Bytting av krank: Her finnes et utall varianter, og bytting av krank kan være aktuelt. Men er alle krankene like sånn monteringsmessig? Er dimensjon og utforming lik "der nede" på alle rammer, og passer kranker fra alle (kjente) fabrikat? Forskjellig typer lager?
Ulike produsenter kan ha forskjellige måter å montere kranken på, men den ene er ikke vanskeligere enn den andre.
Dimensjonene er ulike, vanligst er forskjell på bredde på krankhuset (og dertil bredda på spindel til kranken). Vanligst er 68 og 73mm på terrengsykler. Fatbike er enda bredere over krankhuset og gir økt q-faktor i forhold til vanlige terrengsykler, noen får problemer med knær og/eller hofte pga beinstillingen det gir.
Spindelen kan også ha ulik diameter, 22 hos SRAM, 24 hos Shimano, 30mm finnes på BB30/PF30 kranker og Raceface sitt CINCH.
Så måten man velger kranklager på er ved å sjekke om det passer ramma. Enten BSA (gjenget) eller en Pressfit variant, deretter om det passer kranken man ønsker å bruke.
Bytting av kassett: Passer alle kassetter på alle felger sånn monteringsmessig? ( kjente merker) Må man bytte kjede når man går fra f.eks 7 drev på kassetten til 11 drev? Eller er klaringen god nok å bruke samme kjede?
Kassetten monterer du på bosset til navet, helst ikke på felgen

SRAM sin 11-delte kassett krever et eget nav som heter XD.
Shimano sin løsning kan man bruke 9, 10 og 11-delt kassettpå vanlig boss.
Du må bytte kjede.
Bytting av gaffel: Samme spørsmål. Er utforming, dimensjon og pasninger like for rammer og gafler av ulike fabrikat? Er styrelagrene like? Standardisert?
Nei på alle spørsmålene, men styrelagrene er noenlunde standardisert.
Det er en jungel av dimensjoner, velg først sykkel så kan du lese deg opp og stille spørsmål ut fra den

Du kan f.eks bruke denne her for å finne korrekt styrelager:
https://www.canecreek.com/headset-fit-finder
Hvis dette er en jungel forventer jeg ikke å bli opplært i hele pakken, men noen hint om hvordan jeg kan sette meg inn i det hadde vært topp.
Anbefaler denne her og youtube:
http://www.chainreactioncycles.com/no/en...3/rp-prod109887 + 49 NOK i frakt.