Hvis målet er å endre mening til de som er positive til El på sti, samt påvirke Lover er nok fakta og bedre argumentasjon en fordel. Jeg har ikke El men syns det er helt King kong og har ikke lest noe her som får meg til å endre mening. Hadde jeg sett for eks en rapport som sier at El sliter mer på stien og skaper mer konflikt hadde jeg nok endret mening.
Men selfølelig skal folk få mene akuratt hva de vil uten å ha noen annen grunn en personlige meninger, så lenge de ikke presenterer det som fakta. Og denne tråden er vel laget for at folk skal få si sin personlige mening?
Hafjelldobbelkroneforening
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Sepeda]
#252003503/11/201810:06
Dette er ikke en El-sykkel. Det er en moped! Bør holdes utenfor diskusjonen.
Det er hele poenget
Man skal være ekstremt naiv for å tro at motorentusiastene vil holde seg til lovlige pedelec.
Jeg møter mange el-syklister i hverdagen. En betydelig andel har åpenbart ulovlige doninger og kjører totalt uansvarlig. Er overbevist om at vi vil se det samme i utmark etter en viss tid.
Sykkelen det annonseres for - i likhet med en mengde andre som selges og kjøres landet over - er åpenbart ulovlig og tiltenkt bruk som el-sykkel. De er i utgangspunktet håpløse å registrere som moped ettersom de mangler godkjennelse.
Det nytter ikke å skjule seg bak argumentet at "dette er ikke en el-sykkel". Realiteten er at det er flust av dem og det blir stadig flere. De kraftigste er gjerne terrengsykler og fatbikes.
Når man først har gått bort fra skillet mellom motorisert og ikke-motorisert ferdsel i utmark, har man fjernet det prinsipielle forbudet og det er i praksis håpløst å kontrollere doningene.
Ulovlige el-sykler er derfor del av diskusjonen.
Dette og alle andre argumenter er for øvrig tygget grundig på gjennom denne omfattende tråden.
Om man ikke ser en prinsipiell og verdimessig forskjell på ikke-motorisert og motorisert ferdsel, prelle alle argumenter av. Det er der vi er nå.
[Re: befe]
#252004203/11/201810:44
Etter snart en måned på ny-innkjøpt El-sykkel vil jeg dele noen erfaringer.: Sliter jeg mer på stiene?
1. Kanske; ekvipasjen er nå 6kg tyngre, jeg veier 76kg. Men en syklist på 82 kg vil da slite gravitasjonen ned like mye?
2.Turene blir lengre, det er sant. Kondisjonen tilsa at mine turer tidligere ofte endte med vanlig vei noen kilometer for å komme hjem. Nå er det tutti terreno, altså nesten dobbelt så lange turer. Men en syklist med bedre kondisjon enn meg vil nok også ta dobbel runde. Skal vi forby el-sykler fordi turene øker slitasjen pga. økt turlengde? Da må vi vel også påby de kondisjonerte å begynne å røyke?
3.Spinner jeg stiene i stykker? Absolutt ikke! Har ikke spunnet en gang, bortsett fra glipp på glatte berg. El-sykkel er ingen moped; du har inget gass-håndtak. Kreftene styres av trykket på pedalene akkurat som på en vanlig sykkel. Du må trå hele tiden og du må trå hardt og mye for å overvinne vanskelige bakker.
Blir jeg sliten ? Ja, jeg blir veldig sliten fordi jeg nå sykler nye runder som er mye brattere og lengre. Hadde jeg ikke blitt det, ville en Pivot Shuttle blitt lagt ut for salg.
Redigert av befe; 03/11/201810:48.
Jorden er absolutt ikke flat !
#252004303/11/201810:47
Så lovlige El-sykler bør bortvises fra skogene fordi noen få tullinger opptrer med uregistrerte 1000watts mastodonter eller cross-sykler?
Synd! Fordi mange da vil miste en fin inngangsbillett til å bli glad i skog og sykkel.
Leser mange argumentene her som rene byråkrat-innlegg: kom ikke her og kom ikke her ! Stiene skal vi ha i fred! Alt vann i rør ! All idrett i arena eller på lukket område !
Rart at terrengsykling er lov, egentlig ! Det er jo fantastisk moro og jeg elsker det. Dessuten er det er skattefritt. Sykling er en flott ting å drive med og mye av grunnen til at det er så populært er kanskje at lista for medvirkning ligger på mange, også lave, nivåer ? Og du behøver ikke være medlem av noe lag. Trist dersom El kun skal bli brukt til å lyse opp med. Mange kan gå glipp av bedre helse og kroppsbeherskelse i årene som kommer om lista for å sykle sti skal legges over El-sykkel.
Redigert av befe; 03/11/201811:23.
#252005603/11/201812:17
Så lovlige El-sykler bør bortvises fra skogene fordi noen få tullinger opptrer med uregistrerte 1000watts mastodonter eller cross-sykler?
Selvfølgelig. Grunnen hvorfor folk herinne sykler er fordi det ble forbudt med bil fordi noen andre ikke klarer å la være å gjøre ulovlige endringer på bilen sin Med noen hederlige untak så klart.
[Re: Tange]
#252005703/11/201812:30
Grunnen hvorfor folk herinne sykler er fordi det ble forbudt med bil fordi noen andre ikke klarer å la være å gjøre ulovlige endringer på bilen sin.
Men bildet halter litt
Hvis en betydelig del av bilistene hadde kjørt med ulovlige, uregistrerte biler, uten førerkort og forsikring, hadde kjørt på fortau, sykkel- og gangstier og og i utmark med de ulovlige bilene sine - og det i tillegg ikke hadde vært noen som helst kontroll fra myndighetenes side og de ulovlige bilene hadde vært fritt markedsført og solgt i full åpenhet - da hadde bildet vært korrekt. For det er i økende grad tilfellet med el-sykler.
Og da hadde kanskje noen følt at man måtte se på reglene og håndheving av disse for biler og bilkjøring?
#252006403/11/201813:13
Leser mange argumentene her som rene byråkrat-innlegg: kom ikke her og kom ikke her ! Stiene skal vi ha i fred! Alt vann i rør ! All idrett i arena eller på lukket område !
Da bør du lese innleggene på nytt, for du har lest feil.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
[Re: olehen]
#252006503/11/201813:16
Grunnen hvorfor folk herinne sykler er fordi det ble forbudt med bil fordi noen andre ikke klarer å la være å gjøre ulovlige endringer på bilen sin.
Men bildet halter litt
Hvis en betydelig del av bilistene hadde kjørt med ulovlige, uregistrerte biler, uten førerkort og forsikring, hadde kjørt på fortau, sykkel- og gangstier og og i utmark med de ulovlige bilene sine - og det i tillegg ikke hadde vært noen som helst kontroll fra myndighetenes side og de ulovlige bilene hadde vært fritt markedsført og solgt i full åpenhet - da hadde bildet vært korrekt. For det er i økende grad tilfellet med el-sykler.
Og da hadde kanskje noen følt at man måtte se på reglene og håndheving av disse for biler og bilkjøring?
Apapapap!
Drøye 200.000 forenkede forelegg for forseelser i trafikken sier noe helt annet. Sjansen for å bli tatt for en forseelse er forsvinnende liten og det virkelige antall forseelser er nok mangfoldige hundre ganger høyere enn antall bøter. Når vi vet at bare en liten andel av disse er for ulovlige biler mens vi titt og ofte ser ulovlige biler på veien er det mer enn rimelig å anta at om bilisme ble ilagt like store begrensninger som noen ønsker for elsykling i marka hadde biling vært forbudt.
At bildet halter litt er sikkert fordi føreren av bilen halter.
Da bør du lese innleggene på nytt, for du har lest feil. ---------------------------------------------------------------------------- OK! Du har rett. Jeg slugga litt her! Disse bemerkningene passer bedre i en annen tråd. Har nå lest meg opp litt. Argumentene er saklige og informative. Undertegnende skal ikke være så rask på avtrekkeren neste gang.
#252014404/11/201809:40
Da bør du lese innleggene på nytt, for du har lest feil. ---------------------------------------------------------------------------- OK! Du har rett. Jeg slugga litt her! Disse bemerkningene passer bedre i en annen tråd. Har nå lest meg opp litt. Argumentene er saklige og informative. Undertegnende skal ikke være så rask på avtrekkeren neste gang.
Voksent gjort, massiv kudos
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Sånn apropos tuning og det at mange kanskje/sannynligvis vil ønske å bryte fartsperren på 25 km/t
Slike kit for å bryte denne sperren på Bosch-motorer selges åpent på norske sykkelnettbutikker. I tillegg til fra utlandet selvfølgelig. Andre motorer lar seg (visstnok) åpne ved hjelp av en app. I praksis umulig å kontrollere. Men igjen selvfølgelig ikke et helt gyldig argument mot lovlig elsykling - akkurat som at bøllete analog stisykling ikke er et godt argument mot ansvarlig stisykling.
Et spørsmål er hvordan merkevaren/omdømmet til terrengsyklister/terrengsykling påvirkes av motorisering av aktiviteten. NOTS/Terrengsykkel og mange flere har jobbet hardt for at verneorganisasjoner og politikere skal forstå at terrengsyklister bedriver ansvarlig, sunt friluftsliv med omtrent samme fokus på naturopplevelser som den gjengse turgåer. Kommer det bildet av terrengsykling til å bli påvirket hvis terrengsykling med og uten motor blir sidestilt? Hvis skillet mellom elsykler og analoge terrengsykler blir borte i regelverk og definisjon og elsyklene skaper mye uønsket aktivitet i bynære marker med stort press, vil da en fremtidig regulering av sykling i terrenget gjeninnføre skillet mellom motoriserte sykler og sykler uten motor? Eller vil slike fremtidige reguleringer kunne komme til å gjelde terrengsykling generelt?
Sånn apropos tuning og det at mange kanskje/sannynligvis vil ønske å bryte fartsperren på 25 km/t
Slike kit for å bryte denne sperren på Bosch-motorer selges åpent på norske sykkelnettbutikker. I tillegg til fra utlandet selvfølgelig. Andre motorer lar seg (visstnok) åpne ved hjelp av en app. I praksis umulig å kontrollere. Men igjen selvfølgelig ikke et helt gyldig argument mot lovlig elsykling - akkurat som at bøllete analog stisykling ikke er et godt argument mot ansvarlig stisykling.
Et spørsmål er hvordan merkevaren/omdømmet til terrengsyklister/terrengsykling påvirkes av motorisering av aktiviteten. NOTS/Terrengsykkel og mange flere har jobbet hardt for at verneorganisasjoner og politikere skal forstå at terrengsyklister bedriver ansvarlig, sunt friluftsliv med omtrent samme fokus på naturopplevelser som den gjengse turgåer. Kommer det bildet av terrengsykling til å bli påvirket hvis terrengsykling med og uten motor blir sidestilt? Hvis skillet mellom elsykler og analoge terrengsykler blir borte i regelverk og definisjon og elsyklene skaper mye uønsket aktivitet i bynære marker med stort press, vil da en fremtidig regulering av sykling i terrenget gjeninnføre skillet mellom motoriserte sykler og sykler uten motor? Eller vil slike fremtidige reguleringer kunne komme til å gjelde terrengsykling generelt?
Veldig velformulerte og relevante spørsmål. Vel verdt å reflektere over for noen og enhver!
Sånn apropos tuning og det at mange kanskje/sannynligvis vil ønske å bryte fartsperren på 25 km/t ...... Et spørsmål er hvordan merkevaren/omdømmet til terrengsyklister/terrengsykling påvirkes av motorisering av aktiviteten. NOTS/Terrengsykkel og mange flere har jobbet hardt for at verneorganisasjoner og politikere skal forstå at terrengsyklister bedriver ansvarlig, sunt friluftsliv med omtrent samme fokus på naturopplevelser som den gjengse turgåer. Kommer det bildet av terrengsykling til å bli påvirket hvis terrengsykling med og uten motor blir sidestilt? Hvis skillet mellom elsykler og analoge terrengsykler blir borte i regelverk og definisjon og elsyklene skaper mye uønsket aktivitet i bynære marker med stort press, vil da en fremtidig regulering av sykling i terrenget gjeninnføre skillet mellom motoriserte sykler og sykler uten motor? Eller vil slike fremtidige reguleringer kunne komme til å gjelde terrengsykling generelt?
Jeg gikk i dag T/R Rustadsaga - Mariholtet på grus. På den turen møtte jeg flere elsykler, hvorav tre stisyklister (ikke i samme følge) som åpenbart var ute på en transportstrekning. To tråkket ikke i det hele tatt, men hadde en ganske grei fart på flaten allikevel, og de siste tråkket ganske bedagelig, men holdt ganske høy fart oppover en bratt bakke.
Som det er skrevet i denne tråden er det ganske lett å trimme syklene, og fristelsene er svært store for å gjøre akkurat det - med det som bakteppe er faren veldig stor for at alt som er oppnådd for å skape harmoni mellom de ulike markagruppene vil bli ødelagt, og at "vanlige" stisyklister blir satt i samme bås som de som bryter reglene og egentlig kommer på moped eller lett motorsykkel.
Og jeg er ganske klar over at det jeg observerte ikke beviser noe som helst, men da politiet gjorde en kontroll i våres på en skole var 22 av 28 sykler ulovlig trimmet - så at problemet finnes er helt åpenbart.
Fordi det er så lett å trimme syklene er jeg mot el-sykler på sti, jeg ønsker ikke de sannsynlige konfliktene som kommer til å komme, langt mindre å bli satt i samme bås. Hadde de vært vanskelig å trimme, slik at de fungerer etter hensikten hadde jeg derimot vært for.
Lars-Erik
[Re: Ugla]
#252019704/11/201818:26
Fordi det er så lett å trimme syklene er jeg mot el-sykler på sti, jeg ønsker ikke de sannsynlige konfliktene som kommer til å komme, langt mindre å bli satt i samme bås. Hadde de vært vanskelig å trimme, slik at de fungerer etter hensikten hadde jeg derimot vært for.
Jeg syns ikke dette er det viktigste, som sagt tidligere, konfliktene i oslomarka kommer antakelig mye av birkensyklisters usympatiske råsykling på grusvegene, og den skaden er nesten uopprettelig. Hvis det nå ennå lettere skal kunne settes likhetstegn mellom råkjøring og terrengsykling blir det mye verre, (opinionen vil raskt dra slutningen om syklister i terrenget at vi på død og liv vil sykle fort, og derfor har tydd til motorhjelp, alle som en, for menigmann ser ikke forskjell).. Derfor mener jeg at det eneste som vil kunne sikre våre interesser er uttalelser fra en organisasjon som NOTS med helt klart standpunkt: Ikke motor i terrenget, bare motor i trafikken, som miljøvennlig tiltak og alternativ til annen motorisert transport. Driftsveger og etablerte _bil_veger i marka må selvsagt være åpne for elsykkel om grunneier tillater det, men der det ikke er bilveg må en regulering vha. lokale bestemmelser til, dette er et vanskelig spørsmål i seg selv, der noen uansett vil forbryte seg, terskelen som overskrides ved trimming er også av betydning, men det får i tilfelle bli den enkelte elsyklists valg, og holdningsmessig likestilt med sykling på rødt, råsykling i sikksakk mellom barnevogner, etc.. !
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Jeg syns ikke dette er det viktigste, som sagt tidligere, konfliktene i oslomarka kommer antakelig mye av birkensyklisters usympatiske råsykling på grusvegene, og den skaden er nesten uopprettelig. Hvis det nå ennå lettere skal kunne settes likhetstegn mellom råkjøring og terrengsykling blir det mye verre, (opinionen vil raskt dra slutningen om syklister i terrenget at vi på død og liv vil sykle fort, og derfor har tydd til motorhjelp, alle som en, for menigmann ser ikke forskjell).. Derfor mener jeg at det eneste som vil kunne sikre våre interesser er uttalelser fra en organisasjon som NOTS med helt klart standpunkt: Ikke motor i terrenget, bare motor i trafikken, som miljøvennlig tiltak og alternativ til annen motorisert transport. Driftsveger og etablerte _bil_veger i marka må selvsagt være åpne for elsykkel om grunneier tillater det, men der det ikke er bilveg må en regulering vha. lokale bestemmelser til, dette er et vanskelig spørsmål i seg selv, der noen uansett vil forbryte seg, terskelen som overskrides ved trimming er også av betydning, men det får i tilfelle bli den enkelte elsyklists valg, og holdningsmessig likestilt med sykling på rødt, råsykling i sikksakk mellom barnevogner, etc.. !
Derfor mener jeg at det eneste som vil kunne sikre våre interesser er uttalelser fra en organisasjon som NOTS med helt klart standpunkt: Ikke motor i terrenget, bare motor i trafikken, som miljøvennlig tiltak og alternativ til annen motorisert transport.
Jeg skjønner det er et følsomt spørsmål for NOTS å ta stilling til. Samtidig er det kanskje det viktigste spørsmålet å ta stilling til nå?
Jeg har aldri fått somlet meg til å bli medlem av NOTS, men jeg er der at jeg nok ville støttet NOTS med et medlemskap hvis de tok det standpunktet som ingepingle foreslår.
[Re: Ugla]
#252020604/11/201819:16
Og jeg er ganske klar over at det jeg observerte ikke beviser noe som helst, men da politiet gjorde en kontroll i våres på en skole var 22 av 28 sykler ulovlig trimmet - så at problemet finnes er helt åpenbart.
Jeg var sikkert ikke tydelig nok, eller kanskje noen trudde jeg var ironisk.
Elssykkel i marka er stortsett lov, akkurat som moped på vei og bil på vei. Noen her som mener at mopeder og biler bør forbys fordi de er så lett å trimme? Og fordi det er enkel tilgang til trimmesett på Finn mm.? Og som nevnt, bilister og mopedister blir over lav sko bøtelagt for allskens forseelser uten aat det fører til noe skriking om totalforbud.
Ser du ikke sammenheng mellom trimmede mopeder og biler og elsykler på sti? Ikke jeg , ikke heller ser jeg noe sammeneheng mellom 22 trimmede elsykler i en skolegård og elsykling på sti. Hvor mange av disse var egnet til noe annet enn å puffe på en scotti på asfalt?
[Re: Syklus]
#252020704/11/201819:27
Derfor mener jeg at det eneste som vil kunne sikre våre interesser er uttalelser fra en organisasjon som NOTS med helt klart standpunkt: Ikke motor i terrenget, bare motor i trafikken, som miljøvennlig tiltak og alternativ til annen motorisert transport.
For ordens skyld, om noen ikke kjenner forhistorien:
Høringsbrev og alle høringsuttalelsene finnes her. Her finner man godt belyst alle forholdene som vi diskuterer gang på gang her i tråden.
Tilrådningen fra Miljødirektoratet til Klima- og miljødepartementet finnes her: Miljødirektoratet oppfatter at flertallet av høringsinstansene støtter en oppmykning av regelverket for bruk av el-sykler i utmark, men at slik bruk bør avgrenses til veger og turveger som etter motorferdsellovens definisjon er å anse som utmark.
I tråd med oppfatningen til de fleste høringsinstansene, anbefalte Miljødirektoratet til departementet at det skulle åpnes for bruk av elsykler på veier og turveier i utmark, men ikke terreng/sti.
Departementet kom som kjent til en annen konklusjon, se her.
Slik går det når politikk trumfer de faglige tilrådingene.
#252021304/11/201819:57
Jeg skrev de faglige tilrådingene - altså fra fagetaten etter en bred høring - og ikke spesifikt NOTS.
Innspillet fra NOTS er dessverre et eksempel på hva som skje når en interesseorganisasjon ikke er i stand til å ta et klart standpunkt, uansett hvor mange relevante betraktninger og forslag man måtte ha for øvrig. Når man melder inn "på den ene siden og på den andre siden", nuller man dessverre seg selv ut i en høringsprosess og gjør seg selv irrelevant.
I den videoen her kan må få inntrykk av at "intet eventyr uten batteri og motor" og evolusjonen av terrengsykkelen frå 80-talet til idag blir brukt som begrunnelse for at batteri/motor berre er det neste steget av den same evolusjonen.. Du kan nesten ikkje sykle utanfor trailcenter og bikepark utan batteri/motor...småkvalmt. Video meint for "meinigheita" dog.
Jeg skrev de faglige tilrådingene - altså fra fagetaten etter en bred høring - og ikke spesifikt NOTS.
Innspillet fra NOTS er dessverre et eksempel på hva som skje når en interesseorganisasjon ikke er i stand til å ta et klart standpunkt, uansett hvor mange relevante betraktninger og forslag man måtte ha for øvrig. Når man melder inn "på den ene siden og på den andre siden", nuller man dessverre seg selv ut i en høringsprosess og gjør seg selv irrelevant.
Slik jeg leser de faglige tilrådingene så lander det meste på -ikke generelt imot oppmykning av regelverket- men for lite faglige (les forskning) kunnskap. Og mye diskusjon om definisjoner.
Høringsinnspillene viser at det i hovedsak er støtte for å myke opp regelverket for bruk av el-sykler i utmark. Høringsinnspillene støtter i stor grad de vurderinger som Miljødirektoratet har gjort i høringsnotatet, herunder våre vurderinger rundt mulige ulemper knyttet til en slik oppmykning. Høringsinnspillene har ikke gitt mer håndfast kunnskap, i form av forskning eller undersøkelser, som kan underbygge vurderderingene
Norskog sin høringsutalelse er den frekkeste. Skogsdriften sin påvirkning på skogen og stier er overveldende. Skiforeningen* burde også skjerpe seg. Snakker om det enkle friluftsliv også brukes maskiner for å planere naturlige stier i filler så de blir gørmete og blaute. Syklet på en slik sti i dag. Syklet også på en sti hvor stien var kjørt istykker og fylt opp med kvist fra tømmerdrift to år til bake.