Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sonos spørsmål.

Sonos spørsmål. #2035466 25/11/2015 09:06
J_A_H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sonos har vært på radaren lenge. Har sett og lest en god del om det, men det er fortsatt noen småting jeg lurer på.

Mulig dette er opplyst, men at det har 'glippi' for min del.

Hun jeg bor med er fast bestemt på at vi må ha en Cd spiller.. ( don't ask..) hvis jeg da kobler en Cd spiller sammen med en Sonos Amp, så fungerer dette selvfølgelig som et stereo anlegg, MEN: vil det være mulig å lytte til Cd'en fra en annen Sonos Enhet? altså stream Cd innholdet til flere soner.

Soundbar: Etter hva jeg skjønner, så er det en måte å sende IR signaler fra tv fjernkontoll til siundbar? Man muter lyden i TV'en og sender denne kun gjennom soundbar. korrekt? eller har man muligheten til velge hvor man vil ha lyden fra. soundbar, eller tv.

Ok, tilbake til Cd teamet: Vi er ikke tilkoblet noen strømmetjeneste enda. ( Det kvalifiserer vel nesten til pokal i dagens samfunn..) Dette vurderes seriøst etter press fra den yngre garde.. Vi er to voksne og to barn. alle skal få, og jeg orker ikke noe mikkel makkel, og noe som trenger en dag med oppsett. Spørsmålet er da: Apple music, eller spotify? regner med at det er erfaringer med dette nå som AM har vært på markedet en liten stund.

Redigert av J_A_H; 25/11/2015 09:07.

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: Sonos spørsmål. [Re: J_A_H] #2035478 25/11/2015 09:28
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: J_A_H
Spørsmålet er da: Apple music, eller spotify?

Tidal.

Og når det gjelder CD så foreslår jeg at dere tegner et gratis abonnement med f eks Tidal i dag og ser hvor mange av CD-ene dere ikke klarer å finne der. Etterpå kan dere ta diskusjonen om hvorvidt CD-er trenger å være spillbare i heimen. Det er jo avleggs så det holder og det er jo synd å bruke penger på noe dere ender opp med ikke å bruke. (Hvis dere kjøper Connect:Amp isteden for bare Connect altså.)

Re: Sonos spørsmål. [Re: Dan] #2035486 25/11/2015 09:39
J_A_H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Dan

Og når det gjelder CD så foreslår jeg at dere tegner et gratis abonnement med f eks Tidal i dag og ser hvor mange av CD-ene dere ikke klarer å finne der. Etterpå kan dere ta diskusjonen om hvorvidt CD-er trenger å være spillbare i heimen.

Dette er en plan forsåvdt. Er ikke kjøpt noen cd'er på årevis egentlig, så jeg vil tro at 97% av det som står i hylle, finnes på en strømmetjenete.

Hvorfor Tidal?

Re: Sonos spørsmål. [Re: J_A_H] #2035489 25/11/2015 09:43
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har Wimp/Tidal pga det redaksjonelle. Det gjøres utrolig mye bra arbeid i de tjenestene mtp det å finne ny musikk. De har spillelister samt anbefalte artister som ikke kun inneholder det du hører på P3, det er i tillegg svært mye slikt. Spotify synes jeg var elendig på akkurat det.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Sonos spørsmål. [Re: J_A_H] #2035493 25/11/2015 09:47
Dan Offline
More than words
More than words
Hvorfor Tidal?

Jeg hadde Spotify opp til for noen uker siden, men så køddet de med muligheten til å se Playlist folders fra Sonos (noe som gir muligheten til å samle albumspillelister for hver artist). Da gikk jeg over til Tidal og er veldig fornøyd. Der har de funksjonen for å favorittmerke artister og dermed få en grei liste over artister og så få sett alle artistens album. Det gjør jo til og med at man slipper å vedlikeholde "platesamlingen". Nye album av favorittartistene kommer jo automatisk på plass.

Jeg trodde utvalget på Tidal skulle være mer norgesentrisk men det viste seg at nesten alt jeg hadde av utenlandsk musikk på Spotify fantes på Tidal også. Og i noen tilfeller fant jeg mer på Tidal enn på Spotify.

Apple Music har jeg ikke prøvd, grunnet skjelettkløe hver gang iTunes spretter opp, så hvis Apple Music forutsetter bruk av iTunes så kommer jeg til å fortsette å sitte med en virtuell hagle ved døren til min datamaskin.

Re: Sonos spørsmål. [Re: J_A_H] #2035570 25/11/2015 12:06
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
MEN: vil det være mulig å lytte til Cd'en fra en annen Sonos Enhet? altså stream Cd innholdet til flere soner.

Spørsmålet er da: Apple music, eller spotify? regner med at det er erfaringer med dette nå som AM har vært på markedet en liten stund.

Ja, CD-spiller koblet til Connect eller Connect AMP kan da streames til andre Sonos-enheter akkurat som strømmetjenester.

Apple Music er ikke tilgjengelig på Sonos.

Jeg mener også Tidal (tidl. WiMP) trumfer Spotiy, mye av samme årsaker som de over her. På selve appene på mobil/data foretrekker jeg Tidal i enda større grad, men det er ikke relevant for Sonosbruk. I tillegg har Tidal lossless-abonnement, noe ikke Spotify har, så da det kom for et par år siden, var for min del Spotify aldri mer noe alternativ.

Re: Sonos spørsmål. [Re: anonym22] #2036110 26/11/2015 22:10
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor Tidal?

Jeg hadde Spotify opp til for noen uker siden, men så køddet de med muligheten til å se Playlist folders fra Sonos (noe som gir muligheten til å samle albumspillelister for hver artist). Da gikk jeg over til Tidal og er veldig fornøyd. Der har de funksjonen for å favorittmerke artister og dermed få en grei liste over artister og så få sett alle artistens album. Det gjør jo til og med at man slipper å vedlikeholde "platesamlingen". Nye album av favorittartistene kommer jo automatisk på plass.

Jeg trodde utvalget på Tidal skulle være mer norgesentrisk men det viste seg at nesten alt jeg hadde av utenlandsk musikk på Spotify fantes på Tidal også. Og i noen tilfeller fant jeg mer på Tidal enn på Spotify.

Apple Music har jeg ikke prøvd, grunnet skjelettkløe hver gang iTunes spretter opp, så hvis Apple Music forutsetter bruk av iTunes så kommer jeg til å fortsette å sitte med en virtuell hagle ved døren til min datamaskin.

Ser ut som playlist folder er tilbake. Hvertfall på min.

Sitat: anonymous22

Ja, CD-spiller koblet til Connect eller Connect AMP kan da streames til andre Sonos-enheter akkurat som strømmetjenester.

Aldri funket her i huset.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Sonos spørsmål. [Re: polkaDOT] #2036144 27/11/2015 06:23
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: polkaDOT

Forseint. Jeg har allerede vennet meg til å kunne favorittmerke artister. ICON_SMILE Derimot synes Tidal kødder i overkant ofte. På Sonos må jeg ofte starte om appen fordi den har mistet innloggingen og på pc skjer det litt for ofte at avspillingen stopper og viser ventehjul.

Re: Sonos spørsmål. [Re: J_A_H] #2036150 27/11/2015 06:51
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Har ikke forsøkt å spille CDer fra Sonos, men jeg har en NAS (nettverksdisk) som jeg har rippet CDer til. Den kan nås fra alle Sonos-spillerne i huset.

MEN: Jeg spiller jo aldri noe fra den nettverksdisken - alt jeg har der, finner jeg på strømmetjenestene.

For øvrig: Jeg er veldig godt fornøyd med Sonos-systemet. Stabilt og fint. Eneste problemet nå er prisen - etter valutakursendringen det siste året, er Sonos-godsakene blitt dyre.

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Sonos spørsmål. [Re: Dan] #2036153 27/11/2015 07:06
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: polkaDOT

Forseint. Jeg har allerede vennet meg til å kunne favorittmerke artister. ICON_SMILE Derimot synes Tidal kødder i overkant ofte. På Sonos må jeg ofte starte om appen fordi den har mistet innloggingen og på pc skjer det litt for ofte at avspillingen stopper og viser ventehjul.
Det har ikke jeg opplevd en eneste gang. Bruker MacBook, iPhone og iPad.

Re: Sonos spørsmål. [Re: anonym22] #2036181 27/11/2015 08:28
Dan Offline
More than words
More than words
Det har ikke jeg opplevd en eneste gang. Bruker MacBook, iPhone og iPad.

Jeg må sjekke om innloggingsproblemet er blitt borte etter at alle controllere er oppdaterte og tatt i bruk mer enn én gang. At Tidal stopper opp på jobb-pc-en kan jo selvfølgelig ha med lokalt nettverk å gjøre, men det som er litt rart er at musikken starter igjen hvis man velger en annen sang.

Et annet irriterende problem med Sonos (for meg) er når appen sier at det må gjøres en systemoppdatering. Hver gang jeg gjør en slik oppdatering så styrer jeg fælt med å få ting opp og gå igjen. Nå gjorde jeg det via iPaden for noen uker siden og fikk det til slutt til å funke uten å måtte bygge opp hele "huset" fra scratch.

Men i går startet jeg appen på MacBooken og da kom oppdateringskravet på nytt. Jeg turte ikke å velge oppdater siden systemet funker fint fra iPad og iPhone, men dermed får jeg ikke brukt Sonos fra MacBooken. Så nå må jeg ta meg tid i helgen til å systemoppdatere fra MacBook selv om alt egentlig funker helt fint, og så bruke en halvtime på å få alt opp å gå igjen.

Si hva man vil om Sonos, men oppdateringsrutiner er de ikke gode på.

Re: Sonos spørsmål. [Re: J_A_H] #2036187 27/11/2015 08:39
J_A_H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Så.. bøggete SW, dårlig på oppdateringer.. må restarte Apper. osv osv..

Er det kanskje en ide å blåse støv av airplaytankene igjen?

airport express modemer rundt omkring + apple tv, på eksisterende utstyr?

Dyrt eller ikke dyrt: Sonos virker brukervennlig, og det må man betale for.

Kanskje det r like lett med Airplay, da alle i huset er tilknyttet noe eplegreier uansett? ( og de som ikke er det kan væschego bruke airfoil..)

Re: Sonos spørsmål. [Re: J_A_H] #2036190 27/11/2015 08:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Alt dette er helt fremmed for meg, opplever ikke et eneste problem på noen av controllerne. Og heller ingen problemer når selve Sonos-spilleren skal oppdateres (altså ikke appene på controllerne). Sambo har også Sonos på sin iPhone og jeg har aldri måttet hjelpe henne med noe som helst.

Men, hvis avspilling stopper har det ingenting med controller på mobil, PC, Mac whatever å gjøre - de kan du jo skru helt av uten at det betyr noe, da de kun er en fjernkontroll. Da er det nok nettverket som Sonos-avspilleren din er koblet til som er problemet. Min er koblet til med kabel. Bruker du kabel, SonosNet eller vanlig Wi-Fi?

Re: Sonos spørsmål. [Re: J_A_H] #2036196 27/11/2015 08:51
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Så.. bøggete SW, dårlig på oppdateringer.. må restarte Apper. osv osv..

Er det kanskje en ide å blåse støv av airplaytankene igjen?

airport express modemer rundt omkring + apple tv, på eksisterende utstyr?

Dyrt eller ikke dyrt: Sonos virker brukervennlig, og det må man betale for.

Kanskje det r like lett med Airplay, da alle i huset er tilknyttet noe eplegreier uansett? ( og de som ikke er det kan væschego bruke airfoil..)

Sonos er nok det mest stabile dataproduktet jeg har vært borti, så her er erfaringene ulike. Legg til at det er vesentlig kjappere å skifte låt etc. på Sonos enn det er ved å bruke de vanlige appene på mobilen. Det hjelper sikkert at jeg har Sonos Connect'en koblet til med kabel. Wi-Fi er noe drit (og jeg har topp-router) ICON_WINK. Det eneste problemet jeg har hatt, er at det har hendt databasene til Spotify og WiMP har vært nede, med Tidal tror jeg ikke jeg har opplevd det, så det problemet er kanskje borte.

Airplay er bra det, selv om strømmen konverteres på et eller annet hemmelig vis, men da må mobilen, padda, dataen du bruker ha kontakt med nettverket, altså funker det ikke like bra å stappe mobilen i bukselomma og ta en tur ned i kjelleren. Der er Sonos gull. Samt at sambo også kan bytte låt, stille volum etc. fra sin mobil, selv om jeg har satt igang fra min.

Re: Sonos spørsmål. [Re: anonym22] #2036205 27/11/2015 09:11
J_A_H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
.. Samt at sambo også kan bytte låt, stille volum etc. fra sin mobil, selv om jeg har satt igang fra min.

godt poeng. ikke noe mikk makk og nettverk og konfigurering.. ' joda kjære. det er skikkelig enkelt å bruke, jeg må bare...* fyll inn det som passer* først..

Re: Sonos spørsmål. [Re: anonym22] #2036238 27/11/2015 10:40
Dan Offline
More than words
More than words
Men, hvis avspilling stopper har det ingenting med controller på mobil, PC, Mac whatever å gjøre - de kan du jo skru helt av uten at det betyr noe, da de kun er en fjernkontroll.

Det er Tidal, på jobb-pc helt utenfor Sonosverden, som stopper, så det er helt riktig at det ikke har noe med controllerne å gjøre. ICON_SMILE

Re: Sonos spørsmål. [Re: anonym22] #2041453 15/12/2015 13:20
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
(...)Spørsmålet er da: Apple music, eller spotify? regner med at det er erfaringer med dette nå som AM har vært på markedet en liten stund.
(...)Apple Music er ikke tilgjengelig på Sonos. (...)

Nå ble Apple Music (beta) tilgjengelig på Sonos.

Re: Sonos spørsmål. [Re: J_A_H] #2041862 16/12/2015 12:03
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Beklager noe off-topic. Jeg bruker Sonos og Tidal, men irriterer meg over at noen artister kun har noen få låter eller absolutt ingenting på Tidal, kan noen sjekke om dette ligger på Spotify eller Apple music? Da får jeg evt vurdere et abonnement ekstra.

Det gjelder: Tool, Metallica, Steven Wilson og Porcupine Tree

Re: Sonos spørsmål. [Re: joje] #2041905 16/12/2015 13:02
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: joje
Beklager noe off-topic. Jeg bruker Sonos og Tidal, men irriterer meg over at noen artister kun har noen få låter eller absolutt ingenting på Tidal, kan noen sjekke om dette ligger på Spotify eller Apple music? Da får jeg evt vurdere et abonnement ekstra.

Det gjelder: Tool, Metallica, Steven Wilson og Porcupine Tree

Irriterer meg også over mangelen på Wilsons univers på Tidal, men har forstått det slik at han huserer på Apple Music - ironisk nok med tanke på hans hat-forhold til iPod ICON_WINK

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Sonos spørsmål. [Re: anonym22] #2041933 16/12/2015 13:38
Tex Offline
Besatt
Besatt

Hmm .. interessant.
Har et gratis Deezer-abonnement som går ut ved nyttår.

Noen med erfaring med Apple Music?

Re: Sonos spørsmål. [Re: Tex] #2041943 16/12/2015 13:51
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Tex

Hmm .. interessant.
Har et gratis Deezer-abonnement som går ut ved nyttår.

Noen med erfaring med Apple Music?

Jeg prøvde 3 måneder gratis på iPhonen da Apple Music kom. Mest pga. Dr. Dres Compton som i starten kun var tilgjengelig der. En del slitsom navigering i appen, måtte søke opp på nytt mye som bare ville vært å bla i Spotify, WiMP, Tidal. Dette gjelder neppe på Sonos. Du får fortsatt tre måneder gratis, mener jeg. Så du kan i grunn bare melde deg på Sonos Beta og teste?

Re: Sonos spørsmål. [Re: J_A_H] #2041956 16/12/2015 14:18
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ah - gratis? Verdens vakreste ord!
Da er det jo bare å melde seg på og prøve.

Moderator  support