Artikkel om hva drikke til trening
|
Artikkel om hva drikke til trening
09/11/2015 10:34
|
RoyK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Aftenposten har en artikkel om dette med drikke under trening. Interessant lesestoff.
|
|
|
Re: Artikkel om hva drikke til trening
[Re: RoyK]
09/11/2015 10:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tydeligvis delte meninger om dette. Er og litt usikker på om professoren som er sitert egentlig mener det han er sitert på; "Han råder folk til å drikke når man er tørst, ikke før man er tørst, slik man ofte hører.". Når man trener/konkurrerer er det ofte for sent å drikke når man er tørst. http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/page1932.htmlUansett så gjør man ikke så mye galt om man sørger for å være hydrert.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
09/11/2015 10:59
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det stemmer greit med mine erfaringer i det siste. I går syklet i nesten 4 timer og drakk bare 0,5l med vann uten at jeg følte at det hadde noe konsekvens for hverken prestasjon eller humør.
Dessverre er det lenge siden jeg har sittet så lenge på en sykkel så jeg måtte sette kursen hjemover da jeg begynte å få vondt i nakken.
|
|
|
[Re: Raskall]
09/11/2015 11:28
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
I går syklet i nesten 4 timer og drakk bare 0,5l med vann uten at jeg følte at det hadde noe konsekvens for hverken prestasjon eller humør. Det klarer jeg også i november. Prøver jeg på det i juli møter jeg veggen så det holder.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
09/11/2015 11:34
|
eGo
Veteran
|
Veteran
I går syklet i nesten 4 timer og drakk bare 0,5l med vann uten at jeg følte at det hadde noe konsekvens for hverken prestasjon eller humør. Det klarer jeg også i november. Prøver jeg på det i juli møter jeg veggen så det holder. Da regner jeg med at vi snakker om 4 timer i kosetempo.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: eGo]
09/11/2015 11:35
|
Raskall
More than words
|
More than words
I går syklet i nesten 4 timer og drakk bare 0,5l med vann uten at jeg følte at det hadde noe konsekvens for hverken prestasjon eller humør. Det klarer jeg også i november. Prøver jeg på det i juli møter jeg veggen så det holder. Da regner jeg med at vi snakker om 4 timer i kosetempo. Det var det. Men som eGo skriver så hadde jeg aldri i livet klart det i sommer. Men nå står det også i artikkelen at dette gjelder i kjøligere temperaturer.
|
|
|
[Re: sveinaa]
09/11/2015 21:41
|
øyvindp
Fersking
|
Fersking
Tydeligvis delte meninger om dette. Er og litt usikker på om professoren som er sitert egentlig mener det han er sitert på; "Han råder folk til å drikke når man er tørst, ikke før man er tørst, slik man ofte hører.". Når man trener/konkurrerer er det ofte for sent å drikke når man er tørst. http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/page1932.htmlUansett så gjør man ikke så mye galt om man sørger for å være hydrert. Jeg fikk inntrykk av at han snakket kun om vanlig trening og da særlig økter med varighet 1-1.5h. Hovedpoenget var vel, som de er inne på nederst i artikkelen, å slå litt tilbake på (den til dels villedende) markedsføringen som de store produsentene av sportsdrikker driver med. Tipper de fleste har erfart at væskeinntak under konkurranser blir noe helt annet, særlig i varmt vær og med varighet opptil flere timer. De kunne sikkert ha nevnt noe om det i artikkelen siden folk ofte kan misforstå og ta ting litt ut av kontekst. En annen mulig konsekvens av å ikke drikke særlig mye under trening er at dehydrering kan bidra til tilpasninger i kroppen bla. ved økt blodvolum, hvis jeg forstår det riktig (se f.eks. her). Vet ikke helt hvor nyttig det er i praksis, men kanskje går man glipp av noe hvis man alltid sørger for å toppe opp med vann (er det noen som gidder det egentlig?). Uansett, det blir litt i samme gate som det mer velkjente prinsippet som går ut på å trene med lave glykogenlagre ( "train low, race high") for å overbevise kroppen om at den må forbedre seg.
|
|
|
10/11/2015 08:13
|
Raskall
More than words
|
More than words
Denne tråden har inspirert meg til å droppe vannflaske på dagens planlagte halvannentimes treningstur. Spennende å se om 800-900 gram redusert sykkelvekt vil gi nye PR-er.  Sjelden jeg kommer hjem med mindre enn en halvliter i 750-flaska mi.
|
|
|
10/11/2015 09:08
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Da jeg trente til halvmaraton hadde jeg ikke drikkebelte og gjorde følgelig all trening uten å drikke underveis. Det som skjedde var at jeg ble vant til det. Da dette prosjektet var over og jeg fokuserte mer på sykling igjen slo det meg at etter 1,5 timers terrengsykling hadde jeg ikke rørt camelbaken enda. Før halvmaratonprosjektet hadde jeg for vane og ta en sup nesten hvert femte minutt.
|
|
|
[Re: øyvindp]
10/11/2015 09:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tydeligvis delte meninger om dette. Er og litt usikker på om professoren som er sitert egentlig mener det han er sitert på; "Han råder folk til å drikke når man er tørst, ikke før man er tørst, slik man ofte hører.". Når man trener/konkurrerer er det ofte for sent å drikke når man er tørst. http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/page1932.htmlUansett så gjør man ikke så mye galt om man sørger for å være hydrert. Jeg fikk inntrykk av at han snakket kun om vanlig trening og da særlig økter med varighet 1-1.5h. Hovedpoenget var vel, som de er inne på nederst i artikkelen, å slå litt tilbake på (den til dels villedende) markedsføringen som de store produsentene av sportsdrikker driver med. Tipper de fleste har erfart at væskeinntak under konkurranser blir noe helt annet, særlig i varmt vær og med varighet opptil flere timer. De kunne sikkert ha nevnt noe om det i artikkelen siden folk ofte kan misforstå og ta ting litt ut av kontekst. En annen mulig konsekvens av å ikke drikke særlig mye under trening er at dehydrering kan bidra til tilpasninger i kroppen bla. ved økt blodvolum, hvis jeg forstår det riktig (se f.eks. her). Vet ikke helt hvor nyttig det er i praksis, men kanskje går man glipp av noe hvis man alltid sørger for å toppe opp med vann (er det noen som gidder det egentlig?). Uansett, det blir litt i samme gate som det mer velkjente prinsippet som går ut på å trene med lave glykogenlagre ( "train low, race high") for å overbevise kroppen om at den må forbedre seg. Synes egentlig artikkelen er dårlig. Hva er vanlig trening da? Trener man rolig uten å svette så trenger man ikke mye tilførsel av veske, men det blir noe ganske annet om man dunker til med trening på terskel med litt varighet. En næringssmell eller dehydrering tror jeg egentlig drar med seg mer negativt en positivt for de aller fleste.
|
|
|
10/11/2015 09:56
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes egentlig artikkelen er dårlig. Hva er vanlig trening da? Trener man rolig uten å svette så trenger man ikke mye tilførsel av veske, men det blir noe ganske annet om man dunker til med trening på terskel med litt varighet.
En næringssmell eller dehydrering tror jeg egentlig drar med seg mer negativt en positivt for de aller fleste.
Tenkte det samme. Ser nok heller for meg at dette temaet er mer relevant for alle de som tusler rundt med hvilepuls på et treningssenter og patter på ei flaske med dyrt lurium
|
|
|
10/11/2015 10:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tror att artikeln i stort har rätt men de exakta parametrarna är oklara.
Vilken typ av träning/tävling? Hur lång tid måste man träna för att få en fördel av drikka? Vann vs sportsdryck? Hur påverkar temperaturen?
De ger ju några tal men tror inte de är spesiellt generellt gyldige. For exempel är jag rätt säker på att halv maraton eliten har en stor fördel av drikka med karbohydrater om det är 19 grader varmt (19 grader tror jag anses för varmt för optimal prestation för långdistanselöpare) trots att de bara tävlar en timme.
|
|
|
10/11/2015 11:40
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Synes egentlig artikkelen er dårlig. Hva er vanlig trening da? Trener man rolig uten å svette så trenger man ikke mye tilførsel av veske, men det blir noe ganske annet om man dunker til med trening på terskel med litt varighet.
En næringssmell eller dehydrering tror jeg egentlig drar med seg mer negativt en positivt for de aller fleste. Det artikkelen tar utgangspunkt i er at sportsdrikkebransjen reklamerer med at man trenger produktet deres for å ha en optimal trening. Og dette medfører ikke riktighet. Og så spesifiseres det fra alle tre eskpertene at dette gjelder typisk trening under halvannen time, med mindre det er helt spesielle forutsetninger. Synes artikkelen er ganske klart på det... Som instruktør på sykkeltimer ser jeg at nær sagt alle på timene mine har med seg drikke. Dette trenger de ikke for å prestere optimalt på treningen, enten det er vann eller sportsdrikke de bruker. Men jeg skjønner at de har det med seg, for det er godt med en slurk vann. Men de trenger det ikke for prestasjonens del.
Redigert av Rønnern; 10/11/2015 11:41.
|
|
|
[Re: Rønnern]
10/11/2015 12:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En næringssmell eller dehydrering tror jeg egentlig drar med seg mer negativt en positivt for de aller fleste. Det artikkelen tar utgangspunkt i er at sportsdrikkebransjen reklamerer med at man trenger produktet deres for å ha en optimal trening. Og dette medfører ikke riktighet. Og så spesifiseres det fra alle tre eskpertene at dette gjelder typisk trening under halvannen time, med mindre det er helt spesielle forutsetninger. Synes artikkelen er ganske klart på det... Som instruktør på sykkeltimer ser jeg at nær sagt alle på timene mine har med seg drikke. Dette trenger de ikke for å prestere optimalt på treningen, enten det er vann eller sportsdrikke de bruker. Men jeg skjønner at de har det med seg, for det er godt med en slurk vann. Men de trenger det ikke for prestasjonens del. Ja artikkelen er dårlig. Når man blander sammen det å drikke vann med å drikke sportsdrikk så er det skikkelig skivebom. Synes og det er krise å komme med uttalelsen; drikk når du er tørst når det er snakk om trening/fysisk fostring da det er for sent å drikke når man er tørst..... Men det er helt riktig som du sier; de fleste kan ta seg helt ut på en 1,5 times økt uten å tilføre veske uten å prestere noe særlig dårligere enn om man pimper vann underveis. Spørsmålet er bare hvorfor skal man det når man vet at restitusjonen også avhenger av veskebalansen? Nå skal ikke jeg være for kategorisk, men subjektivt kan jeg si at dersom jeg ikke drikker en 0,5 l + på mine rulleøkter med 40-60 minutters arbeidstid på terskel/subterskel så våkner jeg på natta like tørst som om jeg hadde vært på fylla og spist pinnekjøtt eller noe annet salt...
|
|
|
10/11/2015 13:20
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Nå skal ikke jeg være for kategorisk, men subjektivt kan jeg si.... Tror det er like greit ja.
|
|
|
10/11/2015 13:45
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det artikkelen tar utgangspunkt i er at sportsdrikkebransjen reklamerer med at man trenger produktet deres for å ha en optimal trening. Og dette medfører ikke riktighet.
Men varför handlar då artikeln mest om det att drikka vann? Jag ser iallafall en stor skillnad mellan det att drikka vann på träning under 1.5 timmar och det att drikka sportsdrykk under träning under 1.5 timmar. Som instruktør på sykkeltimer ser jeg at nær sagt alle på timene mine har med seg drikke. Dette trenger de ikke for å prestere optimalt på treningen, enten det er vann eller sportsdrikke de bruker.
Och du är säker på det? Om jag skulle sykla 1-1.5 timme i en spinningsal skulle iallafall jag både bli väldigt svetig och väldigt törstig. Hur mycket jag förlorar på att inte drikke vet jag inte men varför inte drikka under passet när det är väldigt lätt att göra istället för att drikka en liter eller två just efter träningen? Men jeg skjønner at de har det med seg, for det er godt med en slurk vann. Men de trenger det ikke for prestasjonens del.
Men var går gränsen? Om jag tränar när det är väldigt varmt så verkar som att det att drikka gör att jag presterar bättre också på pass under 1.5 timmar.
|
|
|
[Re: fredriks]
10/11/2015 14:30
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Och du är säker på det? Om jag skulle sykla 1-1.5 timme i en spinningsal skulle iallafall jag både bli väldigt svetig och väldigt törstig. Hur mycket jag förlorar på att inte drikke vet jag inte men varför inte drikka under passet när det är väldigt lätt att göra istället för att drikka en liter eller två just efter träningen? I følge fagfolk, ref. artikkelen, taper du ingenting på å ikke drikke. Hverken sportsdrikke eller vann. Men hva vet egentlig de folka?
|
|
|
10/11/2015 14:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enligt olympiatoppen, ref sveinaa så tappar man prestation om man inte drikker.
Men hva vet egentlig de folka?
Om jag har att välga mellan att tro på något som står i aftenposten eller det som står på OLT sina sidor med en massa referenser till forskning så vet iallafall jag vad jag tror på.
|
|
|
11/11/2015 08:01
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Men hva vet egentlig de folka?
Om jag har att välga mellan att tro på något som står i aftenposten eller det som står på OLT sina sidor med en massa referenser till forskning så vet iallafall jag vad jag tror på. Om du hadde lest artikkelen i Aftenposten eller kanskje forstått det som stod der, så er det altså ikke Aftenposten som hevder at vi ikke trenger drikke på trening under en time/halvannen. Det er fysiologer, en professor og en doktorgrad. Og British Medical Journal da... Og merk at hovedsaken er unødvendig bruk av sportsdrikke og den bransjens hamring av budskapet at du må alltid ha litt sportsdrikke på lur. Flere andre mener også at vi ikke trenger å tylle i oss drikke i tide og utide Hydreringsbløffen Personlig liker jeg å ha med meg vann i spinningsalen, men det er fordi det er godt, ikke fordi jeg trenger det. Jeg løp en halvmaraton for tre uker siden, perset med 7 minutter og hadde en negativ splitt på en eneste 5 km. Uten å drikke en eneste dråpe underveis. Og la meg si det sånn, dette var med ekstrem intensitet og jeg var gjennombløt av svette etter løpet. I følge forskningen til Olympiatoppen, burde det være umulig. Dog får man gi kreditt til OLT for at de faktisk ikke er så påståelig som man kan tro, de er åpne for at det er forskjell fra person til person. Og jeg har stort sett alltid med meg vann på trening om jeg slipper å bære det selv.
|
|
|
11/11/2015 10:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Flere andre mener også at vi ikke trenger å tylle i oss drikke i tide og utide Hydreringsbløffen Ikke for å være vanskelig, men mener du virkelig at Noakes bok og Hovda sin kvalifiserte synsing over temaet er en bedre kilde enn OLT?
|
|
|
11/11/2015 10:40
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg løp en halvmaraton for tre uker siden, perset med 7 minutter og hadde en negativ splitt på en eneste 5 km. Uten å drikke en eneste dråpe underveis. Og la meg si det sånn, dette var med ekstrem intensitet og jeg var gjennombløt av svette etter løpet. I følge forskningen til Olympiatoppen, burde det være umulig. Dog får man gi kreditt til OLT for at de faktisk ikke er så påståelig som man kan tro, de er åpne for at det er forskjell fra person til person. Mange vil vel da tenke at du kunne ha perset med en del mer hvis du hadde drukket litegrann underveis... OLT vil nok ikke hevde at et å perse er umulig, men de vil nok si at det å prestere maksimalt, gitt dagsform og form forøvrig er vanskelig uten å ta til seg noe væske. Kanksje var du god for 10 minutters pers den dagen?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
11/11/2015 11:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi kommer nog förbli oeniga men jag reagerar på en sak i det du skrev.
Tror du verkligen att allt som skrivs i diverse aviser stämmer och bilden som kommer fram är sanningen?
Min erfarenhet är iallafall att det väldigt ofta är fel i avis artiklar, citat används utan sammanhang, vilkor för utalanden kommer inte med eller blir fel, artikeln är vinklad och flera liknande saker förekommer så gått som alltid.
Sen är det ju också så att alla forskare inte är eniga med varandra så det blir rimeligt dumt att säga att en av flera kilder måste vara rätt då den innehåller utallanden från flinka folk när det finns andra kilder som säger något annat som också är skrivna av flinka folk.
|
|
|
11/11/2015 11:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så Hovda sier att man ska drikka när man är törsdig och inte fölga en slavisk plan angående drikka. Det är säkert ok under en del vilkor eftersom man behöver drikka mycket mindre när det är kallt än när det är varmt.
Om jag skulle fölga det reseptet så skulle jag i många fall behöva drikka mer än det de skriver i Aftenposten så då motsier väl de två kilderna också varandra.
|
|
|
11/11/2015 11:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Min erfarenhet är iallafall att det väldigt ofta är fel i avis artiklar, citat används utan sammanhang, vilkor för utalanden kommer inte med eller blir fel, artikeln är vinklad och flera liknande saker förekommer så gått som alltid.
Tror ikke de to samme ekspertene ville svart at de på generelt grunnlag frarådet alle å følge OLT sine anbefalinger vedr. næring/drikke under trening/konkurranse.
Redigert av sveinaa; 11/11/2015 12:33.
|
|
|
11/11/2015 12:28
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Ikke for å være vanskelig, men mener du virkelig at Noakes bok og Hovda sin kvalifiserte synsing over temaet er en bedre kilde enn OLT?
At du i det hele tatt stiller dette spørsmålet, er jo selve bekreftelsen på at du er vanskelig. Doktorgrad i fysiologi, Jonny Hisdal er en annen kilde, professor i fysiologi, Jostein Hallén, en av de andre. Jeg skjønner nå skuffelsen din over artikkelen i Aftenposten, men jeg har seriøse problemer med å se hvordan du klarer å henvise til artikkelen, men ikke få med deg hva de to uttaler. Og British Medical Journal...
Redigert av Rønnern; 11/11/2015 12:29. Rediger grunn: Journal, ikke Journey
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
11/11/2015 12:32
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Mange vil vel da tenke at du kunne ha perset med en del mer hvis du hadde drukket litegrann underveis... OLT vil nok ikke hevde at et å perse er umulig, men de vil nok si at det å prestere maksimalt, gitt dagsform og form forøvrig er vanskelig uten å ta til seg noe væske. Kanksje var du god for 10 minutters pers den dagen? Det får vi aldri vite... Det vi vet er at pulsen (ergo intensiteten?) var meget høy fra start og at jeg hadde en negativ splitt på hver 5 km.
|
|
|
11/11/2015 12:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ikke for å være vanskelig, men mener du virkelig at Noakes bok og Hovda sin kvalifiserte synsing over temaet er en bedre kilde enn OLT?
At du i det hele tatt stiller dette spørsmålet, er jo selve bekreftelsen på at du er vanskelig. Doktorgrad i fysiologi, Jonny Hisdal er en annen kilde, professor i fysiologi, Jostein Hallén, en av de andre. Jeg skjønner nå skuffelsen din over artikkelen i Aftenposten, men jeg har seriøse problemer med å se hvordan du klarer å henvise til artikkelen, men ikke få med deg hva de to uttaler. Og British Medical Journal... Jeg har sagt at jeg synes artikkelen er dårlig og vist til dokumenterte kilder (OLT) som påstår noe annet enn artikkelen. Det er på en måte du som skal fremheve artikkelen til noe mer enn det den er. Synes egentlig du skal tenke litt over at det er journalisten som har skrevet artikkelen og ikke Hisdal og Hallén. Så kan vi ta opp diskusjonen når nevnte Hisdal og Hallén har lagt frem en rapport der de dokumenterer Noakes påstander 
|
|
|
11/11/2015 12:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er for seint å drikke når man er tørst. Det er for seint å spise når man er sulten. Det er for seint å sove når man er trøtt.
Menneskets evolusjon har ikke fulgt med i timen!
|
|
|
[Re: anonym22]
11/11/2015 13:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har väl knappast blivit evolusjionerade för att prestera på topp i diverse sporter så jag tycker inte att det är spesiellt konstigt om vi inte alltid får rätt signaler från kroppen (om det nu är så).
Jag tycker väl mest att själva frågan om det att inte drikka under träning och tävling är rätt ointressant. Möjligt att det är några som drikker för mycket under tävlingar och att det kan vara ett problem för dem men jag tvivlar starkt på att det är utpreglat problem. Så himla farligt är det faktiskt inte att drikka mer än vad man kanske behöver och när det i många situationer inte är spesiellt svårt att få med sig drikka så förstår jag inte alls poängen med att säga att det under en del vilkor inte är nödvändigt.
|
|
|
|
|