Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anstrengelsesutløst astma

Anstrengelsesutløst astma #2038411 04/12/2015 21:06
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hei.
Jeg leste om dette på vg.no i går, og følte straks at dette traff meg litt.

Jeg trener jevnt hele året, ca 3 ganger i uka, sykling om sommeren, gåing/jogging/løping og langrenn om vinteren.

De første årene like før fylte 40 hadde jeg en stor fremgang, kanskje ikke så rart, hadde ikke trent så mye hele livet. Nå har jeg holdt på i ca 5 år og fjeg synes formet har stagnert, spesielt på jogging/løping på høsten.

Kan det være anstrengelsesutløst astma? Er det noen steder man kan få bekreftet/avkreftet dette? Leser på nettet at man må ta dette med fastlegen først, så bli henvist videre.Stemmer det, kan jeg evt. prøve å måle noe på dette selv?

Eller er det så enkelt med 95Kg og 170cm på strømpelessen så er ikke det ikke mulig å ha god kondis?

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038483 05/12/2015 13:19
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Det kan testes på de fleste sykehus(og muligens legesentre?). Gjøres ved en blåsetest. Har også opplevd å fått astmamedisin etter første blås og deretter blåse på nytt for å se om det har noen virkning.

Men tror det skal mere til enn att du føler treninga har stagnert om du skal bli videre henvist til en test. Du vil merke det relativt godt om du faktisk har astma. Feks ved tette luftveier ved anstrengelse og følelse av at du ikke får inn luft.

Er heller ikke uvanlig å ha stor framgang på trening i starten om man går fra å ha trent minimalt ifra før.

Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038485 05/12/2015 13:44
C
claav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Hvis det eneste symptomet du har er mangel på fremgang tviler jeg sterkt på at du har astma.

Astma merkes veldig godt ved at det blir tettere i bryst/hals og det blir tyngre å puste. Det kommer og piping/lyder fra hals/bryst. Hvis du aldri har følt du har trengt noe medisin eller hjelp for å puste under trening har du sannsynligvis ikke astma.

Eventuell test gjøres på legesentre etter samtale med fastlegen, men om du ikke har symptoner er jeg litt usikker på om de synest det er noe poeng å teste deg.

Det er vel og naturlig at man har større fremgang de første årene man trener.

Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038499 05/12/2015 15:59
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Spirometri før og etter anstrengelse avslører dette. Som nevnt over så er astma følelsen av å ikke få tilstrekkelig luft, tett i brystet og hvesing/piping.
Har hatt anstrengelsesastma i flere år som har utviklet seg til vanlig astma i år.

Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038501 05/12/2015 16:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tror du ville merket dette i luftveiene ifm trening da manglende fremgang ikke er det mest åpenbare symptom på anstrengelsesastma. Med en mengde på 3 økter i uka må nok det meste av øktene kjøres med kvalitet (sånn at det blir lite kosesykling) eller med stor varighet om rolig +3 timerish på sykkel. Progresjon i prestasjon fordrer og progresjon i trening/belastning samt at man trener varierte økter sånn at kroppen ikke venner seg til spesielle økter (løper du 4x4 må du økte til 5x4 osv eller øke farten). Tror og vekten jobber mot deg da både vo2max tar med vekt i beregningen samt at w/kg er en av de aller viktigste faktorene når man sykler, om ikke den viktigste. Det siste ift. vekt viser testresultatene til froome godt...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038506 05/12/2015 16:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
For å sette det med vekt i perspektiv ift FTP; en som veier 70 kg må tråkke 245 watt for 3,5w/kg. En som veier 95 kg må tråkke 332,5 watt for 3,5 w/kg.

332,5 watt er en verdi veldig mange som sykler aldri vil komme i nærheten av. I en flat løype på landeveien vil man sannsynligvis kunne sitte inn sammen med de aller beste i årsklassen/master bortimot uavhengig av vekt (fordrer at det kjøres jevnt uten rykk og napp.)

Redigert av sveinaa; 05/12/2015 16:23.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038529 05/12/2015 19:51
olechr Offline
More than words
More than words
Med 95 kg vil det være vanskelig å komme i skikkelig bra form når man måler i mot andre. Enkelt og greit fordi man må trå så ufattelig mye watt i forhold til de lettere gutta.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038544 05/12/2015 22:34
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Takk for gode innspill.
Det er ved løping/jogging i høst jeg har merket det mest. Så det kan være at min løpeform rett og slett er helt elendig.

Synes ofte jeg ligger på 175-180 bpm når jeg holder følge med en kompis på en relativt kupert løype. Med makspuls på 190 er jo dette ganske høyt? Og jeg har ofte inntrykk at beina vil mer, men jeg puser og peser som bare rakkern.

Jeg har ellers pollen/gress-allergi, og reagerer nok litt på støv også.

Men jeg skal høre med fastlegen om dette er noe jeg bør sjekke ut.

Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd å løpe/jogge en lengre distanse på flat asfalt, kun denne kuperte ruta der vi jogger etter å ha gått slalombakken på Drammen Skisenter i ganske greit tempo.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038557 06/12/2015 10:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Løping er ganske krevende, og tar litt tilvenning før man får pulsen og pusten på plass. Om man ikke løper jevnlig vil det føles tungt hver gang. Når du ligger på 90-95% av makspuls sier det seg selv at du vil slite litt med pusten.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038661 06/12/2015 19:52
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Etter å ha fått astmamedisin for anstrengelsesastma i sommer så kan jeg si det sånn at du har nok ikke dette hvis du klarer å holde greit følge med kompisen ICON_WINK Du klarer nesten ikke å løpe i det heletatt og det høres ut som du har svelget en hundefløyte.
Prøv å varm opp skuldre og bryst før du løper, rett deg opp og pust dypt. Kanksje du rett og slett ikke får inn nok luft.

Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038669 06/12/2015 20:15
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Med 95 kg på 170 cm har du en BMI på 32,9 (noe som er definert som helseskadelig flere steder).

Dette er vel i utgangspunktet ikke til hinder for et stort O2-opptak (god form), men når du løper vil du merke vekta i større grad enn om du sykler relativt flate løyper.

Mitt råd er å fortsette å trene på forskjellige måter som du gjør og i tillegg forsøke å gjøre noe med vekta gjennom et bedre kosthold/lavere matinntak på en sunn måte over tid. Jeg er helt sikker på at du vil oppleve stor framgang etterhvert, samtidig som det blir mer inspirerende å trene med en lettere kropp og lettere å leve med i hverdagen.

Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038699 06/12/2015 22:34
Jaro Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg tør nesten påstå at du vet at du har astma - om du har det.
Som andre her har forklart så får en ikke nok luft inn. Pipelyd fra luftveiene, tett i brystet, slim osv. er typiske symptom. Astmatikere sliter ofte også om nettene. Be legen din henvise til en PEF og/eller FEV test så får du fort svar på det du lurer på.
Selv er jeg heldig som har funnet medisiner som fungerer for meg. I forhold til syklingen så er det nesten litt avgjørende.

Re: Anstrengelsesutløst astma [Re: SykkelGlenn] #2038700 06/12/2015 22:39
Jaro Offline
Entusiast
Entusiast
Noen som kan kopiere denne artikkelen ut til oss som ikke abonnerer på VG+ ?

Moderator  support