Alkohol i jula?
|
Re: Alkohol i jula?
[Re: H.Iversen]
16/12/2015 10:19
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Øyvind
|
|
|
[Re: anonym5]
16/12/2015 10:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
10-12 glass i uka er nesten to _hver_ eneste dag, hele året.
Er det ikke det som regnes som moderat forbruk for menn, og godt innenfor anbefalingene? Er det en anbefaling på lik linje med 5 om dagen? Det svaret vet du nok selv. Det ble referert til en anbefaling så da antok jeg at du visste noe ikke jeg visste. Tror det er mer korrekt å omtale det som noe man bør holde seg under og ikke en anbefaling....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
16/12/2015 11:53
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg koser meg med både øl og vin til maten. Dersom jeg ikke skulle drikke foran barna ville konsekvensen blitt at vi spiste bedre middager uten barna etter leggetid. Jeg tror det har en verdi for barna at vi spiser og koser oss sammen og at øl og vin iblant er et naturlig innslag i dette for oss voksne, ikke er til noe skade.
Som alltid er det viktig å skille mellom bruk og misbruk.
|
|
|
[Re: perbl]
16/12/2015 12:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Dette er såpass komplekst at det er veldig vanskelig å trekke entydige konklusjoner. Og jeg finnes ikke interessert i deg, jeg er mer interessert i hva man tolke utfra store data framfor anekdata.
Skal man prøve å lande på "en av sidene", mener jeg det er mer som taler for avhold simpelthen pga usikkerheten enn det å ta et par glass, simpelthen fordi jeg så langt ikke har sett særlig som taler for spesifikke positive effekter av det å drikke.
Det er ikke det samme som at jeg tror folk som tar et glass eller to av og til har noen stor skadelig effekt på barna.
Komplekst ja, men enn så lenge har jeg hverken sett tall som kobler 'Tjomlid' sammen med konsumert mengde eller forskning som peker på negative effekter av det å nytte en enhet alkohol i nærheten av barn eller ungdom. Og i denne sammenhengen er jeg egentlig litt spent hvordan dette foregår hos andre/ folk. (Ikke spesielt rettet mot Perbl) Fruen spør om mannen vil ha et glass vin til maten og så proklamerer far og mor for barna at, nei dette er noe som bare voksne får lov til å drikke for man kan bli full av det og da begynner pappa og mamma bable usammenhengende eller verre  . Hvordan vet egentlig barn på 4-5-6 år at foreldrenes adverdsendring skyldes de to vin de drakk til maten? Og igjen, jeg er veldig klar over at det kommer til å være mange barn og ungdommer som ikke kommer til å få det fint i jula, akkurat som resten av året fordi foreldrene deres ikke har kontroll over alkoholkonsumet. Det er ikke disse vi snakker om.
|
|
|
[Re: ]
16/12/2015 12:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
At man man ikke kan ha god middag med barna uten alkohol høres for meg ut som det er på grensen til at man har et problem. Sier ikke at du har det, men at man MÅ ha alkohol til god mat er jo oppkonstruert.
Man MÅ ingen ting. Man må ikke en gang spise middag. Det går fint an å overleve på brødskiver med makrell i tomat. MEN - dersom jeg skal ha en best mulig smaksopplevelse, må jeg ha øl eller vin til maten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tange]
16/12/2015 12:53
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hvordan vet egentlig barn på 4-5-6 år at foreldrenes adverdsendring skyldes de to vin de drakk til maten?
Barn er ikke dumme. Det er foreldrene som er naive.
|
|
|
[Re: ]
16/12/2015 12:54
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvilken verdi det har å drikke alkohol med barn er jeg usikker på. Det er noe med formuleringen "drikke alkohol med barn" ... Hos oss foregår det for eksempel slik at barna drikker saft eller vann, og de voksne drikker vin til middagen søndag. Verdien ligger i at det er godt for de voksne å drikke vinen. Det er ikke mer mystisk. At man man ikke kan ha god middag med barna uten alkohol høres for meg ut som det er på grensen til at man har et problem. Sier ikke at du har det, men at man MÅ ha alkohol til god mat er jo oppkonstruert.
Enig, og det ville vært rart hvis noen hadde påstått det. Og ofte så vet ikke vi om de som er gjester hos oss, for eksempel i juleselskap, har et problem med alkohol. Dette vil sikkert variere. Hos hos har vi ikke julebesøk av folk vi ikke kjenner. I det hele tatt: Skal man heller ikke kunne tilby alkohol til voksne - enten det er barn til stede eller ikke - fordi vedkommende kan ha et skjult alkoholproblem? Det blir jammen mange hensyn å ta.
|
|
|
16/12/2015 13:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det jeg har lite sans for er den "jeg drikker for å lære unga"-attituden. Man drikker for sin egen del, det er mer grunn til å tro at ungene hadde hatt det minst like bra om du hadde droppa det helt.
Er litt usikker hvor du vil hen her. Gjør vi ikke en hel drøss av ting sammen med barn i øyemed til å lære dem det vi selv synes er viktige ting i livet? På en eller annen måte og ikke nødvendigvis ting som andre (foreldre) er enig i. Vi kjøper mat og drikke til tiggeren, eller votter fordi vi vil vise 'omsorg' uten at vi vil gi penger som kanskje blir brukt til foremål som vi ikke støtter. Noe vi gjør både når barna er til stede og når de ikke er til stede. Vi løfter ræva fra togsetet for å slippe til en eldre. Noe vi gjør både når vi er sammen med barna og når vi reiser alene. Vi kjører defensivt i trafikken og forklarer barna de grunnleggende prinsipene i trafikkreglene og holder oss til fartsgrensene. Dette gjør vi både når vi har barna i bilen og når vi er ute alene. Vi bruker ikke bannord og korrigerer barna når de bruker 'bannord' som vi ikke er komfortable med eller som vi synes er fornærmende enten for noen med f.eks. en seksuel legning eller en næring som vi ikke støtter opp under og det gjør vi heller ikke når barna ikke er tilstede. Vi gir ikke barna hver sin 1,5-litersflaske brus på lørdagen og drikker selv heller ikke mer enn et par glass brus fordi vi synes at brusen må nyttes for smaken og ikke for å slukke tørsten. Og det gjør vi selvfølgelig også når barna ikke er tilstede. Det er sikkert tiltalls ting som alle (foreldre) gjør bevist eller ubevist for å videreformidle sine egne verdier. Er det noe rart i det?
|
|
|
[Re: JoachimV]
16/12/2015 13:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvordan vet egentlig barn på 4-5-6 år at foreldrenes adverdsendring skyldes de to vin de drakk til maten?
Barn er ikke dumme. Det er foreldrene som er naive. Det er ikke et svar på spørsmålet mitt. Men toppen en kjensgjerning hvis det i det hele tatt er det.
|
|
|
16/12/2015 13:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når jag läste tjomlid så kom jag att tänka på en sak. Det är inte så konstigt att barn som vet att sina föreldrar drikker alkohol kanske börjar drikka lite tidigare (frågan är väl hur stor effekten är vid små mängder) det jag tycker är konstigt är om det att se föreldrarna drikka ibland har någon skillnad mot att de för exempel ser alkohol i hemmet eller på något annat sett vet att föreldrarna drikker.
Rent generellt så står det inte spesiellt mycket om hur stora effekterna är och det är väl lite väl mycket fear mongering.
På ett sätt är det väl klart att det inte är bra om unga drikker och framför allt inte om de blir fulla men det är ju endå något som väldigt många ungdommar gör och de allra flesta klarar sig ju utan att råka ut för blint våld på byen eller voldtagna.
Det viktiga är ju hur stora effekterna är och inte att det finns en effekt. Hur mycket kan en bra förälder påverka en tonåring med små enkla medel som att inte drikka öl eller vin till maten ibland?
|
|
|
[Re: GeirK]
16/12/2015 13:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
At man man ikke kan ha god middag med barna uten alkohol høres for meg ut som det er på grensen til at man har et problem. Sier ikke at du har det, men at man MÅ ha alkohol til god mat er jo oppkonstruert.
Man MÅ ingen ting. Man må ikke en gang spise middag. Det går fint an å overleve på brødskiver med makrell i tomat. MEN - dersom jeg skal ha en best mulig smaksopplevelse, må jeg ha øl eller vin til maten. Hmmm, nam-nam, makrell i tomat på brødskiva. Minner meg om mine langturer på sykkel. Makrell i tomat på brødskiva til frokost og lunsj og pasta med makrell i tomatsaus til middagen. Får ennå vann i munnen når jeg tenker tilbake. Det var godt det. Ja, man MÅ ikke. Der går sikkert an å skylle ned goutrmedmiddagen med en halvliter cola. Velbekomme.
|
|
|
16/12/2015 13:15
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Barn er ikke dumme. Det er foreldrene som er naive. Det er ikke et svar på spørsmålet mitt. Men toppen en kjensgjerning hvis det i det hele tatt er det. Er det egentlig ett spørsmål du stiller? Du bekrefter jo langt på vei at det er en atferdsendring. Da er det vel mer ett spørsmål om NÅR barna skjønner tegninga? Det er heller ikke sånn at de må koble det til alkoholen som årsak, det er selve atferdsendringen og alt den medfører de reager på og som kan medføre konsekvenser.
|
|
|
16/12/2015 13:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Barn er ikke dumme. Det er foreldrene som er naive. Jeg vet at barn ikke er dumme. Jeg har barn selv. Men det var ikke svar på spørsmålet. Det er et viktig premiss i denne diskusjonen at a) barn forstår at adferdsendringen skyldes alkoholinntak og at de b) reagerer annerledes på denne adfersendringen enn de fleste adferdsendringer som ikke skyldes alkoholinntak. Hvilke vitenskapelige studier bekrefter disse forutsetningene?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/12/2015 13:26
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Personlig tror jeg barn har mye bedre av å se foreldre som nyter alkohol (velger å ikke skrive "drikker", da det fort blir å drikke for å bli full), enn å se foreldre som er bakfulle....eller forsåvidt bare har vært oppe for lenge på kvelden.
Etter en bedre middag, der jeg drikker alkohol til hver rett, så vil jeg uten problemer kunne stå opp klokken 6:30 å være med på alle aktiviteter det måtte være. Hvis jeg derimot går på fest uten å drikke, er oppe til klokken 2, kjører hjem og kommer meg i seng litt før 3 - så klarer jeg ikke å komme meg opp klokken 6:30. Jeg blir også hissig, giddasløs og tverr.
Nå tror jeg faktisk også at barn har godt av å se flere sider av sine foreldre. F.eks. så tror jeg barn har godt av å se at ikke alt er rosenrødt mellom foreldre - så lenge de klarer å fikse opp i problemene. Hvis den første krangelen de ser ender i noe alvorlig, så er saken en annen. Av samme grunn bør man kunne ha en engasjert diskusjon med venner med barn tilstede. At man faktisk kan være uenig, men fremdeles være venner, er et viktig budskap å sende.
Jeg har sett mine foreldre synlig beruset, og jeg har vært klar over at det var p.g.a. vin - ihvertfall da jeg ble eldre. Jeg har derimot aldri sett at de har vært ufine og rølpete pga alkohol. En oppstemt mor og en litt mer utadvendt far tror jeg ikke skader noen...
|
|
|
16/12/2015 13:45
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg vet at barn ikke er dumme. Jeg har barn selv. Men det var ikke svar på spørsmålet. Det er et viktig premiss i denne diskusjonen at a) barn forstår at adferdsendringen skyldes alkoholinntak og at de b) reagerer annerledes på denne adfersendringen enn de fleste adferdsendringer som ikke skyldes alkoholinntak. Hvilke vitenskapelige studier bekrefter disse forutsetningene?
a) Hvordan kan det være et viktig premiss all den tid det er atferden som burde vært tema? Om flaska står på bordet eller i skapet er på mange måter uinteressant.
|
|
|
16/12/2015 13:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg vet at barn ikke er dumme. Jeg har barn selv. Men det var ikke svar på spørsmålet. Det er et viktig premiss i denne diskusjonen at a) barn forstår at adferdsendringen skyldes alkoholinntak og at de b) reagerer annerledes på denne adfersendringen enn de fleste adferdsendringer som ikke skyldes alkoholinntak. Hvilke vitenskapelige studier bekrefter disse forutsetningene?
a) Hvordan kan det være et viktig premiss all den tid det er atferden som burde vært tema? Om flaska står på bordet eller i skapet er på mange måter uinteressant. Det er vel ikke det hvis man argumenterer for at det å oppleve disse adferdsendringene fører til at barna debuterer med alkohol i tidligere alder, men la oss legge den til side og fokusere på B. Hvis barna fra tidlig alder er vant til å se en adferdsendring hos far når han både 1) kommer hjem fra en lang sykkeltur og 2) drikker to glass vin, hvor er det vitenskapelige holdepunktet for at de reagerer på 2) men ikke på 1)?
|
|
|
16/12/2015 13:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Barn er ikke dumme. Det er foreldrene som er naive. Det er ikke et svar på spørsmålet mitt. Men toppen en kjensgjerning hvis det i det hele tatt er det. Er det egentlig ett spørsmål du stiller? Du bekrefter jo langt på vei at det er en atferdsendring. Da er det vel mer ett spørsmål om NÅR barna skjønner tegninga? Det er heller ikke sånn at de må koble det til alkoholen som årsak, det er selve atferdsendringen og alt den medfører de reager på og som kan medføre konsekvenser. Ja, det var stilt som et spørsmål, men det jeg får bekreftet er at du (og du er ikke alene om det) går ut fra at voksne ender adferd etter konsumering at et par glass vin. Enn sålenge har jeg ikke sett noe holdt for dette. En 'dose' alkohol gir en voksen mann en promille på ca. 0,2-0,3. Det er vanskelig å finne forskning som viser effekten av en promille på under 0,5 på kognitive evner. Skyldes dette at man for lengst har funnet ut at denne effekten er såpass forsvinnende liten at det er vanskelig å komme frem til entydige konklusjoner? Og så kan vi ta den andre delen, nemlig hva er det som får barna til å knytte adferdsendringen til foreldrenes alkoholkonsum. Og hvorfor må dette nødvendigvis være en negativ adferdsendring eller er det uansett skadelig for barn med adferdsendringer hos foreldrene? Nederlandske Bavaria inviterte en titals balspillfans på en ølaften. Det fansen ikke visste er at Bavaria serverte alkoholfritt øl. Det gjorde ikke noe for en god del festgjengere ble brisen allikevel. Er det greit med adferdsendringer etter konsum av alkoholfritt øl eller vin og vil barn i nevnte alder klare å skjønne at det er forskjell mellom vin og alkoholfri vin?
|
|
|
16/12/2015 14:22
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
En 'dose' alkohol gir en voksen mann en promille på ca. 0,2-0,3. Det er vanskelig å finne forskning som viser effekten av en promille på under 0,5 på kognitive evner. Skyldes dette at man for lengst har funnet ut at denne effekten er såpass forsvinnende liten at det er vanskelig å komme frem til entydige konklusjoner?
Den lave effekten av «litt» alkohol har kommet frem i flere innlegg; og de fleste syns det er uproblematisk å nyte alkohol når barn er til stedet. Er det noen som har en grense for mengden de syns det er greit å sette til livs når det er barn og voksne til stedet? Er det noen her som har medlemmer i storfamilien (tanter, onkler, besteforeldre etc.) som blir synlig beruset (ikke nødvendigvis fulle) på disse middagene? Og gitt den marginale effekten av litt alkohol, hvor mye er det greit å ha drukket og fremdeles sette seg bak rattet og kjøre bil? (la oss si netto, for å slippe masse prat om forbrenning og tidsforløp) Ser jeg logisk på argumentene, nemlig at vurderingsevnen av en promille på 0,5 er nærmest upåvirket, er det vel de færreste som vil ha et moralsk problem med å innta et slikt konsum, sette barna i baksetet og kjøre hjem. Eller?
|
|
|
16/12/2015 14:25
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
MEN - dersom jeg skal ha en best mulig smaksopplevelse, må jeg ha øl eller vin til maten. I så fall høres det ut som at du potensielt har et uutforsket hav av smaksopplevelser foran deg, av ikke alkoholholdig drikke som matcher maten vel så godt som øl og vin! Var senest på mandag på en av byens bedre restauranter som hadde en «eplemostpakke» til maten, (som inkluderte rabarbrasaft til desserten); av de rundt bordet som testet både vin-pakken og eple pakken, foretrakk alle sistnevnte.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
16/12/2015 14:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser jeg logisk på argumentene, nemlig at vurderingsevnen av en promille på 0,5 er nærmest upåvirket, er det vel de færreste som vil ha et moralsk problem med å innta et slikt konsum, sette barna i baksetet og kjøre hjem. Eller?
Vurderingsevnen och reaktionsevnen är inte samma sak och den sista av dem är nog den som mest påverkar bilkjöring.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
16/12/2015 14:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
En 'dose' alkohol gir en voksen mann en promille på ca. 0,2-0,3. Det er vanskelig å finne forskning som viser effekten av en promille på under 0,5 på kognitive evner. Skyldes dette at man for lengst har funnet ut at denne effekten er såpass forsvinnende liten at det er vanskelig å komme frem til entydige konklusjoner?
Den lave effekten av «litt» alkohol har kommet frem i flere innlegg; og de fleste syns det er uproblematisk å nyte alkohol når barn er til stedet. Er det noen som har en grense for mengden de syns det er greit å sette til livs når det er barn og voksne til stedet? Allikevel ble denne lave dosen knyttet opp til Tjomlid uten at noen kan gjøre tydelig rede for mengdene det er snakk om her. Er det noen her som har medlemmer i storfamilien (tanter, onkler, besteforeldre etc.) som blir synlig beruset (ikke nødvendigvis fulle) på disse middagene? Ikke hos meg, de blir ikke invitert. Enkelt og greit. Og gitt den marginale effekten av litt alkohol, hvor mye er det greit å ha drukket og fremdeles sette seg bak rattet og kjøre bil? (la oss si netto, for å slippe masse prat om forbrenning og tidsforløp)
Ser jeg logisk på argumentene, nemlig at vurderingsevnen av en promille på 0,5 er nærmest upåvirket, er det vel de færreste som vil ha et moralsk problem med å innta et slikt konsum, sette barna i baksetet og kjøre hjem. Eller? 0.1 og det er en bevist grense for å slippe diskusjoner om i hvilken grad kroppsvekt, metthetsgrad, alkoholtoleranse osv. eventuelt kan påvirke promillen i en 'gunstig rettning'. Man kan krysse grensen på 0.1 med én dose alkohol. En grense altså satt for å legge hele myten om en 'kjørepils' død. Hvor lang tid man må vente før man kan kjøre etter et glass vin er dermed forøvrig ikke lagt død, desverre Så hvorfor ikke 0.0 da? Fordi det fins små mengder alkohol i en del andre ting som kan gi en veldig lav promille og det blir litt feil å bli fratatt førerkortet for å ha spist en kirsebonbon.
|
|
|
16/12/2015 15:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Fint, da har vi svaret.
Umulig å svare på.
|
|
|
16/12/2015 16:00
|
perbl
More than words
|
More than words
Det jeg har lite sans for er den "jeg drikker for å lære unga"-attituden. Man drikker for sin egen del, det er mer grunn til å tro at ungene hadde hatt det minst like bra om du hadde droppa det helt.
Er litt usikker hvor du vil hen her. Gjør vi ikke en hel drøss av ting sammen med barn i øyemed til å lære dem det vi selv synes er viktige ting i livet? På en eller annen måte og ikke nødvendigvis ting som andre (foreldre) er enig i. Vi kjøper mat og drikke til tiggeren, eller votter fordi vi vil vise 'omsorg' uten at vi vil gi penger som kanskje blir brukt til foremål som vi ikke støtter. Noe vi gjør både når barna er til stede og når de ikke er til stede. Vi løfter ræva fra togsetet for å slippe til en eldre. Noe vi gjør både når vi er sammen med barna og når vi reiser alene. Vi kjører defensivt i trafikken og forklarer barna de grunnleggende prinsipene i trafikkreglene og holder oss til fartsgrensene. Dette gjør vi både når vi har barna i bilen og når vi er ute alene. Vi bruker ikke bannord og korrigerer barna når de bruker 'bannord' som vi ikke er komfortable med eller som vi synes er fornærmende enten for noen med f.eks. en seksuel legning eller en næring som vi ikke støtter opp under og det gjør vi heller ikke når barna ikke er tilstede. Vi gir ikke barna hver sin 1,5-litersflaske brus på lørdagen og drikker selv heller ikke mer enn et par glass brus fordi vi synes at brusen må nyttes for smaken og ikke for å slukke tørsten. Og det gjør vi selvfølgelig også når barna ikke er tilstede. Det er sikkert tiltalls ting som alle (foreldre) gjør bevist eller ubevist for å videreformidle sine egne verdier. Er det noe rart i det? Nei, men samtlige eksempler du nevner der går jo på å begrense ungenes adferd av noe ved å vise at vi ikke gjør det. I alkoholtilfellet var jo poenget hvorvidt man avstår fra å nyte alkohol framfor å nyte alkohol foran dem. For å dra bruseksempelet som en analogi: Jeg føler det er helt ok å drikke et greit glass med Cola til ethvert bedre måltid, for da lærer ungene at de som tenåringer ikke skal drikke så mye Cola på en gang. Det er som nevnt denne teorien om at man ansvarliggjør ungenes alkoholadferd ved å nyte et glass vin foran dem jeg ikke helt har troen på. Jeg skal ikke spekulere i om det er noen stor skadelig effekt heller for de som faktisk klarer å begrense inntaket sitt til det ene glasset, og jeg tipper snittet her inne er ganske ok for å begrense seg. Men når vi ser på tallene er det jo ganske klart at mange foreldre drikker mer enn dette ene glasset.
Per B.
|
|
|
16/12/2015 16:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
16/12/2015 16:49
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Det mest alvorlige overtrampet i denne tråden hittil: For å dra bruseksempelet som en analogi: Jeg føler det er helt ok å drikke et greit glass med Cola til ethvert bedre måltid, for da lærer ungene at de som tenåringer ikke skal drikke så mye Cola på en gang.
Bedre måltid og cola!? Jeg stiller spørsmåltegn ved din troverdighet i lys av en slik uttalelse. Det finnes ikke et eneste måltid som blir bedre av et glass cola. Det viser jo en usunn holdning til mat og drikke i seg selv. Og om jeg mekker et bedre måltid til noen og jeg spør om hva de ønsker å drikke(øl, vin, vann(med/uten kullsyre) osv) og jeg får cola eller annen brus som ønske enten eksplisitt eller implisitt så blir jeg fornærmet. Det er komplett umulig å smake noe som helst når man har marinert kjeften med brus på forhånd. Det er som å høre en strykekvartett etter å ha stått med trykkluftbor uten hørselsvern først. Sansene blir satt fullstendig ut av spill. Det eneste som blir bedre av et glass cola er den forventede fremtidige inntjeningen til din tannlege. Støtt din tannlege - drikk cola!
Ut på tur!
|
|
|
16/12/2015 17:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Min oppfordring ble nok tatt litt for seriøst ja. Ja, man MÅ ikke. Der går sikkert an å skylle ned goutrmedmiddagen med en halvliter cola. Velbekomme.
|
|
|
[Re: Supermann]
16/12/2015 18:00
|
perbl
More than words
|
More than words
Det mest alvorlige overtrampet i denne tråden hittil: For å dra bruseksempelet som en analogi: Jeg føler det er helt ok å drikke et greit glass med Cola til ethvert bedre måltid, for da lærer ungene at de som tenåringer ikke skal drikke så mye Cola på en gang.
Bedre måltid og cola!? Jeg stiller spørsmåltegn ved din troverdighet i lys av en slik uttalelse. Det finnes ikke et eneste måltid som blir bedre av et glass cola. Det viser jo en usunn holdning til mat og drikke i seg selv. Og om jeg mekker et bedre måltid til noen og jeg spør om hva de ønsker å drikke(øl, vin, vann(med/uten kullsyre) osv) og jeg får cola eller annen brus som ønske enten eksplisitt eller implisitt så blir jeg fornærmet. Det er komplett umulig å smake noe som helst når man har marinert kjeften med brus på forhånd. Det er som å høre en strykekvartett etter å ha stått med trykkluftbor uten hørselsvern først. Sansene blir satt fullstendig ut av spill. Det eneste som blir bedre av et glass cola er den forventede fremtidige inntjeningen til din tannlege. Støtt din tannlege - drikk cola! Altså, når jeg drar analogier, betyr ikke det at det er noe jeg bokstavelig oppfordrer til å gjøre. Jeg har ikke tenåringer i huset heller. Dette var et forsøk på å illustrere hvordan "jeg føler det er ok å drikke et glass vin foran barna, for da lærer de at det går an å drikke med måte" ble når man brukte det på Tanges eksempel med halvannen liters brusflasker. Og forøvrig er Cola dritgodt til en nattmatburger, men selvsagt ikke noe jeg konsumerer til et bedre måltid 
Redigert av perbl; 16/12/2015 18:01.
Per B.
|
|
|
16/12/2015 18:17
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Og forøvrig er Cola dritgodt til en nattmatburger, men selvsagt ikke noe jeg konsumerer til et bedre måltid Det er klart at rus på rus er godt. Det er jo hele problemstillingen i denne tråden såvidt jeg har forstått. Ellers velger jeg, for din del(og egen sjelefred), å huske det etter komma i denne setningen. 
Ut på tur!
|
|
|
|
|