|
|
Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser.
|
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser.
[Re: sykkeloyvind]
17/12/2015 23:05
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Utstyrsbegrensning er veien å gå, Hvis sykling, som i utgpkt, var en arbeiderklassesport, blir en arena hvor en ungdom ikke kan stille opp med en helt grei HT til 5 lapper som han/hun har mast seg til for å bruke som transportmiddel og foreldrene syntes egentlig var litt dyr så forsvinner bredden. Det sier seg selv. Blir de hekta så er en ny HT på høsttilbud til 10 15 lapper innafor siden foreldre med to medianinntekter har råd til det og vil ta seg råd. Det vil de ikke ta seg råd til hvis kravet er FS til 30000 pluss pluss masse vedlikehold, ekstra hjulsett til langesoner etc. Sett et reglement hvor bytte av hjul ved punktering heller ikke er lov, men at det byttes slange. Da kan såklart få all den hjelpen de trenger og still opp med frivillige i mekanisk sone til de som ikke har med mekanikerpappa.
Redigert av sanouka; 17/12/2015 23:09.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
18/12/2015 08:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Utstyrsbegrensning er veien å gå, Hvis sykling, som i utgpkt, var en arbeiderklassesport, blir en arena hvor en ungdom ikke kan stille opp med en helt grei HT til 5 lapper som han/hun har mast seg til for å bruke som transportmiddel og foreldrene syntes egentlig var litt dyr så forsvinner bredden. Det sier seg selv. Blir de hekta så er en ny HT på høsttilbud til 10 15 lapper innafor siden foreldre med to medianinntekter har råd til det og vil ta seg råd. Det vil de ikke ta seg råd til hvis kravet er FS til 30000 pluss pluss masse vedlikehold, ekstra hjulsett til langesoner etc. Sett et reglement hvor bytte av hjul ved punktering heller ikke er lov, men at det byttes slange. Da kan såklart få all den hjelpen de trenger og still opp med frivillige i mekanisk sone til de som ikke har med mekanikerpappa. Utropstegn.
|
|
|
18/12/2015 08:18
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror heller ikke utstyret har så mye å si for resultatet i mål, men det er kjipt å være den 13-åringen som alltid har billigst utstyr til tross for at du sykler minst like fort til dem med mye dyrere sykkel. Den påstanden din Øyvind faller vel på sin egen urimelighet og fjerner grunnlaget for mange av testene som gjøres. For min egen del ser jeg at dekkvalg gir opptill 15% tidsforskjell på Strava segment, forskjellen mellom en utslitt sykkel til 8' og en ny til 15', ~10% tidsforskjell på Strava segment. Dersom du stiller med en dårlig sykkel med feil dekk vil du være fullstendig sjanseløs i ritt, uansett om du er 16 eller 61, trent eller utrent Angrer som en hund på at jeg ikke har kjøpt meg bedre sykler tidligere og at jeg utelukkende har lullet meg inn i "tren mer" tanken. Jeg skulle ha trent mer på en bedre sykkel. som i andre sammenhenger så er godt verktøy halve jobben og det gjelder i sykling også.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
18/12/2015 08:32
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
. Blir de hekta så er en ny HT på høsttilbud til 10 15 lapper innafor siden foreldre med to medianinntekter har råd til det og vil ta seg råd. Det vil de ikke ta seg råd til hvis kravet er FS til 30000 pluss pluss masse vedlikehold, ekstra hjulsett til langesoner etc. Godt sagt. Da får man også muligheten til å la krapylet vise om det er noe de vil satse på. Har de virkelig lyst, og står på noen år, så ville jeg som foreldre gått i tenkeboksen for å se hvordan vi skulle gå frem videre, og da kanskje med investeringer på flere nivå. For våre barn har det gått relativt mye penger i idrett som ungene har vært superkeene på. Så har det dukket opp noe nytt som de "må være med på", eks skøyter, ballspill, innebandy, dans, karate...og selv om disse på papiret er rimelige sammenliknet med sykkel, så går det noen tusenlapper der også. Tenker flere kjenner seg igjen i det. Kan man stille med enkel sykkel til 3-5000, dvs den sykkelen barnet kanskje allerede har, så er det faktisk ikke så langt unna prisen på ungdomsfotball.
|
|
|
[Re: ScottRacing]
18/12/2015 08:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For min egen del ser jeg at dekkvalg gir opptill 15% tidsforskjell på Strava segment, forskjellen mellom en utslitt sykkel til 8' og en ny til 15', ~10% tidsforskjell på Strava segment.
Hva slags segmenter er dette da? Høres fryktelig mye ut med en tidsdifferanse på 10% på ny og gammel sykkel (er jo nesten 30 sek på litt over 4 min det.)? Dekk kan jeg jo forstå om man sammenligner ytterpunkter.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
18/12/2015 09:33
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ett problem med en del förslag i denna tråden är ju att ungdommar som har börjat sykla sti och köpt eller ärvt en fulldempad sykkel (eftersom alla ju vet att de är bäst på allt, framför allt på sti) inte får sykla ritt.
Utstyrsregler bör vara sådana att en person som håller på på egen hand med normlt utstyr ska kunna vara med på konkurranser utan en massa strul tycker iallafall jag.
|
|
|
18/12/2015 10:19
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Utstyrsbegrensning er veien å gå, Hvis sykling, som i utgpkt, var en arbeiderklassesport, blir en arena hvor en ungdom ikke kan stille opp med en helt grei HT til 5 lapper som han/hun har mast seg til for å bruke som transportmiddel og foreldrene syntes egentlig var litt dyr så forsvinner bredden. Det sier seg selv. Blir de hekta så er en ny HT på høsttilbud til 10 15 lapper innafor siden foreldre med to medianinntekter har råd til det og vil ta seg råd. Det vil de ikke ta seg råd til hvis kravet er FS til 30000 pluss pluss masse vedlikehold, ekstra hjulsett til langesoner etc. Sett et reglement hvor bytte av hjul ved punktering heller ikke er lov, men at det byttes slange. Da kan såklart få all den hjelpen de trenger og still opp med frivillige i mekanisk sone til de som ikke har med mekanikerpappa. Problemet er at utstyrsbegrensing ikke løser de utfordringer du skisserer. du får helt greit en brukt 26" på 8 kg med XX/XX1/X01/XTR til under 15k. Samtidig koster en 29" XT godt over 30k. en sykkel som vil være innenfor reglementet.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: ScottRacing]
18/12/2015 10:23
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
For min egen del ser jeg at dekkvalg gir opptill 15% tidsforskjell på Strava segment, forskjellen mellom en utslitt sykkel til 8' og en ny til 15', ~10% tidsforskjell på Strava segment. Dersom du stiller med en dårlig sykkel med feil dekk vil du være fullstendig sjanseløs i ritt, uansett om du er 16 eller 61, trent eller utrent
Angrer som en hund på at jeg ikke har kjøpt meg bedre sykler tidligere og at jeg utelukkende har lullet meg inn i "tren mer" tanken. Jeg skulle ha trent mer på en bedre sykkel.
som i andre sammenhenger så er godt verktøy halve jobben og det gjelder i sykling også.
enig at dekkvalg kan påvirke mye. ellers må vi ta for gitt at en sykkel er i god stand om den er brukt til 8k eller ny til 15k. Vi kan ikke blande dårlig vedlikehold inn i sammenligningen Tidsforskjellene på 2 kg i f.eks. M13-14 er tilnærmet lik 0, med normale rittløyper.
Redigert av GardS; 18/12/2015 10:35.
|
|
|
[Re: fredriks]
18/12/2015 11:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ett problem med en del förslag i denna tråden är ju att ungdommar som har börjat sykla sti och köpt eller ärvt en fulldempad sykkel (eftersom alla ju vet att de är bäst på allt, framför allt på sti) inte får sykla ritt.
Utstyrsregler bör vara sådana att en person som håller på på egen hand med normlt utstyr ska kunna vara med på konkurranser utan en massa strul tycker iallafall jag. Problemet generelt med mange av forslagene i denne tråden, etter min mening, er at de er med på å komplisere ting og gjøre det verre for de som ønsker å delta i ritt. Min egen erfaring er at for foreldre som ikke har noen spesiell interesse for sporten er bare det å sørge for at gir og bremser faktisk fungerer og er lovlige, og at dekk er tilpasset at man skal sykle i terrenget, komplekst nok. Å da innføre masse regler om utstyrtyper, langing, etc. gjør det bare verre og opplevelsen for ungene dårligere. Guttungen med en far som tok han med og spilte ballspill hver dag fra han var 3 år vil ha en stor fordel på banen fremfor den som ikke hadde det. Så ja, det vil være forskjell på de med foreldre som har interesse for sporten og de som ikke har det, men slik er det i de fleste idretter, og det mener jeg vi må kunne leve med.
|
|
|
18/12/2015 13:50
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Går det an å se til andre "idretter" da? I motorsport er det mange begrensninger for å holde kostnader nede. Det finnes grener hvor det kun er lov å bruke en bestemt bil (Clio Cup), det finnes grener hvor det ikke er lov til å modifisere bilen, det finnes grener hvor man må bruke biler som ikke lenger er i produksjon, og mye annet. Alt dette er selvfølgelig ikke veldig relevant for sykkelsporten, men kanskje får man noen idéer av å se hva andre gjør. Om f.eks XXL eller Gressvik føler seg i overkant ambisiøse kan de starte sin egen private serie/gren/cup. De bestemmer seg for én sykkel som skal brukes som selges til kostpris eller kanskje subsidiert til de som melder seg på. Og det er ikke noe i veien for at forbundet kan rekruttere til landslag fra en privat serie vel.
Ja, man skal være i overkant ambisiøs for å tro at det kan bli en suksess, men en av de større aktørene ser kanskje at det er mulig å lage sin egen serie som treffer de sykkelinteresserte bedre enn hva tilfellet er i dag? Om forbundet skal gjøre noe tilsvarende i egen regi kan de spesifisere en sykkel som alle interesserte kan få produsere. Når man stiller krav til at deltakere skal ha en bestemt sykkel må man kanskje vurdere å subsidiere litt, men det har uansett en markedsføringsverdi for den/de som leverer sykler. Det blir uansett pris en terskel å måtte investere i ny sykkel, så kanskje kan det tilbys lånesykler...?
Mye styr for å få til noe som ingen egentlig vil kanskje, men det finnes mange gode argumenter for "skoleuniform".
|
|
|
[Re: EgilS]
18/12/2015 13:53
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det där du skriver tycker jag låter rart. Tycker verkligen barnen, som jag antar har hållt på ett tag, att det är göy om de har syklar som väger några kg mer och är generellt sämre än de andras syklar att det är så göy att konkurrera och hålla på?
Det finns ju ändå en upplevd och reel skillnad i hur fort det går att sykla på olika syklar.
Jag tror iallafall inte jag hade tyckt att det varit spesiellt göy om jag hållit på med langrenn när jag var 14 år och opplevt att jag alltid glidit sämre än de andra för att de hade bättre vallade skidor än mig.
För att komma in i sporten så spelar inte utstyret någon stor roll men efter ett tag så tror jag helt klart att det är en fördel om det är någorlunda rättvist.
|
|
|
[Re: GardS]
18/12/2015 13:59
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
[/quote] enig at dekkvalg kan påvirke mye. ellers må vi ta for gitt at en sykkel er i god stand om den er brukt til 8k eller ny til 15k. Vi kan ikke blande dårlig vedlikehold inn i sammenligningen Tidsforskjellene på 2 kg i f.eks. M13-14 er tilnærmet lik 0, med normale rittløyper. [/quote]
dårlig vedlikehold er ikke tema her
største forskjellen jeg fikk i tid var opp til Hagatjern når jeg byttet ut en billig landeveissykkel med aluramme mot en "litt bedre" til ~35000
i terrenget er det stor forskjell på om man har en enkel dempegaffel med spiralfjær eller om man har en skikkelig luftgaffel. blir for dumt å si at man skal trene mer
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: knut77]
18/12/2015 14:11
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ja, man skal være i overkant ambisiøs for å tro at det kan bli en suksess, men en av de større aktørene ser kanskje at det er mulig å lage sin egen serie som treffer de sykkelinteresserte bedre enn hva tilfellet er i dag? Om forbundet skal gjøre noe tilsvarende i egen regi kan de spesifisere en sykkel som alle interesserte kan få produsere. Når man stiller krav til at deltakere skal ha en bestemt sykkel må man kanskje vurdere å subsidiere litt, men det har uansett en markedsføringsverdi for den/de som leverer sykler. Det blir uansett pris en terskel å måtte investere i ny sykkel, så kanskje kan det tilbys lånesykler...?
Mye styr for å få til noe som ingen egentlig vil kanskje, men det finnes mange gode argumenter for "skoleuniform".
Dette hadde vært helt naturlig for meg, som også holder på i motorsport. Selv i Go-Kart har man det slik i de minste klassene for å holde kostnadene nede, med relativt brukbar suksess. Plombert enhetsmotor, enhetsdekk, minimumsvekt. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det ville være lønnsomt for en av de store kjedene/produsentene å selge en subsidiert hardtail. Jeg syntes uansett det er helt rart når noen på en Specialized vinner Scott Cup f.eks....) Hadde vi hatt "Merida Cup" for 13-14 åringene, med egen hardtail til skikkelig hyggelig pris, så hadde det vært en trigger for meg og ungene. Da måtte vi ha god pris på reservedeler, kanskje leverandør til og med kunne tilby serviceavtaler, enhetsdekk osv. Sykkelspec kunne låses for tidsperioder, f.eks 5 år. Sponsor/leverandør ville få en fin inngang til å bygge merkekunnskap og lojalitet i en av de viktigste aldersgruppene. Utfordringen med slike løsninger i dette landet, er at så snart sjansen byr seg er det noen som skal tjene MASSE på det. Eksempelvis var det så mange i Corsa Cup på 90-tallet at man måtte ha egne kvalifiseringsløp for å bli med i hovedløpet, mens de siste forsøkene (Mini Cup, DS3 Cup m.fl) døde i barsel pga at bilene var for dyre (350.000 for noe du aldri ble kvitt, og som kunne bli skrot på første runde). I tillegg blir det jo gråsoner for juks, men en sykkel er relativt enkel, spesielt dersom den veies (stikkprøver eller alle på pallen) og måles mot leverandørens oppgitte vekt. Klart at superbremseklosser og stivere eiker kan gi en fordel, men da snakker vi ikke kvantesprang. Derfor måtte en slik "enhetssykkel" være mye billigere enn tilsvarende spec fra en konkurrent, men allikevel god nok til at den ga en positiv opplevelse av sporten, samt at den var billig å vedlikeholde. F.eks en lett alu-hardtail med 2x10 på SLX-nivå. Tja.
|
|
|
18/12/2015 21:31
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Utstyrsbegrensning er veien å gå, Hvis sykling, som i utgpkt, var en arbeiderklassesport, blir en arena hvor en ungdom ikke kan stille opp med en helt grei HT til 5 lapper som han/hun har mast seg til for å bruke som transportmiddel og foreldrene syntes egentlig var litt dyr så forsvinner bredden. Det sier seg selv. Blir de hekta så er en ny HT på høsttilbud til 10 15 lapper innafor siden foreldre med to medianinntekter har råd til det og vil ta seg råd. Det vil de ikke ta seg råd til hvis kravet er FS til 30000 pluss pluss masse vedlikehold, ekstra hjulsett til langesoner etc. Sett et reglement hvor bytte av hjul ved punktering heller ikke er lov, men at det byttes slange. Da kan såklart få all den hjelpen de trenger og still opp med frivillige i mekanisk sone til de som ikke har med mekanikerpappa. Problemet er at utstyrsbegrensing ikke løser de utfordringer du skisserer. du får helt greit en brukt 26" på 8 kg med XX/XX1/X01/XTR til under 15k. Samtidig koster en 29" XT godt over 30k. en sykkel som vil være innenfor reglementet. Les hva jeg skrev på denne tråden for noen sider siden, eller jeg skal være behjelpelig og klippe og lime. Det er HT og vektbegrensing på 10-11 kg som er nøkkelen pluss forbud mot å skifte hjul når man har punga samt et "støtteapparat" for de som ikke har mekanikerpappa. Her er hva jeg skrev tidligere. Den sto på side 1 så du er unnskyldt  "Kommer jo langt i prisgalloppen med å forby FS og karbonhjul. Er dere frempå så lager dere regler for ting som kanskje ikke er noe tema i dag, men fort kan bli det som wattmålere, elektronisk styrte dempere, el gir er vel allerede forbudt(?), men lar resten være opp til hver enkelt. Gjør dere dette og legger vektgrensa på 10 kg så kan alpinforeldre kjøpe nytt tip topp utstyr, men det er som nevnt over her også en fin mulighet til å slenge seg med med fullt ut konkurransedyktig utstyr for en rimeligere penge via bruktmarkedet/sesongsalg. Får mye fint for 10000 om dagen hvis man vil." sitat slutt Såre enkelt altså. Ingen FS min vekt 10-11 kg, ingen elektronikk og (foreløpig) ingen karbonhjul utover dette kan man stille opp med gullforgyldt XX1 på utstyrsfronten. For ytterligere å holde kost nede så får man ikke bytte hjul ved punktering som nevnt. Far/Directeur sportif kan hjelpe så mye han vil og de som ikke har en sånn får hjelp av frivillige som også vil funke som sosialt lim og døråpnere. PS: Samfunnet setter en masse begrensninger for hvem som får gjøre hva og i så måte er kanskje barn/ungdom de som møter mest begrensninger. Det er en grunn til at man nesten dør av å vente på at man blir 18.
Redigert av sanouka; 18/12/2015 21:50.
|
|
|
[Re: fredriks]
27/12/2015 11:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det där du skriver tycker jag låter rart. Tycker verkligen barnen, som jag antar har hållt på ett tag, att det är göy om de har syklar som väger några kg mer och är generellt sämre än de andras syklar att det är så göy att konkurrera och hålla på? Klart alle unger vil gjerne ha det beste utstyret, eller mer korrekt; det utstyret de liker best. Men det er ikke det samme som at de ikke synes det er gøy å sykle uten det beste utstyret, eller at utstyret betyr mest, eller at utstyret egentlig har noen stor betydning. Og det jeg sier er at jeg tror det er mange ting som har større betydning for valg av aktivitet enn (kvalitet på) utstyret. Og så er det naturligvis her som i alle andre saker store individuelle forskjeller mellom personer. Det finns ju ändå en upplevd och reel skillnad i hur fort det går att sykla på olika syklar.
Jag tror iallafall inte jag hade tyckt att det varit spesiellt göy om jag hållit på med langrenn när jag var 14 år och opplevt att jag alltid glidit sämre än de andra för att de hade bättre vallade skidor än mig.
För att komma in i sporten så spelar inte utstyret någon stor roll men efter ett tag så tror jag helt klart att det är en fördel om det är någorlunda rättvist. Jeg mener vel at i langrenn så er denne forskjellen langt mer synlig enn i sykkel. Fordi det er mindre forskjell på utstyret mellom enn toppmodell og en brukbar mellommodell, og fordi du ikke har aspektet med struktur og smøring. Har du en brukbar sykkel (type White/Diamant/Canyon til 15K) så har du en sykkel som du fint kan konkurrere i NC med etter min mening, og i noen løyper vil det nok knapt være noe handikap kontra en FS til 50K.
|
|
|
[Re: knutspeed]
27/12/2015 11:53
|
EgilS
More than words
|
More than words
Sammenligningen med motorsport over synes jeg blir lite relevant i denne diskusjonen.
Der jeg mener det er lite relevant i denne diskusjonen er at vi snakker om å gjøre inngangen til sporten mer lettvint. Å stille helt spesifikke krav til hvilken sykkel man skal kunne bruke vil etter min mening gjøre terskelen høyere, ikke lavere.
I motorsport kan jeg skjønne at det fungerer relativt bra på denne måten da de som vil prøve seg uansett enten må skaffe en bil, eller låne en, for å delta. Knapt noen har en bil stående til slikt bruk. Da kan man like gjerne skaffe/låne en som oppfyller kravene. Her snakker vi nå heller om å gjøre terskelen lavere for unger å delta med den sykkelen man allerede har (i familien). Da vil det komplisere mye om denne sykkelen ikke en gang er lovlig å bruke.
|
|
|
27/12/2015 12:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man må knuse egg for å lage omelett. Terskelen og ikke minst motivasjonen for å fikse til noe som funker innenfor et evt nytt regelverk vil være mye lavere for en som deg som er engasjert i sykkelsport enn slik det funker i dag for en "vanlig" familie. Man blir muligens litt irritert over at den gamle FSn som poden kan bruke ikke er innafor, men biter antakeligvis tenna sammen og skrur opp noe som er innafor.
Redigert av sanouka; 27/12/2015 12:34.
|
|
|
27/12/2015 20:57
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Man må knuse egg for å lage omelett. Terskelen og ikke minst motivasjonen for å fikse til noe som funker innenfor et evt nytt regelverk vil være mye lavere for en som deg som er engasjert i sykkelsport enn slik det funker i dag for en "vanlig" familie. Man blir muligens litt irritert over at den gamle FSn som poden kan bruke ikke er innafor, men biter antakeligvis tenna sammen og skrur opp noe som er innafor. Helt enig. Er dessuten veldig usikker på hvor mange som har en råtass-sykkel "stående" til poden, eller snubler over en 8kg eks-nerdesykkel på finn som passer. Tror det er mer realistisk at nevnte pode har en overvektig 26" ett-eller-annet, og at kanskje pappa ikke er sykkelnerd. Jeg og kona har flere nerde-spec sykler, men det er ikke overført noen av våre 3 barn, og kommer heller ikke til å bli det.
|
|
|
27/12/2015 22:52
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
I og med at Terrengsykkeling har tre minst tre fysiske faktorer ferdighet/teknikk, kondisjon/styrke og utstyr, vil rekruttering bli skadelidende ved å begrense en av dem.
Grensenytten ved å gå opp fra lett og sterkt utstyr til dyreste utstyrs gruppe, er utrolig liten og vil spille liten rolle på amatør nivå. Grense på 10 kg betyr at vi snakker om dyre sykler med optimalt utstyr allerede. En Rocky Mountain Vertex 29" HT med XT-nivå gruppe koster over 27000 kr og da har vi en sykkel som er god nok for de fleste og den veier over 10.5 kg. Man kan også kjøpe en Nakamura 5.27 til 11000 kr med samme vekt, eller 6.29 til 16000kr
10 kg grense er dermed ingen indikator for om sykkelen er for dyr eller kvalitet for øvrig..
Når det gjelder fulldempet sykkel, så kan det være til hjelp for folk som ikke er så gode teknisk. Man kan tenke seg en som vil prøve seg i terrengsykkel og som tidligere har trent langrenn. Den personen vill ha fordel av en stisykkel isteden for en lett hardtail. De som har talent eller har holdt på en stund kan profittere på en lettere sykkel med brattere styrevinkel fordi de kan kompensere med teknikken i tekniske partier.
Har syklet for moroskyld i mange år og vet at for konkurransepreget sykkel slår deg i fleisen hvis du ikke er god.
Skal man ha rekruttering må man ha sykler som er lette og morsomme å sykle på og det er ikke nødvendigvis HT sykler i teknisk terreng.
Hvis man vil absolutt begrense noe for å få ned kostnadene, kan man ha begrensing på antall sykler man kan konkurrere med.
|
|
|
28/12/2015 11:19
|
EgilS
More than words
|
More than words
Man må knuse egg for å lage omelett. Terskelen og ikke minst motivasjonen for å fikse til noe som funker innenfor et evt nytt regelverk vil være mye lavere for en som deg som er engasjert i sykkelsport enn slik det funker i dag for en "vanlig" familie. Man blir muligens litt irritert over at den gamle FSn som poden kan bruke ikke er innafor, men biter antakeligvis tenna sammen og skrur opp noe som er innafor. For min del vil jeg kunne få det til å fungere innenfor hvilket som helst regalverk da motivasjonen er der. For en familie som har mer enn nok med å finne mulighet og sette seg inn i ting slik de er i dag vil det være ødeleggende å gjøre sporten enda mer utilgjengelig med detaljregler for hva man har lov til og ikke. Når det er slik som i dag at ungene ikke engang har justerte gir og bremser som fungerer på terrengtreningene, hvordan skal man forvente at noen som har lyst til å prøve seg på første ritt skal "bite tenna sammen og skru opp noe"?
|
|
|
28/12/2015 12:50
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den der med å bite tenna sammen var myntet på sånne som deg (og meg) Min påstand er at for vanlige familier blir det mye lettere å handle når FS er ute av vurderingene......en stor produktgruppe med side opp og ned bare rundt svingpunter mm. Det sier seg selv at det blir enklere bare der legg til at en HT også er rent konstruksjonsmessig er lettere å forstå. De andre "hinderne" er alt det fordyrende som pluteslig ikke er aktuelt lengre.......er det egentlig noe igjen å argumentere mot?
|
|
|
29/12/2015 18:00
|
EgilS
More than words
|
More than words
En ting som man kan ta tak i i forbundet er enkelte dommeres opptreden på lokale ritt.
Jeg har mange ganger fått høre om unger/ungdom (eller foreldre) som på noen av de første rittene ungene deltar på har fått tilsnakk av dommer for at de stiller i feil drakt. Enten i en utgått klubbdrakt, eller i en annen drakt.
Nå har jeg ikke sjekket regelverket rundt dette, men det er vel etter min mening irrelevant hva det faktiske regelverket er da det er hva som sies til unger/foreldre som er det som teller.
Min mening er at opp til 16-årsalderen bør ikke drakt være et tema i lokale ritt. Disse fungerer i stor grad som en rekruteringsarena, og i denne aldersgruppen bør man få kunne stille i det man har. Ønsker man en lavere terskel bør man få fjernet det som for mange dessverre ender opp med å være en motivasjonsdreper.
Og så får det være opp til klubben å markedsføre draktbruken overfor unge.
|
|
|
25/03/2016 12:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
11/07/2016 10:31
|
jaba
Medlem
|
Medlem
Hei Noen som vet noe mer om dette? Har det blitt utarbeidet noen nye regler for neste år?
|
|
|
11/07/2016 11:38
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Som mange fikk med seg, var det registrering av sykler og utstyr i klassene 11-16 under NM i Svelvik. Syklene ble også veid. Blir interressant å se hva de bestemmer seg for.
|
|
|
11/07/2016 13:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Som mange fikk med seg, var det registrering av sykler og utstyr i klassene 11-16 under NM i Svelvik. Syklene ble også veid. Blir interressant å se hva de bestemmer seg for. Kult at de registrerte hva slags hjul materiale, ramme, vekt og girgruppe. Så bruker de det for å se hvor stort et evnt problem er.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
12/07/2016 16:25
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Grenutvalg terreng i Ncf samlet mye data om vekt, halvdemper/fulldemper, gir, hjul osv i aldersbestemte klasser i NM. vi vil analysere dette før vi vurderer om vi vil anbefale tiltak eller ikke.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
15/07/2016 20:57
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Synes det er døfødt med begrensninger på utstyr all den tid de fleste foreldre er opptatt av å ha det beste til enhver tid. Nordmenn er steike gærn i hodene dine og kun opptatt av en ting. Forfengelighet. Bare å se på jåletrådene her hvordan virkeligheten faktisk er. Side opp og side ned med ting man skryter av at man har kjøpt. 'Hva har du kjøpt i dag' tråden gjenspeiler problemet på en tydelig måte. Innlegg om at ditt og datt er best, jeg kan ikke leve uten rapha, fjørå osv. Nesten så man overgår enhver usikker fjortis jente.
"
|
|
|
|
|