Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski?

Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? #2033139 17/11/2015 12:17
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Jeg har et par nye smørefrie ski med pels under (Atomic Sport Pro Skintec).
Bruksområdet mitt er marka for kos, marka for trening, vinterferiefjellet og påskefjellet. Går ikke renn.

Jeg vil gjerne at glidedelen også skal være smørefri, for at det skal være enkelt.
Har hørt mye bra om stålsikling (f.eks. Kuzmin).

Tenkte jeg skulle levere disse for å få det gjort (på samme måte som gammeldags prepping), men finner ingen i Oslo som kan gjøre det.
Får ikke svar fra Torshov Sport, Oslosportslager eller Milslukern.

Er det noen som vet om en butikk eller et verksted i Oslo som kan stålsikle mine nye ski?

Stig

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Furu] #2033184 17/11/2015 13:35
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Vet ikke om noen som gjør det, kanskje fordi de ikke vil gi kred til et produkt som truer inntektsgrunnlaget deres. Hvorfor ikke bare kjøpe en selv? Sålen trenger uansett å friskes opp med jevne mellomrom og har du ikke smørebord, kan du sikkert låne av en kompis en gang i året. Ikke er det vanskelig heller:

http://www.kuzmin.se/docs/kuzmininstruktion.pdf

Hvorfor stålsikling er et greit alternativ for mosjonister:

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Goldrush] #2033191 17/11/2015 13:45
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: Goldrush

Vet ikke om noen som gjør det, kanskje fordi de ikke vil gi kred til et produkt som truer inntektsgrunnlaget deres.
Haha...hvis det er sånn så forklarer det jo litt.
Kanskje jeg pirker litt i øyet på butikkene. "Dust...prøver han å være morsom eller, komme å spørre om sånt!".
Jaja, jeg vet jo ikke bedre. Kanskje en forretningsidé for noen, for jeg har ingen ambisjoner om å kjøpe meg smørbord.

Stig

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Furu] #2033245 17/11/2015 16:24
-
-Finn- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
-
Du får ta en weekend til Flå :-)
http://www.hallingsport.no/Kuzmin-siklinger/View-all-products.html
Eller bare skaffe utstyret sjøl ;-)

Redigert av -Finn-; 17/11/2015 16:25.
Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Furu] #2033246 17/11/2015 16:31
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Han holder til på Aurskog og stålsikler ski for noen hundrelapper + rilling etter ønske. Brukt han i 3 år og han gjør en god jobb.
Multicut stålsikling

iq
Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Furu] #2033247 17/11/2015 16:31
olechr Offline
More than words
More than words
Ser ikke noe poeng i å gjøre det på en ski som skal brukes til tur. De blir ikke noe mer eller mindre avhengig av gliding selv om du høvler vekk øverste laget av plast.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: olechr] #2033254 17/11/2015 17:16
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: olechr
Ser ikke noe poeng i å gjøre det på en ski som skal brukes til tur. De blir ikke noe mer eller mindre avhengig av gliding selv om du høvler vekk øverste laget av plast.

Helt enig.

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Øyvindzen] #2033256 17/11/2015 17:36
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Har dere lest avhandlingen til Kuzmin? Har dere begge studert skisåler med mikroskop?

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: olechr] #2033258 17/11/2015 18:06
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Litt usikker på hva du mener. Er det ikke noe poeng i å hverken glide eller sikle skiene mine for mitt bruk?

Stig

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Furu] #2033307 17/11/2015 20:48
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Furu
Litt usikker på hva du mener. Er det ikke noe poeng i å hverken glide eller sikle skiene mine for mitt bruk?

Gikk litt fort i svingene når jeg skrev. Stålsikler du sålen vil du kanskje gli litt bedre fordi du "kapper" av det øverste laget i plasten. Så mulig du glir litt bedre, men for turbruk hadde ikke jeg giddet å styre noe med det. Jeg ser ikke hvordan å stålsikle en ski skal gjøre at den krever noe mindre glider.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: olechr] #2033377 18/11/2015 07:43
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Furu

Gikk litt fort i svingene når jeg skrev. Stålsikler du sålen vil du kanskje gli litt bedre fordi du "kapper" av det øverste laget i plasten. Så mulig du glir litt bedre, men for turbruk hadde ikke jeg giddet å styre noe med det. Jeg ser ikke hvordan å stålsikle en ski skal gjøre at den krever noe mindre glider.

Det er vel slik at steinslipede må/bør glides hvis de ikke sikles? Poenget med stålsikling er jo også at du enkelt og kjapt kan freshe opp sålen ved behov.

Dråpetest på steinslipt kontra stålsiklet ski:

https://www.youtube.com/watch?v=16arr0t-9yY

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Furu] #2033383 18/11/2015 07:52
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Takk for innspill.
Har nok bestemt meg for å teste stålsikling, men innser at jeg bør gjøre det selv. Det blir nok ikke så mye å styre med.
Har bestilt noen enkel smørbukker på XXL 25% kampanje nå, så er det bare å få tak i et sett med siklinger.
Får teste på gamleskia først.

Stig

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Furu] #2033391 18/11/2015 08:13
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg har brukt Kuzmin på noen av parene mine i flere år og synes det fungerer utmerket.

Tror det er betydlig fordel å sikle ned en fabrikkslipt såle hvis du ikke skal glide den.
Det er ikke veldig vanskelig, hold siklingen stabilt og ikke press så mye. Viktig å få jevne drag.
Om du får problemer kan du kontakte meg på PM så kan jeg bistå om du vil.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Kaffelars] #2033620 18/11/2015 17:29
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: Kaffelars
Har dere lest avhandlingen til Kuzmin? Har dere begge studert skisåler med mikroskop?

Nei, jeg foretrekker å gå på ski i stedet (blunkefjes).

Litt mer alvorlig: trådstarter skal nå kjøpe smørebukk og et sett siklinger for å trene litt. Er det enklere enn litt voks og ellers enkelt renhold?

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Øyvindzen] #2033644 18/11/2015 18:57
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: Øyvindzen
Sitat: Kaffelars

Nei, jeg foretrekker å gå på ski i stedet (blunkefjes).

Litt mer alvorlig: trådstarter skal nå kjøpe smørebukk og et sett siklinger for å trene litt. Er det enklere enn litt voks og ellers enkelt renhold?
Mulig jeg har gjort ting veldig feil hver gang jeg har glidet skien mine (langrenn og alpin), men synes det blir mye styr med varming av voks og sikling etterpå. Ikke minst å få opp voks fra gulvet etterpå som er tråkket godt ned. Har ingen smørbod (eller smørebord), så må ta det på balkongen eller et annet alment sted med skrustikke som en provisorisk løsning. Har derfor satt det bort de siste gangene.
Har jeg glidet skiene mine helt feil før?

Nå med nye smørefrie ski, så er motivasjonen å ha det helt smørefritt. Det betyr ikke at jeg vil unngå best mulig glid.

Jeg bestemte meg for å gjøre det selv når jeg fikk bukker med feste for kr 300,-. De tar heller ikke mye lagringsplass. Kan sikkert bruke de til å glide også, hvis det blir løsningen fremover. En Kuzmin sikling koster litt mer, men det får jeg igjen for bryet med smelting, søling og rengjøring av gulv etter voksgliding.

Morro med nye smørefrie løsninger og kanskje blir det enklere for meg også, men det er veldig lite alvor i dette.

Stig

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Øyvindzen] #2033667 18/11/2015 20:28
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
hele poenget med stålsikling er jo å unngå tid i bua og bruke tid i løypa i stedet. istedenfor ukentlig styr med voks og varme, stålsikles treningsski 1-2 ganger per sesong og gir utmerket treningsglid. tro meg, jeg har prøvd det meste.

Hvis man ikke forstår stålsiklingsprinsippet, anbefaler jeg virkelig å lese innledningen til Leonid Kuzmins doktorgradsavhandling. Den er rimelig lettfattet og avliver mye gammal overtro fra smørebua og treskienes tid.

Det krever riktignok litt trening for å få til Kuzminsikling, men med forsiktighet de første gangene, lærer man seg dette fort. Jeg vil se at det faktisk er vesentlig enklere enn å lære seg å smøre, men man må bare være litt mer nøyaktig.

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Furu] #2033670 18/11/2015 20:38
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Entusiast
?
Jeg forstår argumentene, Furu. Lykke til med skisesongen!

Øyv

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Kaffelars] #2033723 19/11/2015 08:22
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Men hvordan går man fram på skia foran fellene?
Jeg har alltid hørt at det er fy-fy å sikle mot fartsretningen, men det er vel litt vanskelig å få en jevn bevegelse om man må stoppe brått ved fellen?

Så bør jeg gå for framover- eller bakoversikling foran på skia?

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Raindog] #2033735 19/11/2015 08:50
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: Raindog
Men hvordan går man fram på skia foran fellene?
Jeg har alltid hørt at det er fy-fy å sikle mot fartsretningen, men det er vel litt vanskelig å få en jevn bevegelse om man må stoppe brått ved fellen?

Så bør jeg gå for framover- eller bakoversikling foran på skia?
Tenker jeg løser det med å legge noe beskyttelse over fellene. Lar draget avslutte når jeg er på beskyttelsen. Får teste litt med hva som er best å bruke.

Stig

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Furu] #2034384 21/11/2015 10:41
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Dette tror jeg blir riktig bra! Hele poenget med racingski med feller er å bruke mest tid i sporet og minst tid til smøring, og stålsikling følger naturlig i dette ressonementet! Ser frem til å høre om dine erfaringer etter noen prøveturer!

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Furu] #2034735 23/11/2015 08:47
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg stålsiklet mine Atomic Skintec for to år siden, husker ikke at det var noe problem når man kom til fellesonen. Bare lette trykket gradvis mot sonen. Og det gjør nok ikke noe om de forreste hårene får en liten barbering :-)

Re: Hvem kan stålsikle mine nye langrennsski? [Re: Furu] #2034808 23/11/2015 11:19
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Når vi er inne på Atomic Skintec, hva bruker dere for å rense fellene, mine ble rimelig fulle av klister og annen skitt på slutten av sesongen i fjor?

Moderator  support