Har nå bestilt ny sykkel fra Trek, men er litt usikker på om jeg har valgt riktig størrelse. Sykkelen er en Top Fuel 9,8sl. Jeg er 167cm høy med inseam på 76cm.
Har tidligere syklet på 15,5 fra Trek. Jeg ble anbefalt å prøve 17,5 denne gangen ettersom den er actual 16,5. Ble også anbefalt å kjøre med kortere stem for å gjøre den noe "mindre".
Noen som har erfaring med disse syklene fra Trek som kan komme med noen innspill?
Mvh Rune
Det er i motbakke at det går oppover.
Re: Hvilken størrelse på terrengsykkel fra Trek?
[Re: Javolta]
#203440221/11/201512:48
Det er vel hjulstørrelsen som er av særlig betydning for gøy og rask her. For min del ble det både mer gøy og mye raskere med 29" enn 26". Ikke prøvd 27,5. Mye større størrelsesforskjell mellom 27,5 og 29 enn 26 og 27,5 pga annen målemetode. Flyter utrolig mye bedre over ujevnheter, men så er jeg jo sykt mye mann....målt i liter...
[Re: Tormod..]
#203447121/11/201519:17
Sønnen min har syklet på en fuel ex 17,5 actual 16,5 med 70 mm stem i to år nå. I denne perioden har han strukket seg fra 155 til 181. Sykkelen har nå blitt i minste laget. Jeg vil tro at 167 vil funke på denne størrelsen.
Stokk og stein sykkelklubb
[Re: neistein]
#203448121/11/201520:37
Det får meg til å tenke at 17,5 er en veldig fleksibel størrelse. Mye kan vel justeres med stemlengde og setehøyde.
Takk for innspill.
Sitat: neistein
Sønnen min har syklet på en fuel ex 17,5 actual 16,5 med 70 mm stem i to år nå. I denne perioden har han strukket seg fra 155 til 181. Sykkelen har nå blitt i minste laget. Jeg vil tro at 167 vil funke på denne størrelsen.
#203474923/11/201509:09
17.5" blir helt perfekt til deg. Da får du en riktig geometri og sykkelstørrelse for dine mål, som lett kan fintilpasses din sittestilling. Sannsynligvis må du ikke korte ned på stemmet.
15.5" kommer rett nok i 27.5. Dette er rett og slett fordi en 29er får for høy front for syklister i denne størrelsen. Konsekvensen kjenner blant annet våre teamryttere på damesiden som alle er under 160 cm - de kjører med ekstreme negative stem. Det slipper de nå. Derfor sier man "velg det største hjulet som passer", fordi 29 går raskere, gitt riktig geometri for syklisten.
Helt generelt: I valget mellom to størrelser så er det ofte lurt å gå opp en størrelse. Det gir bedre rom for perfekt tilpassing. En for liten sykkel fører ofte til en tilpassing som beveger seg "utenfor" sykkelens tiltenkte geometri.
Hei.Har 17,5 trek fuel og er 178 og korte bein inseam 81,5.Er da denne sykkelen for liten til meg?.Har ikke brukt denne så veldig mye da jeg sykkler en del på en Nakamura 5.29 i størrelse 18 og synes denne passer bra.Ble litt i tvil når jeg leser andres svar her om treken min er for liten
#203557125/11/201512:08
17.5 passer. Og 18.5 passer. Hadde det vært nyeste modell så ville 18.5 være anbefalt i utgangspunkt. Merk at tabellen over er for gjeldende/nye modeller.
Om sykkelen er for liten til deg er du den beste til å kjenne på. Ingen kropper er like, så hva andre her i tråden gjør er mindre viktig enn hva du selv opplever.
Del stien, skru av Strava
[Re: Lillosti29]
#203564325/11/201514:55
17.5 passer. Og 18.5 passer. Hadde det vært nyeste modell så ville 18.5 være anbefalt i utgangspunkt. Merk at tabellen over er for gjeldende/nye modeller.
Om sykkelen er for liten til deg er du den beste til å kjenne på. Ingen kropper er like, så hva andre her i tråden gjør er mindre viktig enn hva du selv opplever.
Hva mener du med at tabellen over er for nye modeller? Sykler nemlig nå på en 2011 Trek i 15,5", og forhandleren anbefalte med altså nå en 17,5".
Helt enig om at jeg selv er den beste til å kjenne om den passer, men nå må jeg altså sjekke litt rundt fordi jeg får ikke prøvd sykkelen før den kommer til neste år. Har ikke lyst til å måtte bestille på nytt om størrelsen ikke skulle passe.
Samtidig sier jo den nevnte tabellen at 17,5" skulle passe selv om jeg kun er 167cm. Bare å krysse fingrene.
#203604026/11/201517:08
Mitt spørsmål var kun hvorfor tabellen var for NYE modeller! Men som det har vært nevnt så må man vel bare selv erfare hva som passer best.
Syklene har vel forandret seg, moderne geometri. Lillosti29 kan sikkert svare bedre på det.
Dette er ikke så hokuspokus og du kan bare finne ut av 17.5 med å prøve. Sleit med samme valget med å gå opp fra 19.5 til 21.5. Jeg er 1.90 og det viser seg jo at mine erfaringer er veldig på nett med tabellen som ikke var tilgjengelig tidligere. Aldri mer liten knotsykkel. Kjør på!
#232692723/07/201613:00
Da ble det altså en Trek Top Fuel 9.8sl i str 17,5. Har fått syklet noen mnd på denne nå. Må si at jeg ikke angrer på valget av størrelse. Satte på et litt kortere stem, 60mm. Føler at sykkelen passer meg helt perfekt. Er også veldig overrasket over hvor mye bedre det ruller med 29 kontra 26.