Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av Canyon landeveissykkel

Valg av Canyon landeveissykkel #2034643 22/11/2015 21:01
A
ADJ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Er ute etter tips og råd fra de som har kjennskap til Canyon sine landeveissykler. Selv er jeg mosjonist, som ønsker å gå fra en aluminium innstegssykkel til noe mer sofistikert og rendyrket karbon racer. Jeg har til nå ikke deltatt i ritt og er usikker på om det blir aktuelt. Målet med ny sykkel er vel i bunn og grunn bare for å anspore og ha følelsen av en fullblods racer, mer enn at den gamle sykkelen ikke duger lenger. Om jeg sparer inn noe tid på treningsrundene er vel mer egen innsats enn innhogg på kontoen som bestemmer.

Har vurdert andre sykler, men har etter mange vurderinger kommet til at det er Canyon, som leverer «mest for pengene» i den prisklassen jeg er villig til å kjøpe. Jeg har også sjekket bruktmarkedet, men finner ikke så mange sykler i min størrelse da jeg trenger small ramme

Alternativene er som følger:
Aeroad CF SLX 6.0 https://www.canyon.com/no/road/aeroad/aeroad-cf-slx-6-0.html
Ultimate CF SLX 8.0 https://www.canyon.com/no/road/ultimate/2016/ultimate-cf-slx-8-0.html
Ultimate CF SL 9.0 Aero https://www.canyon.com/no/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-9-0-aero.html
Ultimate CF SL 9.0 Di2 https://www.canyon.com/no/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-9-0-di2.html

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2034675 23/11/2015 06:02
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har hatt en slx med DA9000 i to sesonger nå.
Er svært godt fornøyd - har ikke vunnet noen ritt, men kan dessverre ikke skylde på sykkelen.
Eneste jeg synes er litt dumt er et litt kjedelig fargeutvalg, men det gjelder jo mange sykler på markedet nå for tiden. Det har blitt litt bedre hos Canyon, men fortsatt ikke noe som får hjerte til å hoppe.

Skulle jeg kjøpt Canyon igjen hadde jeg trolig nøyd meg med en SL - jeg forestiller meg at det ville være mer en bra nok for meg, og dermed et enda bedre kjøp.

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2034702 23/11/2015 07:56
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg tenker at her går man enten for aero-varianten (Aeroad SLX) og aksepterer 0,5 kg ekstra i bytte mot aerodynamikk, eller så går man for Ultimate SLX med Ksyrium-hjulene og får en skikkelig lettvekter. Spørsmålet er i så fall hva slags terreng man tenker å trene og konkurrere i? Jeg ville valgt sistnevnte, men det skyldes en fetish for høydemeter. ICON_SMILE

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2034711 23/11/2015 08:09
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
"Ulempen" med Canyon er jo at de har ganske mange sykler å velge i innenfor ca. samme pris.

Jeg hadde valgt Ultimate SLX siden man får den i den nydelige sølvfargen.

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2034956 23/11/2015 19:36
A
ADJ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takker for gode innspill og synspunkter og er vel skjønt enig. Det er nettopp det, som gjør at valget er uten kald og direkte besluttsomhet. Jeg har selv satt en øvre grense så jeg ikke kjøper langt over nivå og sunn fornuft. Var lenge på Aeroad CF SLX 6.0, men da får man ikke med Aerocockpit. Med tradisjonelt styre og stem blir Aeroad’en litt tam. Dessuten er geometrien ganske så aggressiv og jeg har en utfordring med «rolige langturer». Har riktig nok blitt bedre, men er usikker på en sykkel som innbyr til å ligge lavt og trå til…

Endring på Ultimate for 2016 er etter det jeg har forstått blitt mer «aero» med at rammeprofilene er snudd slik at men skal oppnå mindre luftmotstand i rammen. Om dette har reell betydning er jeg usikker på siden det er lite med tester, som har gått over tid. For meg er det antageligvis uten særlig betydning annet enn at jeg på en dag med gode forhold og friske ben innbiller meg at det går fort på grunn av profilen på ramma. Geometrien på Ultimate’en er ikke ulik geometrien på den sykkelen jeg har i dag, selv om jeg ikke har alle mål helt nøyaktig. Den passer meg godt, men den veier 2 kg mer men Ultimate CF SLX 8.0.

Sitat: thamg
Skulle jeg kjøpt Canyon igjen hadde jeg trolig nøyd meg med en SL - jeg forestiller meg at det ville være mer en bra nok for meg, og dermed et enda bedre kjøp.

SL ville vært mer enn nok for meg også. Der kan jeg enten få sykkelen mer «aero» med høyprofil hjul eller jeg kunne gått for Di2.

Sitat: Sykkel-Erik
Jeg ville valgt sistnevnte, men det skyldes en fetish for høydemeter. ICON_SMILE

Ser du er medlem av Tryvann CK. Da hadde valget vært enkelt… Ultimate SLX :-)

Sitat: kjasmas
"Ulempen" med Canyon er jo at de har ganske mange sykler å velge i innenfor ca. samme pris.

Det er nettopp dette som gjør valget vanskelig :-)

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2034977 23/11/2015 21:35
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Du er mosjonist skriver du?
Sikker på at en Aerosykkel er det rette?

facebook.com/secondhandsessions

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: hJürg1] #2034999 24/11/2015 00:29
A
ADJ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: hJürg1
Du er mosjonist skriver du?
Sikker på at en Aerosykkel er det rette?

Ja jeg er vel det man kan kalle erkemosjonist og du har helt rett i at jeg er ikke så sikker på at en Aerosykkel er den rette sykkel.

Jeg forsøker vel å hente mest mulig erfaring fra de, som har flere timer på landeveien enn det jeg har og følgelig mer erfaring og kunnskap. Lysten på ny sykkel er delvis en ansporing til de timene jeg bruker i på rulle nå senhøst og videre i vinter og delvis en ny og forhåpentligvis god følelse med ny sykkel til våren. Utfordringen er å velge den sykkelen, som treffer meg best, på mitt nivå og min sykkelglede. Situasjonen er at jeg har kun eiet en landeveissykkel og nå går for min neste sykkel og vil helst ikke dra ut på en skivebom. Jeg blir nok ikke en syklist som skifter sykkel hvert- eller hvert andre år, så jeg kjøper for å ha, vedlikeholde og bruke sykkelen i mange år.

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2035009 24/11/2015 06:43
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror nok en Ultimate (utstyrsgruppe osv velger du selv (Di2 btw)) passer deg bedre enn en Aeroad. Uansett så er ingen av de skivebom, det er Ferrari eller Maserati ICON_WINK

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2035070 24/11/2015 08:59
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: ADJ
Jeg blir nok ikke en syklist som skifter sykkel hvert- eller hvert andre år, så jeg kjøper for å ha, vedlikeholde og bruke sykkelen i mange år.

Haha, der har vi alle vært! Én sykkel, og du er hekta...

Medlem av Tryvann CK
Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2035323 24/11/2015 19:10
A
ADJ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: pharynx
Jeg tror nok en Ultimate (utstyrsgruppe osv velger du selv (Di2 btw)) passer deg bedre enn en Aeroad. Uansett så er ingen av de skivebom, det er Ferrari eller Maserati ICON_WINK

Er vel kanskje tilbøylig til at det er riktig som du skriver og ingen av de er skivebom. Det er ennå ikke så lang leveringstid hos Canyon så jeg kan ennå drøvtygge litt til på en endelig beslutning.

Jeg blir nok ikke en syklist som skifter sykkel hvert- eller hvert andre år, så jeg kjøper for å ha, vedlikeholde og bruke sykkelen i mange år.

Haha, der har vi alle vært! Én sykkel, og du er hekta...

Det der var bort i mot ufint og påstå! Eneste grunn til at jeg skrev det var for å overbevise meg selv om at med en ny og fin sykkel så fikk jeg ro i sjela i all overskuelig fremtid... ;-)

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2035488 25/11/2015 09:43
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Låner tråden din da jeg har samme luksusproblem og står mellom nesten de samme modellene:

Ultimate CF SL 9.0 Aero: https://www.canyon.com/no/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-9-0-aero.html
Ultimate CF SL 9.0 Di2: https://www.canyon.com/no/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-9-0-di2.html
Ultimate CF SL 9.0 S: https://www.canyon.com/no/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-9-0-sl.html
Ultimate CF SLX 8.0 (2015 modell): https://www.canyon.com/no/factory-outlet/#category=road-bikes&id=11749
Ultimate CF SLX 8.0 (2014 modell): https://www.canyon.com/no/factory-outlet/#category=road-bikes&id=10166

Ser for meg at jeg kommer til å sykle på ett hjulsett i overskuelig framtid da andre ting også krever kapital. Blir nok ingen ritt foreløpig, men jeg sykler jevnt over hele sesongen og har hatt to Cannondale tidligere, herav hadde et Mavic Ksyrium SL hjulsett.
Burde jeg velge Aero modellen med profilhjul? Eller blir det teit når man bare sykler på ett hjulsett hele sesongen?
Burde man prioritere Di2? Over det man får i de andre modellene? Hjulsettet er vel hakket dårligere på denne modellen. Tror egentlig Di2 er det første jeg kan ofre ift andre kriterier.
2014 og 2015 modellene liker jeg designet på (det teller jo også litt) og man får vel en bedre ramme på disse. 2014 modellen har også bedre gruppesett, men denne har vel hakket dårligere hjulsett, så her er det kanskje bedre å gå for 2015-modellen?
Ryttervekt er for øvrig 98 slanke og lange kg om det har betydning for valget.

Hva bør man prioritere? Hjulsett, ramme, gruppesett, Di2...

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2035513 25/11/2015 10:21
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes 2014-varianten fremstår som det beste kjøpet: Den er billigere enn alle utenom 8.0-varianten med Ultegra, den har den beste rammen, den er lettest, og den har DA (mekanisk DA er så bra at Di2 Ultegra kun vil være en marginal funksjonell forbedring, men med en vektstraff).

To ting som trekker ned 2014-varianten er at den har vanlig kompakt heller enn 52/36 og at hjulene er litt kjipere enn de andre alternativene.

Personlig ville jeg valgt 2014 med DA over 2015 Aero, men det spørs jo helt på bruksområdet ditt. Det ville uansett stått mellom de to om jeg skulle kjøpt.

Medlem av Tryvann CK
Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2035645 25/11/2015 14:57
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Har ikke Canyon kommet med litt annen geometri på reach/stack på de nye modellene. Verdt å huske på når du sammenligner de nye og gamle modellene.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2035656 25/11/2015 15:39
E
EveSteve Offline
Entusiast
Entusiast
E
Skal du bestille vil jeg råde deg til å vente til de har sluttet å surre med it-system og ny fabrikk... Skal visstnok snart være orden med problemene, men akkurat nå har de ikke oversikt over ordrer, fakturaer eller noen ting.

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2035669 25/11/2015 16:20
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Jeg synes 2014-varianten fremstår som det beste kjøpet: Den er billigere enn alle utenom 8.0-varianten med Ultegra, den har den beste rammen, den er lettest, og den har DA (mekanisk DA er så bra at Di2 Ultegra kun vil være en marginal funksjonell forbedring, men med en vektstraff).

To ting som trekker ned 2014-varianten er at den har vanlig kompakt heller enn 52/36 og at hjulene er litt kjipere enn de andre alternativene.

Er DA såpass bra at det burde prioriteres foran bedre hjulsett? Ref 2015 modellen.
Ellers takk for nyttig innspill. Bruksområdet blir en og annen langtur og noen kortere, intensive treningsturer. Til pendling bruker jeg CX'en.

Sitat: hrukin
Har ikke Canyon kommet med litt annen geometri på reach/stack på de nye modellene. Verdt å huske på når du sammenligner de nye og gamle modellene.

Takk, det skal jeg se på!

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2035728 25/11/2015 20:04
thue Offline
Besatt
Besatt
DA er ikke såpass bra at det burde prioriteres foran hjulsett ICON_WINK

Kun noen hundre gram og mange tusen i prisforskjell ICON_SMILE

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: thue] #2035738 25/11/2015 20:30
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: thue
DA er ikke såpass bra at det burde prioriteres foran hjulsett ICON_WINK

Kun noen hundre gram og mange tusen i prisforskjell ICON_SMILE

Joda, men i dette tilfellet er prisen for alle praktiske formål lik. Bare 2014 modell (DA) vs 2015 (bedre hjul).

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2035747 25/11/2015 20:42
thue Offline
Besatt
Besatt
Hadde personlig valgt 2014 modellen med DA. Selv om utsalgsprisen er noe forskjellige på hjula på de to syklene er de vanlige ksyrium hjula med alu-bremsebane ufattelig gode ICON_WINK

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: thue] #2035759 25/11/2015 21:51
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: thue
Hadde personlig valgt 2014 modellen med DA. Selv om utsalgsprisen er noe forskjellige på hjula på de to syklene er de vanlige ksyrium hjula med alu-bremsebane ufattelig gode ICON_WINK

2014-varianten med DA koster 20.689 + mva = 25.861 kroner. 2015-variant med Ultegra koster 19.299 + mva = 24.124 kroner. Med andre ord betaler du 1.737 kroner + kjipere hjul for DA.

Om du kjøper komplett gruppesett er prisforskjellen mellom mekanisk DA (13.499) og mekanisk Ultegra (6.190) ganske mye, 7.309 kroner hos Bikeshop.

Prisforskjellen mellom Ksyrium SLR WTS Exalith 2 (11.499) og Ksyrium Elite S (4.999) er 6.500 kroner hos Bikeshop.

2014-variant: 25.861 - 13.499 - 4.999 = 7.363 for resten av sykkelen.
2015-variant: 24.124 - 6.190 - 11.499 = 6.435 for resten av sykkelen.

Jeg har ikke prøvd Ksyrium-hjul med Exalith-bremseflate, men bremseeffekten er visstnok betydelig bedre enn på vanlige Ksyrium-hjul. Dessuten er SLR-hjulene cirka 200 gram lettere enn de vanlige hjulene, og de er sikkert ikke mindre aero eller kjipere på andre måter heller.

I forrige utgave av Landevei konkluderte vi forøvrig med at i valget mellom en fet sykkel med middels hjul og en middels sykkel med fete hjul, så ville vi valgt sistnevnte. I dette tilfellet er likevel forskjellen mellom syklene minimal, men det kan se ut som 2015-varianten er et mer fornuftig kjøp...?

Du blir sikkert ikke misfornøyd uansett, og går du for DA-varianten har du jo et påskudd for å titte på nye hjulsett når kjøpebasillen kommer tilbake ICON_SMILE

Medlem av Tryvann CK
Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2036288 27/11/2015 12:34
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Takk for svar alle sammen!
Det ble 2015 modellen: Ultimate CF SLX 8.0 https://www.canyon.com/no/factory-outlet/#category=road-bikes&id=11749
Så at den i dag var ytterligere 10% nedsatt til 17.399, og én sykkel igjen i str 3XL, så da var det ingenting å lure på lenger.

Er det ellers noe man trenger å tenke på ved å kjøpe fra Canyon? Annet enn norsk MVA? Toll er det vel ikke, men har frakten noen overraskelsesmomenter?

Hadde ikke tid til å forsøke å finne størrelsesguiden til Canyon, men jeg er 2 meter så det skal godt la seg gjøre at jeg ikke skal ha 3XL. Har tidligere syklet på Cannondales største ramme, 63 cm!

Til trådstarter: Takk for lånet av tråden! Lykke til selv! Kan anbefale å se på factory outlet hos Canyon i dag!

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: eirikbk] #2036301 27/11/2015 13:01
A
ADJ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: eirikbk
Takk for svar alle sammen!
Det ble 2015 modellen: Ultimate CF SLX 8.0 https://www.canyon.com/no/factory-outlet/#category=road-bikes&id=11749
Så at den i dag var ytterligere 10% nedsatt til 17.399, og én sykkel igjen i str 3XL, så da var det ingenting å lure på lenger.

Er det ellers noe man trenger å tenke på ved å kjøpe fra Canyon? Annet enn norsk MVA? Toll er det vel ikke, men har frakten noen overraskelsesmomenter?

Hadde ikke tid til å forsøke å finne størrelsesguiden til Canyon, men jeg er 2 meter så det skal godt la seg gjøre at jeg ikke skal ha 3XL. Har tidligere syklet på Cannondales største ramme, 63 cm!

Til trådstarter: Takk for lånet av tråden! Lykke til selv! Kan anbefale å se på factory outlet hos Canyon i dag!

Grattis med ny sykkel og håper du blir fornøyd!

Blir vel både overrasket og skuffet hvis du ikke blir det da jeg vurderer den samme i 2016 årgangen.

Jeg var selv innom i dag i håp om at noe som passet meg var nedsatt. Siden jeg er i andre enden i skalaen enn deg og trenger small ramme så er det helt utplukket.
Jeg følger med på leveransetidene og bruker tiden i mellom til enda fler vurderinger.

Bare hyggelig å låne bort tråden
God helg!

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2036305 27/11/2015 13:16
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Grattis med ny sykkel og håper du blir fornøyd!

Blir vel både overrasket og skuffet hvis du ikke blir det da jeg vurderer den samme i 2016 årgangen.

Jeg var selv innom i dag i håp om at noe som passet meg var nedsatt. Siden jeg er i andre enden i skalaen enn deg og trenger small ramme så er det helt utplukket.
Jeg følger med på leveransetidene og bruker tiden i mellom til enda fler vurderinger.

Bare hyggelig å låne bort tråden
God helg!

Kan ikke forstå annet enn at det må bli bra. Spent på overgangen fra Cannondale som jeg jo var veldig glad i, men nå får jeg en sykkel med bedre ramme, gruppesett og hjul til samme pris. Og at mine to tidligere Cannondales har hatt dårlig aura og blitt vraket som følge av trafikale faktorer gjør jo overgangen litt lettere, men likevel litt vemodig.

Lykke til, kan være verd å følge med på factory outlet likevel. Det var litt ustabilt en stund etter omlegging av IT systemet for en stund tilbake og noen modeller var plutselig borte.

God helg, indeed!
Ah, lenge til våren nå...

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: eirikbk] #2037461 01/12/2015 19:51
A
ADJ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Etter mye beslutningsvegring måtte jeg ta et valg da Canyon sine leveringstider begynner å krype godt ut i sesongen. Vurderte lenge modellen over med Di2, men liker den direkte følelsen av gir skifte, samt og kunne dra til med flere gir i kjapp sekvens. Håper ikke jeg angrer på det valget.

Det ble en slik en ULTIMATE CF SLX 8.0:

Jeg var ikke like heldig som eirikbk, som fant en 2015 modell til nedsatt pris, men er det utplukket så må man ta restene :-)

....... ja det er lenge til våren....!

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2037569 02/12/2015 08:55
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Grattis!
Som om jeg skulle valgt det selv ICON_WINK
Min er i transitt nå! Kjenner en sitrende følelse som kona kan misunne, hehe.
Har du levering i mai? Jaja, du slipper i alle fall å måtte se på den i stua så lenge...
Går snart ut i pappaperm, så satser på at jeg kan teste den litt på rulla. Men kjenner jeg junior rett spørs det om han unner meg det.

Re: Valg av Canyon landeveissykkel [Re: ADJ] #2037904 02/12/2015 22:59
A
ADJ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Jeg har i følge Canyon sine sider levering i slutten av mars, så jeg starter sesongen med gamlesykkelen. Jeg fikk visst tuklet det det med linken på forrige post. Jeg bestilte Jet Silver Grey og ikke Stealth.

Moderator  support, Valentino