Hei,
Kom over denne artikkelen som tar for seg watt-tallene du må være i stand til å levere om om du skal være en aktuell vinnerkandidat i borsteinsklassikerne, linken finner du nederst i denne posten.
Wattguruen Hunter Allen sier følgende:
"Peak values come first. You’ve got to make sure the rider is in the region of 700 watts for one minute, otherwise he won’t be a contender."
“After that comes repeatability. Once I’ve seen 700 watts for a minute, I’d look at working on doing 15 times one minute at 650 watts, with a one minute rest, as a key session, maybe even cutting the rest as training progresses. Shortly after beginning one-minute power work, we would start the long rides and VO2 max sessions, but one-minute power output is still very important.”
Dette er er helt hysteriske tall! Ble tatt på senga av hvor høy watt du må være i stand til å tråkke om og om igjen for å i det hele tatt klare å henge med teten over brosteinspartiene og de eksplosive korte bakkene i flandern. Er du ikke i stand til å lire av deg watt i størrelsesordenen 650-700 over et minutt gjentatte ganger, så er du liksom ikke en del av mixen. "hjelper ikke" å tråkke 450 watt i snitt opp Ventoux om du ikke har en helt insane 1 minute power output.
Videre er det mye snacks i denne artikkelen om klassikerspesifikk trening og tallforutsetninger for å prestere godt de. Senere i dag skal jeg i alle fall se om jeg klarer å tråkke 450 watt i 1 minutt! Flandern here i come..
http://www.cyclingweekly.co.uk/cycling-weekly/pave-power-119743