Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 45 av 49 1 2 43 44 45 46 47 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2541503 16/03/2019 08:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Interessant å lese oppsummeringen Myteknusing etter de siste testene i Terrengsykkel.

Listen er lang og balansert, så det er bare å tegne abonnement, men jeg håper redaksjonen tilgir at jeg siterer tre av de mange konklusjonene:

Elsykler vil appellere mest til funksjonshemmede: USANT

Nei – elsykling er kjempegøy for alle med terrengsykling som hobby. Det kan også appellere til dem med en interesse for motocross, men som til nå ikke har hatt mulighet til å bedrive motorsykling i utmark (min utheving).

Elsykler er ikke-motorisert kjøretøy: SANT/USANT

Elsykler som er sperret på 25 km/t defineres i veitrafikkloven som sykkel, ikke moped eller motorsykkel. Motoren fungerer kun når du også trår pedalene rundt. Elmotorene gir likevel superrask akselerasjon og stor kraft uten særlig input i pedalene. Flere av motorene krever veldig lite kraft i pedalene for å gi full motorkraft til drivverket.

Folk vil følge reglene om maks 25 km/t og lokale reguleringer: USANT

Fristelsen til å trimme motoren vil være høy. Markaloven i Oslo er ikke respektert selv nå i startfasen. Erfaringer fra sykkelselgere antyder at mange raskt fjerner sperren på 25 km/t.

Ja, vet - selektivt utvalg, men sentral del av bildet.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2541539 16/03/2019 13:23
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Her i Trondheim søkte vi (NOTS) om medlemskap i Forum for Natur og Friluftsliv. I den prosessen ble jeg invitert til å svare på en del spørsmål på årsmøtet deres. Mange av dem gikk på elsykkel. De organisasjonene som var vennlig instilt til sykkel på sti virket svært kritisk og opptatt av elsykler. Til syvende og sist fikk vi ikke bli medlem i FNF Jeg kan ikke forstå annet enn at elsykkel må være en viktig del av at det ble konkludert med at det var for stor avstand mellom det de andre friluftorganisasjonene står for og det som nå forbindes med stisykling. Jeg ble både overasket og sjokkert over hvor opptatt medlemmene var av elsykkel og hvem som var det, som Jeger og Fisk f. Eks. Den så jeg ikke komme.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2541617 17/03/2019 06:29
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda

Folk vil følge reglene om maks 25 km/t og lokale reguleringer: USANT [/b]

Fristelsen til å trimme motoren vil være høy. Markaloven i Oslo er ikke respektert selv nå i startfasen. Erfaringer fra sykkelselgere antyder at mange raskt fjerner sperren på 25 km/t.

Ja, vet - selektivt utvalg, men sentral del av bildet.

Ja noen er det, men jeg kjenner mange med Elsykkel og det er svært få som fjerner sperren. Det er flere grunner til dette. En ting har med garanti å gjøre. Feks Specialized/Brose er beinharde hvis en motor kommer inn til service som er tuklet med. Men det viktigste punktet er at det trengs ikke. 25 km/t på sti er fort. Selv trodde jeg at jeg måtte sette inn en chip, men fant fort ut at det trenger jeg ikke. 25 km/t på sti er klarer jeg svært få steder uansett.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2541626 17/03/2019 07:30
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Blevo appen, som også er omtalt på dette forumet, fjerner jo lett farssperren på 2019 Specialized Levo sykler. Alle trådene om denne appen viser vel at den kan tilbakestilles før eventuell garantisak. Blevo forumet viser også at veldig mange er opptatt av å få fjernet fartssperren.
I tillegg til å fjerne sperren med noe så enkelt som en app er det et imponerende utvalg av hardware for å manipulere sensorer etc. Her et lite utvalg for Bosch motorer: https://www.ebiketuning.com/comparison/bosch-gen2-tuning.html

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2541633 17/03/2019 08:10
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: erikskon
Blevo appen, som også er omtalt på dette forumet, fjerner jo lett farssperren på 2019 Specialized Levo sykler. Alle trådene om denne appen viser vel at den kan tilbakestilles før eventuell garantisak. Blevo forumet viser også at veldig mange er opptatt av å få fjernet fartssperren.
I tillegg til å fjerne sperren med noe så enkelt som en app er det et imponerende utvalg av hardware for å manipulere sensorer etc. Her et lite utvalg for Bosch motorer: https://www.ebiketuning.com/comparison/bosch-gen2-tuning.html

Ikke mulig med nyeste/nyere software å gjøre dette på 2019 modeller med Blevo.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: hbakken] #2541636 17/03/2019 08:16
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Blevo forumet peker på muligheten til å tilbastille software. Han som utvikler appen sier også at han skal finne en løsning.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2541749 17/03/2019 20:23
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Har nettopp fått ny motor på garanti. Garanti er kjekt å ha.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2542564 21/03/2019 15:55
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
VAG konsernet er på vei inn i "sykkelmarkedet". Skoda lanserte noen raffe konsepter og her har Ducati en klar for leveranse. Blir interressant å se hva lobby kapasiteten til VAG konsernet vil gjøre med dagens reguleringer.

https://www.bike-eu.com/sales-trends/nie...arkets-10135420

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2542602 21/03/2019 20:34
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Ducati el-sykkel har vært tilgjengelig via Thansen her i Norge en stund nå. De hadde en modell med 27+ dekk og nav-motor. Passet best for bruk i byen da den hadde en merkelig geometri med veldig lange kjedestag..

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2542627 22/03/2019 07:41
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Her i Trondheim søkte vi (NOTS) om medlemskap i Forum for Natur og Friluftsliv. I den prosessen ble jeg invitert til å svare på en del spørsmål på årsmøtet deres. Mange av dem gikk på elsykkel. De organisasjonene som var vennlig instilt til sykkel på sti virket svært kritisk og opptatt av elsykler. Til syvende og sist fikk vi ikke bli medlem i FNF Jeg kan ikke forstå annet enn at elsykkel må være en viktig del av at det ble konkludert med at det var for stor avstand mellom det de andre friluftorganisasjonene står for og det som nå forbindes med stisykling. Jeg ble både overasket og sjokkert over hvor opptatt medlemmene var av elsykkel og hvem som var det, som Jeger og Fisk f. Eks. Den så jeg ikke komme.

Det er motorisert friluft, prinsipielt. Ergo er de naturlig nok imot.
De gidder ikke sette seg inn i teknikaliteter. Tenker jeg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RazeFaze] #2542630 22/03/2019 07:57
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hvis de er så prinsipielle så burde vel Jeger og Fisk også jobbe mot motorisert friluftsliv på vannet. thinking

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2542633 22/03/2019 08:12
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeger og fisk var spesielt opptat av å sikre godt forhold til reineiere og villrein. Og hvoran motor vil bringe mange fler inn i områder som i dag er lite brukt.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2542635 22/03/2019 08:14
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeger og fisk var spesielt opptat av å sikre godt forhold til reineiere og villrein. Og hvoran motor vil bringe mange fler inn i områder som i dag er lite brukt.

Denne reinen dyttes alltid foran alt :-)

Rett over grensa fra Trønderlag oppfordrer de til lavere aktivitetsnivå i kalvetida, uten et forbud... men det er uavhengig av motor eller ikke.

Jeger og fisk er mest redd for antall, altså. Fair enough.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2542636 22/03/2019 08:15
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: eldo472
Ducati el-sykkel har vært tilgjengelig via Thansen her i Norge en stund nå. De hadde en modell med 27+ dekk og nav-motor. Passet best for bruk i byen da den hadde en merkelig geometri med veldig lange kjedestag..

Poenget mitt var ikke om akkurat den modellen er god eller ikke, men hva konsekvensene av at VAG konsernet kan komme til å definere hva "sykling" er.
Har du noen tanker om hva det har å si når sykkelmarkedet blir dominert av motorkonsern?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Arne_And] #2542637 22/03/2019 08:16
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And
Hvis de er så prinsipielle så burde vel Jeger og Fisk også jobbe mot motorisert friluftsliv på vannet. thinking

Historisk-prinsipielt kanskje? Og at de nok ser forskjell på sjø og vann?
Jeg vet ikke. Motor på vannet er litt mer vanlig, og har vært det litt lenger enn elsykkel. Mistenker de kanskje ikke var for vannskuter? :-)

Redigert av RazeFaze; 22/03/2019 08:19.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2542640 22/03/2019 08:21
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z

Poenget mitt var ikke om akkurat den modellen er god eller ikke, men hva konsekvensene av at VAG konsernet kan komme til å definere hva "sykling" er.
Har du noen tanker om hva det har å si når sykkelmarkedet blir dominert av motorkonsern?

Jeg må innrømme at jeg ikke ser at hvem som eier hva av bedrifter, produksjon, salg eller service spiller inn på hva vi definerer som terrengsykling eller friluftsliv. Det er helsefremmende uansett hvordan du snur og vender på det, og du ønsker å utestenge en gruppe fra dette. Det er diskriminerende mot mennesker som har kroniske sykdommer som ellers hindrer dem i å sykle på sti.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2542643 22/03/2019 08:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

PON eier jo allerede ganske mange sykkelmerker i tillegg til VW nyttekjøretøy, Cat osv. De har Santa Cruz, Focus, Cervelo, Kalkhoff og BBB i sykkelporteføljen.
Focus og Kalkhoff er store på elsykler.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Arne_And] #2542674 22/03/2019 10:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det er noe rart med motoriserat och vann. I Sverige har naturvårdsverket kommit fram till att allemansrätten inte gäller motoriserad färdsel trots att man pga av allemensrätten får köra motorbåt och bil på islagta vann...

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: zero] #2542683 22/03/2019 10:52
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: zero

Jeg må innrømme at jeg ikke ser at hvem som eier hva av bedrifter, produksjon, salg eller service spiller inn på hva vi definerer som terrengsykling eller friluftsliv. Det er helsefremmende uansett hvordan du snur og vender på det, og du ønsker å utestenge en gruppe fra dette. Det er diskriminerende mot mennesker som har kroniske sykdommer som ellers hindrer dem i å sykle på sti.

Dette handler ikke om hva vi definerer som sykling, men hva motorgigantene vil at sykling skal være slik at det passer deres kjerneaktivitet: motor.

Når det gjelder motor og det å gjøre sti tilgjengelig for de med spesielle behov så har vi vært gjennom de aspektene så mange ganger nå. Fritt frem å tro ulikt, men jeg mener at motor på sti først og fremst får ut de som ikke gidder å sykle sti i dag og øker kapasiteten til de som allerede sykler, men som må sykle lengre og raskere for å finne glede på stien. Jeg er 100% for at de med spesielle behov kan få bruke motor. Da bør også de som trenger det være fritatt kravet pm å tråkke hele tiden og noen bør sikkert få lov til å ha mer enn 250 W. Om vi virkelig mener noe med omtanken for kronisk syke etc.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RazeFaze] #2542701 22/03/2019 11:45
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: RazeFaze

Denne reinen dyttes alltid foran alt :-)

For en del år siden var det ønske fra hytteeiere i et område i Rondane om å utbedre en eksisterende traktorvei til grusvei for å få biltilgang til hyttene. Dette ble avslått da man mente at en slik økt trafikk (det var snakk om et felt på ca. 30 hytter) ville forstyrre trekket til villreinstammen i området.
At noen påpekte at villreinstammen på Dovre ikke lar trekket bli forstyrret av E6 etterlot ikke noe varig inntrykk.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2542743 22/03/2019 13:57
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: zero

Dette handler ikke om hva vi definerer som sykling, men hva motorgigantene vil at sykling skal være slik at det passer deres kjerneaktivitet: motor.

Når det gjelder motor og det å gjøre sti tilgjengelig for de med spesielle behov så har vi vært gjennom de aspektene så mange ganger nå. Fritt frem å tro ulikt, men jeg mener at motor på sti først og fremst får ut de som ikke gidder å sykle sti i dag og øker kapasiteten til de som allerede sykler, men som må sykle lengre og raskere for å finne glede på stien. Jeg er 100% for at de med spesielle behov kan få bruke motor. Da bør også de som trenger det være fritatt kravet pm å tråkke hele tiden og noen bør sikkert få lov til å ha mer enn 250 W. Om vi virkelig mener noe med omtanken for kronisk syke etc.

Sidespor og mulig flisespikking; er motorgiganter som VAG sin kjerneaktivitet motor? Ville kanskje definert den som transport?

Big wheels keep on turning
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2542754 22/03/2019 14:19
eldo472 Offline
Veteran
Veteran

VW er gode på industri produksjon. Jeg tror sykkel produsenter er best på sykler. BMW har prøvd seg og feilet. BMW brukte Specilalized sykkel da de lanserte nyheter om i3. Ganske fin, kan sikkert skaffes sterk rabattert hos noen BMW forhandlere fortsatt. Motorkonserner vil gjerne selge store biler slik som GM. De bidro sterkt til at trikken ble nærmest avskaffet i USA.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2542785 22/03/2019 16:09
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vel, det virker da på meg som at svært mye på en moderne endurosykkel kommer fra motorsykler. Med motor på sykkelen kan vi tillate mer vekt og tråkkeffektivitet blir mindre viktig. Det skulle borge for at vi kan adoptere mer av det beste fra motorsykkel. Ser f. Eks. at jo det lages grovere dekk for elsykkel. Siden BMW ble nevnt så har vel de laget noen helt ok endurmotorsykler?

Da ser det jo ut til at vi er enige om at store konsern som VAG kan forme markedet. Så da blir det spennende å se hvordan de vil at sykkelmarkedet skal se ut. Om det markeder blir stort nok for dem med kun 250 W.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2542839 22/03/2019 22:41
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
VAG kommer til å få nok med å produsere 22 millioner elbiler de neste årene.

Big wheels keep on turning
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543015 24/03/2019 08:42
Arne_And Offline
More than words
More than words
Da ser det jo ut til at vi er enige om at store konsern som VAG kan forme markedet.

Kan jeg sitere deg på at du mener det? ICON_WINK

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Arne_And] #2543178 25/03/2019 11:07
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da ser det jo ut til at vi er enige om at store konsern som VAG kan forme markedet.

Kan jeg sitere deg på at du mener det? ICON_WINK

Usikker på hva du vil frem til, men du kan sitere meg på at jeg tror at et konsern som i 2018 tjente EUR€11.638 billion og som hadde en omsetning på EUR€230.682 billion, har kapasitet til å påvirke både reguleringer og marked slik at de passer deres strategi. Så dersom VAG skulle se at 250 W er for lite til at elsykkelmarkedet skal oppnå tilstrekkelig størrelse (eller marginer om du vil) så tror jeg at de har en masse muskler/lobbyister de kan sette inn på å endre reguleringene.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543208 25/03/2019 12:32
RoyK Offline
Besatt
Besatt
"Imot" elsykkel på sti er jo morsomt språkmessig. "Imot" betyr jo "på vei mot", mens "mot" betyr "motstander av" ICON_WINK

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RoyK] #2543212 25/03/2019 12:38
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dessverre kun en av mine mindre språkfeil. Du skulle sett responsen jeg fikk fra gamle generalkonsuler fra Oslo vest da jeg hadde en kronikk i Aftenposten som startet med "oppdrettsnæringen må ha et bredere fokus......". Da fikk jeg passet mitt påskrevet. Og det vel fortjent selvsagt.

Redigert av erikskon; 25/03/2019 12:39.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2543450 26/03/2019 10:36
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da er det avgjort, også i Oslomarka. Det var jo relativt åpenbart hvordan det kom til å gå.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: larsdx] #2543456 26/03/2019 10:53
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: larsdx
Da er det avgjort, også i Oslomarka. Det var jo relativt åpenbart hvordan det kom til å gå.

Uklart eksakt hva du mener? Som forventet ble endringene i markaloven vedtatt i Stortinget, og det betyr vel at som hovedregel at el sykkel blir tilatt både på grus og sti i marka. Samtidig åpner vel loven for at grunneiere som f.eks Oslo kommune og Løvenskiold kan lage egne regler for sine områder? Noen som vet status på dette, - hva grunneierne kommer til å gjøre?

Side 45 av 49 1 2 43 44 45 46 47 48 49

Moderator  support