Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sleipt og umoralsk eller "innafor"?

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Flex] #2030259 09/11/2015 08:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Flex
Sitat: GeirK
XXL er min lokale butikk. Hvor mener du jeg skal handle?

I så fall bor du på feil plass og må ta en omvei til den nærmeste butikk som selger sykler, men ikke kunstløpskøyter, fiskestenger, golfkøller eller andre vederstyggeligheter ICON_WINK

Min ironi-/sarkasmedetektor slo forøvrig ut på tparsli sitt innlegg.

Du har rett. Jeg stod opp 03:45, og ironidetektoren min kom aldri skikkelig i gang =)

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030261 09/11/2015 08:24
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vanskelig å forstå helt hva Tparsli mener, men jeg tror h*n mener at det er greit å utnytte alle muligheter til det ytterste, så lenge man har rett til det i følge lover og regler og finner det formålstjenlig for seg selv.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030296 09/11/2015 09:28
perbl Offline
More than words
More than words
Ser ikke problemet med å utnytte mulighetene butikken selv legger opp til. Hvertfall sålenge du ikke utviser en total mangel på skamvett ala han fyren som kjøpte seg Playstation i perioder og leverte tilbake igjen gjentatte ganger, og presterte å sutre om det i avisa.

Lokale spesialistbutikker trenger hvertfall ikke være noe bedre verken på service eller utvalg, spesielt en butikk her i byen synes jeg er et stjerneeksempel på dette.

Mens andre igjen er fabelaktige på både service og prisnivå.

Per B.
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030302 09/11/2015 09:38
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis man virkelig trenger å bytte dingsen, feks størrelse ikke passer eller gavemottaker ikke ønsket gaven, så er det selvfølgelig greit.

Å utnytte muligheter som butikken har skapt på måter som det opplagt ikke er ment for men som gagner en selv, vel - det fremstår litt egoistisk, selvsentrert og utnyttende.

Men det er jo også slik livet farer i denne tid vi er i, i det samfunn vi lever i? Meg meg og deretter meg?

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: mtbmaniac] #2030308 09/11/2015 09:46
perbl Offline
More than words
More than words
I XXLs tilfelle er de nå veldig ivrige til å rope om dette med prisgaranti. Da ser jeg ikke problemet med å utnytte det til det fulle.

Begynner man derimot å kjøpe ting for å gjentatte ganger levere tilbake bør man derimot skjerpe seg.

Per B.
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030309 09/11/2015 09:46
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Muligt det ikke er sådan heroppe, men i flere butikker jeg har handlet i, i DK ( i hert fald i "gamle" dage) var det ofte sådan at hvis en butik var klar over at en vare du var ved at købe, ville komme på salg indenfor et par dage, så kunne du enten få varen til udsalgspris, eller som det mindste blev du gjort opmærksom på at varen ville blive sat ned, og du derfor kunne vente med at købe til udsalget startede.

Med andre ord er det dårlig stil af butikken, velvidende sælge et produkt du dagen efter kunne få til 1/2 pris.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030358 09/11/2015 11:08
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er ikke sikker på at menige ansatte i XXL til en hver tid har oversikt over hvilke salg som kommer, selv om de er rett rundt hjørnet.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030367 09/11/2015 11:23
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Det kan være, omend det i mine erfaringer både gælder små butikker og store som f.eks. Elkjøp (Elgiganten i dk)

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: mtbmaniac] #2030384 09/11/2015 11:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: mtbmaniac

Gratulerer, du var slu og flink og fikk gratis sko. Du bidrar dermed til at skoene blir dyrere for alle andre kunder ICON_SMILE Noe å tenke på neste gang du bruker dem.

Har man prisgaranti og åpent kjøp, så har man det. Er man "slu" hvis man benytter seg av det butikkene reklamerer for?

Selv liker jeg ikke å betale mer enn jeg må for noe som helst, og det gjør sikkert ikke du heller. (?)

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: mtbmaniac] #2030407 09/11/2015 12:35
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Vanskelig å forstå helt hva Tparsli mener, men jeg tror h*n mener at det er greit å utnytte alle muligheter til det ytterste, så lenge man har rett til det i følge lover og regler og finner det formålstjenlig for seg selv.

* Jeg mener man skal bruke prisgarantier når butikken reklamerer med det.
* Jeg mener det er helt ok å handle på XXL
* Jeg mener det er helt ok å handle dyrt i lokal butikk

Å bruke prisgaranti eller retur er ikke "å utnytte alle muligheter til det ytterste"...

Thomas
Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Tange] #2030410 09/11/2015 12:43
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Tange
Gratulerer, du var slu og flink og fikk gratis sko. Du bidrar dermed til at skoene blir dyrere for alle andre kunder ICON_SMILE Noe å tenke på neste gang du bruker dem.

Nettopp!
Prisløfter og lignende ordninger er ikke til for kunden men de er en markedsføringsstrategi for å fremstå som billigeste alternativ mot konkurrentene (kjedene vet at en forsvinnende liten andel av kunden noensinne kommer til å benytte seg av dem allikevel). Og med at du gjør resten av skoserien litt dyrere (XXL må tjene inn det tapte) så kan også konkurrentene ta en liten pust i bakken for de trenger heller ikke å senke prisen like mye som før.

Mao. du gjør sportslivet dyrere for alle andre enn deg selv. Egoistisk.

Prisgarantier er et markedsføringstriks som gjør prisene dyrere for alle.

La oss si du driver en lokal sportssjappe som ligger like ved en stor kjede med prisgaranti, og du har mulighet til å selge en vare som denne kjeden også selger, til halvparten av det kjeden skal ha for varen. Hvorfor skal du selge den billigere enn kjeden? De vil jo uansett matche prisen mot din, så lav pris vil ikke lokke kundene inn i butikken din. Med andre ord er det like greit å la kjeden diktere prisen, og prøve å vinne kunder på andre måter.

Dessuten er hele poenget med å ha en prisgaranti at kundene skal venne seg til å ikke gidde å sammenligne priser. De skal ikke la være å kjøpe en vare fordi de er usikker på om de kanskje kan finne den til en lavere pris et annet sted. Kunden vet at han kan få tilbake mellomlegget, mens butikken vet at han aldri kommer til å gjøre det. Og siden butikken uansett dikterer markedsprisen, så er det vinn-vinn for dem.

Jeg synes derfor man ikke bare har en rett, men nærmest en plikt til å benytte seg av prisgarantier hver gang man har muligheten.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030418 09/11/2015 12:55
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
- å snike seg imellom linjene på vilkårene på slik vis at man til slutt får varen tilnærmet gratis er ikke å utnytte systemet? ICON_SMILE

- eller som nevnt, Elkjøp-kunden som leverte Playstation tilbake X antall ganger? ICON_SMILE

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: mtbmaniac] #2030424 09/11/2015 13:02
Flex Offline
Veteran
Veteran
- å snike seg imellom linjene på vilkårene på slik vis at man til slutt får varen tilnærmet gratis er ikke å utnytte systemet? ICON_SMILE

Det er mulig at det er noe jeg ikke har fått med meg i denne tråden, men jeg kan ikke se at noen har tenkt å prøve på dette. Eller...?

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Flex] #2030440 09/11/2015 13:28
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Sitat: Flex

Det er mulig at det er noe jeg ikke har fått med meg i denne tråden, men jeg kan ikke se at noen har tenkt å prøve på dette. Eller...?

Raskall hadde vel i trådens start moralske spm basert på et helgebasert kun netthandel-tilbud. Etter at XXL tok det med i kampanjeavis uke 46 er det ikke noe å lure på.

Vil heller kalle XXL`s markedsføring som sleip og umoralsk når de ikke opprettholder sitt "eksklusive" helgetilbud.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: mtbmaniac] #2030470 09/11/2015 14:02
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Er det det som ble gjort her?

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Stein] #2030477 09/11/2015 14:14
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein

Er det det som ble gjort her?

Auda, tråkket jeg på noen tær? Uffda ICON_SMILE

Tenk så kjedelig det hadde vært på forum om alle hadde vært enige om alt.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030482 09/11/2015 14:17
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Overhodet ikke. Skjønte bare ikke argumentet.

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030484 09/11/2015 14:18
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei men så er det da ikke alle forunt å skjønne alt !! ICON_SMILE

(og for vennlighetens skyld så det ikke misforstås at vi bare drar deg litt i leggen, la meg legge til et par smileys til ICON_WINK ICON_WINK ICON_WINK )

Re: Sleipt og umoralsk eller "innafor"? [Re: Raskall] #2030513 09/11/2015 14:54
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
En digresjon, men jeg hadde en interessant opplevelse med Gsport sin fornøyd-garanti for noen år siden. Jeg hadde hatt en veldig billig innstegsmodell og skulle for første gang kjøpe en dyr sykkel, satt ned fra 20' til 12' (hvor lite visste jeg da om hva en DYR sykkel er..). Plukket ut en Diamant R2 og dro fornøyd på første sykkeltur. Vel hjemme var ryggen vond og fingrene synes sram sitt doubletap var noe herk. Kom jeg til å vende meg til det? Jeg tok ikke sjansen og dro tilbake i butikken for å se på alternativer. Selv om den var brukt skulle jeg ha garanti på 100% fornøyd og ha mulighet til å bytte til noe annet i samme kategori. Dette var på høsten, og i butikken hadde de rett og slett ikke andre sykler i min størrelse. La oss bare si at gsport ikke helt hadde tenkt på hva de skulle gjøre da...

Løsningen ble at jeg ikke fikk igjen pengene, men kunne dra på turné på gsport-butikker i Oslo. På Gmax Storo fant jeg en enda lekrere sykkel, satt ned fra 28' til 14'. Etter mye frem og tilbake fant gsport ut at denne sykkelen kunne internoverføres til Ryen (jeg kunne ikke hente den på Storo), og at jeg så kunne betale mellomlegget.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support