet ditt. Har du fått fast jobb?
|
|
|
12/12/2015 08:32
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
De fleste firmaer som driver offshore er kraftig styrt av både AML og tariffavtaler med fagforeninger (og med tariffavtale er det 300 timer før søknad som gjelder, ref. innlegget til Tormod over her).
Høres gjerne ut som et lite serviceselskap dette?
Går du fast rotasjon?
Uansett, finn frem kontrakten din, tariffavtalen og les bedriftens personalhåndbok. Det gir deg svar på hva du har rett på. Dersom du betviler lovligheten til det som står der, så sjekker du det opp mot Arbeidsmiljøloven. Er det en stor bedrift med mange offshoreansatte så er sjansen for at det er feil i interne kontrakter og PHB svært liten, da vil nesten alltid noen ha prøvd det før deg.
|
|
|
12/12/2015 09:07
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
det er en del arbeidsgivere som helt åpenlyst juger for, svindler og fører ansatte bak lyset. enkelte firmaer i oslo området er gjengangere og svindler med alt som det kan jukses med det beste man som ansatt kan gjøre er å komme seg bort så fort som mulig
lærlinger skal i utgangspunktet være godt beskyttet. jeg kjenner til konkrete tilfeller der arbeidsgiver har hatt lærlinger på slavekontrakt for så å mobbe dem bort i god tid føre fagprøven
jeg vil i utgangspunktet anbefale trådstarter å finne seg en ny arbeidsplass, i den grad det er mulig hvis ikke bør TS be om ett møte med arbeidsgiver og gå gjennom gjeldende regelverk, tariffavtaler og arbeidsavtale. dette kan være ett veldig betent tema i mange småbedrifter og jeg vil på det sterkeste råde deg til å trå varsomt. har gjort en lignende jobb ett sted jeg var ansatt og det ble ett j@vlig bråk
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
12/12/2015 19:48
|
NakaHard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Allminnelig arbeidstid offshore er 12 timer og reguleres av det regelverket som Petroleumstilsynet forvalter, se også rammeforskriften hos ptil.no. Arbeidstilsynet forvalter faktisk ikke reglene om arbeidstid offshore, det er det som nevnt Petroleumstilsynet som gjør- har du derimot ditt hovedarbeid på land, men jobber av og til offshore vil de 12 timene du jobber offshore kun være å anse som likestilt med allminnelig arbeidstid på land- 9 timer døgnet jf. 10-4 i arbeidsmiljøloven. De timene du da jobber over 12 timer offshore skal derimot ses på som overtid også på land og skal regnes inn i det totale timetallet du har lov å jobbe- hvis du som sagt har ditt hovedarbeid på land.
|
|
|
[Re: NakaHard]
13/12/2015 00:43
|
Sildajassen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Vi har tariffavtale, og alt i papirene i orden. Problemet er at det i stor grad kun blir praktisert i firmaes favør.
Sjekka timene frem til dags dato, og jeg er oppe i 2250, og har 8 dager igjen offshore +litt kontor hjemme før jeg avslutter for offshore.
Dette er arbeidstimer, og ferie er ikke medregnet i dette nummeret.
De har gjort det samme i fjor, og jeg mente det ikke var betalt for. Vi skal i møte, og det blir spennende å se hva som blir sagt.
Problemet er at jeg har blitt lurt fra dag 1, nå 3 år senere prøver de seg fremdeles. Og jeg begynner å bli lei å ha årvåkne øyner. Det er slitsomt å være på vakt etter hva man har krav på til enhver tid.
|
|
|
13/12/2015 10:51
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Problemet er at jeg har blitt lurt fra dag 1, nå 3 år senere prøver de seg fremdeles. Og jeg begynner å bli lei å ha årvåkne øyner. Det er slitsomt å være på vakt etter hva man har krav på til enhver tid. Hvis du oppriktig mener deg LURT, altså svindlet, så høres det ut som du burde vurdere en annen arbeidsgiver - dersom du klarer å finne noen som ansetter offshorearbeidere nå. Når det gjelder årvåkenhet og vite hva du har krav på til enhver tid, så velkommen til voksenlivet. Det er ingenting som kommer rekende gratis på en fjøl, så alle som ikke følger med går glipp av noe eller vil bli offer for feil. Det være seg hvilke fakturaer en betaler, hva en betaler for, kassalappen (typisk tilbud en ikke får), lønnsslipper, forsikringsoppgjør, verkstedsreparasjoner, utførte arbeid på egen eiendom. Oftest er det lite som er svindelforsøk, men rene feil/systemfeil.
|
|
|
13/12/2015 10:54
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Har du tariffavtale så er det en arbeidstakerorganisasjon som er avtalepart i den. Kontakt dem, enten du er medlem eller ikke.
Har dere en lokal tillitsvalgt? Hvis du ikke har en intern tillitsvalgt å gå til, ville jeg tro det er et ganske godt pressmiddel mot ledelsen å si at du får tilbud om hjel pfra arbeidstakerorganisasjonen som ønsker å etablere et tilbud til alle ansatte...
|
|
|
[Re: Gråstein]
13/12/2015 11:18
|
Sildajassen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Vi har en lokal tillitsvalgt ja. Jeg får kontakte henne også etter møtet.
Grr. Jeg mener jeg som lærling bør få en opplæring og innføring i hvordan man fører timer iht hva. At feks jeg som lærling skal jobbe fra 0800-0200 midagnatt hver dag i en måned, og få 60% på 80kroner er ikke bra. Og det er ikke min oppgave å passe på slikt.
Folk kan gjøre feil ja, men nå begynner jeg å bli lei. Da har jeg heller lyst på en arbeidsplass jeg kan sykle til hver morgen og ha flat lønn:-)
Og ja, jeg vet folk i ledelsen vet jeg har jobbet ulovlig mye, og at dette har blitt hysjet om.
|
|
|
14/12/2015 21:11
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Du blir så enormt utnyttet. En ting er at det er direkte ulovlig. En annen ting er at du burde egentlig fått etterbetalt en klekkelig sum. Vanligvis når lærlinger jobber overtid så får de ikke lenger lønn basert på lærlingelønn. Da får de prosenter oppå en Arbeider-lønn...som er langt høyere. Gjerne 50% over arbeiderlønn de første 5 timene med overtid, deretter 100%. Veldig useriøs bedrift. Nesten så du burde kontaktet en advokat i arbeidsrett. Her er loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_10
|
|
|
|
|