Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder?

Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? #2036595 28/11/2015 21:49
Joytoy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Er det noen som har tips til hvordan man forsvarer seg fra sykkelen mot hunder, eventuelt andre dyr, som kommer løpende etter deg for å angripe?

Jeg har hatt flere tilfeller hvor jeg har møtt på hunder som ikke er særlig begeistret for syklister. I hovedsak i utlandet hvor løse hunder er mer vanlig.
Men det skjer også her hjemme hvor man iblant sykler gjennom gårder hvor hunder går løst. Har som oftest sluppet unna, men har også opplevd å bli bitt i leggen.

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2036603 28/11/2015 22:35
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Før i tida ville svaret ha vært en velo-dog, men det har vi (heldigvis) slutta med. Et kompressorhorn ville kanskje gjøre nytten, men det er mye drass, da.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2036615 28/11/2015 23:51
Dan Offline
More than words
More than words
Trikset, som det kostet meg noen sting å lære meg, er at man skal stoppe og så skal man ikke utfordre hunden ved å prøve å stirre den i senk. Når man stopper så stopper hunden og lurer på hva som skjer. Men hvis man ser den i øynene så klikker den.

Min siste skumle hundopplevelse var på Sicilia i vår. En svær svart sak kom løpende ut fra en sidevei og hørtes fullstendig gal ut. Jeg stoppet og hunden stoppet tjue meter bak meg. Så startet jeg igjen og rullet to meter mens hunden løp fire meter. Jeg stoppet og hunden stoppet. Repeat. Et enkelt overslag fikk meg til å innse at jeg ikke skulle rekke å akselere raskt nok til å komme unna og at hvert forsøk ville korte ned avstanden mellom oss. Så jeg endte med hunden ubehagelig nærme og sto og skreik til den samtidig som eieren bannet og ropte fra huset sitt for å få bikkja hjem.

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2036622 29/11/2015 07:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg stopper alltid og se an hunden. Med sykkel mellom meg og hund. Jeg er dritredd hunder etter bitt som gutt.

Logrer hunden, er den mest sannsynlig glad og nysgjerrig, og da snakker jeg pent til den og spør om den vil hilse til en viss grad, avhengig av humd.

Å sparke, slå eller oppføre seg truende er bare destruktivt, og ikke vare for deg, men alle andre den hunden møter på sykkel senere i livet. Møtt mange hunder som er blitt ødelagt av hissige syklister som truer/bruker vold når de føler seg truet (ofte helt uten grunn).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2036625 29/11/2015 07:26
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Har klart å bli kvitt et par som har løpt etter ved enkelt å sprute vann etter dem fra flaska. Selv om de er lengre bak enn at de blir truffet har det vært nok til å forvirre dem litt, og at de har stoppet for å se på flekkene av vann på asfalt.

Men disse har trolig ikke vært de mest hissige, bare noen som har løpt etter for moros skyld..

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2036637 29/11/2015 09:32
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Å sprute vann er både effektivt og harmløst.

En hundeeier går neppe bananas fordi du har sprutet vann på bikkja, mens de færreste viser forståelse for sparking (samma hvor rabiat du synes bikkja er).

På mere øde steder kan pepperspray være et alternativ, men her risikerer man reaksjoner både fra hundeeier og myndighetene...

Det er få hunder som i utgangspunktet ønsker å bite, men misforståelser mellom hund og menneske resulterer ofte i fryktbasert biting (det som begynte som lek eller forsøk på å dominere ble plutselig "farlig" i hundens øyne).
Så lenge man er rolig og fremstår som den dominante (ikke lar seg skremme og har et tydelig kroppsspråk) skal det mye til for at hunden biter.
Går man av sykkelen kan man med fordel plassere den mot hunden, da blir man "større" i hundens øyne og har samtidig er godt vern ved utfall eller forsøk på biting.

Thomas
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2036663 29/11/2015 11:00
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hunder i Norge - der bare sykler jeg videre og snakker med hyggelig tone og sier hei og er ikke redd.

Utlandet - livredd!!!!!!!!!
Siste løsbikkje møtt på Kreta i mai-2014. Jeg sykler rolig oppover en passe bratt bakke, skal bare 800 meter til så får jeg akkurat rundet x antall mil på denne turen før jeg stikker hjem. 100 meter etterpå tusler det en bikkje ut i veien og kikker på meg. Et par hundre meters avstand fra meg.... JEG SNUR!

Bakgrunn - 4 dager tidligere:
Sykler oppover, ikke så veldig bratt,(hvorfor i helvete må det alltid være OPPOVER?!?!) i rolig tempo.
Plutselig et helvtes knelder og bjeffing og to bikkjer - JA TO!!! legger på sprang etter meg og bjeffer som faen. Jeg sprinter det jeg er mann om. Den ene gir seg ganske raskt, men ikke det siste sta hundejævelen! Neida, det kommer opp på siden av meg. Det kjøttetende jævla beistet (ikke så fysisk stor egentlig). Jeg skriker og bikkja bjeffer. Den skjønner jeg faen ikke norsk eller engelsk denne greske bikkja!! Når det så begynner å følge bevegelsen beinet mitt gjør med hodet sitt så tenker jeg at nå er det faen like før denne bikkja biter.
Klikker ut og gir meg klar til å sparke. Ja den var nærme nok til å klare å treffe midt i knollen på den kjøttglade drittbikkja!
Puh... plutselig roper eier på han oppe i lia og bikkja gir seg. Jeg har makspuls fortsatt når jeg kommer tilbake fra turen et par timer etterpå.
Var liksom ikke langs hovedveien og blant masse folk heller dette, neida, langt innpå en liten vei med knapt beboelse, så for meg å blø i hjel der og da.

Råd?
Ja, jeg søkte råd hos to lokale greske sykliser
Råd 1) Sykle som faen og lat som du ikke ser bikkja.
Råd 2) Stopp og gå av sykkelen.

Jeg ble ikke klok.
Følge råd 2? I norge joa. I utlandet? Ikke faen om jeg tørr.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2036704 29/11/2015 14:53
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Det er nok antageligvis individuelt fra bikkje til bikkje, men ikke faen om jeg klarer å avvende bikkja mi med å klikke fullstendig når jeg setter meg på sykkelen på tunet. Jeg tror jeg har isolert det ned til at det er den tikkelyden fra bakhjulet som trigger ett eller annet urinnstinkt i bikkja. Bikkja mi (dachs) er åtte år, og like jævlig bajas den dag i dag når jeg begynner å sykle.

Det tar minst 30 sek før han roer seg, og etter det er alt greit.

Har bare møtt "løsbikkjer" i Norge, og det jeg gjør er å stoppe opp, og ignorere bikkja fullstendig ved å ha ryggen vendt mot dyret. Jeg går vanligvis ikke av sykkelen, men det hender jeg gjør det dersom hunden er helt rabiat.

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2036722 29/11/2015 15:38
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tåregass på spray? Forutsatt at det er lov i landet man befinner seg i.

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2036736 29/11/2015 16:47
R
retsirk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Prøv så godt du kan å ignorere bikkja, ikke se på den, eller snakk til den. Lat som den er luft og sykle rolig videre. Det hender jeg har med bikkja mi på sykkeltur, da har den alltid 20 meter med line bak seg så jeg uansett hva klarer å dra den inn. Pleier å holde i lina når jeg passerer gående. Møter jeg syklende bryr han seg stort sett ikke, men fortsetter etter meg, en halvmeter bak. Hvis en hundeeier har en hund løs som ikke kan oppføre seg, eller eier ikke klarer å få inn på kommando er det eierens problem uansett om hunden bare vil leke eller hilse. Den kan være så snill og ufarlig som bare det, det hjelper ikke hvis man har hundeangst vil jeg tro. Om det kommer en løk av en hund som ikke gir seg hadde jeg gitt den et par doser vann.

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2036768 29/11/2015 17:38
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg snakker til hunden i en streng tone som om jeg er dens selfølgelige eier. Gjør som regel susen

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2036942 30/11/2015 09:11
P
powtangclan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Hva med å sette seg ned, prate rolig til bikkja og evt kose med den?

Det gjør jeg i 99% av tilfellene jeg møter bikkjer.

Skal sies at jeg er godt over gjennomsnittet glad i hunder.

Peter
Stolt eier av Traktor Bike Park.

No brothers in the powder!!
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: powtangclan] #2037017 30/11/2015 11:39
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: powtangclan

Komme og kose da! Kosekosekose!

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Dan] #2037049 30/11/2015 13:04
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: Dan

Møtte en sånn en på lørdag. Har veldig sjeldent problemer med hunder og de plager meg ikke, men når den står sånn forran deg på stien og bjeffer blir det jo litt intenst. Jeg stoppet rolig opp og lot den stå der å tøffe seg. Eieren som kom løpende og fikk den til å slutte å bjeffe og flekke tenner, beklaget seg spurte meg om det gikk bra. Forklaringen på hundens oppførsel kom deretter: "den liker ikke syklister". Unnlot å spørre om hvorfor hunden ble sluppet løs i ett turområde når man tydligvis ikke har kontroll over den, men bet meg i det og syklet videre.

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2037055 30/11/2015 13:25
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
stygt mot bikkja, men ha en liten pose pepper av type du få på mækkærn så fremst du sykler foran bikkja så kan du åpne den og blåse det ut bakover, da hunder ikke er spess glad i pepper i snøftemanget, dog er dette vel "skadelig" for hunden, men heller litt sår snute på ei rabiat rabies befengt rotte, enn rabies i leggen...

om det virker veit jeg ikke, men verdt ett forsøk ICON_TONGUE husker bare fra min barndom i oppdrett og hundeutstillings verden att bikkjene ikke likte pepper spess godt og att vi jævel unga likte å tøyse med disse hunde eierne ved å lage pepper "porter" inn i utstillings ringen ICON_LAUGH ICON_LAUGH les: 22 år siden nå ICON_LAUGH ICON_LAUGH

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: BRD] #2037058 30/11/2015 13:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: BRD
Forklaringen på hundens oppførsel kom deretter: "den liker ikke syklister".
Det er flere sånne, og de liker ofte ikke syklister fordi noen av redsel, uvitenhet eller jævelskap har skremt fletta av hundene i tidlig alder. Det er i hvert fall det jeg får som svar når jeg stopper og snakker med hundeeiere som har hunder som reagerer på meg på sykkel. Synes det er alles ansvar å unngå å skremme hunder på tur hvis det lar seg unngå. (type, ikke slå eller sparke etter dem, sneie fort forbi etc.)

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: baronKanon] #2037060 30/11/2015 13:37
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: baronKanon
Det er flere sånne, og de liker ofte ikke syklister fordi noen av redsel, uvitenhet eller jævelskap har skremt fletta av hundene i tidlig alder. Det er i hvert fall det jeg får som svar når jeg stopper og snakker med hundeeiere som har hunder som reagerer på meg på sykkel. Synes det er alles ansvar å unngå å skremme hunder på tur hvis det lar seg unngå. (type, ikke slå eller sparke etter dem, sneie fort forbi etc.)

Jeg hadde aldri turt å slippe løs en sånn bikkje hvis jeg var eieren........

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: BRD] #2037063 30/11/2015 13:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Jeg hadde aldri turt å slippe løs en sånn bikkje hvis jeg var eieren........
Det er en annen sak.

Oftest har jeg møtt på ikkesykkelvennlige hunder i bånd, da jeg ofte bremser ned og ser an hunder når jeg møter noen på stien (fortsatt sitter redselen litt i bunn), så det er sagt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2037216 30/11/2015 23:50
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg kom oppover langs akerselva i fjor sommer og der var det ei lita bikkje som gikk laus og la på sprang. Jeg roa ned litt, men med Hope2pro-nav, så bråker bosset bittelitt, så bikkja ble helt rabiat, så jeg tok av og den hoppa etter bakhjulet og prøvde så godt den kunne å bite. Teite dyr.

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2037397 01/12/2015 14:58
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Teite rabiate småhunder løper ette rmeg når jeg sykler oppover, uten klikkelyd, så det er nok ikke bare frihjul som gjør det.

Jeg ser en klar sammenheng mellom oppførselen til hunder og sinte bilførere. Begge klikker når de ser syklister, og begge liker å henge ut av vinduet på bilen.

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: retsirk] #2037524 02/12/2015 07:34
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: retsirk
Prøv så godt du kan å ignorere bikkja, ikke se på den, eller snakk til den. Lat som den er luft og sykle rolig videre.

Dette er det beste tipset.
Dersom det ikke funker, så stans. Det avbryter du hundens jaktinstinkt.
Å sykle som faen er en trigger av jaktinstinktet, så med mindre du er helt sikker på at du greier å sykle fra den vil jeg ikke anbefale det.

De fleste bikkjer er territorielle og vil beskytte sitt/eller flokkens territorium mot inntrengere. Dette er typisk for bikkja som løper langs gjerdet mens den bjeffer og er helt bananas. Den vet at gjerdet er en grense, samtidig som den vet at gjerdet er en beskyttelse.
Dersom du treffer bikkje på tur som bjeffer, så er den mest sannsynlig nervøs og bjeffer for å advare deg mot å komme nærmere. Unngå blikkontakt og sykle videre.

OG: Tenk: Jeg er ikke for. Jeg er ikke for. Jeg er ikke for. :-)
pizza

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Dan] #2038164 03/12/2015 21:49
P
powtangclan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Dan

Hehe... Dette er jo en invitasjon til kos.
Kan jo nevnes at jeg har ei lang liste over hvor jeg har blitt bitt/merket av bikkjer fordi jeg enten har gått imellom slåsskamper eller lekt/tøyset med de firbeinte. Men slutter jo ikke av den grunn ( og nei, dette er IKKE et spark mot de som har blitt bitt tidligere og er skeptiske til hunder. Har ei søster som er livredd hunder pga skambiting, så jeg har stor forståelse for de som er redde for de firbeinte. Er bare ikke helt der selv!!)

Dessverre er det noen som slipper bikkjene løse, selv om de har angrepet andre firbeinte og/eller tobeinte. Disse burde få en smekk!!

Peter
Stolt eier av Traktor Bike Park.

No brothers in the powder!!
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: Joytoy] #2038350 04/12/2015 14:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Joytoy
Er det noen som har tips til hvordan man forsvarer seg fra sykkelen mot hunder,

Jeg har ved en anledning stoppet, løftet sykkelen over hodet og vært klar til å kline tennene på storklinga så lang inn i kroppen på den som bare mulig dersom den hadde angrepet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: GeirK] #2038362 04/12/2015 14:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: GeirK

Jeg har ved en anledning stoppet, løftet sykkelen over hodet og vært klar til å kline tennene på storklinga så lang inn i kroppen på den som bare mulig dersom den hadde angrepet.
Er det rart mange hunder er redde for (og dermed truende overfor) syklister?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: GeirK] #2038365 04/12/2015 15:15
perbl Offline
More than words
More than words

Håper dette ikke er en strategi du har overfor hunder generelt. I såfall ca det dummeste du kan gjøre for å unngå å stresse en fremmed hund (gjøre seg stor og dominant).

Ja, ansvaret for at hunden er der i utgangspunktet er eierens, og dette kan med rette ofte kritiseres, men samtidig er det å møte på hunder såpass vanlig at de fleste kan ha godt av å vite litt om hunders måter å oppfatte mennesker på.

Det er også mange typer hunder som går i gærningmodus over roterende hjul, men er snille som lam når en stopper. Så rådene lengre opp om å stoppe kan være en grei strategi for å ivareta egen sikkerhet, selv om det kan sies at eier har ansvar for å hilde slike hunder unna konfliktsituasjoner.

Per B.
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: baronKanon] #2038370 04/12/2015 15:26
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!

Rart nei. Men er det rart mange mennesker er redd rabiate bikkjer som løper etter syklister og bjeffer som gale og gir inntrykk av at de skal angripe når som helst?

Nei.
Skal man unnlate å gjøre det man føler der og da er riktig for å forsvare seg?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: baronKanon] #2038778 07/12/2015 09:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du mener at mange hunder er REDDE for syklister? Hvorfor løper de etter meg hvis de er redde?

Når du har svart på det, ønsker jeg at du forklarer hvordan du konkluderer med at mange hunder er redde for syklister fordi jeg har gjort dette én gang

- Robert Green Ingersoll
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: perbl] #2038783 07/12/2015 09:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl
[quote=Joytoy]Er det noen som har tips til hvordan man forsvarer seg fra sykkelen mot hunder,

Håper dette ikke er en strategi du har overfor hunder generelt. I såfall ca det dummeste du kan gjøre for å unngå å stresse en fremmed hund (gjøre seg stor og dominant).

Dette er den eneste løsningen jeg ser når jeg som er redd for hunder møter en hund som står foran meg på stien og knurrer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: GeirK] #2038790 07/12/2015 10:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du mener at mange hunder er REDDE for syklister? Hvorfor løper de etter meg hvis de er redde?

Når du har svart på det, ønsker jeg at du forklarer hvordan du konkluderer med at mange hunder er redde for syklister fordi jeg har gjort dette én gang
Hunder er redde for syklister, ergo de angriper. det ligger i deres natur. Ikke alltid angriper de, men noen med redsel for hunder feiltolker det og "forsvarer" seg på en måte som hunden føler truende. Trusselen forbindes med sykkelen. Mange hundeeiere jeg har snakket med forteller at sparking og slag fra syklister når en nysgjerrig hund vil hilse på har gjort hundene redde for syklister.

At du nesten har gjort noe sånt en gang handler mer om tankegang hos deg og flere andre. På mange måter irrasjonell. Noen ganger kan en god løsning være å rasjonalisere.

Dette er den eneste løsningen jeg ser når jeg som er redd for hunder møter en hund som står foran meg på stien og knurrer.
Det kan faktisk gjøres noe med (hilsen (fortsatt) redd hunder, men med med opparbeidede kunnskaper som overvinner verste den frykten.)

Jeg er fortsatt ganske skeptisk til løse hunder, men jeg har lært meg til å stoppe og avvente situasjonen og spotte en eier, evt. bare stå helt i ro til hunden finner på noe annet. Har hittil aldri blitt angrepet av hunder, men de har bjeffet og markert seg. Bjeffingen kommer ofte akkompagnert av logring, og det er ganske befriende. Hunder som er glade logrer, katter som er på jaktern/angripern logrer. Er det rart hunder og katter sjelden kommer overens? Det handler ofte om å forstå hverandre.

GeirK: jeg utfordrer deg til å jobbe med hunderedselen din, for det høres rett og slett ikke veldig behagelig ut. (jeg ble bitt da jeg var 7, måtte gå til skolen daglig i flere år, ofte alene i område med mye løshunder - ofte var jeg redd daglig. Nå går det lang tid mellom hver gang jeg lar det gå utover meg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kreativt selvforsvar mot sykkelhatende løshunder? [Re: baronKanon] #2038804 07/12/2015 10:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis mange hundeiere opplever spark og slag fra syklister fordi hundene deres "hilser på" syklister, så må disse mange hundeierne begynne å følge hundeloven.

Det å bli kvitt hunderedselen tror jeg er en større investering i tidsbruk til at jeg ønsker å prioritere det. Antallet hunder som springer etter meg om vinteren, har gått ned veldig i de neste årene. De fleste av dem er heller ikke større enn at jeg hadde klart å uskadeliggjort dem om jeg hadde måttet.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support