Hei! Vet at dette høres ut som et dumt spørsmål, men jeg har tenkt til å sykle på tubeless dekk til sesongen. Det jeg enda ikke vet, er hva man gjør når man punkterer... Er det noe som er i dekket fra før, eller er det noe skum??? I så fall, hvor får man kjøpt skum til terrengsykkeldekk?
Men du må allikevel ha med en slange eller to i sekken. Om dekket revner ordentlig er det ingen guffe i verden som kan redde deg. (Eller dekket da, det hørtes kanskje litt brutalt ut.)
Men du må allikevel ha med en slange eller to i sekken. Om dekket revner ordentlig er det ingen guffe i verden som kan redde deg. (Eller dekket da, det hørtes kanskje litt brutalt ut.)
Eller varianten jeg opplevde heromdagen, hvor jeg traff en stein og kanttråden løsnet i så stor grad at dekket ikke bare feis guffe men mistet all luft (og mye guffe) pga. litt dårlig pass mellom felg og dekk. Og uten co2-patron var det ikke sjans i havet å få kanttråden til å sitte igjen. Da er slange god å ha.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Så det dere sier er at det er skum i dekket fra før (limet man monterer dekket med), så man trenger bare fylle luft ved små punkteringer?
Her tror jeg du har noen misforståelser rundt konseptet som trenger litt oppklaring.
Du trenger felgteip eller et felgbånd lagd for tubeless, om du har vanlige felger, eller en tubeless-felg, tubeless-ventiler og lateks-guffe. Du pumper opp dekket så kanttråden fester seg, får i lateksguffe enten ved å ta av kanten på dekket på en side eller skru ut ventilkjernen og fylle i gjennom den. Fester så dekket igjen og pumper opp og rister (se video under).
Så du kjører altså rundt med en desiliter +/- med lateksguffe i dekket, ikke noe annet. Denne guffa tetter smårifter i dekket av seg selv. Det er ikke den som holder dekket fast, kanttråden på dekket holdes fast av lufttrykket, pluss at konstruksjonen av dekket og felgen gir en ganske god tetting.
Sjekk denne videon, for en brukbar forklaring på setup (det finnes en million andre videor på youtube om hvordan man gjør dette):
Redigert av knuthaug; 10/11/201521:36.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Det kan være at du vil trenge en liten tang når du skal fjerne tubeless-ventilen. Har opplevd at den har sittet hardere enn kalde fingre klarer å skru.
Det kan være at du vil trenge en liten tang når du skal fjerne tubeless-ventilen. Har opplevd at den har sittet hardere enn kalde fingre klarer å skru.
Tror Thomas tenker på å skru av låseringen for å ta ut selve ventilen i tilfelle punktering, ikke å skru ut kjernen. Finnes det et annet verktøy til dette enn tang?
Tror Thomas tenker på å skru av låseringen for å ta ut selve ventilen i tilfelle punktering, ikke å skru ut kjernen. Finnes det et annet verktøy til dette enn tang?
Tommel og pekefinger. Jeg har ikke med meg tang på tur. Derfor passer jeg på at denne mutteren ikke sitter dønn fast. Ventilkjernen kan strammes uten spesialverktøy til formålet med dette smarte trikset: http://terrengsykkel.no/Utstyr/Fest-ventilkjernen
Tommel og pekefinger. Jeg har ikke med meg tang på tur. Derfor passer jeg på at denne mutteren ikke sitter dønn fast. Ventilkjernen kan strammes uten spesialverktøy til formålet med dette smarte trikset: http://terrengsykkel.no/Utstyr/Fest-ventilkjernen
Tøfft! Der hadde jeg jaggu meg en etterlengtet eikenøkkel og gitt!
Tror Thomas tenker på å skru av låseringen for å ta ut selve ventilen i tilfelle punktering, ikke å skru ut kjernen. Finnes det et annet verktøy til dette enn tang?
Tommel og pekefinger. Jeg har ikke med meg tang på tur. Derfor passer jeg på at denne mutteren ikke sitter dønn fast.
Dette er veldig relevant for slangeløst-nybegynnere. Var der selv. Skrudde til ventilmutteren med tang pga trøbbel med å få den tett.
Når jeg monterer ventilen nå, er det kun å trykke ganske hardt med tommelen mot gummien inne i felgen mens jeg skrur til mutteren. Det sikrer også bedre tetting. Null problem å få den av igjen.
Fant dette på YouTube fra en eller annen leverandør av dekk etter å ha knota meg frem "uten bruksanvisning"
Tror Thomas tenker på å skru av låseringen for å ta ut selve ventilen i tilfelle punktering, ikke å skru ut kjernen. Finnes det et annet verktøy til dette enn tang?
LarsB
Seff.
Tommel og pekefinger. Et ninjatriks for å få det tett er at du dytter ventilen godt nedi hullet med den andre hånden, slik at gummien komprimerer, som knutspeed også sier.
Hjalp en kompis etter sideveggsrift på bushtur. Der satt mutteren godt. Brukte flat skrutrekker fra multiverktøyet, satt det i sporene på mutteren, og banket forsiktig med håndflaten. Meisel & hammer-triks. Funket fint. Men vær forsiktig så du ikke ender opp med stygge riper på felgen.
Er den dratt til med tang må det nok tang til for å få den av. Strammes det for hardt er det lett å ødelegge gummipakningen også.