Da har jeg gått mine første 5 km test på pels-ski. Endte opp med Salomon Equipe RC Skin, målt opp passende til min vekt på Axel Bruun.
Førsteinntrykket på dagens føre med -2 grader og noe is og delvis løst er godkjent. Synes skiene henger mer enn jeg ønsker, savner godgliden i stakepartiene og svake motbakker. Men satte ny årsbeste på 5 km i bymarka med 2 minutter, så helt håpløse kan de da ikke være. Har lest at fellene slites etterhvert slik at glid fobedres, håper dette stemmer. Gleder meg oså til å prøve skia på + føre. Ser for meg at disse kommer til å erstatte klister, slik at godskia benyttes kun med blå ekstra eller lilla.
Denne artikkelen gir svar på mange spørsmål, skrevet av en herremann som er aktiv her på forumet:
http://www.milslukernblogg.no/2015/02/test-salomon-skin/Axel B. hadde ikke flere feller inne nå, men vil senere vurdere å bytte til sort fell som beskrevet i artikkelen.Men vil teste skia på varierte forhold først for å se an glid/feste.
Lurer fremdeles på om jeg hadde blir mer eller mindre fornøyd hvis jeg i stedet hadde funnet meg Atomic Skintec Redster med utbyttbare feller passende til min vekt/høyde. Er jo Idiotiisk å kjøpe 2 par nesten like ski eller ihvertfall til samme bruksområde, så får avvente denne funderingen til neste vinter.