Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 22 1 2 6 7 8 9 10 21 22

Alkohol i jula?

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2041374 15/12/2015 10:07
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Raskall
Nå gidder jeg forøvrig ikke å diskutere dette lenger. Det blir bare repetisjon av egne argumenter.

Men jeg kan avslutte med en oppklaring: Jeg er på ingen måte fanatisk avholdsmann. Jeg tar faktisk en øl eller to i godt selskap selv. Men kun når jeg vet at jeg er edru igjen når jeg ser datteren min neste gang. Det er mye god drikke "der ute" som fortjener å bli en del av et rikt liv.

Det jeg har argumentert for her er at barn og alkohol er en dårlig og unødvendig kombinasjon. Alt til sin tid.

Det er der i hvert fald mindst EN børnepsykolog der er uenig.

http://sondagsavisen.dk/familien/2014-08-22-berusede-foraeldre-skraemmer-bornene/

"Margrethe Brun Hansen mener ikke, at forældre helt skal holde sig fra alkohol, når der er børn til stede. Børnene har tvært om godt af at opleve, at deres forældre sagtens kan nyde et par glas vin og samtidig bevare selvkontrollen. Sådan får de selv et godt og naturligt forhold til alkohol senere i livet."

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2041376 15/12/2015 10:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tjomlid er ikke et orakel. Dersom vi snakker om 2 alkoholenheter til maten så faller jo argumentasjonen hans sammen. Bakgrunnen for dette er at han faktisk må bevise at de aller fleste blir synlig beruset/fulle av den mengden.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2041378 15/12/2015 10:14
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK
Det virker som du tar utgangspunkt i din egen unormalt lav fysiske toleranse for alkohol. Hvor mange (ca antall) mennesker kjenner du som føler at de ikke kan ta 100% vare på barna sine etter å ha drukket 2 dl vin?

"...føler at...", ja. Her tror jeg du er inne på noe vesentlig. Hva man selv tror når man er litt bedugget, og hva omgivelsene ser, stemmer ofte ikke helt overens.

Jeg synes at sangstemmen blir bedre med noen øl innabords. Og får jeg nok alkohol, så tror jeg til og med at jeg kan å danse. Men sannheten er nok langt unna, dessverre...

Når det er sagt, så sier jeg ikke at du ikke klarer å ta vare på barna dine etter 2 dl vin.

Re: Alkohol i jula? [Re: Flex] #2041380 15/12/2015 10:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Flex
Det virker som du tar utgangspunkt i din egen unormalt lav fysiske toleranse for alkohol. Hvor mange (ca antall) mennesker kjenner du som føler at de ikke kan ta 100% vare på barna sine etter å ha drukket 2 dl vin?

"...føler at...", ja. Her tror jeg du er inne på noe vesentlig. Hva man selv tror når man er litt bedugget, og hva omgivelsene ser, stemmer ofte ikke helt overens.

Jeg synes at sangstemmen blir bedre med noen øl innabords. Og får jeg nok alkohol, så tror jeg til og med at jeg kan å danse. Men sannheten er nok langt unna, dessverre...

Når det er sagt, så sier jeg ikke at du ikke klarer å ta vare på barna dine etter 2 dl vin.

Håper ikke middagen ender med solo-sang og heftige danse mooooves dersom det konsumeres 2 Ringnes til maten ICON_WINK

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2041382 15/12/2015 10:25
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sveinaa

Håper ikke middagen ender med solo-sang og heftige danse mooooves dersom det konsumeres 2 Ringnes til maten ICON_WINK

Ingen fare ICON_WINK Men jeg tror nok at det kan være litt forskjell på egen og andres oppfattelse av en selv allerede etter et par øl.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2041384 15/12/2015 10:31
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er mer svimmel etter et maratonritt enn etter en øl til maten. Derfor tar jeg alltid inn på hotell eller bor hos en venn etter ritt, så ikke barna mine skal se meg før jeg er fullstendig uthvilt og klar til dyst igjen.
Spesielt etter OF300 har jeg ganske høy promille grunnet utmattelse og søvnmangel. Heldigvis var kone og barn bortreist i år, hadde sikkert 1000 i promille med hjernerystelse og kraniebrudd.
Godt barna har en ansvarlig mor som vet å holde de borte fra meg når jeg ikke er 100% skarp.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Alkohol i jula? [Re: Flex] #2041385 15/12/2015 10:33
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ingen fare ICON_WINK Men jeg tror nok at det kan være litt forskjell på egen og andres oppfattelse av en selv allerede etter et par øl.

Kanskje, men vi snakker jo ikke om å drikke på tom mage. Drikker man 2 øl til maten kan det no merkes men jeg vil tro dealler fleste ikke farlige for sine egne barn.

Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2041386 15/12/2015 10:34
N
Neilpride Offline
Fersking
Fersking
N
Sitat: Synzygus
Sitat: Simtf
Jeg respekterer det du mener, men å si at du ikke har respekt for å drikke seg full forstår jeg ikke helt.
Folk er forskjellige noen synes det er gøy på fest uten å drikke andre liker å ta en øl eller fem og det Burde alle respektere.

Begynner det å gå utover andre blir selvfølgelig saken en annen.

Jeg omgis svært sjelden fulle folk, men har likevel hatt en del ubehagelige opplevelser. Opplevde en gang på en mørk landevei at en stupfull haiker i svart dress sto midt i veien i 80-sona. Jeg så han så vidt før jeg hadde passert han. For å sette det litt på spissen kunne drikkinga hans gjort meg til drapsmann.

Nå kom jeg på en episode fra tiden i Bergen hvor jeg hadde jobbet nattevakt på sykehuset og var på vei hjem. Da holdt jeg på å kjøre ned en drita full person som hadde lagt seg i veibanen for å sove en desembernatt på vei hjem fra julebord. Jeg var millimeter fra å bli drapsmann, men endte opp som redningsmann da jeg fikk ham opp og på beina og fikk kjørt ham hjem. Den episoden hadde jeg faktisk helt glemt. Ellers møter jeg i mitt virke som psykolog svært mange fortvilte mennesker som har fått påført mange skader både direkte og indirekte av alkoholens kraft og virkning.

Men jeg er ikke tilhenger av avhold, men måtehold. Nå har det seg sånn at noen tåler alkohol bedre enn andre og forandrer ikke personlighet pga et glass vin eller to. I noen tilfeller er det sånn at folk rett og slett ikke kan drikke alkohol, de er på en måte "allergisk" mot rusen (jeg kunne ha foklart det på mange andre måter, med resptorer i hjernen og nedrytning av enzymer osv, men nøyer meg med en enkel allergi forklaring). Det er disse menneskene som er i faresonen og som forårsaker skade på seg selv og andre. Størsteparten av den voksne befolkning klarer fint å sette grenser for seg selv og tåler alkohol rimelig greit. Det e allikevel greit å minne folk på dette nå i julen og ikke minst der det er barn tilstede. Da er marginene mye mindre og en bør omgås alkohol på en varsom måte.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2041392 15/12/2015 10:46
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Kanskje, men vi snakker jo ikke om å drikke på tom mage. Drikker man 2 øl til maten kan det no merkes men jeg vil tro dealler fleste ikke farlige for sine egne barn.

Hvis man kutter toppene i diskusjonen og ser bort fra worst case-scenariene med mor og far som sloss, spyr og slår ungene helseløse i tung rødvinsrus på julaften, så er det vel ingen som har ment at man blir farling for ungene sine om man drikker et par glass vin til middagen. Poenget er vel heller om barna merker at mor og far blir annerledes (og om dette evt. har noe å si), og om mor og far selv er i stand til å vurdere selv hvor påvirket de er og fremstår for sine barn. Sånn tolker i hvert fall jeg den edruelige (sic!) delen av diskusjonen.

Jeg tror ikke barn tar skade av å se mor og far drikke to glass vin til julemiddagen. Men jeg tror samtidig at hverken mor eller far helt objektivt kan vurdere hvordan de fremstår overfor sine barn når de har drukket disse glassene. Greit nok at man ikke er ravende full, men dette går jo gradvis. Jeg trenger ikke et helt glass engang for å kjenne at jeg påvirkes. Jeg opplever selv at jeg går stødig og snakker normalt, men jeg kan jo umulig vite akkurat hvordan mine barn opplever meg etter et glass vin. Tror ikke jeg får så godt svar heller om jeg spør treåringen... ICON_SMILE

Re: Alkohol i jula? [Re: Bishop007] #2041393 15/12/2015 10:48
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Bishop007

http://sondagsavisen.dk/familien/2014-08-22-berusede-foraeldre-skraemmer-bornene/

"Margrethe Brun Hansen mener ikke, at forældre helt skal holde sig fra alkohol, når der er børn til stede. Børnene har tvært om godt af at opleve, at deres forældre sagtens kan nyde et par glas vin og samtidig bevare selvkontrollen. Sådan får de selv et godt og naturligt forhold til alkohol senere i livet."

Dette synes jeg er et mystisk begrep. Hva er et godt og naturlig forhold til alkohol? Selv er jeg avholdsmann og mener jeg har et godt og naturlig forhold til alkohol.

mvh
Nils
Re: Alkohol i jula? [Re: nilswithskills] #2041401 15/12/2015 11:08
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: nilswithskills
Sitat: Bishop007

Dette synes jeg er et mystisk begrep. Hva er et godt og naturlig forhold til alkohol? Selv er jeg avholdsmann og mener jeg har et godt og naturlig forhold til alkohol.

Et naturligt forhold er vel at man er naturlig omkring sin indtagelse og er opmærksom på hvordan det påvirker en. Jeg synes ikke man har et naturligt forhold til alkohol, hvis man mener at folk der drikker et glas vin, ikke er i stand til at passe på deres børn. Og jeg tror ikke børn har gavn af at man spreder irrationelle holdninger som disse.

Og selvfølgelig må alkoholindtag ikke være en del af en god opdragelseskultur. Hvis man ikke drikker så er det da helt greit og ganske fornuftigt, men der er ingen grund til at iværksætte skræmmekampagner der nærmest kriminalisere 80% af befolkningen.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2041408 15/12/2015 11:27
I
iceballs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Ja barna mine har sett meg full 1 gang.. Da var de 25 og 27 og hadde aldri sett meg full.. En dag i romjula for noen år sea sjenkte de meg ganske sørpa på juleøl og akkevitt..Trur ikke de tok skade av det..

Re: Alkohol i jula? [Re: Bishop007] #2041416 15/12/2015 11:58
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg velger å stole på egen forskning, og tar èn øl til maten, og én for å døyve smerten over at man som snart 40åring ikke lenger får like mange morsomme gaver som man gjorde i den alderen da man ikke brydde seg nevneverdig over hvorvidt mamma og pappa drakk vin til maten eller ikke, da gavene er altoverskyggende.

Forøvrig:

Redigert av Knirkekne; 15/12/2015 11:59.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2041422 15/12/2015 12:11
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
I sommer havnet vi ved siden to franske besteforeldre som var på tur med barna sine i Cevennene. En karaffel vin og en med vann ble satt på bordet. Glassene ble fylt med 50/50 til alle. Maten ble fortært og alle kjørte lykkelige avgårde (før de kjørte ut første sving...).
Jeg drikker ikke når jeg kjører, og serverer ikke alkohol til barnet. Jeg unngår også helst å kjøre rett rundt lunsj i frankrike. Når det er sagt, så tror jeg ikke disse barna, og de fleste(?) franskmenn har tatt psykisk skade av en mye mer liberal alkoholkultur. [bortsett fra kjøring i fylla]

Redigert av hilmer; 15/12/2015 12:12.
Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2041425 15/12/2015 12:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Har jeg lav fysisk toleranse eller har du manglende innsikt på egen adferd med alkohol i kroppen?

Les punkt 2 i Gunnar Tjomlids innlegg som jeg linket til litt lenger opp i tråden:

Sitat: Tjomlid

Hvordan kan jeg hevde det? Vel, i tillegg til personlig erfaring har jeg også vitenskapen på min side. En norsk studie viste at 19 prosent av norske barn hadde sett sine foreldre beruset jevnlig (fra noen ganger i året til noen ganger per uke/måned). Hele 32 prosent hadde sett sine foreldre beruset noen få ganger. Så rundt halvparten av norske barn ser altså sine foreldre beruset.

Tror du halvparten av norske foreldre vil innrømme at de har vært synlig beruset foran sine barn? Neppe. Og hvorfor ikke? Sannsynligvis fordi de ikke selv tror at de har vært synlig beruset.

Så lenge du ikke greier å redegjøre for argumentene dine og istedet bare gjentar dem, eller underbygger dem med irrelevant bakgrunnsmateriale, så vil det føles frustrerende for deg, ja.

Tjomlid sier ingen ting om at man er dårligere skikket til å ta deg av et barn som våkner på natten dersom man har drukket 2dl rødvin - likevel bruker du ham som argumentasjon. Du sier at for deg og mange du kjenner, så taper man denne evnen i en betydelig grad etter 2dl rødvin. Siden dette er en nokså oppsiktsvekkende uttalelse, spør jeg omtrent hvor mange "mange" er i denne sammenhengen? Jeg ser ingen adferdsendring på kona mi om hun har drukket 2dl rødvin og jeg ikke har drukket, og hun skal i teorien påvirkes langt mer enn meg. Det gjelder også alle andre anledninger jeg kan huske der andre personer er involvert.

Du har heller ikke svart på om du synes det er uansvarlig av deg å være alene sammen med ungene et sted du ikke har tilgang på bil.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: Stefan77] #2041444 15/12/2015 13:02
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Stefan77
Raskall, jeg synes det er frekt av deg å beskylde meg og kona for å være uansvarlige og/eller avhengige når vi velger å drikke et glass vin etter leggetid på fredagskvelden.

Da tar jeg en GeirK og ber det bevise hvor jeg har beskyldt deg for dette. Og ta gjerne med hele kontekster i sitatene du klarer å grave frem.

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2041445 15/12/2015 13:05
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Du har heller ikke svart på om du synes det er uansvarlig av deg å være alene sammen med ungene et sted du ikke har tilgang på bil.

Først må du oppklare hvor jeg har sagt at det er uansvarlig å ikke ha bil. Jeg har jo ikke en gang førerkort, for svarte. Så hvorfor skal jeg hevde at man må ha bil og kunne kjøre den for å være en ansvarlig forelder.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2041450 15/12/2015 13:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Først må du oppklare hvor jeg har sagt at det er uansvarlig å ikke ha bil. Jeg har jo ikke en gang førerkort, for svarte. Så hvorfor skal jeg hevde at man må ha bil og kunne kjøre den for å være en ansvarlig forelder.

Jeg forstod "komme seg raskt til legevakten" som "kunne kjøre bil dit". Jeg trakk den slutningen fordi min hastighet hjemmefra til legevakt er upåvirket om jeg har drukket tre glass vin dersom jeg er avhengig av å få andre til å kjøre meg dit.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2041451 15/12/2015 13:18
JonAre Offline
Besatt
Besatt

Jeg synes ikke det er bra heller. Ikke bra i det hele tatt. Skulle man ha behov for å komme seg raskt til f. eks. legevakt er det greit om man er klar i toppen.

Du snakker ikke om evnen til å kjøre bil her? Hvor full må man være for ikke å klare å få noen andre til å kjøre til legevakta?

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2041452 15/12/2015 13:19
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Jeg forstod "komme seg raskt til legevakten" som "kunne kjøre bil dit". Jeg trakk den slutningen fordi min hastighet hjemmefra til legevakt er upåvirket om jeg har drukket tre glass vin dersom jeg er avhengig av å få andre til å kjøre meg dit.

Men det er ikke sikkert du handler like klart om du har tre glass vin innabords.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2041454 15/12/2015 13:21
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Argumenterer du for en permanent stridsberedskap med barn i huset? Ingen alkohol, ingen medisiner, ikke søvnmangel, lang dag på jobben eller lavt blodsukker?

Redigert av JonAre; 15/12/2015 13:22.
Re: Alkohol i jula? [Re: JonAre] #2041455 15/12/2015 13:25
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: JonAre
Argumenterer du for en permanent stridsberedskap med barn i huset? Ingen alkohol, ingen medisiner, ikke søvnmangel, lang dag på jobben eller lavt blodsukker?

Nei.. Jeg argumenterer for at alkohol og barn ikke er en god kombinasjon. Det er folket som føler de må forsvare at de drikker med barn til stede som har presset min argumentasjon så langt.

Jeg forstår ikke hvorfor de har behov for å argumentere slik de gjør hvis de mener det er uproblematisk.

Atter en gang prøver jeg å avslutte min deltagelse i diskusjonen. Dere må bare akseptere at noen mener det er uansvarlig å drikke med barn tilstede. På lik linje med at noen faktisk liker å sykle landevei.

Re: Alkohol i jula? [Re: JonAre] #2041456 15/12/2015 13:29
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Litt uavhengig av trådens tema, men jeg har passert småbarnstilværelsen med god margin og sitter med et inntrykk av at mange ser på det å ha små barn som en slags unntaktilstand. Har dette blitt så veldig mye annerledes de siste årene?
På Arlanda i går var jeg vitne til er mor med to barn i barneskolealder(!) som mente seg berettiget til spesialbehandlig (dvs slippe køen), først i security, deretter ved gate....

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2041458 15/12/2015 13:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men det er ikke sikkert du handler like klart om du har tre glass vin innabords.

Det er større rom for feil, men det er det i alle situasjoner. Etter det argumentet bør man aldri drikke alkohol med mindre man er i en setting der man er garantert ikke kan komme opp i en nødsituasjon.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2041460 15/12/2015 13:37
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er større rom for feil, men det er det i alle situasjoner. Etter det argumentet bør man aldri drikke alkohol med mindre man er i en setting der man er garantert ikke kan komme opp i en nødsituasjon.

Dvs. aldri (?)

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2041462 15/12/2015 13:38
JonAre Offline
Besatt
Besatt

Atter en gang prøver jeg å avslutte min deltagelse i diskusjonen. Dere må bare akseptere at noen mener det er uansvarlig å drikke med barn tilstede. På lik linje med at noen faktisk liker å sykle landevei.

Du må gjerne mene det, men argumentene du bruker faller på sin egen urimelighet. I morgen planlegger jeg en lang sykkeltur, og jeg kommer til å bli sliten. Det kommer til å påvirke oppførselen min langt mer enn om jeg hadde drukket vin til middagen, eller etter at unga har lagt seg. Hvorfor er sykkeltur greit da?

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2041465 15/12/2015 13:45
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Ja, men i en nødsituasjon uten dine egne barn til stede har du ikke det juridiske og emosjonelle ansvaret for de som er involvert.

Men det med nødsituasjon var bare en avsporing, egentlig. Mitt hovedpoeng i denne diskusjonen er at barn merker endringer lenge før du tror du endrer deg. Om ungene assosierer disse endringene med noe positivt og trygt så ta for all del et glass vin eller to til middagen.

Re: Alkohol i jula? [Re: JonAre] #2041467 15/12/2015 13:48
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Du må gjerne mene det, men argumentene du bruker faller på sin egen urimelighet. I morgen planlegger jeg en lang sykkeltur, og jeg kommer til å bli sliten. Det kommer til å påvirke oppførselen min langt mer enn om jeg hadde drukket vin til middagen, eller etter at unga har lagt seg. Hvorfor er sykkeltur greit da?

Fordi ungene kan relatere til det å være sliten. Og denne lange sykkelturen gjør dem stolt og det er noe de kan skryte av til vennene sine. De kan ikke relatere til hvorfor man endrer seg ved å drikke et glass eller tre med vin og det er nok heller ikke noe de skryter av til kompisene.
.

Redigert av Raskall; 15/12/2015 13:50. Rediger grunn: Slettet siste avsnitt. Ble irrelevant ut fra sammenligningen.
Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2041468 15/12/2015 13:51
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Han skriver jo "vin til middagen". Hvordan blir dette automatisk til en fyllekule?

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Alkohol i jula? [Re: eGo] #2041469 15/12/2015 13:52
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: eGo
Han skriver jo "vin til middagen". Hvordan blir dette automatisk til en fyllekule?

Jeg slettet det avsnittet. Jeg beklager den slutningen.

Side 8 av 22 1 2 6 7 8 9 10 21 22

Moderator  support