Hvis du er interessert i å legge ned litt tid i å lære å bruke blits (og for den del annen lyssetting) anbefaler jeg å gå gjennom alle artiklene (og gjøre "øvingsoppgavene") under "Lighting 101" og "Lighting 102" som du finner på
Strobist. Jeg hadde veldig stor nytte av disse da jeg begynte med litt mer gjennomtenkt blitsbruk for 5-6 år siden

Hvis diffusere skal ha en effekt i form av "mykt" lys må disse ha en stor relativ størrelse i forhold til motivet som skal belyses. For gruppebilder betyr det enten store paraplyer, eller å peke blitsen mot en stor, nøytralt farget (helst hvit) vegg. (Relativt) større lyskilde = mykt lys.
Til små speedlite-type blitser bruker jeg billigste sort blitsstativer kjøpt på eBay. I ujevnt terreng eller sterk vind legger jeg litt ballast på beina eller stagene mellom bein og stativ. Andre løsninger kan f.eks. være adapter som lar deg feste blitsen på vanlig kamerastativ, eller en Gorillapod som du kan feste til både det ene og andre (Blitsfoten som følger med Nikon-blitser har kamerastativ-feste under), eller bare en stropp som lar deg henge blitsen i et tre e.l..