Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ombygging/skruing på sykkel.

Ombygging/skruing på sykkel. #2032533 15/11/2015 08:13
T
tunvin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T

Litt nysgjerrig på dette temaet det er ikke umulig jeg gjør noen fremstøt. Jeg har INGEN sykkelkompetanse, men god teknisk og praktisk kompetanse, så dette ser jeg lyst på. :-) Men siden jeg aldri har plukket på en sykkel (bortsett fra Apache-sykkelen) , så dukker det opp noen grunnleggende spørsmål allerede nå når jeg sitter og samler inspirasjon på dette forumet. Det er mulig disse lett kan besvares med en sykkelbibel eller fin oversikt der ute på nettet. I såfall håper jeg dere kan dele en link.

Snakker selvfølgelig her som MTB og kanskje fatbike i forholdsvis normale former. Superspesialvarianter til over 50000kr vil ikke være interessant. Den røde tråden i mine spørsmål er egentlig om ting er standardisert eller om det er en jungel.

Spørsmålene er som følger:

Bytting av krank: Her finnes et utall varianter, og bytting av krank kan være aktuelt. Men er alle krankene like sånn monteringsmessig? Er dimensjon og utforming lik "der nede" på alle rammer, og passer kranker fra alle (kjente) fabrikat? Forskjellig typer lager?

Bytting av kassett: Passer alle kassetter på alle felger sånn monteringsmessig? ( kjente merker) Må man bytte kjede når man går fra f.eks 7 drev på kassetten til 11 drev? Eller er klaringen god nok å bruke samme kjede?

Bytting av gaffel: Samme spørsmål. Er utforming, dimensjon og pasninger like for rammer og gafler av ulike fabrikat? Er styrelagrene like? Standardisert?

Hvis dette er en jungel forventer jeg ikke å bli opplært i hele pakken, men noen hint om hvordan jeg kan sette meg inn i det hadde vært topp.

Re: Ombygging/skruing på sykkel. [Re: tunvin] #2032537 15/11/2015 08:29
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Sitat: tunvin

Bytting av krank: Her finnes et utall varianter, og bytting av krank kan være aktuelt. Men er alle krankene like sånn monteringsmessig? Er dimensjon og utforming lik "der nede" på alle rammer, og passer kranker fra alle (kjente) fabrikat? Forskjellig typer lager?

Ulike produsenter kan ha forskjellige måter å montere kranken på, men den ene er ikke vanskeligere enn den andre.

Dimensjonene er ulike, vanligst er forskjell på bredde på krankhuset (og dertil bredda på spindel til kranken). Vanligst er 68 og 73mm på terrengsykler. Fatbike er enda bredere over krankhuset og gir økt q-faktor i forhold til vanlige terrengsykler, noen får problemer med knær og/eller hofte pga beinstillingen det gir.

Spindelen kan også ha ulik diameter, 22 hos SRAM, 24 hos Shimano, 30mm finnes på BB30/PF30 kranker og Raceface sitt CINCH.

Så måten man velger kranklager på er ved å sjekke om det passer ramma. Enten BSA (gjenget) eller en Pressfit variant, deretter om det passer kranken man ønsker å bruke.

Bytting av kassett: Passer alle kassetter på alle felger sånn monteringsmessig? ( kjente merker) Må man bytte kjede når man går fra f.eks 7 drev på kassetten til 11 drev? Eller er klaringen god nok å bruke samme kjede?

Kassetten monterer du på bosset til navet, helst ikke på felgen ICON_TONGUE
SRAM sin 11-delte kassett krever et eget nav som heter XD.
Shimano sin løsning kan man bruke 9, 10 og 11-delt kassettpå vanlig boss.

Du må bytte kjede.

Bytting av gaffel: Samme spørsmål. Er utforming, dimensjon og pasninger like for rammer og gafler av ulike fabrikat? Er styrelagrene like? Standardisert?

Nei på alle spørsmålene, men styrelagrene er noenlunde standardisert.
Det er en jungel av dimensjoner, velg først sykkel så kan du lese deg opp og stille spørsmål ut fra den ICON_SMILE

Du kan f.eks bruke denne her for å finne korrekt styrelager:
https://www.canecreek.com/headset-fit-finder

Hvis dette er en jungel forventer jeg ikke å bli opplært i hele pakken, men noen hint om hvordan jeg kan sette meg inn i det hadde vært topp.

Anbefaler denne her og youtube:
http://www.chainreactioncycles.com/no/en...3/rp-prod109887 + 49 NOK i frakt.

Re: Ombygging/skruing på sykkel. [Re: tunvin] #2032539 15/11/2015 08:46
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Litt nysgjerrig på dette temaet det er ikke umulig jeg gjør noen fremstøt. Jeg har INGEN sykkelkompetanse, men god teknisk og praktisk kompetanse, så dette ser jeg lyst på. :-) Men siden jeg aldri har plukket på en sykkel (bortsett fra Apache-sykkelen) , så dukker det opp noen grunnleggende spørsmål allerede nå når jeg sitter og samler inspirasjon på dette forumet. Det er mulig disse lett kan besvares med en sykkelbibel eller fin oversikt der ute på nettet. I såfall håper jeg dere kan dele en link.

"Sykkelmekkebibelen" er nok denne, tror jeg: http://www.parktool.com/product/big-blue-book-of-bicycle-repair-3rd-edition-bbb-3
(finnes også i velutstyrte norske butikker)

Snakker selvfølgelig her som MTB og kanskje fatbike i forholdsvis normale former. Superspesialvarianter til over 50000kr vil ikke være interessant. Den røde tråden i mine spørsmål er egentlig om ting er standardisert eller om det er en jungel.

Spørsmålene er som følger:

Nå er jeg ingen mekkeekspert, men jeg prøver å svare læll.

Ja, det er en jungel, ihvertfall virker det sånn for nybegynnere. Det finnes en rekke ulike kranktyper, det finnes mange ulike dimensjoner og typer av gafler (f.eks. lengde/høyde, bredde, innerbein-diameter, styrelagertype, osv.), og det finnes flere (minst et par) typer styrelagre.
Men enkelte løsninger er vanligere enn andre...det er typisk disse du vil finne mest om i Blue book. F.eks. passer samme krankverktøyet på alle mine sykler, ettersom de er Shimano hollowtech 2 eller tilsvarende.
Om kranktyper står det bl.a. endel her hos Park tool: http://www.parktool.com/blog/repair-help...lo-ultra-torque

7-delt og 11-delt kassett har ulikt kjede. Kjede for 11-delt er mye smalere. Mulig at man kan bruke f.eks. samme kjede på 8- og 9-delt, og mulig at man kan bruke 11-delt kjede på 10-delt kassett, men man kan ikke bruke 10-delt kjede på 11-delt kassett (da blir det ikke plass).

Ellers har jeg god erfaring med å søke etter ting på youtube. F.eks. dersom du søker på "bike repair replace cassette" finner du mange guider til hvordan du skifter kassetten:
https://www.youtube.com/results?search_query=bike+repair+replace+cassette
Men vær obs på at det kan være stor forskjell på kvaliteten på disse videoene, så kanskje det er lurt å se et par ulike før du begynner...

Edit: Var visst litt for treig til å skrive, men jeg ser ihvertfall at det meste av det jeg skrev var ganske kompatibelt med det ovenfor...

Re: Ombygging/skruing på sykkel. [Re: anderfo] #2032545 15/11/2015 09:27
T
tunvin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takk for svar. Leser ivrig!

Bok bestilt. :-)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå