Jeg lager forholdsvis mye pizza på fritiden og må innse at den vanlige stekeovnen ikke duger med sine 350c. Er det noen pizza-entusiaster der ute som har tatt steget å kjøpt en dedikert pizzaovn? (Vedfyrt utgår dessverre)
Info om pris, modell og plassering mottas med takk
Re: Er det en pizzaiolo i salen?
[Re: vehe]
#203858006/12/201513:14
Trodde ikke det fantes ovner for hjemmebruk som går over 300 grader. Jeg bruker stål, og da synes jeg resultatet blir OK med 300grader og grillelementet på maks.
Kjøp en Memphis pelletsgrill og pizza stål. Den kan gå til 350C. Det fine er at du kan ha den som en smoker og lage de herligste spareribs og pulledpork. Det finnes noen saker til Weber griller også eller bruk en Comodogrill alla Primo.
[Re: Nire]
#203961209/12/201506:36
Nå har jeg ikke prøvd dette selv, men på min ovn går det ei fysisk sperre i inngrep for å låse ovnsdøra. I tillegg har døra en bryter som indikerer når den er åpen/lukket. Denne må nok også "lures" til å indikere lukket dør.
Memphis Grill med pizzastål er også en glimrende ide, men man må kjøpe direct flame insert i tillegg. Min går bare til 316 grader(600F). Skal man kjøpe pro eller elite, så blir det meget dyrt.
På tide å begynne å trene igjen...
#204034510/12/201518:21
På Memphis skal du ikke bruke direct flame insert når du broker pizza stål. Jeg har ekstra rist slik at pizzastålet kommer lengre vekk fra varmen og får mer overvarme. Den Direct flame iinserten har jeg også. Brukes til å steke biff ol. som trenger litt direkte varme.
PålGnål du har en Advantage og du må opp I dyrere modeler for å komme opp til 350C. Jeg har byttet min regulator (den med display og knapper) pga. reklamasjon og har tydligvis fått feil. Jeg klager ikke :-)
På Memphis skal du ikke bruke direct flame insert når du broker pizza stål. Jeg har ekstra rist slik at pizzastålet kommer lengre vekk fra varmen og får mer overvarme. Den Direct flame iinserten har jeg også. Brukes til å steke biff ol. som trenger litt direkte varme.
PålGnål du har en Advantage og du må opp I dyrere modeler for å komme opp til 350C. Jeg har byttet min regulator (den med display og knapper) pga. reklamasjon og har tydligvis fått feil. Jeg klager ikke :-)
Ja, jeg oppdaget da jeg begynte å bruke grillen nå. Jeg har ikke direct flame insert ennå, men må få kjøpt det inn, men synes 1.400kr for en perforert stålplate er i overkant.. Men men, må man så må man. Pizzastål må kjøpes inn og da skal jeg ta med tipset om ekstra rist.
Drit i stålet. Kjøp ildfaste stener å bruke isteden. Mye billigere og mye bedre resultat.
Hilsen pizzaiolo.
At stål gir bedre resultat i en hjemmeovn er godt dokumentert i Modernist Cuisine.
Jeg har begge deler og har nerda på pizzabaking i vanlig ovn i mange år. Jeg er ikke i tvil om at sten er bedre. MC er mulig absolutte sannheter for deg ,men ikke for alle.
#204045511/12/201509:36
At stål gir bedre resultat i en hjemmeovn er godt dokumentert i Modernist Cuisine.
Jeg har begge deler og har nerda på pizzabaking i vanlig ovn i mange år. Jeg er ikke i tvil om at sten er bedre. MC er mulig absolutte sannheter for deg ,men ikke for alle.
Det har jeg og, og både jeg og alle jeg har snakket med er enige om at stål blir bedre. Jeg dro frem MC som kilde, siden det er en relativt anerkjent kilde på området som støtter dette. Men det er selvsagt ingen absolutte sannheter når man snakker om mat, og i en proff-ovn er det fortsatt stein, men da er det også høyere temperatur. Så for all del, man kan få godt resultat med stein også, og hvis du synes det funker så er det fint for deg!
Her er et eksempel på hva som kommer ut fra pizzastålet hjemme. Hadde jeg hatt stort hus og god råd hadde jeg nok ønsket meg en vedfyrt ovn, men det her er ikke så aller værst:
Det har jeg og, og både jeg og alle jeg har snakket med er enige om at stål blir bedre. Jeg dro frem MC som kilde, siden det er en relativt anerkjent kilde på området som støtter dette. Men det er selvsagt ingen absolutte sannheter når man snakker om mat, og i en proff-ovn er det fortsatt stein, men da er det også høyere temperatur. Så for all del, man kan få godt resultat med stein også, og hvis du synes det funker så er det fint for deg!
Nå husker jeg ikke hva som står i MC (selv om jeg har lest mye der), og jeg har ingen av delene selv, men rent matematisk skal det vel i teorien være jevnheten av varmefordelingen som har alt å si? Med mindre en porøs stein vil gi noe innslag av luft som påvirker resultatet?