Råd til kjøp av rulle
|
Råd til kjøp av rulle
17/11/2015 16:39
|
Callemacody
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei alle sammen Med ambisjon om Axtri 2016 har jeg funnet ut jeg må trene litt sykkel gjennom vinteren, og bosatt i Bergen betyr det innetrening! Jeg lurte derfor på om noen hadde forslag til en grei rulle jeg kunne anskaffet meg. Planlegger sette denne opp i kjeller for å kjøre litt forskjellige økter. Noen økter vil være rolige og lengre, kanskje med en laptop forran meg, mens noen økter blir intervalldrag. Har kommet til konklusjonen at frirulle nok ikke er å anbefale. Noen kan hjelpe meg med noen alternativer, helst ikke for dyre  !
|
|
|
Re: Råd til kjøp av rulle
[Re: Callemacody]
17/11/2015 21:19
|
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
I siste nummer av Landevei testet vi en haug ruller, inkludert Tacx Satori Smart, Bushido Smart, BKOOL, Wahoo Kickr, Kurt Kinetic Rock n Roll og en balanserulle.
Lektyren anbefales selvfølgelig; i korte trekk har alle rullene sine styrker og svakheter, og hva du får står til en viss grad i stil med prisen.
Når det er sagt, Satori Smart er kanskje det beste kjøpet om du tenker "value for money", og det du sparer ift dyrere ruller kan jo investeres i en kurant wattmåler du kan ta med deg ut.
|
|
|
18/11/2015 11:45
|
Bjørn Fredrik
Fersking
|
Fersking
Noen som har erfaring med Elite Turbo Muin Smart B+ (må slå opp navnet hver gang!) ? Den koster 5400,- hos Bikeshop, samme prinsipp som Wahoo Kickr, og skal være veeeldig stillegående.
|
|
|
[Re: Bjørn Fredrik]
18/11/2015 11:58
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Noen som har erfaring med Elite Turbo Muin Smart B+ (må slå opp navnet hver gang!) ? Den koster 5400,- hos Bikeshop, samme prinsipp som Wahoo Kickr, og skal være veeeldig stillegående. Jeg kjører på denne rulla, og ja - den er så godt som lydløs. Alt du hører er drivverket, så du skal ha en veldig sensitiv nabo for å få klager på støy (eventuelt bør du vurdere å skifte/justere drivverket ditt). Dette var egentlig hovedgrunnen til at jeg gikk til innkjøp av denne. At den koster halvparten av det andre wheel off-ruller koster gjorde heller ingenting. Rulla er jeg kjempefornøyd med. Den gir tilstrekkelig motstand, og kjøreopplevelsen føles veldig ekte. Du justerer motstanden kun ved hjelp av egne gir. Wattmåler er også integrert så denne kan kobles opp mot Zwift og slike kjekke ting. Det eneste jeg har å utsette på den er at motstanden ikke også kan styres av computer, slik at gamingen blir litt mer primitiv enn Wahoo Kickr etc.
|
|
|
[Re: Sixtus]
18/11/2015 12:58
|
Bjørn Fredrik
Fersking
|
Fersking
Noen som har erfaring med Elite Turbo Muin Smart B+ (må slå opp navnet hver gang!) ? Den koster 5400,- hos Bikeshop, samme prinsipp som Wahoo Kickr, og skal være veeeldig stillegående. Jeg kjører på denne rulla, og ja - den er så godt som lydløs. Alt du hører er drivverket, så du skal ha en veldig sensitiv nabo for å få klager på støy (eventuelt bør du vurdere å skifte/justere drivverket ditt). Dette var egentlig hovedgrunnen til at jeg gikk til innkjøp av denne. At den koster halvparten av det andre wheel off-ruller koster gjorde heller ingenting. Rulla er jeg kjempefornøyd med. Den gir tilstrekkelig motstand, og kjøreopplevelsen føles veldig ekte. Du justerer motstanden kun ved hjelp av egne gir. Wattmåler er også integrert så denne kan kobles opp mot Zwift og slike kjekke ting. Det eneste jeg har å utsette på den er at motstanden ikke også kan styres av computer, slik at gamingen blir litt mer primitiv enn Wahoo Kickr etc. Høres bra ut. For øyeblikket er ikke gaming så viktig for meg, så det heller mot denne rulla.
|
|
|
18/11/2015 14:11
|
paala
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor er det så få som kjører på frirulle? Jeg gjør det nå for andre året på rad sammen med Stages krankarm. For meg fungerer det utmerket.Får aldri hvile ettersom jeg hele veien må holde balanse.
Skal jeg oppgradere noe i kjelleren nå så tror jeg det blir med en cycleops phantom som kona også kan tråkke på. Ikke at lommeboka sier ja til det med det første.
Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
|
|
|
18/11/2015 14:57
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Litt på siden, men hvilket rom i boligen bruker folk til rulletrening? Hvis man svetter mye (og det er det vel mange her som gjør  ), så er vel neppe stue eller soverom gode steder å gjøre dette i. Tenker da først og fremst på lukt og fuktighet i rommet. Gulvet kan man vel beskytte med en matte. Kjellerstue, bod eller veranda er kanskje bedre lokasjoner for denne type aktivitet?
|
|
|
[Re: Girona]
18/11/2015 15:07
|
paala
Avhengig
|
Avhengig
Bruker et rom i underetasjen som er dedikert til trening. Lukter rotte der inne til tider på grunn av all svetten.
Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
|
|
|
18/11/2015 15:09
|
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Kontorrommet i underetasjen. Fordel av ingen etasjer under. Et stort vindu på vidt gap + vifte er kritiske tiltak for å unngå luktskader!
|
|
|
18/11/2015 15:52
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Kjellerboden.. Utrivelig, men det funker! Kaldt er det også.
|
|
|
[Re: Open 1.0]
18/11/2015 17:26
|
123
Entusiast
|
Entusiast
Du kan vel ikke styre Satori smart med nettbrett/telefon eller pc, men den gir deg watt/fart/kadens etc på de nevnte enheter. Motstanden må fortsatt stilles manulet, evt ved å gire på sykkelen.
Skal du ha styring må du gjerne opp på Flow smart og vortex smart.
|
|
|
[Re: paala]
18/11/2015 17:55
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor er det så få som kjører på frirulle? Jeg gjør det nå for andre året på rad sammen med Stages krankarm. For meg fungerer det utmerket.Får aldri hvile ettersom jeg hele veien må holde balanse. Har hatt frirulle siden 90-tallet, og vært fornøyd med det. Har nå gått til anskaffelse av Tacx Neo, men er usikker på om jeg vil kvitte meg med frirulla (Elite Arion Digital, med wattstyring), den gjør jo egentlig jobben i massevis. (spinningsykkelen skal ut, så da har jeg jo plass til begge rullene...)
|
|
|
22/03/2016 07:57
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Vekker opp denne tråden igjen. Jeg er på jakt etter en rulle som jeg kan bruke når jeg skal gjøre innstiller på racern. Skal sette på tempostyre, kanskje bytte stem etc. Da er det greit å ha sykkelen stående på rulle, for å teste litt underveis. Men har ingen planer om å tråkke meg svett på den.
Ser derfor etter en rulle som er: 1. Stabil, 2. Lett å montere sykkel på og av, 3. Rimelig.
Anbefalinger? Kan gjerne handle brukt.
|
|
|
22/03/2016 08:10
|
Moldis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vekker opp denne tråden igjen. Jeg er på jakt etter en rulle som jeg kan bruke når jeg skal gjøre innstiller på racern. Skal sette på tempostyre, kanskje bytte stem etc. Da er det greit å ha sykkelen stående på rulle, for å teste litt underveis. Men har ingen planer om å tråkke meg svett på den.
Ser derfor etter en rulle som er: 1. Stabil, 2. Lett å montere sykkel på og av, 3. Rimelig.
Anbefalinger? Kan gjerne handle brukt. Hvor i verden bor du? Har en litt sliten tacx satori stående du kan få for noen gode øl!
|
|
|
[Re: Moldis]
22/03/2016 08:49
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Hvor i verden bor du? Har en litt sliten tacx satori stående du kan få for noen gode øl! Holder stort sett til på det sentrale østland.  Hva legger du i "litt sliten"?
|
|
|
22/03/2016 09:56
|
Moldis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvor i verden bor du? Har en litt sliten tacx satori stående du kan få for noen gode øl! Holder stort sett til på det sentrale østland.  Hva legger du i "litt sliten"? Sender deg pm når jeg kommer meg hjem fra jobb jeg, så slipper vi å spamme ned denne tråden
Redigert av Moldis; 22/03/2016 09:57.
|
|
|
06/09/2016 09:57
|
torshovekspress1
Medlem
|
Medlem
Vekker opp igjen denne tråden, nå som det går mot vinter.. Er veldig fascinert av Tacx NEO Smart (12000 kroner på XXL) og registrerer at de nettopp har lansert en versjon med navn Flux som ligger an til å koste rundt 7000 med mindre motstand/nøyaktighet. (Kan jo være det kommer en 25% rabatt med DnB Master snart, da begynner det virkelig å hjelpe.)
Er nyfrelst landeveissyklist og ønsker jeg meg en rulle som jeg kan koble til en PC, eller aller helst en iPad, slik at jeg kan se filmer hvor motstanden/hastigheten justeres automatisk. Hva er rimeligste løsning? Hvilke alternativer har man? Burde jeg kanskje bare kjøpe en rimeligere, konvensjonell rulle med motstand og se gratis filmer som ligger på Youtube mens jeg justerer motstanden etter beste evne?
Har aldri syklet på rulle før, men ser for meg å sykle inne i en flislagt gang/hall på ca. 20 kvm. med åpen trappegang, med vinduet oppe og en svær vifte. Fortrinnsvis når kona og ungene ikke er hjemme. Ev. når minstemann sover i vogna utenfor under pappapermen på nyåret.. :-) Men det er fint om den ikke uler slik at naboen i rekkehuset ved siden av plages. Hovedbekymringen min er hvordan det fungerer ift. lukt osv, siden jeg erfaringsmessig er av de som svetter mer enn gjennomsnittet ved for eksempel spinning. Kan selvfølgelig flytte utysket ut på plattingen utenfor døren, som har både tak og stikkontakt, når det er noen plussgrader, men det er heller ikke optimalt.
|
|
|
06/09/2016 19:17
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Zwift på iPad er rett rundt hjørnet, det og en direkte drift rulle er en super combo
Jeg har neo selv og kan ikke gå før annet når jeg har vent meg til det, men heller direkte drift enn konvensjonell rulle er min anbefaling
|
|
|
[Re: Homecast]
06/09/2016 20:05
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Er svært fornøyd med Bushido, å slippe alt av ledninger gjør den veldig fleksibel i forhold til flytting hit og dit. Kjører en del på nettbrett, og da på et par minutter smekke den opp på terrassen i finværet eg gull verdt for den som ikke altid kan dra på sykkeltur..
|
|
|
|
|