|
Oppsagt, hva med pappapermen?
|
Oppsagt, hva med pappapermen?
26/11/2015 09:23
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jobber i et oljeservicefirma, og har fått beskjed om at jeg er oppsagt fra 31.12 Jeg har 3 mnd oppsigelsestid etter det, uten arbeidsplikt. Fruen er nå hjemme i mammaperm, og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta min pappaperm når hun skal ut i arbeid igjen, i midten av februar. Er det noen som har noe tanker om hva som er best strategi nå fremover? Kan jeg be min arbeidsgiver om å forskyve oppsigelsestiden slik at jeg fortsatt tar papparm som tenkt?
|
|
|
Re: Oppsagt, hva med pappapermen?
[Re: karlsons]
26/11/2015 09:43
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg har ikke gravd mye i dette men jeg mener at du kan ta pappapermen som planlagt bare at utbetalingene vil komme fra NAV i stedet for din arbeidsgiver.
|
|
|
26/11/2015 09:59
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Kjipt!
Sjekk ut NAV Foreldrepenger på facebook. De svarer kjapt og adekvat (kanskje du burde sløyfe dette med å "be arbeidsgiver forskyve oppsigelsestiden" og slikt når du formulerer spørsmålet).
|
|
|
26/11/2015 10:28
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du får penger, bare fra nav i stedet for arbeidsgiver. Alle som kan dokumentere inntekt får penger.
|
|
|
26/11/2015 10:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva med å ta pappaperm fra den dagen oppsigelsestiden utløper, så får du forlenget friperioden.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/11/2015 10:42
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Folketrygdloven § 14-6 sier at du har rett til foreldrepenger hvis du har vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før ditt uttak av foreldrepenger tar til. Dette kriteriet fyller du, så det er ingen tvil om at du har rett til foreldrepenger. Det som er litt mer vrient er hvordan det blir med oppsigelsestiden din da du skal avvikle pappaperm midt inni denne perioden. Du har jo 10 uker (minst) med foreldrepenger i oppsigelsesperioden. Vil din arbeidsgiver gå med på en utsettelse av oppsigelsesperioden? Sånt må du nesten ta med arbeidsgiveren din.
|
|
|
[Re: GeirK]
26/11/2015 10:45
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Hva med å ta pappaperm fra den dagen oppsigelsestiden utløper, så får du forlenget friperioden. Det var jo et bra forslag. Du kan jo være hjemme med barn i oppsigelsesperioden siden du ikke har arbeidsplikt. Og heller ta pappaperm med foreldrepenger når oppsigelsesperioden er ferdig. (Men da må du muligens søke om utsettelse av fedrekvote).
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
26/11/2015 10:59
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hva med å ta pappaperm fra den dagen oppsigelsestiden utløper, så får du forlenget friperioden. Det var jo et bra forslag. Du kan jo være hjemme med barn i oppsigelsesperioden siden du ikke har arbeidsplikt. Og heller ta pappaperm med foreldrepenger når oppsigelsesperioden er ferdig. (Men da må du muligens søke om utsettelse av fedrekvote). Du MÅ søke. Dette MÅ du gjøre før pappapermen din skulle starte, dvs FØR mamma er ferdig med sin tid. Hvis ikke løper din permisjon ubetalt fra mamma starter i jobb igjen. Dette er en idiotisk feil hos NAV, men det er nå bare sånn.
- Stefan
|
|
|
[Re: GeirK]
26/11/2015 11:00
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hva med å ta pappaperm fra den dagen oppsigelsestiden utløper, så får du forlenget friperioden. Det har jeg vurdert (og vurderer fortsatt) Vanskelig å spå fremtiden, men jeg tenker på hva som skjer dersom jeg finner en ny jobb før oppsigelsestiden er ferdig, og de ber meg begynne f.eks i mars. Litt dumt å ta pappaperm etter to uker i ny jobb. Tenker bare at sansynligheten for at jeg har funnet meg en ny jobb vel er større jo lenger ut i 2016 vi kommer..
|
|
|
26/11/2015 12:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva med å ta pappaperm fra den dagen oppsigelsestiden utløper, så får du forlenget friperioden. Det har jeg vurdert (og vurderer fortsatt) Vanskelig å spå fremtiden, men jeg tenker på hva som skjer dersom jeg finner en ny jobb før oppsigelsestiden er ferdig, og de ber meg begynne f.eks i mars. Litt dumt å ta pappaperm etter to uker i ny jobb. Tenker bare at sansynligheten for at jeg har funnet meg en ny jobb vel er større jo lenger ut i 2016 vi kommer.. Den avveiningen hadde jeg også i tankene da jeg skrev forslaget, og det er selvsagt en avveining som bare du kan ta. Husk imidlertlid at jo mer tid du kan bruke på jobbsøkinga, jo større sjanse har du for å lykkes..
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/11/2015 14:04
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Det går jo ut på det samme - du sier i intervjuet når du kan begynne, og det er når pappapermen din er over. Om pappapermen din er permisjon fra NAV eller fritatt fra arbeidsplikt blir jo likegyldig for ny arbeidsgiver? Husk at pappapermen fra NAV er gyldig i tre år.
|
|
|
26/11/2015 17:11
|
Kilometerslukern
Medlem
|
Medlem
Det man får utbetalt fra NAV er begrenset opp til 6G, og man får i tillegg ikke feriepenger. Mange arbeidsgivere dekker denne differansen, noe som gjør at det (ofte) er å foretrekke å være ansatt mens man tar permisjonen, spesielt dersom man tjerner over 6G. Så hvis det er et alternativ å sette oppsigelsestiden på "hold" mens du tar perm vil det kunne lønne seg rent økonomisk.
Jeg mener det er noen regler rundt oppsigelsestid og permisjon som regulerer at oppsigelsestiden ikke løper under permisjon, men jeg tror kanskje ikke de vil gjelde når permisjonen ikke har startet eller er avtalt. Men det kan være verdt å sjekke.
|
|
|
[Re: Kilometerslukern]
26/11/2015 17:24
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det man får utbetalt fra NAV er begrenset opp til 6G, og man får i tillegg ikke feriepenger. Mange arbeidsgivere dekker denne differansen, noe som gjør at det (ofte) er å foretrekke å være ansatt mens man tar permisjonen, spesielt dersom man tjerner over 6G. Så hvis det er et alternativ å sette oppsigelsestiden på "hold" mens du tar perm vil det kunne lønne seg rent økonomisk.
Jeg mener det er noen regler rundt oppsigelsestid og permisjon som regulerer at oppsigelsestiden ikke løper under permisjon, men jeg tror kanskje ikke de vil gjelde når permisjonen ikke har startet eller er avtalt. Men det kan være verdt å sjekke. Jeg vil anta man kan gå ut i pappaperm dagen før man er oppsagt, da er man fortsatt ansatt.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
26/11/2015 17:50
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Jeg mener det er noen regler rundt oppsigelsestid og permisjon som regulerer at oppsigelsestiden ikke løper under permisjon, men jeg tror kanskje ikke de vil gjelde når permisjonen ikke har startet eller er avtalt. Men det kan være verdt å sjekke. Jeg vil anta man kan gå ut i pappaperm dagen før man er oppsagt, da er man fortsatt ansatt. Det står ikke noe klart om dette noe sted. Man har krav på permisjon, også med relativt kort frist. Spørsmålet er om dette også gjelder all den tid man allerde har fått varsel om oppsigelse? Dersom man har dette, er det jo klart å foretrekke å ta ut permisjon Før oppsigelse inntreffer gitt at man tjener over 6G. Det er vel heller inoen ting i veien for å avbryte en permisjon dersom man skulle få jobb et annet sted? T.
|
|
|
26/11/2015 17:59
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Så lenge det ikke står klart, så er man nok mest trolig å anse som en ansatt og da har man de rettighetene man skal ha.
Vet om flere som har mistet jobben, som har endt opp med å bli sykemeldt (sikkert spekulativt) to-tre dager før de faktisk har siste arbeidsdag. Da plikter arbeidsgiver å håndtere dette som for en hvilken som helst annen ansatt.
Derfor antar jeg at man kan varsle permisjon utgang til egen arbeidsgiver - selv i oppsigelsestid, og få de rettighetene man har krav på. Populær? sikkert ikke, men hvem bryr seg når man uansett har mistet jobben - kind off.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
26/11/2015 19:46
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg vil anta man kan gå ut i pappaperm dagen før man er oppsagt, da er man fortsatt ansatt. Ja, den ene dagen. Etter det er man ikke ansatt.
|
|
|
26/11/2015 19:49
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Vet om flere som har mistet jobben, som har endt opp med å bli sykemeldt (sikkert spekulativt) to-tre dager før de faktisk har siste arbeidsdag. Da plikter arbeidsgiver å håndtere dette som for en hvilken som helst annen ansatt. Ikke ifølge NAV: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-18-sykepenger-fra-arbeidsgiveren"Oppsigelse Arbeidsforholdet anses opphørt ved oppsigelsestidens utløp. Dersom arbeidstakeren blir sykmeldt i oppsigelsestiden, plikter arbeidsgiveren å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden fram til arbeidsforholdets opphør."
|
|
|
[Re: anonym22]
26/11/2015 19:55
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Sorry, ser jeg skrev feil, skulle være to-tre uker. De hevder i det minste de har fått penger som under normal sykemelding. Jeg har ikke førstehåndskunnskap, så dette er kun gjengitt fra hva disse har sagt til meg.
|
|
|
|
|