Jeg har en Gavia CX Ultimate, som jeg kjøpte hos bikeshop i vår. Denne har ett Notubes Iron Cross Comp hjulsett. Jeg lurte på om det er mulig å få satt racerdekk (25 mm) på disse felgene, når jeg skal sykle på asfalt.
Om det ikke går, så er vel eneste mulighet å kjøpe ett nytt hjulsett. Men hvordan skal jeg gjøre dette da, ettersom sykkelen har skrivebremser, og det er vel ikke alle racerhjulsett som er tilpasset til skivebremser?
...Notubes Iron Cross Comp hjulsett. Jeg lurte på om det er mulig å få satt racerdekk (25 mm) på disse felgene, når jeg skal sykle på asfalt.
Du har et topp hjulsett for cyclocross, men Iron Cross-felgen tåler ikke alminnelig trykk for landeveisdekk. Stan's understreker i alle sammenhenger at felgen er bygget utelukkende for lavt cx-trykk og tilråder max 45 psi både med og uten slange. Vet at enkelte bruker landeveisdekk på Iron Cross med lufttrykk 80-100 psi, men det medfører fare. Just don't do it.
Sitat: halvor98
...Om det ikke går, så er vel eneste mulighet å kjøpe ett nytt hjulsett. Men hvordan skal jeg gjøre dette da, ettersom sykkelen har skrivebremser, og det er vel ikke alle racerhjulsett som er tilpasset til skivebremser?
Stan's har andre hjulsett for skivebremser som f.eks. Grail, som fungerer både for cyclocross og landevei og skal tåle opptil 100-110 psi med slange (men det tilrådes ikke mer enn 45 psi slangeløst).
Var selv godt fornøyd i sin tid med Stan's Alpha 340 Disc, vel og merke stivet av med 32 eiker.
Utvalget av landeveishjul for skivebremser er voksende - Bikeshop har etter hvert et ok utvalg.
Tyske Bike24 har betydelig flere hjulsett å velge mellom. Om du registerer deg som norsk bruker, får du opp priser uten tysk moms. Norsk moms betales på postkontoret ved utlevering. Alle andre utgifter (forenklet tollbehandling) inngår i gebyr for forsendelse.
Forresten: Et alternativ til landeveisdekk 23-28mm er lettrullende cx-dekk som Conti Cyclocross Speed eller bredere slicks som Schwalbe Kojak. Slike dekk vil kunne brukes med rimelig lavt luftrrykk og trille raskere enn Racing Ralph-dekkene som følger med sykkelen din originalt.
Iron Cross er lett og du må opp i pris for å få landeveishjul i samme vektklasse. Å sette lettrullende dekk som fungerer med lavt lufttrykk på hjulsettet ditt er utvilsomt den enkleste og rimeligste løsningen.
Så det lureste jeg gjør er å kjøpe raskere dekk? Er det mulig å kjøpe ett hjulsett som er til landevei uten skivebremser, og få skivebremser på dette hjulsettet? Eller det en veldig dyr og vanskelig prosess?
Den enkleste og billigste løsningen er åpenbart å kjøpe lettrullende dekk som kan brukes med lavt lufttrykk, som nevnt. Slicks vil fungere best på asfalt, mens lettrullende cx/grusdekk vil kunne fungere både på asfalt, grus og evt. lett terreng. (Dekkene som fulgte med sykkelen din originalt, Racing Ralph, er forresten gode allround-dekk.)
Samtidig er den beste løsningen selvsagt et dedikert landeveishjulsett som tåler et lufttrykk opp mot 100 psi og dermed tar de raskeste landeveisdekkene.
Om du har trangt budsjett, men gjerne vil bytte til hjulsett som egner seg for både cx og landevei, som Stan's Grail og gjerne Kinesis Crosslight, kan du evt. finansiere kjøpet ved å selge Iron Cross-settet
Du får vurdere det ut fra eget behov.
Sitat: halvor98
Er det mulig å kjøpe ett hjulsett som er til landevei uten skivebremser, og få skivebremser på dette hjulsettet?
Det gir ingen mening å kjøpe hjulsett for felgbremser for å bruke det til sykkel med skivebremser. Navene må byttes, noe som medfører hjulbygging, noe som koster penger. Da vil det være mer meningsfylt å velge felg, eiker og nav selv og siden få hjulet bygget. Men det blir uansett som regel dyrere enn å kjøpe et komplett hjulsett.
Grunnen til at navene må byttes er at de selvsagt må ha feste for skivene. Dessuten er rammene for sykler med og uten skivebremser forskjellige og krever nav av forskjellig lengde på bakhjulet (130mm vs 135mm).
Mener jeg kjøpte det på Bike Discount i Tyskland. Men Chainreation eller Bikeshop kan ha det til samme pris. Pleier alltid å sjekke Bikeshop og Sykkelkomponenter før jeg kjøper noe i utlandet. Er ikke alltid det lønner seg
Mavic Ksyrium Pro Disc er sikkert et utmerket hjulsett og vil passe i rammen.
Ser av omtale i Bikeradar at felgen er rimelig smal og dermed ikke får maksimalt ut av bredere dekk på 25mm og 28mm. Hvorvidt en mosjonist vil merke noe til det, er et annet spørsmål.
Må komme med noen nye spørsmål nå hehe. Budsjettet mitt har sprengt i det siste, og jeg kan hvertfall ikke ha dyrere hjulsett enn 5000. Hva er det beste jeg kan få da? Settet burde helst være så lett som det jeg allerede har på.
Hvilke tileggskostnader blir det bortsett fra skiver, dekk og kasett? Og er det samme hvilke skiver jeg kjøper og kasett?