Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smerter i lår når jeg går

Smerter i lår når jeg går #2034678 23/11/2015 06:46
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Særlig når jeg går i nedoverbakker får jeg skikkelig vondt i lårene, kan vel egentlig si at smerten er jevnt fordelt i hele muskelen på fremsiden av lårene, det er vondt i nedoverbakker og er/blir fraværende når det går oppover eller bortover. Rimeligvis hjelper det å gå saaaaaaakte, men det er jo ingen løsning.
Jeg har også opplevd dette bare på ene låret, og da gikk jeg i et rolig spasere-i-byen-tempo.
Har kjent det littegrann på sykkel, men det tror jeg nesten er fordi jeg kjenner etter. Har ikke syklet så mye. Snitt ¨på 208 km pr måned siden juni der jeg aldri har vært over 200 km på en uke og der jeg i all hovedsak sykler annenhver uke. Styrketrening omkring 3-4 ganger i uken, mest den uken jeg ikke sykler, men svært lite fokus på beinøvelser(som i ingen knebøy, beinpress, lårcurl eller markløft).
Riktignok går mye av syklingen i sone 3 og 4, og det blir en eller to(mest en)intervalløkt annenhver uke, men er det slik at jeg er for mye i høye soner?
Jeg har hatt helt treningsfri fra sykkelen i 15 dager og ikke på styrketrening på en uke, så jeg var litt overrasket over smerteproblemene, er det noen som har noen råd eller tanker utover rådet om å gå til fastlegen, det skal jeg klare selv i den grad jeg mener at det er nyttig.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Smerter i lår når jeg går [Re: gare] #2034704 23/11/2015 08:00
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Det kan være så mye... Ufint spørsmål kanskje, men hvor gammel er du?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Smerter i lår når jeg går [Re: Torshov-Simen] #2034708 23/11/2015 08:03
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Torshov-Simen
Det kan være så mye... Ufint spørsmål kanskje, men hvor gammel er du?

Haha, neida, er 48 og er klar over at det kan være så mye.

Re: Smerter i lår når jeg går [Re: gare] #2034766 23/11/2015 09:39
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Har det kommet plutselig eller har det kommet snikende på over tid - i så fall hvor lang tid?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Smerter i lår når jeg går [Re: gare] #2034772 23/11/2015 09:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Du må komme deg til legen og deretter til fysio/manuell terapeut, da dette kan være så mangt!

Men jeg ville mistenkt hofte/bekken.

Re: Smerter i lår når jeg går [Re: gare] #2034870 23/11/2015 13:30
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: gare
Særlig når jeg går i nedoverbakker får jeg skikkelig vondt i lårene, kan vel egentlig si at smerten er jevnt fordelt i hele muskelen på fremsiden av lårene, det er vondt i nedoverbakker og er/blir fraværende når det går oppover eller bortover. Rimeligvis hjelper det å gå saaaaaaakte, men det er jo ingen løsning.
Jeg har også opplevd dette bare på ene låret, og da gikk jeg i et rolig spasere-i-byen-tempo.
Har kjent det littegrann på sykkel, men det tror jeg nesten er fordi jeg kjenner etter. Har ikke syklet så mye. Snitt ¨på 208 km pr måned siden juni der jeg aldri har vært over 200 km på en uke og der jeg i all hovedsak sykler annenhver uke. Styrketrening omkring 3-4 ganger i uken, mest den uken jeg ikke sykler, men svært lite fokus på beinøvelser(som i ingen knebøy, beinpress, lårcurl eller markløft).
Riktignok går mye av syklingen i sone 3 og 4, og det blir en eller to(mest en)intervalløkt annenhver uke, men er det slik at jeg er for mye i høye soner?
Jeg har hatt helt treningsfri fra sykkelen i 15 dager og ikke på styrketrening på en uke, så jeg var litt overrasket over smerteproblemene, er det noen som har noen råd eller tanker utover rådet om å gå til fastlegen, det skal jeg klare selv i den grad jeg mener at det er nyttig.

Hva skjer hvis du ikke gir etter og bare går videre? Går det fra skikkelig vondt til noe annet? Blir det verre, eller er det jevnt vondt?

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Smerter i lår når jeg går [Re: gare] #2034891 23/11/2015 14:20
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Kanskje du burde trene mer "vektbærende" aktiviteter? Løping, f.eks. Gange i nedoverbakke er stor belastning på muskler og ledd, og hvis de ikke er vant til denne belastningen kan det gjøre vondt.

Om høsten løper jeg bittelitt, og da har jeg det på samme måte. Jeg kan løpe oppover og bortover uten problemer, men så snart det bikker nedover får jeg problemer med begge lårene. Dette bruker å gi seg etter hvert som jeg får flere løpeturer innabords.

Re: Smerter i lår når jeg går [Re: Øyvind V] #2034893 23/11/2015 14:26
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Øyvind V
Kanskje du burde trene mer "vektbærende" aktiviteter? Løping, f.eks. Gange i nedoverbakke er stor belastning på muskler og ledd, og hvis de ikke er vant til denne belastningen kan det gjøre vondt.

Om høsten løper jeg bittelitt, og da har jeg det på samme måte. Jeg kan løpe oppover og bortover uten problemer, men så snart det bikker nedover får jeg problemer med begge lårene. Dette bruker å gi seg etter hvert som jeg får flere løpeturer innabords.

Det er definitivt et godt poeng, dessuten skal jeg prøve å gjøre noe så kjedelig som tøying av fremside av lår/bekken/hofte siden jeg mistenker at jeg har tøyeligheten til et spett.

Hva angår lege/fysio/manuell terapeut er ikke det helt utenkelig, men fortsatt noe jeg avventer foreløpig.

Re: Smerter i lår når jeg går [Re: gare] #2035969 26/11/2015 13:37
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
I den grad det er interessant var dagens tur kun smertefull i ene lår, kun langt ute i turen(der det går skikkelig bratt nedover ganske lenge), og heller ikke så vondt som sist gang, så jeg antar at dette er treningsorientert ICON_SMILE

Moderator  support