Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge CX med komponenter fra racer

Bygge CX med komponenter fra racer #2028089 02/11/2015 14:33
E
Esh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei forum,

Jeg kommer til å være avhengig av piggdekk i vinter, jeg må også kunne sykle i sentrum i alle slags forhold.

Planen er å kjøpe en CX ramme og sette på komponenter fra min nåværende Trek 2.1 alpha. Dette blir altså evt et forsøk på å gjøre det noen lunde billig.

Jeg har aldri bygget sykkel før, er dette en viable plan?
Er jeg avhengig av skivebremser?
Hvor smale piggdekk kan jeg gå for og være sikker på at det ikke blir stress?

Kan denne rammen funke?
http://bikeshop.no/Sykkel/Rammer/Cyclocr...O53-p0000047852

Esh

Re: Bygge CX med komponenter fra racer [Re: Esh] #2028103 02/11/2015 14:50
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Dette høres ut som når jeg bygget om min billige hybrid-cx (med canti-bremser) til ny cx med skivebremser.

Det kan nok gjøres, men du må nesten vurdere (sette opp et budsjett) om det er verdt det. Ikke minst siden du antagelig må bytte en del deler, altså ikke bare rammen, men om du skal ha skivebremser må du ha hjulsett som passer, bremser (må bli mekaniske skivebremser siden hydrauliske også vil bety bytte av girhendler). Kanskje må du også bytte fremgir om dette har forskjellig festemetode fra før (braze vs clamp).

Det kan fort være at det er mer fornuftig å kjøpe seg en billig cx.

F.eks måtte jeg bytte følgende deler når jeg "oppgraderte":

- Ramme (selvsagt)
- Hjulsett (for skivebremser)
- Setepinne (gikk fra 27.2mm til 31.6mm)
- Fremgir (forskjellig feste)
- Bremseskiver + bremsekalipper
- Nye wire pga nye bremser

Så de eneste delene jeg beholdt var:
- Sete
- Krank (her er det heller ikke garantert at krank/kranklager er identisk så om du må bytte krank også kan det fort bli en tusing dyrere)
- Stem og styre
- Bakgir
- Kassett
- Kjede
- Girhendler

Dette var første gang jeg bygget sykkel og det gikk ganske greit, er heldigvis standarder som gjør at du unngår store feil (finnes mange youtube videoer som forklarer korrekt justering av gir etc)

Om du klarer deg med canti-bremser / v-bremser så vil du nok spare noen kroner på å bruke et hjulsett du har fra før (om dette støtter bredere dekk må du eventuelt undersøke), men da må du jo ha en annen ramme.

// Too many roads, too little time
Re: Bygge CX med komponenter fra racer [Re: Esh] #2028112 02/11/2015 14:57
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Bygge sykkel er gøy og lærerikt - og kan/vil spare deg masse tid og penger når du senere skal reparere og vedlikeholde.
Så jeg vil si ja, kjør på.

Mange liker skivebremser - jeg har klart meg fint uten (selv om jeg sikkert går glipp av noe).

Når det gjelder piggdekk er det generelt slik at bredere er bedre (når det er forhold som krever pigg-/vinterdekk.
Har du bestemt deg for å bygge cx, så er det ramma som setter begrensninger - den tar helt sikkert 35 mm, trolig 37 mm, muligens 40 mm. Klarer du å skvise inn 42 mm er du heldig og vil være godt skodd.
Det er vanligvis bakre gaffel som er trangest.
Om du skal ha skjermer vil du kanskje gjøre en trade-off i forhold til dekkdimensjoner .

Ramma du linker til er fin den - ikke verdens kuleste i mine øyne, men den får jobben gjort.

Skal du ha en seriøs vintersykkel er det neppe til å stikke under en stol at en 29'er mtb er et "bedre" valg - men cx er kulere da :
Dessuten har du da sykkel som egner seg til den eminente høstaktiviteten cx-ritt ICON_SMILE

Re: Bygge CX med komponenter fra racer [Re: Esh] #2028114 02/11/2015 15:02
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg gjorde ca. samme øvelse da jeg bygde meg cx for første gang, behovet var også noenlunde likt.

Jeg skrudde over alle deler med unntak av krank, bremser og setepinne. Det ble billig i første omgang, men samtidig så trengte jo landeveissykkelen nye deler neste sesong.

Vurder om du ønsker å dra med deg landeveisramma inn i neste sesong og evt. bygge opp igjen denne eller selge den. Min erfaring er at du bør ha en ganske bra ramme om du skal få noe igjen for den på bruktmarkedet som rammesett...

Re: Bygge CX med komponenter fra racer [Re: Esh] #2028213 02/11/2015 19:56
E
Esh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for mange gode svar og info!

Mitt nåværende hjulsett støtter ikke mer enn max 28mm, så der må jeg kjøpe nytt uansett. Det betyr at det blir en litt større jobb og post i budsjettet enn jeg hadde sett for meg.

Virker som listen til Trond Helge blir rimelig spot on, men unntak av setepinne og fremgir, hvis jeg har flaks. Får sette opp et budsjett og sammenligne med en brukt CX. Synes forsovet det ganske lite brukte CX til salgs? Kanskje det er pga. sesongen. Finner heller ikke stort av brukte rammer her på Terrengsykkel.

thamg nevner 29er mtb, men jeg er keen på bukkestyre, og så nærme racer geometri som mulig, og jeg skal ikke ut i marka med den i det hele tatt (i utgangspuktet).

Ja, planen er å oppgradere komponenter på racern til våren, og tenkte da det var greit å bruke så mye som mulig av det som er på den siden vinter syklingen sliter massivt på deler uansett.

Takker
Esh

Re: Bygge CX med komponenter fra racer [Re: Esh] #2028245 02/11/2015 21:47
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Ingen tradisjonelle landeveisfelger støtter noe mer enn 28mm dekk - allikevel er slike brukt til cx med dekk på 35 mm i manns minne og vel så det... 😊
Hvilke hjul har du?

Re: Bygge CX med komponenter fra racer [Re: Esh] #2028316 03/11/2015 08:05
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Det går finfint med "vanlige" landeveisfelger og ca. 35 mm dekk, ikke optimalt, men skal man bruke den til vinterpendling etc. funker det jo mer enn bra nok.

Re: Bygge CX med komponenter fra racer [Re: Esh] #2029241 05/11/2015 16:49
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Jeg bygde opp storebroren CX Ultimate på samme måte i fjor vinter.
Som Trond-Helge skriver lengre opp, er det en del man må ta med i regnestykket, mest avhengig av hva man har fra før. Tenkte bare å bekrefte at det funker fint med Ultegragruppe på alt av hendler og gir, med Avid 7 Road mekaniske skivebremser på Ultegra-hendler.

Har i ettertid byttet Ultegra kompakt-kranken (50/34) med Shimanos CX-krank (46/36), på 28-11-kassett - og nå har jeg vel knapt rørt fremre deraileur. Til og med på Superpokal lot jeg den ligge på storeklinga.

Ruller på 42mm Schwalbe Marathon Winter nå fremover. Anbefaler ikke å sette på knastedekk dersom du skal rulle mye på landevei, de slites ned ganske raskt.

Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
Re: Bygge CX med komponenter fra racer [Re: Esh] #2029702 06/11/2015 20:34
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Er helt kurant å bruke 42mm dekk på vanlige, smale landeveisfelger. Det er ramma eller bremsene som setter begrensninger.

Re: Bygge CX med komponenter fra racer [Re: Esh] #2032698 16/11/2015 00:35
E
Esh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for gode tips og innspill, det er godt å ha et sted å kunne henvende seg med disse sære og eksistensielle problemstillingene.

Da ble det til at jeg kjøpte en "ren" CX. En Salsa chilli con crosso med ultegra og red kassett. Bygget av en kar i Bærum, han er sikkert her inne et sted. Noe slitt men siden den skal brukes til vinter sykling er det ikke så farlig. Litt problematisk at den veier inn under racern, men det problemet får jeg ta til våren.

Den har dog canti bremser. Men etter en del justeringer funker det bra. Jeg er uansett en forsiktig bremser.

Nå er neste utfordring hvilke piggdekk jeg skal gå for, står mellom schwalbe som playmoon nevner over eller evt de litt mer knastete Suomi. Jeg sykler utelukkende innenfor ring 2, så det ser ut som schwalbe er beste alternativ. Ser at disse også vant en test gjort av noen svensker, uten at jeg vet hvor mye det bør vektlegges.

Tryna på jobben i dag, ofrer gjerne litt rull for å unngå flere slike.

Esh

Re: Bygge CX med komponenter fra racer [Re: Esh] #2032729 16/11/2015 08:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med kul Chilli Con Crosso! yes

For sykling i veibane og generelt under forholdene som vi trolig vil ha de kommende ukene - litt snø, litt regn, litt slaps, litt is her og der - vil jeg varmt anbefale 45nrth Xerxes på 30mm og under 450 gram. Et sett veier et kilo (!) mindre enn Marathon Winter og ruller langt bedre. Med lavt lufttrykk tar piggene hele tiden, med høyere lufttrykk tar de kun i svingene. Selges bl.a. på Oslo Sportslager.

For røffere forhold vil jeg anbefale Suomi Hakka fremfor Marathon Winter p.g.a. grovere mønster. Har brukt begge dekk daglig gjennom hele vintersesonger og har trivdes best og følt meg tryggest på Hakka. Unntak er isete eller tilnærmet bare vinterveier, der Marathon Winter ruller bedre og tar godt.

M.a.o. kombinasjon Xerxes og Hakka for henholdsvis lette og røffe forhold, eller evt. Marathon Winter som et kompromiss. Om du stort sett skal sykle innen ring 2, spiller gjerne disse forskjellene mindre rolle.

Som nevnt over er MTB å foretrekke under røffere forhold - etter en del vintre på hybrid og cx har jeg selv valgt helstiv 29er med Schwalbe Ice Spiker Pro for den verste (beste) vinteren. Men så liker jeg også å komme meg ut i snøen - selv under pendling.

(Alt over er subjektivt ICON_SMILE - vet at mange sverger til Marathon Winter, som også gjør det bra i tester!)

Moderator  support, Valentino