Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
|
Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
#2039027
07/12/2015 19:19
|
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 3
Ablegøyer
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 3 |
Hei, på sin plass med første post etter å ha fulgt forumet en god stund. Vurderer nytt hjulsett til min Spectral CF 9 EX 2015 i gave til meg selv, men sliter med å finne ut hvilket. Har sett på Industry nine torch trail (tilbud JensonUSA) og Light Bicycle med Hope. Hvilket av disse hjulsettene ville dere valgt? Evt andre gode alternativer? Mulig jeg er helt ute og sykler nå, er jo så sykt mye å velge i. På sykkelen sitter det Crossmax XL fra før. "krav", info: Må være merkbar forskjell fra hjulsettet som sitter på nå. Prisklasse er maks 10-12000 levert Vekt under 1600g Bredde på felgen er ikke høyest prioritert, men må dog passe til 2.4" Responsivt og stivt men ikke for stivt (ukomfortabelt å sykle med) Gjøre sykkelen mer leken er et mål Tåle både hopp/dropp og tidvis dårlige linjevalg Holdbarhet på felg og nav er viktig Sykler i Nordmarka i all hovedsak Veier 82 kg uten utstyr Stisykkelhilsen fra Gaute 
2015 Canyon Spectral CF 9 EX 2009 Specialized Comp 29er Da Bomb Moab
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Ablegøyer]
#2039119
07/12/2015 22:34
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
For å gi noen innspill: - med det budsjettet så er du vel godt innenfor at du kan la f eks doggstar bygge for deg og av de delene du ønsker. Kjenner ikke fyren, men ut fra det jeg har hørt så tror jeg at han kan gi deg riktige råd for akkurat dine ønsker. - dersom jeg skulle brukt så mye penger skulle jeg også hatt skikkelig brede felger, altså light bike. - anbefaler enten hope eller dt swiss nav, enkelt å serve og skaffe slitedeler. - jeg ville valgt: bredeste lb leverer med DH forsterkning, DT 350 nav og DT supercomp eiker, men da er du vel ikke under 1600 gr, men heller ikke over 8000 nok... 
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Ablegøyer]
#2039129
08/12/2015 00:56
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus
More than words
|
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115 |
Her ville jeg valgt Chris King nav med gode aluminiums felger. De blir bulkete, men knekker ikke om du kjører litt hardt.
King kjøper du fra avt.bike De er dyre, men varer i ti år eller mer før du trenger å bytte kulelager, mekanisme.
Du kommer muligens ikke under 1600 gram, men det er mer enn vekt som gjør at det blir gode hjul.
Redigert av chalshus; 08/12/2015 00:57.
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Ablegøyer]
#2039152
08/12/2015 07:39
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Med ca. samme budsjett endte jeg med DT 240 på LB 35 felger bygget av Dogstar. Ble såvidt over 1600 gram. Hjulstørrelse 29.
Redigert av larsdx; 08/12/2015 07:40.
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Ablegøyer]
#2039156
08/12/2015 07:46
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
På sykkelen sitter det Crossmax XL fra før. (...) Vekt under 1600g (...) Gjøre sykkelen mer leken er et mål
Veier ikke Crossmax XL ca 1700g? Jeg tviler sterkt på at du får en merkbart mer leken sykkel ved å bytte til et hjulsett som er ca 100g lettere. Hvis det er hovedmålet ville jeg tenkt meg om et par ganger.
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: larsdx]
#2039158
08/12/2015 07:46
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Med ca. samme budsjett endte jeg med DT 240 på LB 35 felger bygget av Dogstar. Ble såvidt over 1600 gram. Hjulstørrelse 29. What he said! På sykkelen sitter det Crossmax XL fra før. (...) Vekt under 1600g (...) Gjøre sykkelen mer leken er et mål
Veier ikke Crossmax XL ca 1700g? Jeg tviler sterkt på at du får en merkbart mer leken sykkel ved å bytte til et hjulsett som er ca 100g lettere. Hvis det er hovedmålet ville jeg tenkt meg om et par ganger. et meget godt spørsmål, var ikke klar over at du allerede har så bra hjul. Da får du enten gå for noe skikkelig bredt og oppleve eventuell forskjell med mer volum i gummien eller så får du sikte på noe hyper lett. Slakt sparegrisen og går for sub 1400 gr  (Nei, ikke gjør det....)
Redigert av erikskon; 08/12/2015 08:00.
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Ablegøyer]
#2039164
08/12/2015 07:58
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Karbon knekker ikke hvis de er godt konstruert. Tykk, rett sidekant tåler mye mer enn tradisjonell, kroket sidekant som de første generasjonene karbonfelger kom med. Med første generasjon karbonfelg, tok det i snitt 3 turer før bakfelgen var ødelagt, mens med 35mm rettkantet karbon har jeg nå halvannen sesong uten skader. Jeg sykler enduro og veier 73kg. Bakdekk har stort sett vært SuperGravity, og nå har jeg ProCore på vei. Selv om jeg vræka bakfelg på skarpe kanter med lite luft/pingledekk, så kunne jeg med den første jeg ødela kjøre gjennom hele Terrengsykkelrittet uten å merke noe på funksjon (annet enn utett slangeløst oppsett). Kunne sikkert kjøre på videre, men var føre var. Vurderte "aldri mer karbon", men den nye konstruksjonen med rett sidekant (hookless) hadde ingeniøren i meg tiltro til, og jeg kjøpte nye felger. Nå går jeg aldri tilbake. Felger med >2,5mm sidekant vil tåle mye deng (har slått igjennom så jeg har sjekket godt etter flere ganger, men ingen skade). Når det gjelder nav, så er Hope bankers, DT litt mer raffinert, og CK alltid fett. Eiker trenger etter min erfaring ikke være veldig tykke for å få et godt hjul. Siste karbonhjulsett jeg har bygget har vært med DT Revolution eller tøyselette Pillar X-Tra 1420 (etter anbefaling fra FN sykkel, som kan MYE om hjul). Det hjulsettet som har fått mest deng har hatt de letteste eikene... Det er med Hope Pro 2 Evo og veier 1550. Det er med ekstra forsterket bakfelg, der forsterkningen ikke sitter i sidekantene (etter min oppfatning det svakeste punktet), men i selve kroppen, som tåler mye deng i utgangspunktet. Skal du spare mer vekt, må du på DT 240s etter min mening. De holder også godt, men koster det samme som CK, ca. Chalshus: husker en fyr på Canfield som for noen år siden var fast bestemt på å investere i et par ENVE-hjul til utforsykkelen sin... 
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Ablegøyer]
#2039182
08/12/2015 08:31
|
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
HNK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545 |
Nå har vel ikke eikene til Industry Nine medalje i styrke heller?
Er stor fan av Mavic-hjul, og hadde nok rett og slett bare beholdt Crossmax XL hjulene - er svært gode og holdbare hjul, men ikke veldig tøffe.
Alternativt hadde jeg fått Dogstar eller FN sykkel til å skru sammen et sett med DT350 eller 240 nav, på en god og brei LB-felg med Sapim CX-Ray eiker.
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: HNK]
#2039186
08/12/2015 08:39
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Er stor fan av Mavic-hjul, og hadde nok rett og slett bare beholdt Crossmax XL hjulene - er svært gode og holdbare hjul, men ikke veldig tøffe. Mavic-hjul er uholdbart smale :-) Jeg har Hope Pro2 Evo, LB 35mm 29er, Dt comp og alu nipler...disse er rett over 1700. Slenger du på CX-Ray og får en serriøs hjulbygger til å se på, samt at du skal ha 275, så er du nede på 1600g og får latterlig sterke og holdbare hjul. Kjøpte mine "brukt" for under 6000....
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: RazeFaze]
#2039452
08/12/2015 17:12
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 10
goskydive
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 10 |
Mye gode inspill her! Etter å ha lest svarene her, føles det ikke verdt det å gå for Industry nine når jeg har Crossmax fra før.
Hvor stor innervidde kan jeg gå for? Skjønt at de aller bredeste ikke gir riktig profil på alle dekk? Har for tiden Trail King, Hr II og Butcher Control tilgjengelig nå.2.35/2.4 Har alle variantene til LB 2,5mm felgvegg? Kjenner dere til at det kommer nye modeller fra LB før våren?
Dogstar er rett opp i gata fra der jeg bor, samme er FN Sykkel. Ingen erfaring med dette, kjøper man felgringer og bestiller resten via de? Når må man starte prosessen for at de skal være ferdig til våren/sesongen
2015 Canyon Spectral CF 9 EX 2009 Specialized Stumpjumper Comp 29er Da Bomb Moab DH
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Ablegøyer]
#2039495
08/12/2015 18:58
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
FN sykkel har så vidt jeg vet lagt ned.
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: baronKanon]
#2039586
08/12/2015 22:45
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 10
goskydive
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 10 |
Blir Dogstar da som er aktuelt, voldsomme 5 min å gå og.
Baronkanon: Settet du bygget virker midt i blinken for meg LB 35, Pillar X tra 1420. Hope nav.( evt dt 240,cris king)
Etter det jeg har sett ligger prisen på cris king og d240 dobbelt av Hope. Får dogstar tak i noen gode priser på disse eller er det slik at vi blir enige om et bygg med spesifkasjoner? For deretter å rase rundt på interwebben?
Skrev det tidligere, men synes det kan være verdt å vente på ny oppdatert modell. Dersom dette ikke kræsjer med å få bygget et hjulsett hos dogstar innen vårsesongen
Store kunskaper her inne som er gull verd. Siden jeg et registrert revisor kan jeg kanskje komme med litt hjelp her jeg og
2015 Canyon Spectral CF 9 EX 2009 Specialized Stumpjumper Comp 29er Da Bomb Moab DH
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: goskydive]
#2039591
08/12/2015 22:56
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Vil vel si at hope bør sammenlignes med dt 350, 240 er jo en del lettere og ck betydelig mer bling. Vet ikke hvilken policy Dogstar har, men DT swiss nav er ofte billigst hos de tyske, som bike24 og starbike.
Jeg holder en knapp på supercomp eiker, jeg har ikke sett hjul kollapse pga tynnere eiker, men sett dem ryke som nudler pga noe så bagatellmessig som at kjedet ble kilt inn bak kassetten.
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Ablegøyer]
#2039602
09/12/2015 05:19
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 398
Strandis
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 398 |
Hei, Har kjøpt/fått laget hjul hos Dogstar. Normalen er at han stiller med eiker og nipler, mens vi/kjøperen kan stille med felg og nav. Dog bestiller han fra nextie & tidligere også LB for felger. Er bare å sende han en Mail og høre. Merk at kronekursen er svekket vesentlig, men med 10-12 lapper burde det gå fint hvis du kjører Hope nav.
2012 ibis mojo SLR 27,5 m/HDR bakramme 2015 Ibis Mojo HD3 2016 Cube Nutrail Hybrid
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: erikskon]
#2039673
09/12/2015 08:46
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
men sett dem ryke som nudler pga noe så bagatellmessig som at kjedet ble kilt inn bak kassetten. Dette er ikke bagatellmessig :-) DT Comp ryker også av sånne.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: RazeFaze]
#2039734
09/12/2015 10:06
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Ja, det er kanskje ikke bare en bagatell. Jeg har i alle fall aldri sett så mange ødelagte eiker som det jeg har sett på syntace hjul og det er vel sapim eiker? Det blir rett og slett så lite gods igjen at selv en liten skramme fra kjede eller andre ting får dem til å snappe. Mener at det rundt navet er betydelig mer godt i supercomp enn i de tynneste "aeroblade" eikene. Men lett er lett og for noen er det det viktigste. For en brukksykkel ville jeg gladlig ofret noen gram for mer holdbarhet ovenfor klønete uhell som feil indeksering av bakgiret 
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: erikskon]
#2039765
09/12/2015 10:42
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Ja, det er kanskje ikke bare en bagatell. Jeg har i alle fall aldri sett så mange ødelagte eiker som det jeg har sett på syntace hjul og det er vel sapim eiker? Det blir rett og slett så lite gods igjen at selv en liten skramme fra kjede eller andre ting får dem til å snappe. Mener at det rundt navet er betydelig mer godt i supercomp enn i de tynneste "aeroblade" eikene. Men lett er lett og for noen er det det viktigste. For en brukksykkel ville jeg gladlig ofret noen gram for mer holdbarhet ovenfor klønete uhell som feil indeksering av bakgiret Man må ofre litt for vekta :-D Men klønete justering skal ikke forekomme! :-D Og det er et heftig kløn med potensiell stor skade å få kjedet på baksida der.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: RazeFaze]
#2039857
09/12/2015 12:29
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Man må ofre litt for vekta :-D
Men klønete justering skal ikke forekomme! :-D Og det er et heftig kløn med potensiell stor skade å få kjedet på baksida der.
Det Jørgen sier. Har ikke hatt problemer med mine Pillar 1420-eiker, selv om jeg har fått kjedet på innsiden ved et par anledninger.
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: baronKanon]
#2039926
09/12/2015 13:43
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Har ikke hatt problemer med mine Pillar 1420-eiker, selv om jeg har fått kjedet på innsiden ved et par anledninger. Har ikke du ved flere anledninger hevdet mer eller mindre at dette kun skjer hvis man er en kløne som ikke justerer giret rett?
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Ablegøyer]
#2039927
09/12/2015 13:45
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527 |
Hvordan er kvaliteten på Extralite vs Hope og DT ?
Framnav som veier 78 g Baknav som veier 168 g
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: AGT]
#2039936
09/12/2015 13:52
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Hvordan er kvaliteten på Extralite vs Hope og DT ?
Framnav som veier 78 g Baknav som veier 168 g
Ikke erfaring med extralite, men mine gamle Hope-nav var ihvertfall noe dritt. Godt fornøyd med DT Swiss.
Redigert av bøttesmetten; 09/12/2015 13:52.
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Arne_And]
#2039939
09/12/2015 14:01
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Har ikke hatt problemer med mine Pillar 1420-eiker, selv om jeg har fått kjedet på innsiden ved et par anledninger. Har ikke du ved flere anledninger hevdet mer eller mindre at dette kun skjer hvis man er en kløne som ikke justerer giret rett? Jo, men jeg kan da kløne litt jeg også?
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: bøttesmetten]
#2039944
09/12/2015 14:16
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527 |
Ikke erfaring med extralite, men mine gamle Hope-nav var ihvertfall noe dritt. Godt fornøyd med DT Swiss.
Trodde at Hope var noe av det beste som var mulig å få tak i
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: AGT]
#2039950
09/12/2015 14:25
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Ikke erfaring med extralite, men mine gamle Hope-nav var ihvertfall noe dritt. Godt fornøyd med DT Swiss.
Trodde at Hope var noe av det beste som var mulig å få tak i Det er etter min erfaring bombesikkert.
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Ablegøyer]
#2039952
09/12/2015 14:32
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527 |
De kommer jo med nye nav utpå nyåret ...Tror de heter Hope 4 Pro
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: baronKanon]
#2039960
09/12/2015 14:45
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Har ikke hatt problemer med mine Pillar 1420-eiker, selv om jeg har fått kjedet på innsiden ved et par anledninger. Har ikke du ved flere anledninger hevdet mer eller mindre at dette kun skjer hvis man er en kløne som ikke justerer giret rett? Jo, men jeg kan da kløne litt jeg også? Joda, ville bare ha det dokumentert for ettertiden. 
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: baronKanon]
#2040022
09/12/2015 19:01
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus
More than words
|
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115 |
Chalshus: husker en fyr på Canfield som for noen år siden var fast bestemt på å investere i et par ENVE-hjul til utforsykkelen sin... Det ble ikke slik, og det kommer nok ikke til å skje noen gang heller.
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: chalshus]
#2040039
09/12/2015 19:24
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 10
goskydive
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 10 |
Mye å forholde seg til her mtp eiker, tror nesten jeg får forhøre meg med Dogstar.
Når er de nye Hope navene i butikk, og hva blir forbedret? Pris?
Har Light Bicycle satt faktisk tollverdi eller en lavere verdi når dere har kjøpt felger derfra?
2015 Canyon Spectral CF 9 EX 2009 Specialized Stumpjumper Comp 29er Da Bomb Moab DH
|
|
|
Re: Industry nine torch trail vs Light bicycle m/Hope
[Re: Ablegøyer]
#2040052
09/12/2015 20:00
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527 |
Les mere her A Pro4 rear hub will retail at £170 and a front at £67
|
|
|
|
|