Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Innskuddspensjon

Innskuddspensjon #2037410 01/12/2015 15:56
S
Supermann Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Hei! Somme mange av dere her inne så har jeg innskuddspensjon. Denne kan man flytte hvor man vil om man ønsker. Det jeg reagerer på er prisingen. Forvaltningshonoraret er typisk 1prosent for et fond hvor man har halvparten av midlene i kontanter. Det betyr 2prosent forvaltningshonorar for det som er i egenkapitalbevis/aksjer = spinnvilt. Har forsøkt å søke litt rundt. Hos hvilken pensjonstilbyder kan man få indeksfond og hva finnes? Har prøvd å søke litt, men føler ikke at jeg kommer så langt.

Ut på tur!

Re: Innskuddspensjon [Re: Supermann] #2037489 01/12/2015 21:46
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
De fleste pensjonsforvaltere har vel det. DnB Global Indeks er et alternativ. Det har vel en provisjon på 0,35 % årlig. Finnes mange andre også. Merk deg hvilken valuta fondet noteres i om du ikke ønsker valutaeksponering (f.eks. mot USD eller EUR).

Re: Innskuddspensjon [Re: Supermann] #2037537 02/12/2015 08:05
S
Supermann Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Jeg vet at blant annet KLP og DNB tilbyr indeksfond med laverer forvaltningshonorarer. For privat sparing ellers er dette noe jeg benytter, men for innskuddspensjonen finner jeg det vanskelig. Utfordringen er når man skal plassere innskuddspensjonen sin hos f.eks. DNB og Storebrand så dukker ikke disse alternativene opp(ihvertfall ikke så jeg ser dem) - og det er derfor jeg spør.

Siden man som privatperson har risikoen på innskuddspensjonen så er jeg noe mer interessert i få utbytte i framtiden til meg selv enn å glede dnb's aksjonærer.

Ut på tur!

Re: Innskuddspensjon [Re: Supermann] #2037965 03/12/2015 09:22
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Litt usikker på om du egentlig mener pensjonskapitalbevis (PKB) (som du får når du meldes ut av en innskudspensjonsordning - typisk når du slutter i et selskap)?
I Storebrand har du iallefall mulighet til å selge velge indeksfond for pensjonskapitalbevisene dine. Mener forvaltningshonoraret er på 0,3%. I tillegg kommer vel et administrasjonsgebyr. Se forklaring på investeringsvalgene for PKB'ene her (Storebrand) .

Dersom du mot formodning mener innskudspensjonordning, og det er du som administerer denne for din bedrift/enkeltmannsforetak så pleier investeringsvalgene å avhenge av hva slags pensjonsordning du har valgt. Om du velger de billigste så er det ikke gitt at du har like mye valgmuligheter.

Moderator  support