Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

App på iPhone til mtbmap?

App på iPhone til mtbmap? #2027711 01/11/2015 00:17
sj0mann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
God kveld! Har sittet noen timer å nerdet rundt på forum og wiki for å forsøke å få ordnet en løsning på mtbmap til iPhone, uten noe særlig hell. Har lest gjennom en annen tråd på forumet her, men da var det kun for android. Har forsøkt å laste ned OsmAnd Map, som forsåvidt ser veldig lovende ut, men får ikke til å legge til eget kart der. Testet litt ut OpenMaps og fikk lagt til kartet, men det funket dårlig (som beskrevet på wiki-siden).

Så er det noen som har funnet en god løsning på dette til iOS, eller må jeg fortsette å bruke via nettleseren?

Stisykkel: Canyon Spectral
Landevei: Gavia Ghisallo
Pendling: Retro Merida-landevei
Re: App på iPhone til mtbmap? [Re: sj0mann] #2027734 01/11/2015 10:05
anderfo Offline
Besatt
Besatt
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Stisykkelkart_p.C3.A5_smarttelefoner -> iOS:
Sitat: OSM Wiki: "NO:Mountain_biking"
Kart-app for iOS under utprøving, spesialdesignet for å vise mtbmap.no. Inntil appen er ferdig lansert kan du melde deg som testbruker her.

Altså lenker den til en tråd på forumet, startet av audungk som har lagd en app. Den er ikke offisielt lansert ennå, derfor må du evt. melde deg som testbruker. Det gjør du ved å sende ham PM og gi ham din epostadresse...
Dessverre varer appen bare en måneds tid (men det starter på nytt hver gang han oppdaterer appen).

Re: App på iPhone til mtbmap? [Re: sj0mann] #2047782 11/01/2016 13:56
Abraxane Offline
Entusiast
Entusiast
Lastet akkurat inn OsmAnd på iPhone (tror det er ganske nytt at denne kom til iPhone).
Hvis jeg velger OsmAnd som karttype ("Map type") og "Show cycle routes" under "Routes", får jeg opp de samme stiene som er merket i mtbmap. I hvert fall i det område jeg er kjent.
Det er en annen fargekoding, og stier som er "gulet" ut i mtbmap er ikke gulet ut i OsmAnd.
Det ser ut til å være mulig å importere GPX-spor, og at den virker Offline.

Akkurat hva jeg har vært ute etter :-)

www.mtbfoto.no
Re: App på iPhone til mtbmap? [Re: Abraxane] #2047784 11/01/2016 14:03
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Abraxane
Hvis jeg velger OsmAnd som karttype ("Map type") og "Show cycle routes" under "Routes", får jeg opp de samme stiene som er merket i mtbmap. I hvert fall i det område jeg er kjent.
Det er en annen fargekoding, og stier som er "gulet" ut i mtbmap er ikke gulet ut i OsmAnd.
Det ser ut til å være mulig å importere GPX-spor, og at den virker Offline.

Akkurat hva jeg har vært ute etter :-)

Jeg tipper det er OSM du velger som karttype?
Da blir det trolig dette kartet du får se: http://opencyclemap.org/?zoom=13&lat=59.92738&lon=10.94455&layers=B0000

Dette viser ikke vanskelighetsgrader (mtb:scale) eller egnethet med terrengsykkel (class:bicycle:mtb) samt at det oppdateres ganske sjeldent, men den viser ihvertfall noe av det du trenger for å finne sykkelfelt og g/s-veger...
Jeg synes mtbmap.no er langt mer nyttig, både i terreng og på veien.

Hvis du nå har OsmAnd på iPhone bør det være bra mulighet for å få inn mtbmap.no på den, ellers har du jo audungk sin app (nevnt ovenfor) som har funket ypperlig i testperioden.

Re: App på iPhone til mtbmap? [Re: anderfo] #2047796 11/01/2016 14:48
Abraxane Offline
Entusiast
Entusiast
Neida, vanskelighetsgrader er med. Trykket på linken, og på denne var det veldig mye mindre info på det kartet enn på det jeg fant på OsmAnd. For meg ser kartet på OsmAnd ut som kartet på mtbmap.no, bare med andre fargekoder for vanskelighetsgrader, og mangel på utheving av spesielt fine områder (gult i randen). Oppdateringsfrekvensen vet jeg ikke så mye om, men jeg kan jo teste ved å legge inn et par stier, og se når de dukker opp.

Ja, det hadde vært kult å få mtbmap inn på OsmAnd. Kan jo hende det går på et vis, men jeg har ikke funnet ut av det ennå.

www.mtbfoto.no
Re: App på iPhone til mtbmap? [Re: sj0mann] #2420387 10/07/2017 16:55
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er appen lansert?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: App på iPhone til mtbmap? [Re: sj0mann] #2420497 11/07/2017 07:49
ventle Online
Besatt
Besatt
Jepp, MTBmap i Appstore.

mvh Helge
Re: App på iPhone til mtbmap? [Re: sj0mann] #2420670 11/07/2017 20:33
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå