|
Ultrarenn på ski; hvordan trene?
|
Ultrarenn på ski; hvordan trene?
10/11/2015 20:36
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har for vane å gjøre dumme ting, og 2016 blir intet unntak. Tidligere har jeg gjort dumme ting andre har gjort før meg, nå skal jeg gjøre en dum ting ingen eller svært få nålevende har gjort før; et klassisk skirenn på 220 km med fattige 360 hm.
Noen som har noen tanker om hvordan en skal trene mot noe sånt?
Jeg er ingen novise på ski og har også løpt noen ultraløp, men hvordan kombinere disse to. i3 drag og timesvis med i2 langturer med kortere i1 restitusjonsøkter innimellom og så mye styrke som mulig er min første tanke.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
Re: Ultrarenn på ski; hvordan trene?
[Re: JayTe]
11/11/2015 08:34
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Noen som har noen tanker om hvordan en skal trene mot noe sånt?
Jeg er ingen novise på ski og har også løpt noen ultraløp, men hvordan kombinere disse to. i3 drag og timesvis med i2 langturer med kortere i1 restitusjonsøkter innimellom og så mye styrke som mulig er min første tanke.
Guttungen trente veldig likt som det du skisserer når han var med på Triple Ironman, det fungerte veldig godt for hans del. Han trente mye i3 og mye i2 økter. Han trente slik før Norseman også (som endte på 14:30 som 17 åring) Så jeg tror ikke du bommer helt om du går for det opplegget der. Tenker du staking her? Da ville jeg staket, staket og staket for å tilvenne armene for den enorme belastningen dette trolig blir.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
11/11/2015 11:00
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
If you can't go faster, go longer... Nordenskioldsloppet ftw, har lyst å delta sjølv! Var med på Nordmarka rundt i fjor, og helga etter gjekk eg Pendlerløpet på 135 km. Har også kryssa Hardangervidda (Finse-Røldal) på ski på ein dag. På Pendlerløpet var det heilt forferdelige forhold, med sugeføre, motvind og bøss i løypa. Tippar det ville tilsvart 180ish med normale forhold.
For min del trenar eg ikkje spesielt, men går ein del langturar på ski, ofte over 50 km i helgene. Ambisjonsnivået og ferdigheitene er ikkje all verden, og eg er fornøgd med å gjennomføre. Når det er sagt, er det ikkje så mange skikkelig gode løparar med på sånt tullball, så plasseringane blir ikkje så galne likevel. Vart nummer 9 i Nordmarka, men tapte minst ein halvtime på orientering og burde klart 6. plassen. I Pendlerløpet vart eg nummer 4, men burde klart 2. plassen pga orienteringstull der også (er likt for alle osv...).
Det viktigaste på sånne ting er etter mi meining erfaring og ernæring. Grenaderen, Nordmarka rundt og Pendlerløpet er veldig bra trening. Er sjølvsagt ein del å hente på blanke ski, men ein må nesten vere toppløpar for å klare det i 22 mil. Blir litt dumt viss det seier stopp etter 100 kilometer.
|
|
|
[Re: Lurifax]
11/11/2015 14:17
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er nok naturlig at det blir mye staking, men jeg tror det vil lønne seg å bruke beina litt også på et såpass langt løp. Så spørs det om vi får lov å skifte ski, hvordan vær og vind blir osv. Og hva pokker en skal gjøre med skia er jo et eget kapittel.
|
|
|
[Re: boltzmann]
11/11/2015 14:18
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er nok her som med andre langvarige øvelser ja, at mat, drikke og hva som rører seg inni skallen er 70% av resultatet.
|
|
|
11/11/2015 20:48
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eg tenkjer at du bør droppe styrketrening.
|
|
|
11/11/2015 21:32
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Ren styrketrening ville jeg også nedprioritert. Men stakemaskin bør du vurdere. XXL har en modell til 3990,-
|
|
|
[Re: kolli]
11/11/2015 22:12
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er godt mulig dere har rett når det gjelder styrke. I mitt enkle sinn tenkte jeg på de rennene jeg har gått på blanke ski, og da har magen kollapset først. Men dette vil jo gå på en mye lavere intensitet enn 3 runder berg og dalbane i Bymarka, slik at det skal mindre magestyrke til å stå i mot.
Jeg har concept2 skierg som jeg kjører en del i3 økter på.
|
|
|
12/11/2015 16:37
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Eg er elendig til å stake. Dei som går skirenn i same fart som meg er mykje betre i letterreng og dårlegare i motbakkane. Det kan sjølvsagt ha noko med kapasitet å gjere, men eg er ihvertfall ikkje god til å stake. Eg er derimot relativt sterk, og tar meir enn landslagsutøvarane i langrenn både i baseløft, turnmoment og andre kroppsvektøvelsar. Det er ikkje styrke som gjer at dei er betre til å stake, og det er heller ikkje bråsterk, stakemaskin eller andre fancy ting. Dei er betre fordi dei stakar heilt j*&%¤ mykje på rulleski og går mykje meir på ski generelt. Kva nivå er du på (Birken, 10km, xcranking) og kva er ambisjonsnivået? Viss du går for staking kan du sjekke ut toilet technique, utvikla av Pekka Virtakoivu, http://www.dn.no/dnaktiv/2012/03/14/se-pekkas-utrolige-staketeknikk
|
|
|
12/11/2015 21:10
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Da er jeg motsatt av deg, jeg er mye bedre til å stake enn de jeg går likt med. Jeg staket mye fra 2008 til 2012, men de siste par årene her jeg vært mer langrennstrener enn jeg har vært aktiv selv. I vinter er jeg kun ambulerende trener og har tenkt å trene litt seriøst igjen. Staketeknikken min er av den moderne typen, og jeg har diskutert det en som gikk ut fra landslaget i vår og en som starter blant de 15 siste i morgen, og begge mener at magekollapsen skyldes at jeg ikke er sterk nok i mage og rygg til å stå i mot kreftene lenge nok, og de har begge anbefalt fokus på kjernemuskulatur.
Nivået i klassisk er ikke all verden, har ikke gått birken siden 2012 (dvs jeg var i ok form og skulle gå i 14). I fjor tusla jeg i Vasaloppet i langturtempo til 3100ogettellerannetplass (var ikke noe morro), beste er innenfor 2000. Ambisjonene for Nordenskiöld aner jeg ikke; svi at en liten formue på tur, oppleve noe nytt og gjennomføre et litt for langt skirenn på en god måte.
|
|
|
19/11/2015 15:14
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Høyres ut som du er omtrent på same nivå som meg. Eg trur forøvrig at det er i dette skiktet grensa går for om det er meiningsfullt å lære seg å stake over alt. Viss ein er dårlegare er ikkje det fysiske godt nok på plass, og det er også enkelt å få opp kapasiteten i diagonal.
Er forsåvidt kjernemuskulatur som stoppar meg også på slutten av lange renn. Har fått krampe i abzen i dei to siste utgåvene av Holmenkollmarsjen, men det er ikkje fordi maksstyrken ikkje er god nok. Det er fordi kroppen ikkje er godt nok trent til staking, og då hjelper det ikkje å ta 1000 situps eller planken i 10 minutt.
|
|
|
06/04/2016 19:30
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Hallo. No nærmar rennet seg, korleis har det gått med trening? Litt avkorta løype, men fleire høgdemeter. For min del har eg vore ute med bihulebetennelse i heile vinter (framleis ikkje frisk), så det vart uaktuelt å stille. Du får gi oss ein race report når det er overstått!
|
|
|
06/04/2016 19:48
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dessverre har det gått veldig dårlig. Trente bra frem til midten av desember, men fikk konstatert alvorlig sykdom under en rutinekontroll. Er erklært frisk igjen nå og har såvidt startet opptrening. Får prøve igjen neste år!
|
|
|
|
|