Har lagt på meg drøyt 14 kilo de siste månedene selv om jeg er en hard-gainer slik som deg. Ikke alt er muskler, men det fikser jeg senere.
Frem til jeg fikk et brudd i februar hadde jeg levd to år med 3-5% kroppsfett og var helt sikker på at jeg hadde kommet under 3% - noe som skulle måles uken etter. Mens jeg ventet på å kunne trene igjen måtte jeg spise litt ekstra for at kroppen ikke skulle bruke musklaturen som energikilde. Så har jeg gitt gass etterhvert som det ble mulig å kjøre basisøvelsene, og skal teste på 200 kg i markløft på lørdag. Benkpress er det mindre enn en måned siden jeg kunne begynne å kjøre igjen. Knebøy henger litt etter markløft, men har mer fokus for å utjevne forskjellen. Kondisjonstrening har jeg droppet frem til jeg er på gamle nivåer i basisøvelsene. Vet det er å banne i kirken. Har en flott sykkel og nesten nye løpesko som venter meg

Hard-gainers = under-eaters. En styrkeløfter har aldri tom mage

Møt hvert måltid med samme innstilling som hver styrketrening.
Skal du legge på deg mer muskler bør du øke det daglige inntaket med 300-500 kalorier. Det er f.eks. en neve med hasselnøttkjerner. Siden vi ikke blir så mette av kalorier vi drikker så er det en måte å lure flere kalorier inn i kroppen uten å spise mer. Et alternativ er å være raus med olivenolje, rapsolje, o.l. i salat og andre steder de kan brukes. Der har du flere quick-fixes.
Proteiner er med i alle måltider for å beholde og bygge muskler. Du trenger rundt 1.8 gram protein per kilo du veier, hver dag. Et høyere inntak enn dette har ikke noen beviselig effekt. Bruk litt tid på å finne ut hvor mye du får i deg til hvert måltid (akkurat da må du nok veie maten), og se hvor du kan forbedre inntaket.
Umettet/flerumettet fett er med i alle måltider unntatt rett før eller rett etter trening, da fettet gjør at energiopptaket går langsommere. Noe mettet fett kommer sammen med proteinene, men diskusjonen om mettet fett er sunt tas ikke her.
Det er med mengden karbohydrater du styrer kroppsvekten, 1-2 porsjoner proteiner og noe sunt fett må være med i hvert måltid.
Spis gjerne 6 ganger om dagen: Frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag, kvelds. I tillegg kommer karbohydrater og proteiner rett etter trening.
Frokost, lunsj, middag, kvelds er komplette måltider bestående av:
- 1-2 porsjoner proteiner fra magre kilder
- 2 porsjoner karbohydrater
- Sunt fett
Mellommåltid består av:
- 1 porsjon proteiner fra magre kilder
- 1 porsjon karbohydrater
- Gjerne sunt fett
Ukomplisert eksempel på komplett måltid:
- 2 porsjoner laks
- 2 gulrøtter
Mellommåltid som er enkelt å ha med:
- Nøtter
- Tørket frukt
Eksempler på protein-kilder:
• Melkeprodukter (gresk yogurt, ost, melk, cottage cheese, osv.)
• Havre (puffet havre, havregrøt, havregryn)
• Kjøtt (storfe, gris, kylling, kalkun, osv)
• Fisk (laks, ørret, fiskekaker, fiskepinner, fiskeboller, tunfisk, osv.)
• Egg
• Nøtter
Eksempler på kilder til sunt fett:
• Avocado
• Oliven
• Rapsolje, solsikkeolje, olivenolje
• Fet fisk
• Omega 3-kapsler
• Nøtter
Eksempler på kilder til karbohydrater:
• Grønnsaker (Gulrøtter og søtpoteter er bortimot de eneste som har endel karbohydrater i seg)
• Frukt, også tørket
• Pasta
• Poteter
• Brød, knekkebrød
• Ris
Rett etter trening: 1 gram karbohydrat per kilo kroppsvekt og 10 gram essensielle amonosyrer (dvs. ca. 20 gram proteiner fra dyr (melk, kjøtt, osv.)). Sjokolademelk er populært

Du kan ikke bygge muskler uten et kalorioverskudd, så dytt innpå med karbohydrater samtidig som du har nok proteiner og sunt fett med. Skal du fortsette å sykle OG gå opp i vekt samtidig så kreves det naturlig nok mer næringsinntak.