Nix, det var Snowshoe 2XL prototype på ca 5.6'' som nå er i produksjon og i bruk i en litt krympet størrelse, ca 5.2''.
Dekket over er et beist fra en annen fabrikk. Da Vee bestemte seg for å krympe 2XL fra 5.6 til 5.2 ivår nevnte jeg for noen andre produsenter at de burde lage en 5.5, for det ville garantert komme sykler som ville ta større dekk enn 5.2 (og det har det også gjort).
En mold koster ikke mange dollarene, så denne produsenten tok utfordringen, men tok tydeligvis ikke det med nøyaktig størrelse så tungt, så de slang på en tomme... så dette dekket er mer en kuriositet (veier også 2800g med skuddsikker casing).
Mistet interessen for dekket i sommer da de viste mønsteret som de hadde valgt, så hadde nesten glemt det da det dukket opp her.
Skyvelæret makser ut på 6.0'', men dette ser ut til å være 6.2'' på 103mm felg. Dette dekket kunne fint hatt en 120mm felg og vel så det, og hadde nok vært rundt 6.5'' da.
Er uansett alt for stort for alt som er laget hittil, eneste kjente ramme/sykkel det kunne gått inn i er den custom sykkelen som er vist på mtbr.com som er laget for å ta 2stk Snowshoe 2XL foran og bak, men det designet er beregnet for dobbeltfelg bak med kjedet i midten.
Dette er ville 340mm kanttråd til kanttråd. Til sammenligning:
4.0 dekk ligger vanligvis på 215-220mm
4.2'' dekk som Juggernaut pro (merket 4.0) er ca 230mm
4.5'' og 4.6'' dekk (vanlig Snowshoe, Big Fat Larry, Ground Control) er 240-245mm
4.8'' dekk (Bud/Lou, Snowshoe XL, Jumbo Jim) er typisk rundt 260mm
Produksjons Snowshoe 2XL er ca 300mm
Prototype Snowshoe 2XL er ca 315mm
300mm bead-bead dekk (på 100mm felg) makser ut en akseptabel kjedelinje for en produksjonssykkel med 1x11, mens en SS eller IGH kan gå noe opp, for man kan plassere drevet hvor man vil.
340mm er for mye selv for IGH eller SS med 197mm spacing, så man måtte gå opp på 217mm (som har blitt gjort i USA med et custom DT Swiss nav), men for å beholde en Q faktor som er akseptabel for andre enn John Wayne så må kjedelinjen da optimaliseres for de lettere drevene, og derfor en veldig ugunstig kjedelinje i de tyngre, akseptabelt for en custom sykkel , men ikke for en masseprodusert.