Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av sykkel til vinterpendling

Valg av sykkel til vinterpendling #2028154 02/11/2015 17:30
D
DBrodshaug Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
D
Er snakk om pendling langs ring3/tour de finance(antar disse sykkelveiene brøytes ofte).

Tenker i utgangspunktet at det beste valget er å gå for en klassisk hardtail evt. en cyclocross.

Ser for meg at en hardtail vil føles tryggest, mens en cyclocross er litt kvikkere..

Noen med erfaringer/anbefalinger?

Re: Valg av sykkel til vinterpendling [Re: DBrodshaug] #2029651 06/11/2015 17:41
andregja Offline
Medlem
Medlem
Jeg sykla med hybrid i fjor langs ring 2/tour de finance. Det gikk greitt alle dager det ikke snødde eller nettopp hadde vært snøfall. Da er smale dekk håpløst og egentlig farlig, spesielt når du må ut i sørpa i sykkelfeltet. Nå var jo fjorårssessongen snill og mild, så det var vel bare tre-fire dager det egentlig var et problem. Men har skaffet meg en 26" Hardtail som jeg setter ISP på for denne sessongen, og ser frem til den ekstra tryggheten når snøen kommer. enn så lenge går det i hybrid med pigg når det er kaldt.

Så rådet er jatakk, begge deler ICON_SMILE Men hadde jeg vært på utkikk etter bare én, hadde det valget falt på klassisk hardtail for sikkerhet og komfort alle dager.

Re: Valg av sykkel til vinterpendling [Re: DBrodshaug] #2029878 07/11/2015 12:35
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sykla fra Lambertseter til Tjuvholmen hele vinteren bortsett fra tre uker 2014-2015. På en hybrid med Schwalbe Marathon Winther.

edit: fordelen og bakdelen med Maraton Winter (stavemåten kjenner jeg tydeligvis ikke ...) er at de ikke har pigg i rullebanen. Ruller altså helt supert, men har ikke grep på is før du legger ned sykkelen i en sving.

I mellomtiden har jeg fått meg en fatbike, så da regner jeg med at jeg kan sykle de resterende tre ukene også denne vinteren ...

Redigert av Garpen; 07/11/2015 12:37.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Valg av sykkel til vinterpendling [Re: DBrodshaug] #2029897 07/11/2015 14:43
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Jeg har vinterpendla på sykkel siden 1995, på klassisk, helstiv terrengsykkel, hjemmelagd monstercross, hybrid, Finsesykkel og ymist anna.

Helstiv terrengsykkel gir uten tvil best kontroll og er praktisk talt like raskt som cx. Cx er marginalt bedre i motvind og passer best om du foretrekker bukkestyre.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Valg av sykkel til vinterpendling [Re: DBrodshaug] #2030517 09/11/2015 15:04
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Du har rett - hardtail/udempet terrengsykkel er sikrest og takler de kanskje 5-10 dagene det er snøfall e.l. Mitt inntrykk er at CX med Xerxes-dekk er raskere enn f.eks. 29er med ISP-dekk. Hvis du ikke har så lang vei, ville jeg gått for en terrengsykkel, gjerne en som tar ordentlige skjermer.

Moderator  support