I store deler av landet er det snøfritt, og det ser ut til at det skal fortsette sånn en stund til. Spørsmålet er om vi liker det. For noen er det et forvarsel om en kommende klimaakopalypse, andre har aldri opplevd at det er snø i november (sørlendinger, folk født etter 1988...), noen tenker med nostalgi tilbake på barndommens tidlige skiturer, og andre jubler over hver dag med barmark.
Her jeg bor er det svært store forskjeller fra år til år. De siste 5 årene har jeg som regel kunnet ta min første skitur i nytråkka løyper i slutten av oktober, det er litt tidlig. Men midten av november er normalt. Nå er det så vidt det er rim på bakken og plussgrader. Til sammenligning hadde jeg min første isfisketur i lavlandet 14. november i fjor. Da var isen 20cm tykk, nå er vann på 800 meter enda åpne.
Jeg er hoppende glad. Personlig forhold til snø er at den kun er til plunder og heft, og bør holde seg over 800 moh og da helst i preparerte løyper der den kan oppsøkes når man har lyst. Fullstendig subjektivt og irrasjonelt selvfølgelig, men den er nå engang slik jeg ser på det.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Jeg er hoppende glad. Personlig forhold til snø er at den kun er til plunder og heft, og bør holde seg over 800 moh og da helst i preparerte løyper der den kan oppsøkes når man har lyst. Fullstendig subjektivt og irrasjonelt selvfølgelig, men den er nå engang slik jeg ser på det.
Subjektivitet er sannhet. Særlig når jeg er enig. Riktignok er jeg bekymra over klimaendringene, men sein vinter og tidlig vår gjør meg likevel glad.
Med unntak at jeg av meget personlige årsaker vil ha snøen ned mot 700 moh er jeg helt enig....
Jeg flyttet fra Asker til Lista for å slippe snø. Sålangt funker det veldig fint. I fjor hadde vi hele tre snøfall som blåste vekk i løpet av samme dag. Men vind har vi nok av.
Jeg vakler litt med tanke på innkjøp av fatbike og snømangelen bidrar til ubesluttsomhet. Usikker på om det er en god eller dårlig ting? Lite snø kan vel føre til gode salg etter hvert?
Aldri snø i november her på disse kanter, og sjelden det kommer noe før nyttår. Sjelden noe mer enn noen få dagers snøfall en typisk bergensk vinter - heldigvis. Håper snøen holder seg i fjellet.
Det kan egentlig være så lite snø det vil, under 600 meter. MEN, og de ter et stort men: Da skal det snøfrie samfunnet gjenspeile motebladenes høstfantasier. Det skal være kjølig, ikke kaldt og ullgenser og strikkaskjerf skal være gangbare plagg alle dager. Ikke som nå, som det er vasskaldt, regn vått og gjørme over alt i skogen.
Enten skal vi ha snørike vintre med 15 kuldegrader, ellers så skal det være disney-høst. Basta.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Tre ganger har det vært minusgrader på den 10. novenber her, de siste 20 årene. Ikke så veldig rart med lite snø altså, men årets var den desidert varmeste 10. november av alle. Og med blomstring i hagen, til og med jordbærplantene har begynt å blomstre igjen, virker det som om været defintivt har endret seg; i hvert fall for nå.
Men føret på vei til jobben i dag, med fuktig løv og stedvis fuktig vei og temperatur som pendlet over/under null omtrent på annehver bakketopp og som ga til tider, hva skal vi si, spennende skifter i veigrepet, er ikke så konge. Må fram med piggene på pendlersykkelen snart om dette vedvarer.
Redigert av knuthaug; 11/11/201510:55.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Jeg fikk tilfeldigvis opp et "minne" på FB i dag, og 11.11 for 5 år siden hadde jeg -11C på vei til jobb...Uvisst om det var snø, men kaldt nok var det i hvertfall..
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: 10. november og ingen snø i sikte
[Re: Tange]
#203126011/11/201513:06
Når jeg leste om El Nino i sommer og det regna så var spådommene om en bedre høst og en bra vinter en god trøst. Har jo slått til bra så langt, må ha vært en tabloidartikkel jeg leste.
I fjor vao hel for j......Synes snø er bra - men nesten like viktig er det at det blir under -4 tidlig slik at også eldre snøkanonanlegg kan gå for fulle mugger...