Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Ugla]
#2520254
05/11/2018 06:24
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Jeg gikk i dag T/R Rustadsaga - Mariholtet på grus. På den turen møtte jeg flere elsykler, hvorav tre stisyklister (ikke i samme følge) som åpenbart var ute på en transportstrekning. To tråkket ikke i det hele tatt, men hadde en ganske grei fart på flaten allikevel, og de siste tråkket ganske bedagelig, men holdt ganske høy fart oppover en bratt bakke.
Som det er skrevet i denne tråden er det ganske lett å trimme syklene, og fristelsene er svært store for å gjøre akkurat det - med det som bakteppe er faren veldig stor for at alt som er oppnådd for å skape harmoni mellom de ulike markagruppene vil bli ødelagt, og at "vanlige" stisyklister blir satt i samme bås som de som bryter reglene og egentlig kommer på moped eller lett motorsykkel.
Og jeg er ganske klar over at det jeg observerte ikke beviser noe som helst, men da politiet gjorde en kontroll i våres på en skole var 22 av 28 sykler ulovlig trimmet - så at problemet finnes er helt åpenbart.
Fordi det er så lett å trimme syklene er jeg mot el-sykler på sti, jeg ønsker ikke de sannsynlige konfliktene som kommer til å komme, langt mindre å bli satt i samme bås. Hadde de vært vanskelig å trimme, slik at de fungerer etter hensikten hadde jeg derimot vært for.
For ordens skyld du vet hva slags "sykler" det var snakk om på denne skolen? https://www.nettavisen.no/nyheter/innenr...3423484717.htmlOg med trimmingen Øyvind linker til så er ikke sykkelen sterkere. Man må også tråkke like mye som før. Så han du så som ikke tråkket hadde ikke en "trimmet lovlig utgave".
Redigert av olechr; 05/11/2018 06:24.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2520258
05/11/2018 06:47
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562 |
Det er ikke så "lett" å trimme en elsykkel. Det er begrenset med batteri uansett og skal du opp i feks 3 hk varer et vanlig batteri 10-15 minutter. Blir ikke så mye tid til slite ut nordmarka på 15 minutter.
Det som ødelegger skogen er enorme hogstmaskiner som graver 50 cm dype spor. De er vel borte om 2-300 år. Og en kan heller ikke påstå at moderne langrenn er noe mer miljøvennlig i dag.
Redigert av gutt45kg; 05/11/2018 06:48.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: gutt45kg]
#2520294
05/11/2018 08:34
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Det er jo noen steg mellom 250 W og 2 238 W ? Du kom ikke på noe mindre alternativ enn trimming som gir 9x lovlig effekt  Forstår jeg det sånn at vi syklister skal omfavne motor fordi at det drives skogsdrift her i Norge og fordi at skisporten er helt ute å kjøre når det gjelder hvor mye de ødelegger og hvor mye penger de bruker på det? Hva om at sykkel var en konkret motvekt til alt det andre som (uten at noen stiller spørsmål ved det) skal skje koste hva det koste vil? Snølager, snøkanoner, drenering av myrer, asfaltering av marka og elmotor på sti er helt sidestilt tull mener jeg.
Redigert av erikskon; 05/11/2018 08:45.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2520301
05/11/2018 08:41
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
En ting (som kanskje har vært oppe før). Det er fortsatt mange som viser en rørende omtanke for alle de som med motor nå enedelig kan komme seg ut på sti. Bortsett fra de med spesielle behov så er det lite forklart hvorfor de ikke kom seg ut før, det er liksom bare slått fast at motor var nødvendig for at de skulle ha muligheten. Men da lurer jeg på en ting: Dersom slik omtanke skal være avgjørende: Burde vi ikke følge opp med å lage veldig mange stier mye enklere? Det kan jo ikke være tvil om at mange flere ville komme seg ut dersom det var mye mere enkel sti. Burde vi ikke følge opp motor med en omfattende prosess for å forenkle stiene?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Sepeda]
#2520332
05/11/2018 09:43
|
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 98
hvittsort
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 98 |
Jeg skrev de faglige tilrådingene - altså fra fagetaten etter en bred høring - og ikke spesifikt NOTS.
Innspillet fra NOTS er dessverre et eksempel på hva som skje når en interesseorganisasjon ikke er i stand til å ta et klart standpunkt, uansett hvor mange relevante betraktninger og forslag man måtte ha for øvrig. Når man melder inn "på den ene siden og på den andre siden", nuller man dessverre seg selv ut i en høringsprosess og gjør seg selv irrelevant. Enig. Jeg satt i styret da, og i ettertid kunne NOTS vært klarere enten den ene eller andre veien. Men det var (og er) en vanskelig sak som først og fremst er et verdispørsmål
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: simenf]
#2520336
05/11/2018 09:49
|
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 98
hvittsort
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 98 |
Jeg tror du må underbygge hvordan vannscooter kan sammenliknes med elsykkel. Det er en del åpenbare ulikheter mellom scenariene som fravær av sammenliknbar umotorisert variant, stor forskjell i støynivå og utslipp. Elsykkel har så langt meg bekjent ikke gått utover andre brukere eller naturen mer enn vanlige terrengsykler. Er «generell motorisering» det eneste man står igjen med i sammenlikningen?
Sykling, vandring og menneskelig aktivitet generelt kan negativt påvirke f.eks. villrein. Men har noen kunnet indikere noe i retning av at elsykling er verre enn vanlig sykling?
Har du noen referanser/linker til det du nevner om underkjent forskning og signaler fra byrådet?
Den «nedlatende» holdningen kommer trolig fra at jeg er lei av at egne meninger blir presentert som fakta. Det er greit å synse og spekulere, men ikke presenter det som fakta. Man skal være ganske selvsentrert om man ikke evner å sette inn debatten om elsykkel (og for så vidt også sykkel) i en større sammenheng. DA kan vi snakke om ekkokammer. Når det gjelder friluftsliv,, som stisyklister som oftest ønsker å si vi er en del av, handler dette om verdier, for og mot motorisering, noe jeg synes erikskon har fått fram bra. Dermed er også relevansen til andre motoriserte kjøretøy som brukes i naturen, relevante. Støy er kun ett element ved motorisert ferdsel. Skal det da bli greit med vannskuter når den har elmotor? På et politisk nivå handler det om næringsutvikling og vern. Merk at friluftsmeldingen for to år siden beskriver motorisert ferdsel i ganske nedsettende ordelag, og den foreslår ikke å åpne for elsykling. Så de som måtte tro at en oppmykning av forbudet mot elsykler (som ble gjort med hjemmel i annet lovverk) er en gave til den enkelte terrengsyklist, mener jeg er naive. Disse endringene er nok mer nærliggende å ha blitt tatt av næringspolitiske hensyn. Signalene fra byrådet ble lagt ut på Facebook, tror jeg, forrige uke. Når det gjelder forskning, så har ikke myndighetene villet bruke slitasjeforskning fra andre land når det gjelder terrengsykling generelt. NINA klarte ikke å konkludere i sin rapport, og nå forstår jeg det er ny forskning på gang.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: hvittsort]
#2520366
05/11/2018 12:17
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Jeg skrev de faglige tilrådingene - altså fra fagetaten etter en bred høring - og ikke spesifikt NOTS.
Innspillet fra NOTS er dessverre et eksempel på hva som skje når en interesseorganisasjon ikke er i stand til å ta et klart standpunkt, uansett hvor mange relevante betraktninger og forslag man måtte ha for øvrig. Når man melder inn "på den ene siden og på den andre siden", nuller man dessverre seg selv ut i en høringsprosess og gjør seg selv irrelevant. Enig. Jeg satt i styret da, og i ettertid kunne NOTS vært klarere enten den ene eller andre veien. Men det var (og er) en vanskelig sak som først og fremst er et verdispørsmål Dette er kanskje en helt god og grei oppsummering av både denne tråden og høringen. Lite faglig og lite fakta men i stor grad verdier som settes opp mot hverandre. Og her skulle jeg egentlig skrive -ikke ulikt gåing vs. sykling debatten- men det er jo ikke tilfelle. I den debatten har forstanderne tydelig vist at det i stor grad er kvantitet som sliter og ikke kvaliteten på brukeren (syklist eller fotist). Mens motstanderne mot syklng ikke har klart å vise til noe særlig faktabasert som viser at syklister sliter mer enn fotister............ hmmmmmm.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: hvittsort]
#2520369
05/11/2018 12:28
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Skal det da bli greit med vannskuter når den har elmotor?
Det er mange steder i verden hvor det er tillatt med elekrisk båtmotor (opp til en viss effekt) og har vært det i lang, lang tid uten at dette har ført til at folk raser avgårde med eletriske jetbåter.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: gutt45kg]
#2520405
05/11/2018 14:10
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Det som ødelegger skogen er enorme hogstmaskiner som graver 50 cm dype spor. De er vel borte om 2-300 år. Og en kan heller ikke påstå at moderne langrenn er noe mer miljøvennlig i dag.
Word, men av en eller annen grunn er dette "greit". Blir ikke polariserte artikler i Aftenposten med hissig drittslenging i kommentarfeltene etter skogsmaskinrally. Dessverre. Har selv opplevd å få godkjenning til å rydde og bruke en rundløype på sti av en semi-offentlig grunneier. Dette for lokalt klubb. Vi kom så langt at løypa ble tatt i bruk, før vi fikk kontra-beskjed: nei, skogen skulle bevares og "bli gammel". Våren etter var mesteparten flathogd, og fullstendig ihjelkjørt av skogsmaskiner.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: hvittsort]
#2520439
05/11/2018 18:05
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500 |
Signalene fra byrådet ble lagt ut på Facebook, tror jeg, forrige uke. Når det gjelder forskning, så har ikke myndighetene villet bruke slitasjeforskning fra andre land når det gjelder terrengsykling generelt. NINA klarte ikke å konkludere i sin rapport, og nå forstår jeg det er ny forskning på gang.
Mulig det står et annet sted i (den lange) tråden men hvor kan jeg lese mer om signalene fra byrådet? Fant det ikke uten videre på facebook..
Redigert av Syklus; 05/11/2018 18:05.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2520448
05/11/2018 18:53
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: eldo472]
#2520451
05/11/2018 19:11
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500 |
Takk, - et veldig tydelig signal fra Byrådet: "Sykling er tillatt på stier og grusveier. Elsykler tillates på veier, men ikke på stier." Hva er prossessen videre i Oslo Kommune i denne saken? (Beklager, har ikke fått med meg alt som står tidligere i tråden)
Redigert av Syklus; 05/11/2018 19:13.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2520922
08/11/2018 06:33
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Vil DNT fortsatt være vår beste venn den dagen stisykkel = elsykkel?
Jeg synes det er veldig bra at DNT sier noe om at det er grenser for hva som er friluftsliv, her fra saken om konflikten i Lofoten (sitat DNT): – DNT arbeider for et inkluderende og variert friluftsliv der flest mulig tar naturen i bruk, med kroppen som motor.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2521020
08/11/2018 12:11
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Godt det ikke sto "med bare kroppen som motor".
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: eldo472]
#2521027
08/11/2018 12:25
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
– DNT arbeider for et inkluderende og variert friluftsliv der flest mulig tar naturen i bruk, med kroppen som motor. Godt det ikke sto "med bare kroppen som motor". Godt poeng  DNT kan utvilsomt tolkes som "med kroppen og noe annet som f.eks. en motor som motor" 
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2521598
11/11/2018 14:40
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 325
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 325 |
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: gabbar]
#2521618
11/11/2018 18:47
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Det sier veldig mye at de vil slippe til motor i friluftslivet samtidig med at de vil gi fritak fra markagrensa. Håper at alle som er så positive til motor på sti skjønner at det er en del av en mye større politikk der kommersielle interesser triumfer vernet av marka og et felles og enkelt friluftsliv.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2521645
11/11/2018 22:01
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 325
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 325 |
Kan du utdype? Hvilke kommersielle krefter? Boligutbygging?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: gabbar]
#2521649
11/11/2018 22:13
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Ja, det er vel hovedsakelig eiendomsutviklere som vil ete seg innover marka?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2521659
12/11/2018 06:06
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500 |
Det er uklart for meg om Regjeringen ønsker å åpne for el-sykler på stier i Oslo-marka, eller om det er snakk om grusveiene?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Syklus]
#2521713
12/11/2018 10:02
|
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 146
Framogtilbake
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 146 |
Det er uklart for meg om Regjeringen ønsker å åpne for el-sykler på stier i Oslo-marka, eller om det er snakk om grusveiene? Jeg tolker det som at lovforslaget åpner for el-sykkel på sti: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-11-l-20182019/id2618254/sec1Grunneier/kommune har mulighet til å regulere spesielt, og Byrådet i Oslo har fremmet forslag til retningslinjer som sier at el-sykkel bare skal være tillat på veier/grusveier. De samme retningslinjene sier også at det ikke skal være lov å sykle eller gå i preparerte skiløyper. https://tjenester.oslo.kommune.no/ekstern/einnsyn-fillager/filtjeneste/fil?virksomhet=976819837&filnavn=byr%2F2018%2Fbr1%2F2017023387-1960790.pdf
Redigert av Framogtilbake; 12/11/2018 10:03.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2521734
12/11/2018 11:10
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
"Det er ikke tillatt å gå til fots, ri eller sykle i de preparerte sporene i skiløyper." Implisitt menes det at det skal være tillatt å sykle uten for de preparerte sporene i skiløyper. Dette arbeidet er utrolig unyansert og viser på dette området at de har tatt snarveier og sperrer ute marka brukere på fatbike noe som jeg som fatbike syklist og skiløper er helt uakseptabelt. Fatbike sykling på riktig måte ødelegger som ikke spor slik som ferdsel til fots eller med hest. Det er viktig å få frem det ikke greit og gå mellom sporene hvis man ødelegger skøyte spor, mens sykling som ikke ødelegger ikke skader.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Framogtilbake]
#2521749
12/11/2018 12:45
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500 |
Det er uklart for meg om Regjeringen ønsker å åpne for el-sykler på stier i Oslo-marka, eller om det er snakk om grusveiene? Jeg tolker det som at lovforslaget åpner for el-sykkel på sti: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-11-l-20182019/id2618254/sec1Grunneier/kommune har mulighet til å regulere spesielt, og Byrådet i Oslo har fremmet forslag til retningslinjer som sier at el-sykkel bare skal være tillat på veier/grusveier. Så, Regjeringen foreslår en ny Markalov der det kan se ut til at de åpner for el-sykkel både på både grusvei og sti i Oslo-marka. Men så har Byrådet foreslått at innenfor den delen av Oslo-marka som Oslo kommune eier (som vel er største-delen av de mest bynære skogene i Oslo-marka), så skal det allikevel ikke være tillatt å bruke el-sykkel på sti, kun på grusvei. Så om både regjeringens og byrådets forslag går igjennom så vil effekten bli at det ikke er tillatt å sykle med el-sykkel på sti i det meste av de bynære skogene rundt Oslo. Beklager at jeg må ha det med teskjeer... men er dette riktig forstått?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Syklus]
#2521768
12/11/2018 13:39
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 53
92er
Medlem
|
Medlem
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 53 |
Etter å ha skummet gjennom noen sider i prop. 11, får jeg inntrykk at departementet er for el-sykler, men skeptiske til sykling generelt, f.eks: " Det foreligger etter det departementet kjenner til heller ikke faglig dokumentasjon i dag som tilsier at el-sykler er mer skadelig for naturmangfold enn vanlige sykler. Når det gjelder terrengslitasje kan man ikke se bort fra at el-sykler kan gi noe mer avtrykk, men avgjørende for slitasjen er sannsynligvis først og fremst det samlede antall syklister, og ikke hva slags sykler de bruker."
Jeg er redd for at man først vil liberalisere reglene for el-sykler, og sidestille de med umotoriserte sykler. Dersom det så blir brukerkonflikter eller slitasje i utsatte områder, så blir det lagt begrensninger på all sykling.
Redigert av 92er; 12/11/2018 13:40.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Syklus]
#2521774
12/11/2018 13:59
|
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 98
hvittsort
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 98 |
Det er uklart for meg om Regjeringen ønsker å åpne for el-sykler på stier i Oslo-marka, eller om det er snakk om grusveiene? Jeg tolker det som at lovforslaget åpner for el-sykkel på sti: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-11-l-20182019/id2618254/sec1Grunneier/kommune har mulighet til å regulere spesielt, og Byrådet i Oslo har fremmet forslag til retningslinjer som sier at el-sykkel bare skal være tillat på veier/grusveier. Så, Regjeringen foreslår en ny Markalov der det kan se ut til at de åpner for el-sykkel både på både grusvei og sti i Oslo-marka. Men så har Byrådet foreslått at innenfor den delen av Oslo-marka som Oslo kommune eier (som vel er største-delen av de mest bynære skogene i Oslo-marka), så skal det allikevel ikke være tillatt å bruke el-sykkel på sti, kun på grusvei. Så om både regjeringens og byrådets forslag går igjennom så vil effekten bli at det ikke er tillatt å sykle med el-sykkel på sti i det meste av de bynære skogene rundt Oslo. Beklager at jeg må ha det med teskjeer... men er dette riktig forstått? Det er riktig forstått, forutsatt at de forventede endringene i markaloven gjøres, sånn at kommune og grunneier har mulighet til å forby motorisert ferdsel. Kommune og grunneiere har mulighet til å gjøre dette etter forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag, som regulerer bruk av elsykkel ellers i landet utenfor Oslomarka. I Oslomarka er det mange grunneiere, så det kan i ytterste konsekvens bli sånn at det på noen flekker er lov og på andre ingen. Men det er vel nærliggende å tro at også andre, store skogeiere vil følge benytte seg av muligheten til å forby elsykler.
Redigert av hvittsort; 12/11/2018 14:05.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: 92er]
#2521780
12/11/2018 14:13
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124 |
Jeg er redd for at man først vil liberalisere reglene for el-sykler, og sidestille de med umotoriserte sykler. Dersom det så blir brukerkonflikter eller slitasje i utsatte områder, så blir det lagt begrensninger på all sykling.
Dette er akkurat hva jeg selv frykter at skal skje.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: 92er]
#2521783
12/11/2018 14:28
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829 |
Etter å ha skummet gjennom noen sider i prop. 11, får jeg inntrykk at departementet er for el-sykler, men skeptiske til sykling generelt, f.eks: " Det foreligger etter det departementet kjenner til heller ikke faglig dokumentasjon i dag som tilsier at el-sykler er mer skadelig for naturmangfold enn vanlige sykler. Når det gjelder terrengslitasje kan man ikke se bort fra at el-sykler kan gi noe mer avtrykk, men avgjørende for slitasjen er sannsynligvis først og fremst det samlede antall syklister, og ikke hva slags sykler de bruker."
Jeg er redd for at man først vil liberalisere reglene for el-sykler, og sidestille de med umotoriserte sykler. Dersom det så blir brukerkonflikter eller slitasje i utsatte områder, så blir det lagt begrensninger på all sykling. Jeg er mer bekymret for at det blir lov å ri med hest på stier, og veldig overrasket over at Østmarkas Venner ikke reagerer på det. Noen steder i Nordmarka (Maridalen) har ivrige ryttere ridd hest til litt lang ut på våren etter at snøen har forsvunnet, som har resultert i at stiene har blitt fullstendig harvet opp. Med ett enkelt sykkelspor på disse oppharvede stiene så er jeg ikke i tvil om hvem som vil få skylden for stiens nye preg.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: 92er]
#2521792
12/11/2018 15:12
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Etter å ha skummet gjennom noen sider i prop. 11, får jeg inntrykk at departementet er for el-sykler, men skeptiske til sykling generelt, f.eks: " Det foreligger etter det departementet kjenner til heller ikke faglig dokumentasjon i dag som tilsier at el-sykler er mer skadelig for naturmangfold enn vanlige sykler. Når det gjelder terrengslitasje kan man ikke se bort fra at el-sykler kan gi noe mer avtrykk, men avgjørende for slitasjen er sannsynligvis først og fremst det samlede antall syklister, og ikke hva slags sykler de bruker."
Jeg er redd for at man først vil liberalisere reglene for el-sykler, og sidestille de med umotoriserte sykler. Det er nok fordi de stortsett på alle andre områder alt er sidestilt med dem og da trenger man å ta et standpunkt om statusen skal endres eller om bruksområder skal sidestilles. Dersom det så blir brukerkonflikter eller slitasje i utsatte områder, så blir det lagt begrensninger på all sykling. De trengte ikke elsykler men det samlede antall syklister for å forby sykling langs Sognvannet (?).
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Tange]
#2521795
12/11/2018 15:41
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124 |
De trengte ikke elsykler men det samlede antall syklister for å forby sykling langs Sognvannet (?).
Det er riktig det. Men kan man anta at det samlede antall "syklister" (tråsykkel + el) vil øke eller avta i pressede områder, nå med populariteten til el-motorsykler?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2521839
12/11/2018 22:27
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Jeg håper alle relevante politikere og andre beslutningstakere får se denne videoen . Kunne ikke sagt det bedre enn forhandleren "synes du motorcross ser gøy ut? Dette er det nærmeste du kommer #fullgass" https://youtu.be/6ZfCsG161VY
|
|
|
|
|